ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: sluggo112 skrivet 22 juli 2010 kl. 22:33:16
-
råkade ut för lager ras i bakaxeln på min raptor förra veckan :cry:
ser inte alls roligt ut då jag inte märkte det förns det var försent dvs båda lagerna på vänstersdan var helt borta,
så mina frågor är först och främst vad det lilla röret som ligger mellan lagerna i bakaxeln har för funktion?
kan man köra utan det eller måste jag skaffa ett nytt då mitt är trasigt? och om man måste ha ett borde man väl kunna göra ett själv?
skulle bli väldigt tacksam om någon har lite bilder på hur det ska se ut
sen även om nån har en rekomendation om man ska köra andra lager eller så
sen till det jobbigaste fästet som drevet sitter på har också tagit skada och det är ju där packboxen tätar men jag tänkte försöka köra smärjelduk och se om det går att rädda, annars kanske nån vet var man kan få tag på ett sånt fäste?..
nu blev det lite mycket man hoppas nån har några tipps och idéer
mvh jimmy
-
När jag körde lagerras så köpte jag helt nytt lagerhus från USA. kanske inte jättesmart idé om du vill ut och åka direkt men det var inte värst dyrt ändå... ca 2000kr hemma i sverige kostade det, och då fick man 2 breda lager istället för 4 mindre, samt smörjnippel och inget rör i mitten.
sitter Pivot Works lager i min nu som ska tåla mer stryk än originalt sägs det. Var väldigt enkelt att byta när allt satt komplett.
Annars vet jag inte om det röret måste vara där på originalt, jag rev bara ur allt mitt och satte i den nya.
En kompis körde lagerras på sin och det skadade axeln mm så för honom blev det dyrt :dntknow:
-
Var köpte du det huset Narmasil?
Röret SKA vara där och ska du tillverka ett själv så ska det vara exakt som originalet. Det har som funktion att hindra lagerna från att pressas ihop för mycket när du drar ihop allt och på så sätt slitas ut i förtid. Jag var med om att lagerna slets ut på en halv dag utan rör och det var på en downhill-cykel, inte ett monster som en Raptor.
-
För 3000kr kan jag skaffa hus,rör och nya pivot works lager inkl packningar !
-
Var köpte du det huset Narmasil?
www.tqsatv.com (http://www.tqsatv.com)
Kallas RPM Carrier... Samma företag som gör världsledande motocross axlar för quads, så tror inte det är några skräpgrejer direkt ()p
-
okej tack för svar då har jag lite att fundera på.. är det någon som har måtten på röret mellan lagerna?
mvh
-
är det någon som har en bild på hur röret ska se ut?
mvh
-
Det kostar ju inte mer än 44 dollar så är det värt att chansa och ev sabba dom nya lagren om du inte får det exakt.
-
Det kostar ju inte mer än 44 dollar så är det värt att chansa och ev sabba dom nya lagren om du inte får det exakt.
j absolut men jag har inte hittat någonstans man kan köpa men har du någon länk så blir jag väldigt tacksam
-
Hur mycket tar yamaha själva för en sådan hylsa då.
Priset jag skrev får jag hos en som har firma och som själv tar in utan mellanhänder.
Jag brukar kolla här snabbt då det är nått jag undrar över.
http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select1.asp?cat=ATVs&mfg=Yamaha
-
Lite billigare på : http://www.yamahasportsplaza.com/pages/parts/viewbybrand/2/Yamaha.aspx
-
Har själv åkt på detta nu. Lager har jag hemma men behöver även byta röret, 2 O-ringar och hela kassetten runt (hub) som är sprucken :banghead: :banghead:
Ska ringa yamahacenter och kolla vad de har för pris. Annars sätter jag mig i bilen och gasar iväg till en kille i arboga. Han har möe dret hemma :P
-
brorsan har fått haveri på sin också... kommer köpa hela carriern med Pivotworks lager istället för dret original... har handlat en till min YFZ också, för den måste ju bytas förr eller senare ()p
-
Pivotwork, är det den med koniska lager?
Edit: Kollade deras hemsida och såg att så var inte fallet!
Är deras lager bättre än andras på något sätt, typ tätningen eller?
