ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Delarium skrivet 23 juli 2010 kl. 20:01:20
-
Hej alla ATV/quad-kännare!
Jag förstår att detta lär bli tradigt för alla vana läsare, detta är också en "vad ska jag köpa för ATV"-tråd.
Bakgrund:
Har varit utomlands (kom hem idag) och där hyrde vi ATV och blev helt frälst. Det var riktigt roligt att köra och uppleva omgivningarna (är ganska bilintresserad annars).
Krav/Önskemål:
Jag är lite småhändig själv med bilar/motorer osv (ingen expert dock) och är absolut inte rädd för att behöva skruva lite. Mitt önskemål är att hitta en billig, lättmeckad ATV för mellan 5000-12000kr. Jag förstår att det är en snäv budget.
Användningsområde:
Endast lek inne i stan. Jag skall inte pendla med den, jag skall inte använda den för skogsbruk, snöplog. Endast åka omkring och latja lite med den, ren leksak.
Motorstorlek:
På vår resa hade jag och min sambo en 150CC hyratv, den gjorde 60-65 på raksträcka (med 2 personer på) och typ 30 i värstinguppförsbacke.
Av det jag förstått så är kinahojarna sådär kvalitet, typ Badboy. Läste någonstans att bla SMC var lite vassare kvalitet, med licenstillverkad motor av Honda (vet inte om det stämmer).
Önskar tips på skapliga begagnade hojar. Ska åka själv främst på den. Har tittat på denna 170CC:
http://www.blocket.se/uppsala/ATV_SMC_ARES_170cc_vagreggad_28434274.htm?ca=9&w=2
Får jag åka på motorväg med den? Räcker det med B-kort för att få köra den?
Tack på förhand!
-
Skulle rekommendera en Beg Kymco kxr 250
Toppfart ca 80
Kanse denna ?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kymco_KXR_250_vagreggad_27717279.htm?ca=10&w=3&last=1
-
Det var lite dyrare och väldigt långt att åka, bor i Västeråstrakten.
Är Kymcon en bättre maskin än SMC'n?
-
Jag hade en Kymco mxu 300, kändes som en bra maskin. Har inte sett någon smc på närmare håll, men tror Kymco ligger snäppet över i Kvalitet. Och mkt över jämfört med Badboy tex.
Men som vanligt när det gäller begagnat så kan man ju få vad som helst. Men dom nya maskiner som ligger i din prisklass är nog tyvärr inte så bra.
En Kymco kostade ju ändå 40-50k när dom var nya.
-
Om vi antar jag är intresserad av den i annonsen, 500mil. Är det vanligt att de är "slut" runt 500 mil och måste ha en massa nya delar till denna?
Om nuvarande ägaren talar sanning att allting är OK med den, hur mycket service(kostnader) kan man räkna om man kör kanske 100-200 mil på ett år? Är det automatväxel på en sådan maskin? Hur går det åka 2 personer på den?
-
Det är automat på Kymcon.
Om den går utan missljud och det inte är glappt i framvagn och leder så borde du klara dig långt med något oljebyte. Gummidelar kan ju torka sönder lite och ge en glappande led när smuts kommit in.
Tänk på att maskiner ska besiktas första gången efter fyra år och sen varannat. Så är det besiktningsdags så kan man ju kolla så att allt funkar och inte glappar.
500 mil är nog ingen fara. Jag köpte nyss en maskin som gått 2600 mil.... Fast då en 800cc med lite mer fart under tumgasen. :DV
-
Kymco Kxr 250 är registrerad för 1 passagerare.
Får köras på B-kort(Kolla för säkerhets skull)
Gick ganska bra att åka 2 personer.
Vore säker bättre med en som gått mindre men då blir det en annan summa
Min hadde gått 300 mil problemfritt när Jag sålde den.(3år)
Angående 500mil Har Jag ingen erfarenhet av men beror väl på hur dom har kört.
