ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 20 juli 2010 kl. 22:52:49
-
Japp. Då vi kör en mindre lastbil som egentligen är väl stor för oss tänkte vi/jag bygga en mindre och ganska simpel buss. Har fått tag på en liknande den nedan och tänkte bygga ungefär enligt min ritning nedanför.
2 Saker som är viktigt den ska fungera som. Crossbuss som duger att sova i och förvara lite smått och gott, SAMT vanligt transportbil så jag kan transportera lite brädor och liknande
(http://image.annonsborsen.se/raw/331000/331880_0.jpg)
Lite kort förklaring på vad saker å ting är då...
1. Arbetsbänk med verktyg osv i
2. Så stor plats 2 quaddar tar när dom är uppställda, dom får även plats på längden men då tar dom nästan i sängen längst fram. Så att ställa bägge upp kommer enbart att ske om man ska åka en längre sträcka
3. Säng, Med Batteri, Vattentank etc inuti den, så man kan lyfta på madrassen så har man lätt tillgång till allt
4. Övre sängen som man kan vika upp
Samt mikrovågsugn, lite lampor å skit får sättas in också. Ett kylskåp hade också vart finemang att få plats med någonstans. Kanske mitt emot dörren intill sängen. lite som ett nattbord eller nån större version av kylbox mellan stolarna i kupén :dntknow:
(http://img638.imageshack.us/img638/3919/crossbuss1.jpg)
Allt blir ju öppet inuti gentemot dom flesta andra crossbussar som har mellanvägg, men eftersom allt sitter i ett skåp behöver jag inte mellanvägg. Mitt skåp är dock helt slutet med bakgavellyft så måste få tag på en dörr och gärna ett fönster på motsatt sida.
Dels för att det blir enklare att bygga såhär och kan jag köra mina förbannade brädbitar också
Det jag är mest bekymrad över är om man skulle få in värme. Var man får tag på nått sånt utan att det kostar multum och ändå fungerar.
Ska som sagt inte bli någon superseriös crossbuss men den ska ju fungera till basic saker
Kom gärna med tips och idéer. Detta blir troligen mitt vinterprojekt 8)
-
Trevligt projekt ()p
Lättast att få värme är väll ett lagom elverk utanför bilen och ett litet element/värmefläkt inuti. Ett elverk kan ju vara bra å ha till annat med :)
-
Jo det hade vart en idé... tyvärr är det nog väldigt opopulärt bland dom andra åkarna när man står där i depå och har ett elverk utanför som brummar :(
-
hej,
Varför inte fixa en bensin/dieselvärmare, borde finnas på alla skrotar.
funkar klockrent.
Mvh
-
Stoppa i ett batteripack på ca 500amp
Och ta sen ett laddrelä typ 120amp
dra ström från bilen via relät med styrning från ex baklyset till relät
så har du laddning till bodelen utan att suga ur bilens batteri
Så kör du på en ebersprächer med lös termostat så du kan ställa tempen.
Min buss ser ut så här
-
vidare
-
Vill helst av allt ha en sån buss du har... men det blir mycket pengar när man inte har nån sponsor när man ska ha hjuling för 150k också
jodå ett batteripack som du pratar om är tanken, typ 3 lastbilsbatteri. Är bara rädd att åka till skroten och köpa en värmare som inte fungerar ordentligt :dntknow: och sen termostat på det då blir det nice ()p
måste ha en omformare också att köra mikron på... nått förslag på en som funkar bra? farsan köpte 2 olika till sin husbil. Det ena var för klent och det andra brann upp :nono:
-
Jag har en 2000watt inverter den funkar men den är lite klen när du micrar så man får köra lite längre tid
De blir så satans dyra om du ska ha en sån med riktiga sinuskurvor eller vad det heter.
Tänk på att ta förbruknings batterier i bodelen annars knäcker du dem
Vad gäller värmaren så köp en ny det har du tillbaka med att slippa jävlas när du fryser ()p
-
jo jag tänkte nästan det angående värmaren... vad kostar en bra sån med termostat tro? 10.000?
