ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: grop skrivet 26 juli 2010 kl. 23:50:23

Titel: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: grop skrivet 26 juli 2010 kl. 23:50:23
jag har nyligen skaffat mej en hjuling som verkligen fått slita de senaste dagarna. Den har nu rullat 320 mil och däcken har suttit sen den var ny.
Framdäcken är ganska slitna då tidigare ägare kört mycket landsväg. Är 100% säker på att han inte ändrat på någon inställning då han verkade inte kunna mycket om fordon överhuvudtaget.
Jag är av den typen att jag mer än gärna leker med mina arbetsfordon så det kommer bli landsvägskörning men även en hel del arbete på gården.

Så till frågan: Jag har fått för mej att just framdäck slits hårt av landsvägkörning pga att man har en viss hjulinställning för skog och mark. Grannbonden har problem med framdäcken på sin traktor då han har långt mellan sina ägor. Han har vänt däcken åt "fel" håll för att det ska slitas mindre.
Har han helt rätt i det eller är det helt enkelt fel hjulinställning det är frågan om.
Så är det så att det är en viss inställning för skog och mark och en annan för landsväg. Eller är det bara så att det inte är så noga i skog men mer noga på landsväg?

Vad gör jag för att få mina framdäck att hålla?

Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 juli 2010 kl. 00:03:56
Det är nog mer som så att skogsåka inte är alls känsligt för hjulinställningar på en atv...
En stor skillnad emellan en traktor och en atv är att den sistnämnda har stum drift på bakaxeln, den är alltså odiffad.
Detta gör att på asfalt så vill den ju rakt fram i stor utsträckning vilket i sin tur frestar framdäcken som måste jobba hårdare för att få ekipaget att svänga.

Terrängdäck skiljer, men oftast är ju mönstret rätt glest och detta gör ju i sin tur att det slits än snabbare.

Och sen skiljer det emellan däck och däck!
Vissa terrängdäck slits upp på 100 mil asfalt medan andra håller 1000...

Är det rotationsriktningen din grannbonde vänt fram på traktorn?
Det brukar göras för att motverka nedgrävning innan fastkörning och självrens vid broms... men har aldrig hört att det skall kunna påverka slitaget.
Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: grop skrivet 27 juli 2010 kl. 00:11:37
Jo det är rotationsrikningen jag menar (för många pilsner ikväll(har man semester så har man))

Jo jag förstår att allt du räknar upp har stor betydelse, men det som är den största funderingen är om det är olika inställningar för att köra i terräng och en annan för landsväg?
Bör jag göra en hjulinställning eller får jag leva med slitaget? Och jo jag tror inte det är de dyraste däcken som sitter på då det ändå är en billigare maskin (goes 520).
Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 juli 2010 kl. 12:38:55
Det är väl snarare så att terräng inte kräver nån direkt hjulinställing alls... det är mycket förlåtande där.
Medan asfalt är tvärtom.
Är klackarna snedslitna tex så är det ju ett bra tecken på att en justering behövs, eller om framdäcken är olika mycket slitna...
Stå några meter framför maskinen och kika så ser du om det skiljer alltför mycket.
Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: CrazyMac skrivet 29 juli 2010 kl. 14:47:32
Framhjulen slits dubbelt så fort på terrängmaskiner, mycket på grund av den mjuka fjädringen, framhjulen får kämpa hårt i svängarna. Vill du att det ska slita mindre så köp ställbara dämpare och justera dom för väg och pumpa mycket luft i däcken.
Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: grop skrivet 30 juli 2010 kl. 12:33:14
Ok... med andra ord inte så mycket att göra åt då jag mestadels kör utanför vägen. Man blir så less då det slits så förb-nnat då man kör på asfalt. Jag är omringad av asfalt 500meter längre bort är det bara grus.
Titel: SV: Undvika slitna offroad däck på gatan?
Skrivet av: Oskar P skrivet 20 december 2010 kl. 23:09:34
kollade min hjulinställning, och jag hade en toe-in på minus 10mm, alltså pekade hjulens framkant utåt! inte konstigt den gick som en orm efter vägen, justerade in hjulen tills jag hade toe in på 3mm och den blev mycket stabilare och det kändes som den rullade lättare också. jag har ju monterat höjningssats så antagligen var det det som påverkade, men enligt instruktionsbok ska toe in vara plus 10mm, alltså stod hjulen totalt 20mm fel! men så mycket vill jag inte vrida in hjulen då det ökar slitaget mer.