ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: kungen12321 skrivet 28 juli 2010 kl. 20:07:43
-
Tjenare!
Går och funderar över att köpa en begagnad quad 450 mc reggad för högst 30-40 tusen. Har några frågor som nybörjare. Tacksam om någon kunde ta sig tid och besvara dom.
1. Vilket märke ska man köpa om man vill ha en slitstark maskin som bara går och går? Lägger hellre till några tusenlappar om det skulle vara så.
2. Hur är quaden nedstrypt till 15kw/20hk som dom ska vara i sverige. Lätt att ta bort?
3. Vad ska det finnas på en quad som är reggad. Typ blinker, tuta, backspeglar m.m
4. Vart kan man handla nya och begagnade delar någonstans nära jönköping. Sidor på internet?
5. Om man skulle bli stoppad av polisen och strypningen är borta. Hur kan polisen bevisa att det är 40hk istället för 20hk. Vad blir det för starff?
6. Hur är servicen på en quad? Mycket mekande som på en cross? Dyra reservdelar m.m?
7. är det kick eller elstart på en quad?
8. Vilka olika serviceintervaller finns på en quad? Alltså när ska kolven, ventilet m.m kollas och kanske bytas miltal/timmar?
MVH Nybörjaren
-
Vad är anledningen till att du letar inom just det sk "cross-skiktet"?
450-maskinerna är oftast byggda för bana... är det där du menar köra?
Isf behövs ju ingen mc-registrering.
Strypningarna ser olika ut på olika maskiner, vissa har ju tex insprutning och vissa har förgasare så redan där skiljer det ju, och allt går självklart att ta bort... vad som är svårt är ju rätt individuellt.
Blinkers och hel- och halvljus skall finnas, liksom bromsljus osv... e-märkta, vilket sällan originallamporna är, därför sitter det tejp på de lamporna om de ens sitter kvar vid nyköp, och sen påskuvade e-märkta lampor och reflexer och så.
När Jönköping har du ju www.mc-butiken.com tex...
...och precis, hur kan polisen bevisa att det är 40 hk istället för 20?
Servicenivån är minst sagt spridd beroende på vilken maskin du väljer och hur det körs.
Kör man på crossbana så är det kanske oljebyte var femte timme på en 450, medan det på tex en Yamaha 700 är oljebyte var 240:e mil vid lite grusvägåka osv.
En crossquad som går på crossbana har nog typ samma servicenivå som dess tvåhjuliga motsvarighet då det ju oftast bara skiljer två extra hjul.
Quads har elstart normalt sett... det finns kick-kit till flertalet om man nu vill ha det.
-
Kolla på en äldre Raptor tycker jag. Jag var ute efter en maskin för 30-40t.kr och 450cc först men ångrar inte att jag köpte en Raptor 700 för 53 istället. Det var dessutom en 07:a så det borde gå att hitta en som är ett par år äldre för 40.
Det verkar vara stabila maskiner som har relativt lång servicentervall. Servicen är dock superenkel och reservdelar finns det i mängder eftersom det är en populär märkesmaskin.
-
I Jönköping finns http://www.megagroup.se/ som är generalagent för Adly och även har Dinli, de har en återförsäljare vid Sängjätten som heter Solåsens bilcenter. Sen finns även Polarisåterförsäljare i Jönköping. Sen finns som nämnts i tidigare inlägg Mcbutiken i Eksjö och http://www.motorvaruhuset.se/ i Tranås.
-
Har du sett yamahan yfz 450 06 på blocket som är nästan ny för priset 36 lök.
-
Ska ha quaden till mest gruskörning och asfaltskörning. Vilken kubikklass ska man välja 450 eller 700. Vill ha en som bara går och går och som har långa serviceintervaller.
Är det någon som vet om det finns någon black box eller något liknande som kan användas vid trimning och om man vill den till original igen.
-
Ska ha quaden till mest gruskörning och asfaltskörning. Vilken kubikklass ska man välja 450 eller 700. Vill ha en som bara går och går och som har långa serviceintervaller.
Om det är långa service intervaller och du inte nämnt något om att åka crossbana så välj en raptor 700