-
har du kollat på den här? eller blir det för mycket pengar? http://www.blocket.se/halland/Mercedes_814_Crossbuss__92_28523989.htm?ca=5&w=3
-
jo jag tänkte nästan det angående värmaren... vad kostar en bra sån med termostat tro? 10.000?
typ ngt sånt men det är värt det
-
Du har inte fnattar på att ev bygga en vägg med en rejäl lucka du kan öppna och stänga? Eller en sådan port som man rullar upp på en rulle? Blir lite små skitigt att sova ihop med quaden ???
-
har du kollat på den här? eller blir det för mycket pengar? http://www.blocket.se/halland/Mercedes_814_Crossbuss__92_28523989.htm?ca=5&w=3
Är en sån vi kör just nu fast volvo. Går lite för sakta och drar lite för mycket diesel.
Du har inte fnattar på att ev bygga en vägg med en rejäl lucka du kan öppna och stänga? Eller en sådan port som man rullar upp på en rulle? Blir lite små skitigt att sova ihop med quaden Va?
Tror inte det blir så farligt. Kan ta ett lakan bara och dra över dom, spar mycket arbete, lite pengar och så blir det lite luftigare. Så nån mellanvägg blir det nog inte i såna fall. Har tänkt köra med den högst 1-2 säsonger till. Går nog lite lättare om man raggar tag på lite sponsorer för det ena och andra så kan man kosta på sig en bättre buss... Känner mig inte så jättetrygg att åka 100 mil i den gamla harven. Men å andra sidan vill jag gärna lägga lite av slantarna på annat än quad åkat också :dntknow:
-
Har du köpt bil redan, annars så kan jag ha ett passande fordon som är skattefritt.
-
Nix har inte köpt... vad har du? har en sån på bilden som jag ska få väldigt billigt som faktiskt är i bra skick... och jag har 500m att hämta den :sunny: Vill gärna att grejerna pallar med 150 mil en helg utan att att bli knäsvag, denna bilen vi har vet jag hur den har gått dom senaste 5 årena så man kan liksom lita på den. Lite lurigt så med en annan gammal bil, man vet ju inte hur den fungerar :dntknow:
-
Värmen fixas nog bäst med Eberspächer, säljs ofta billigt begagnade och för micron skulle jag nog föreslå elverk. då har du el till annat som skulle vara bra att ha, liten kompressor, elmaskiner, liten högtryckstvätt m,m. Köp billig micro med lite elektronik om du köper ett billigare elverk som inte är inverter. Kör själv vid strömavbrott med ett vanligt elverk och har hittills inte förtört någonting
-
Det är en merca buss 76 som är husbil, längd 6,8m, men den har en hel stor lucka bak som passar bra till galna projekt.
Men har du bara 500 m till den och vet hur den gått senaste 5 åren så ta den.
-
Japp. Då vi kör en mindre lastbil som egentligen är väl stor för oss tänkte vi/jag bygga en mindre och ganska simpel buss. Har fått tag på en liknande den nedan och tänkte bygga ungefär enligt min ritning nedanför.
2 Saker som är viktigt den ska fungera som. Crossbuss som duger att sova i och förvara lite smått och gott, SAMT vanligt transportbil så jag kan transportera lite brädor och liknande
Lite kort förklaring på vad saker å ting är då...
1. Arbetsbänk med verktyg osv i
2. Så stor plats 2 quaddar tar när dom är uppställda, dom får även plats på längden men då tar dom nästan i sängen längst fram. Så att ställa bägge upp kommer enbart att ske om man ska åka en längre sträcka
3. Säng, Med Batteri, Vattentank etc inuti den, så man kan lyfta på madrassen så har man lätt tillgång till allt
4. Övre sängen som man kan vika upp
Samt mikrovågsugn, lite lampor å skit får sättas in också. Ett kylskåp hade också vart finemang att få plats med någonstans. Kanske mitt emot dörren intill sängen. lite som ett nattbord eller nån större version av kylbox mellan stolarna i kupén :dntknow:
Allt blir ju öppet inuti gentemot dom flesta andra crossbussar som har mellanvägg, men eftersom allt sitter i ett skåp behöver jag inte mellanvägg. Mitt skåp är dock helt slutet med bakgavellyft så måste få tag på en dörr och gärna ett fönster på motsatt sida.
Dels för att det blir enklare att bygga såhär och kan jag köra mina förbannade brädbitar också
Det jag är mest bekymrad över är om man skulle få in värme. Var man får tag på nått sånt utan att det kostar multum och ändå fungerar.
Ska som sagt inte bli någon superseriös crossbuss men den ska ju fungera till basic saker
Kom gärna med tips och idéer. Detta blir troligen mitt vinterprojekt 8)
Jag har en bekant som arbetar på bilprovningen och kan rekommendera dig att prata med dem om detta projekt INNAN du påbörjar det, jag har pratat med honom om detta och fått svaret att det är ganska många restriktioner speciellt om man skall ha personalutrymme i den. ()p
-
Jag har en Iveco lastbil med skåp årsmodell -00 och har aldrig ens blivit till frågad vad som finns i den, långs mindre behövt öppna dörrarna till skåpet så det är nog ganska lugnt... Bilprovningen kan ju inte veta om det är inredning eller last.....
-
Jag har en Iveco lastbil med skåp årsmodell -00 och har aldrig ens blivit till frågad vad som finns i den, långs mindre behövt öppna dörrarna till skåpet så det är nog ganska lugnt... Bilprovningen kan ju inte veta om det är inredning eller last.....
Men de kan kontrollera lastsäkringsskyddet och då måste de komma in i skåpet......ser de då att där finns sängar o.d. så blir det säkerligen en diskussion som kan ta oanade svängar i byggandet.
-
Jo visst kan dom, ,men en vit vägg är en vit vägg även på insidan så jag tror inte det blir några större problem.
Jag har dessutom byggt en Racebuss av en gammal buss o inte ens därvar det speciellt jobbigt med SBP folket.......
-
Men den hade redan utrymme för personal, jag misstänker att du har klassat om bussen så att du får framföra den med B kort ?
-
Men de kan kontrollera lastsäkringsskyddet och då måste de komma in i skåpet......ser de då att där finns sängar o.d. så blir det säkerligen en diskussion som kan ta oanade svängar i byggandet.
Vad i herrans namn är ett lastsäkringsskydd bak i ett stängt skåp? och om jag har en säng där bak eller inte har ju inte dom med att göra, kan lika gärna hävda det är en arbetsbänk, för det får man allt ha utan något intyg eller liknande, som sagt så ska dom skita i vad jag har bak i skåpet.
Är vissa andra regler gällande husbilar och sånt, det enda som SPB har med att göra är hur gasen till spisen/värmen är kopplad, resten har dom inte med att göra
-
Men den hade redan utrymme för personal, jag misstänker att du har klassat om bussen så att du får framföra den med B kort ?
Nope, reggade den som buss för att få lägsta möjliga skatt. Registrerade senare om den till lastbil när den blev skattebefriad.
Lastutrymmet var avsett för bil så visst krävdes ett lastförskjutningsskydd, men inget typ godkänt eller så utan bara mina egna ide'er. SBP folket räknade ut hur mycket den fick lasta och så, det var nog det jobbigaste tror jag ;) Och som Narmasil skriver så krävdes ett intyg på gasolinstallationen....
-
Blev inte att jag byggde i Iveco'n Jag slog på stort och köpte mig en Mercedes Sprinter MAXI... skitnöjd hittils, riktigt fräsch bodel, var inga problem att köra 40-50 mil med den i ett streck
Måste bara planera hur jag ska bygga bak i lastrummet, lite för stora lådor osv där nu så quadden går inte in. En smart sak jag såg är att dubbelsängen över sticker inte ut mycket alls i lastrummet, den är liksom teleskopisk i 3 bitar så man skjuver den ut över bodelen istället, smart tycker jag! :)
-
En bild kanske ? ()p
-
Har rivit ut lastutrymmet idag så det är helt tomt från hyllor och lådor nu... Står just och funderar hur jag kan få in 2 quaddar där och om det ens är möjligt :dntknow:
En tanke är att bygga en typ av ställning och ställa dom på varandra, det skulle funka faktiskt... men måste ha hit bägge hjulingarna och testa lite först hur det kan bli.
Lite bilder som förra ägaren tagit... kommer mer bilder sen när jag byggt om lastrummet
(http://img138.imageshack.us/img138/2075/8824017786.jpg)
(http://img810.imageshack.us/img810/7527/altanobuss014.jpg)
(http://img339.imageshack.us/img339/1641/altanobuss017.jpg)
Finns mikrovågsugn, tvättfat med riktig vattenpump, termostatvärmare, 2 lastbils bobatteri, markis. Enda jag saknar är kylskåp men hade tänkt riva ut soffan fram och ställa dit en kylbox istället, funkar lika bra som ett kylskåp ändå.
Måste bara polera upp lacken för den är typisk sådär matt som röd färg blir
En annan fördel är att det finns farthållare så man kan köra 110-120 istället för 80-85 som den gamla "bussen" :djump: Avsevärt mindre plats i denna nya dock men man var nog lite bortskämd med "jätten" :)
Edit: Enda skälet att jag vill kunna få in 2 quaddar är om man ska åka längre bort och tävla så är det skönt att slippa släpkärra som annars funkar bra det med. En annan bra grej är att dubbelsängen är teleskopisk som ni ser på Bild 2. Så den tar inte så mycket utrymme av lastrummet som såna sängar brukar ta annars. I like!
-
Najs ()p
-
härligt med utdragbart tält tak oxå!! lite avis så fint skulle jag med vilja åka och bo, jag är ju tvungen att dricka massa öl nu för att lyckas med att somna på tvärren i hytten på bilen jag kör när jag har hjulingen med mig ;D
-
Grattis Narmasil! Går bilen bra? Jag ser att du har drag om 2 quadar inte ryms.
-
Jodå jag är supernöjd hittils. Najs med drag japp, så inte så farligt
-
går inte 2 quadar in på höjden då?
-
går inte 2 quadar in på höjden då?
Det finns bara 2 sätt det kan gå in 2 quaddar och det är om man plockar bort hjulen + dämpare och ställer dom antingen i rad ståendes eller uppe på varandra (men då krävs nån form av ställning annars pajar man ju plasten)
Får se när vi har bägge hjulingarna på plats så vi kan testa lite hur det passar
-
Blåser liv i denna lite igen...
Har ju som sagt en maxi sprinter nu och har precis rivit ut det gamla extra elsystemet för det var lite kladdigt gjort med högtalare och allt sånt.
Problemet jag har är att jag inte riktigt fattar hur jag ska bygga själva batteribanken för att det skall fungera, det var kopplat med en knapp som slog till ett relä så man separerade banken från bilen manuellt. Men vill ha det automatiskt
Någon som vet vilka grejer jag behöver? laddrelä och allt vad det heter? och var jag kan få tag på det?
Lite kort hur jag vill ha det vilket jag tror är "standard"
Bilbatteri------> Batteribank----->Stereo, 12v Uttag, Belysning, Omformare typ så...
Tänkte köpa LED belysning och en bra Omformare, Sen det här med säkringar å skit vet jag inte riktigt hur mycket jag ska säkra upp och var :dntknow:
Hjäääääääääää(etc)lp!
-
Prata med nån firma hur det är kopplat i husbilar,Vi hade det kopplat så i våran service bil till rallyt men det fixade kompisens farsa
-
Det säkraste är nog att skilja batterierna med huvudströmbrytare. Ingen automatik men det funkar utan att krångla ()p Om man inte glömmer bort dom förstås :banghead:
-
Manuell strömbrytare är alltid enklast, men lätt att glömma. Ta signal från generator D+ den som är till laddningen in som styrning på ett relä som kopplar ihop batterierna när motorn går och generatorn laddar. Detta gör att Du alltid har laddade batterier i bodelen och startbatteriet helt frånskilt och klart för start av motor. Alltså: 30 till bilbatteri, 87 till bodelsbatteri, 85 till D+ på generator, 86 till jord. Sen hänger Du på vad Du vill på bodelsbatteriet och bilen har alltid startbatteriet frånskilt. Hittar Du ett relä för hög ström är det ingen nackdel men inte ett måste. Dra däremot GROVA kablar (6 mm2) mellan batterier och relä. Styrkablar kan nästan va hur tunna som helst.
//Håkan.
-
det lät som en lite smartare idé kanske å sätta styrströmmen till reläet på generatorn istället för till en knapp som det var innan :hmmm:
-
Aha, då har Du kanske relä och allt redan kopplat, bara att ändra till D+ så är det automatiskt.
//Håkan.
-
nja det var väl kopplat någålunda okej från början... men jag blev så förbannad när killen som kopplat in det använt alla möjliga olika kablar till allt, Går t.ex svarta kablar från "+" det går gul/gröna till högtalarna osv... Jag skulle egentligen bara byta stereo i bilen men så fick jag se hur allt var kopplat så då rev jag ur alltihop :help:
-
Nån som vet hur värt det är att bygga i aluminium? tänkte börja bygga bak i bussen snart, arbetsbänk osv. Räknat ut att det kommer gå åt ca 20m fyrkantsrör mellan 10x10 - 20x20mm storlek. Är det värt i vikt att bygga i aluminium tro? vad kan det skilja tro? 5-10kg?
Antar att det inte är nån vits att bygga i aluminium :dntknow:
-
Har nu kommit en bra bit på mitt bygge och det närmar sig klart. Det som återstår är att koppla in batteribanken.
Har dock en fråga om det är någon som är lite smart inom batterigrejer.
Har ett 88amp startbatteri och 2x105 amp batteribank. Tänkte installera ett Skiljerelä då som ser till att jag slipper ladda ur mitt startbatteri. Det jag då undrar är behöver detta skiljerelä vara på lika många AMP som banken, eller går det bara på förbrukning/laddning?
Hittade lite olika relän. allt från 60amp till 200amp. Det måste väl vara förbrukning/laddning det går på eller? Tycker dessa relän är förbannat dyra annars...
Vad tror ni om detta? Vet ju inte hur mycket min buss laddar heller, men tvivlar på att det är över 90amp iaf?
http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200&itemName=Skiljerelä+12V+100A;BLSHOP-1298560725277=21xqj4jo3tuo4 (http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200&itemName=Skiljerelä+12V+100A;BLSHOP-1298560725277=21xqj4jo3tuo4)
-
Har nu kommit en bra bit på mitt bygge och det närmar sig klart. Det som återstår är att koppla in batteribanken.
Har dock en fråga om det är någon som är lite smart inom batterigrejer.
Har ett 88amp startbatteri och 2x105 amp batteribank. Tänkte installera ett Skiljerelä då som ser till att jag slipper ladda ur mitt startbatteri. Det jag då undrar är behöver detta skiljerelä vara på lika många AMP som banken, eller går det bara på förbrukning/laddning?
Hittade lite olika relän. allt från 60amp till 200amp. Det måste väl vara förbrukning/laddning det går på eller? Tycker dessa relän är förbannat dyra annars...
Vad tror ni om detta? Vet ju inte hur mycket min buss laddar heller, men tvivlar på att det är över 90amp iaf?
http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200&itemName=Skiljerelä+12V+100A;BLSHOP-1298560725277=21xqj4jo3tuo4 (http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200&itemName=Skiljerelä+12V+100A;BLSHOP-1298560725277=21xqj4jo3tuo4)
Mekonomen har dom där reläna för just över 100 lappen, köper alltid dom till bilen då jag monterar extraljus ()p
-
Hmm jag tror jag länkade fel, ska ju ha ett relä som automatiskt kopplar in banken när motorn är igång och laddar, men som sedan stänger av automatiskt när volten blir för låg