-
Vet inte hur lagrena ser ut inuti faktiskt men det är ju 2 större lagger istället för 4 små som Raptor har originalt, och vad jag hört så ska dom hålla bättre i alla fall :dntknow:
-
Annars finns dessa som är mer som hjullager på bilar och tåler mycket mera sidokrafter..
http://global.ebay.com/YAMAHA_RAPTOR_700_RPM_TAPERED_BEARING_CARRIER/120575047963/item
-
Det är ju precis den carriern vi kör med :) Sitter Pivotworks lager i den... du kanske såg några andra? :dntknow:
-
Hm.. Mina Pivotworks lager är av 4 delar... Det blev en beställning i holland av hub och mellanrör... Får grejjerna på torsdag :djump:
-
Verkar som många haft problem bakaxel lager.
Vid hur många mil brukar lagret bli dåligt? Min är ju ny nu men man blir ju lite orolig att det ska hända,spec då min skruvarförmåga när det gäller sånt inte är direkt bra ;D
Och hur kollar man om om man har glapp lättast?
-
Sparka till ett bakhjul, fram- eller bakifrån... ordentligt... hoppar maskinen lika mycket som hjulet är allt bra.
Rör sig hjulet mera är det obra.
(kollar dock bara så det inte är splinsen i hubben som börjat glappa upp sig)
Lyfter man upp häcken, vilket är det bästa, så känner man lätt med handen runt bakaxeln om glapp finns.
Gällande miltal så skiljer det rätt mycket beroende på typ av körning och underhåll.
Lagrena i sig underhålls ju inte, men om man vid tex tvätt står med först avfettningsmedel och sprutar på massa och sen på med högtryckstvätten där, då kan livslängden reduceras rätt hårt mot de som tex ligger och åker asfalt enbart fina dagar och aldrig behöver tvätta alls...
Att köra fast i leriga diken så drevet inte ens syns är inte heller det bästa, då kaffevattnet kan tränga sig in till slut och börja på att förstöra innehållet i carriern.
-
Jag kör i stort sett bara på väg o mina lager håller ca 1000 mil mellan bytena, har en omgång lager kvar på hyllan sen blir det koniska lager......
-
Sparka till ett bakhjul, fram- eller bakifrån... ordentligt... hoppar maskinen lika mycket som hjulet är allt bra.
Rör sig hjulet mera är det obra.
(kollar dock bara så det inte är splinsen i hubben som börjat glappa upp sig)
Lyfter man upp häcken, vilket är det bästa, så känner man lätt med handen runt bakaxeln om glapp finns.
Gällande miltal så skiljer det rätt mycket beroende på typ av körning och underhåll.
Lagrena i sig underhålls ju inte, men om man vid tex tvätt står med först avfettningsmedel och sprutar på massa och sen på med högtryckstvätten där, då kan livslängden reduceras rätt hårt mot de som tex ligger och åker asfalt enbart fina dagar och aldrig behöver tvätta alls...
Att köra fast i leriga diken så drevet inte ens syns är inte heller det bästa, då kaffevattnet kan tränga sig in till slut och börja på att förstöra innehållet i carriern.
()p
Frågetecken i min hjärna, splins och hubb..vad är det? :hmmm:
Då kör jag nog utan avfettning och spolar av maskinen med slang istället :)
-
Splines är den taggiga ytan där drevet och bromsskivan sitter på själva axeln. Hub är dom grejerna som själva hjulen sitter fast i som är påtryckta på axeln med splines (originalt)
Edit: Min raptor gick ungefär 250-300 mil innan jag bytte, brorsan körde ungefär samma med sin. Beror ju som sagt på körstil, vi körde mycket allround, väg, crossbana, grusvägar, hoppa lite osv.
Lättast är att typ lägga en stor vedkubbe/domkraft under swingen så att hjulen hänger fritt, sätta dig på sidan, ta tag i ett hjul och rucka det fram och tillbaka, du märker lätt om det är glappt
Tvätta med högtryck du, men sikta inte in där lagrena sitter ()p
-
Koyo lagrena som sitter orginal är svindyra i Sverige.
Går ju få tag på från staterna hyffsat billigt.
Fått för mig att koyo lagrena från Japan är bättre än pivots som tillverkas i Kina :dntknow:
-
Min Raptor gick strax över 500 mil innan bakänden rasade och det hände utan förvarning. Inget glapp när jag åkte, körde några mil och sen kom det.
Inget högt tryck på tvätten heller.
Men det är ju en del krafter på den stackars bakdelen, känns som att det borde bli minst belastning om man kör grusväg mest.
-
Juste, en kompis hade samma grej, han körde i ca 70 km/h bakhjulen plötsligt tvärlåste sig och lagrena var TOTALRAS!