-
Det är inget fel på SMC men du bör kolla att den modellen är reggadför två, motorväg är lagligt men ej särskilt kul med 170cc. Det där med miltal är också lite vanskligt, 200 mil med fel person som kört skiten ur den utan att serva eller underhålla kan vara sämre än 1000 mil med en välservad och underhållen hoj som gått lite fint på 50 och 70 vägar mellan hemmet och jobbet, vissa mätare är också ganska smidiga att nollställa. Kymcon är också bra. Det finns en kille här på forumet som vill sälja sin frus Sym Trackrunner 200, det kanske kan vara något. trevlig liten fyrhjuling med bra kvalitet.
http://www.blocket.se/varmland/Sym_trackrunner_200cc_28290288.htm?ca=17&w=3
-
Motorväg blir nog inte aktuellt, åtminstånde inte särskilt mycket. Tror inte det är en jättebra idé på 170cc som ni säger...
Hur kollar jag lättast om modellen är registerad för 1 passagerare? Har inget regnummer på just denna.
-
Du får väl försöka kolla om du hittar en annan maskin av samma typ och kolla reg nr på den.
Eller så ringer du säljaren och frågar, vet inte han så tar du reg nr och kollar på transportstyrelsens sidor själv.
Men det står väl max en passagerare om du får skjutsa. Föraren är alltså inte inräknad. Annars står det ju ingenting, som tex på min outlander... Märkligt att man har en 800cc som inte man får skjutsa på, men nästan alla andra maskiner får göra det.
-
När du väl vet ett regnummer så gå in på transportstyrelsen https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv och kolla. Eller som PV544 säger, ring och fråga. Jag letade lite efter SMC Ares 170 på nätet men hittade inget, däremot så hittade jag försäljningsblad på SMC Blaster 170 http://www.fresof.se/atv/170cc.htm och där stod det att den såldes reggad för två, att den var identisk med blaster 250 men med encylindrig motor. Det stod också att topphastigheten var 90 km/h men det ska du nog ta med en nypa salt med 14 HK. Vad som skiljer Ares från Blaster vet jag inte.
-
Jag tycker du ska leta 200cc-300cc. En bekant hade en SMC 300 och den gick väldigt bra så jag skulle nog försöka hitta en SMC 250 men då hamnar du möjligen lite högre än dina 12000. Att köpa begagnat är ju alltid en risk men är det inte extremt mycket mil behöver du nog inte vara orolig för dom. Skötseln av maskinen är nog betydligt viktigare och hur vet man att den är gjord... Ser maskinen fin ut och låter bra så får man väl chansa!
-
Kan http://www.blocket.se/uppsala/Dinli_801_270cc_27959783.htm?ca=9&w=2 vara ett alternativ?
-
Den var klart prisvärd, nybesiktigad är ju inte helt fel.
-
270n är min....i uppsala
-
270n är min....i uppsala
Är det du som äger den?
-
Jag hade en dinli 270 när de kom, ja skulle lätt betala 12000 för en sån. I bra skick så är den värd varenda krona. Jag var nöjd med min och sålde den enbart för att en motor på 270cc är på tok för litet.
Men lägger man inte mer än 12000kr får man inte mer motor och man får inga can-am och suzuki heller, så med tanke på budgeten så tycker jag att det är ett kanonköp.
Jag körde ca 200 mil med min innan ja sålde den, strålkastarlampan gick sönder efter 20 mil, satte dit en h4 från "macken" som satt kvar när ja sålde. Annars ingenting som härjade för mig.
Det var ju en kille här på forumet som köpte en 270, också den gick för 12000 har ja för mig.
-
Blev idag ägare till en SMC Ares 170cc, den i förstainlägget. Blev till att köra hem den typ 3 mil i horisontellt regn, vilket var sådär. Men väl hemma gick det bra, och känns bra. Men det vibrerar en hel del i styret i högre hastigheter... :hmmm: