ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: JB skrivet 23 april 2006 kl. 19:27:33

Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: JB skrivet 23 april 2006 kl. 19:27:33
Hej Gubbs. Är i startgroparna för att skaffa en ATV och provkörde en Lifan 250 hos en kompis. På grusväg vid ca: 30-40 Km/h höll jag på att skita ner mig. Styret började svänga fram och tillbaka i snabb takt och jag höll på att fara av vägen. Testade den även på asfalt och tyckte mig känna samma tendenser där. Är detta en inställningsfråga på framvagnen eller vad är det som behöver göras? Tacksam för tips...

Maskinen var ganska ny och hade originalmonterade vägdäck.
Titel: hmm
Skrivet av: retep skrivet 23 april 2006 kl. 20:24:52
hejsan om jag skulle vart som du så skulle jag hålla mig borta från lifan kompisen hade en också å den gjorde inget annat än att krångla och det är så som du säger att den är vinglig personligen så är det de hemskaste jag har suttit på
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: rockin_TOM skrivet 23 april 2006 kl. 20:27:25
Vinglig är den då inte,det måste varit en grymt dåligt ställd framvagn
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: JB skrivet 23 april 2006 kl. 20:45:48
Ok. Kan köpa det där med framvagninställningen och dess inverkan på "wobblandet". Hur kan man kolla/justera, står väl inte i manualen antar jag?
Besvarar inte andra kommentarer om Lifan 250 är bra eller dålig i övrigt utan fortsätter med det som är ämnet, varför vinglig och vad kan man göra åt det?
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: Hubbe skrivet 23 april 2006 kl. 23:31:14
Provkört en lifan, oreggad och ordentligt "inkörd". Den var helt svampig i fjädringen och mjuk. Kändes helt skum att köra. + att växellådan var helt omöjlig att få fason på.
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: rex skrivet 24 april 2006 kl. 04:57:38
Är enkelt att justera framvagnen,det sitter styrstag med ställmuttrar på
den.Kommer inte ihåg vilka mått som gäller på rak arm dock,tror det finns nån tråd om detta på forumet sedan tidigare med nån bra länk,du får söka....

Fast det låter ju som om det skulle vara nåt som är skevt/obalanserat tycker jag?
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: rex skrivet 24 april 2006 kl. 04:59:01
Apropå Lifan för övrigt så kan jag bara säga att jag är helt nöjd med min.
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: stefffe skrivet 26 april 2006 kl. 23:01:59
Jag har en Lifan 200cc, är helnöjd med den.. En polare har en Yamaha 350 Raptor och det är inte så jädra stor skillnad på dem i väghållning..
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: svebba skrivet 4 juli 2007 kl. 09:40:34
tjaa... Min framvagn var lika dan och då skruva jag ut hjulen en bit och provade, Vart som en ny maskin.
Det är nog bara att prova sig fram till bästa resultat, Nå skevt eller så tror inte ja på.
Kolla även om krängningshämarn är hel bak, blir vinglig av de om det skulle vara av.
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: Hubbe skrivet 4 juli 2007 kl. 10:07:01
förhoppningsvis har han fått ordning på den efter lite mer än ett år.
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 21:51:07
Jag provkörde en för något år sedan och denna provkörning fick mig att se bort ifrån ATV under flera år - då jag trodde att alla var lika vingliga och otäcka på vägen. Har senare konstaterat att lifan 250 inte alls är representativ för moderna ATV. Kan hända att det går justera bort, men huva vilken läbbig maskin jag provkörde. Nära döden upplevelse över moppefart...
Titel: Lifan 250 vinglig?
Skrivet av: gurra-g skrivet 20 juli 2007 kl. 17:11:35
Du ska ha en aningen toe-out, då blir det mycket bättre.

Men eftersom framvagnen endast är 2-delad (var det på-04 iaf) så kommer
fjädringen att niga ihop om du har för mycket toe-out,
och tvärsom vid toe-in.

Detta kan du kolla genom att ställa maskinen rakt på asfalten, och rulla maskinen fram och tillbaks. Då ser du om maskinen niger ihop,
eller reser fjädringen.

På -04 så gick det även att vända på framhjulen så maskinen blev bredare. Det gjorde också skillnad,
med den nackdelen att ventilen kom inåt.
Sätt vänster hjul på höger sida,
så blir rotationen rätt i så fall.