-
Allballs funkar bra, minst lika bra som original ()p
-
Tack allihopa för svar :)
Känns som man gör rätt i att beställa nya lager så man har den dagen det händer,lika bra att lägga till det i kundkorgen om man ändå ska göra en beställning från utlandet :)
-
Tack allihopa för svar :)
Känns som man gör rätt i att beställa nya lager så man har den dagen det händer,lika bra att lägga till det i kundkorgen om man ändå ska göra en beställning från utlandet :)
Jag har nya pivot lager satser hemma om du hade tänk dig att bara byta lagren!
-
Jag har nya pivot lager satser hemma om du hade tänk dig att bara byta lagren!
[/quote]
Vad är det mer man kan tvingas byta i bakaxeln?
-
Frågetecken i min hjärna, splins och hubb..vad är det? :hmmm:
Splines ser ut så här och sådana finns på bakaxeln, dels i ändarna där hjulen sitter och dels i mitten där drev mm sitter.
Det man trär på och sen fäster hjulen i (och drevet också för den delen... ser i princip likadan ut) kallas hubbar.
(http://www.fjrtech.com/images/chassis/splines/no_lube_splines.jpg)
-
Jag har nya pivot lager satser hemma om du hade tänk dig att bara byta lagren!
Vad är det mer man kan tvingas byta i bakaxeln?
[/quote]
Man byter även o-ringar och packboxar. Dessa ingår i pivots lager sats som Joacim säljer
-
Man bör även byta röret mellan inre lagerbanorna.
-
Hej.
Jag handlade ett komplett kit från någon tysk sida. Med frakt totalt ca. 600 kr. (röret var inte med i detta kit, men allt annat). Fungerar toppenbra.
Använd tyska google och sök på quad...
/
Pär
-
Varför ska man byta röret? Ser ingen som helst andledning till de.
Har förbättrade lager på väg hem om nån är intresserad.
Ist för 4 smala lager består detta kit av 2 breda lager som ska tåla mer stryk.
-
Varför ska man byta röret? Ser ingen som helst andledning till de.
Ser du ingen anledning så är det helt ok för min del.
Röret är lika viktigt som lagret i sig för funktionen. Är röret minsta slitet eller skadat så håller inte dina nya lager särskilt länge.
-
Hur skulle de kunna slitas?
-
Hur skulle de kunna slitas?
Använd fantasin.
Om du behöver byta lager så har du lagerhaveri och det kan ha slitit på röret.
Om lagerna har monterats felaktigt (behöver inte märkas annat än att lager slits för fort) så kan röret ha slitits.
Röret är alltså att räkna som en inre lagerbana och om du har lite koll på mekanik så räcker det med en hundradel (eller mindre) fel i mått på lagersäten för att det ska öka chansen för haveri.
Jag talar givetvis av egen erfarenhet, köper lager och montagetjänster för mycket pengar i jobbet.
-
Hej
http://www.loeffler-quads.de/advanced_search_result.php?keywords=251526&x=11&y=9
Om du monterar lagerna rätt kommer du alltid ha längre livslängd med två separata lager än ett helt.
Det är bra att veta att det är inte säkert att "AllBalls" lager är dom bästa på marknaden, om man ser till lagret i sig, men monterat i en Quad är det så många andra faktorer som spela betydligt stötrre roll (montering, förspänning, underhåll osv.
Jag kör med dessa, fungerar utmärkt!
/
Pär
-
Hur skulle de kunna slitas?
Om du behöver byta lager så har du lagerhaveri och det kan ha slitit på röret.
Om lagerna har monterats felaktigt (behöver inte märkas annat än att lager slits för fort) så kan röret ha slitits.
Röret är alltså att räkna som en inre lagerbana och om du har lite koll på mekanik så räcker det med en hundradel (eller mindre) fel i mått på lagersäten för att det ska öka chansen för haveri.
Jag talar givetvis av egen erfarenhet, köper lager och montagetjänster för mycket pengar i jobbet.
-
Kanske lika bra att byta carriern åxxå då om lagerna kanske har snurrat i sina lägen....
-
Kanske lika bra att byta carriern åxxå då om lagerna kanske har snurrat i sina lägen....
Eller byta hela svingen för carriern snurrar ju i den när man spänner kedjan. Så är man på den säkra sidan.
-
Kanske lika bra att byta carriern åxxå då om lagerna kanske har snurrat i sina lägen....
Är det bara yttre banorna som slitits sfäriskt så kan man oftast slipa ner det värsta och använda sig av cylindrisk fastsättning så sitter lagret bra.
Värre är det med axiellt slitage - som det kan bli på det inre röret. Då skulle iaf jag byta ut.