ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: 800 V-TWIN skrivet 19 juli 2010 kl. 13:32:45

Titel: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: 800 V-TWIN skrivet 19 juli 2010 kl. 13:32:45
ska bygga hydraulisk tipp på min vagn som jag byggde till min atv. tänkte höra om det är någon som vet var man får ta i hydraulcylindrar och hydraulpump med integrerad elmotor och tank typ såna som sitter på bakgavellyft på lastbilar men det får ju inte vara 24volt...
måste ju finnas på typ mindre transportbilar, men var får man tag i det?
går ju att köpa nytt men det bli ju typ lika dyrt som att köpa en färdig vagn!

hur stor kapacitet bör hydraulpumpen ha? 
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 19 juli 2010 kl. 14:51:51
Inte för att jag kan så mycket om det men finns ju massor med 12 volts bakgavellyft bilar... vi har 3 på våran firma bara. borde ju inte vara så svårt att hitta på en lastbilsskrot i såna fall?
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Hydro skrivet 19 juli 2010 kl. 22:39:10
Kolla även höglyftande palltruckar, det finns ju de med 12 volt!

När jag skulle ha pump och motor i ett för 12 volt ville jag har effekt åt båda håll.
Den skulle alltså polvända så man slipper ventiler och så...
Jag tog en från en båt som lyfter motorn, alltså en motorlift.
Självklart funkar även en som varit för trim/tilt...
De är nästan uteslutande på 12 volt.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: 800 V-TWIN skrivet 20 juli 2010 kl. 17:44:07
har hittat flera 12v pumpar men dom är nästan lite väl stora skulle va bra om man kunde hitta ngt. mindre...
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Cummins skrivet 21 juli 2010 kl. 11:28:20
Jag var själv ute och sökte med ljus och lampa och min lösning var, en löjligt liten pump och sedan en elmotor som kommer från en winch då den är bygg för vrid, det är inga snabba grejer men skottsäkert. Storleken på allt är lika stort som 1 L mjölk, alltså löjligt liten.
En har gjort liknande och enligt han så fick han 250 kg på en 10 mm kolvdiameter.
Hur tungt har du planerat att lyfta, då kanske min kapacitet räcker till. Vilken storlek på kolven är ju också en faktor att ta hänsyn till.   
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: AtvHälsingland skrivet 21 juli 2010 kl. 12:24:21
www.hydraulkomponenter.se  ()p
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Miessi skrivet 21 juli 2010 kl. 15:47:47
Hur många l/min bör den klara så det inte tar hur lång tid som helst?
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Cummins skrivet 21 juli 2010 kl. 18:17:37
Det är en fråga om hur mycket kräm man har i batteriet. Gör den rörelsen inom 1 minut så är jag nöjd.
Det är flödet vid max tryck man vill ha, inte hur mycket den pumpar vid 0 tryck.       
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Miessi skrivet 21 juli 2010 kl. 19:43:12
Hittade en på Ebay som ger:

Power supply: 12 Volt
Engine power: 1.8 kW
Pump 180 bar capacity: 4 L / min
Liter capacity per minute max.: 10 l / min (pressure)
max. Pressure: 180 bar
Cable outlet: 3 / 8 inches
Fuel tank capacity: approx 5 L

Kan det vara någonting?
Satt och funderade på lösningen med cylindrarna. Såg Kranman kör två modeller varav den med elmotor har en cylinder under flaket och sedan fanns det en som hade två cylindrar, en på varsin sida av flaket.
Det känns som det är billigare att ha en med cylinder med kortare slaglängd monterad längre bak än att ha två stycken långa jäklar på sidan som de kör med på andra bilden.
Vad är fördelen med ett 2-vägssystem jämnfört med ett enkelsystem? Försökt leta men hittar ingenting riktigt.


(http://www.kranman.com/images/TippFl/DSC01542.JPG)
http://www.kranman.com/images/Fl250/DSC01606.JPG
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: ca650xt skrivet 21 juli 2010 kl. 19:58:37
Det här är mitt hembygge.
Delar från en 12v bakgavellyft,Funkar kanon.
Jag har tagit strömmen från batteriet på hjulingen och det är inga problem vad jag har märkt iallafall. ()p

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vOtwXJzQXHo&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vOtwXJzQXHo&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Här är direkt länk (inbäddning brukar inte funka för mig)
http://www.youtube.com/watch?v=vOtwXJzQXHo
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Miessi skrivet 21 juli 2010 kl. 20:23:04
Vet inte hur en bakgavel funkar men det ser inte ut som om det är någon kolv som skjuts ut som på t.ex kranman.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: ca650xt skrivet 21 juli 2010 kl. 21:22:09
Vet inte hur en bakgavel funkar men det ser inte ut som om det är någon kolv som skjuts ut som på t.ex kranman.

Jodå det är en hydraulkolv som skjuts ut.
Den är otroligt stark något överdimentionerad om man säger så.. ^-^
Hydraulaggregatet är litet till formatet så det är alldeles lämpligt. ()p
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 22 juli 2010 kl. 14:03:30
Hittade en på Ebay som ger:

Power supply: 12 Volt
Engine power: 1.8 kW
Pump 180 bar capacity: 4 L / min
Liter capacity per minute max.: 10 l / min (pressure)
max. Pressure: 180 bar
Cable outlet: 3 / 8 inches
Fuel tank capacity: approx 5 L

Kan det vara någonting?
Satt och funderade på lösningen med cylindrarna. Såg Kranman kör två modeller varav den med elmotor har en cylinder under flaket och sedan fanns det en som hade två cylindrar, en på varsin sida av flaket.
Det känns som det är billigare att ha en med cylinder med kortare slaglängd monterad längre bak än att ha två stycken långa jäklar på sidan som de kör med på andra bilden.
Vad är fördelen med ett 2-vägssystem jämnfört med ett enkelsystem? Försökt leta men hittar ingenting riktigt.


(http://www.kranman.com/images/TippFl/DSC01542.JPG)
http://www.kranman.com/images/Fl250/DSC01606.JPG

Menar du enkel/dubbelverkande eller?
Enkelverkande sitter det bara en slang längst fram/bak (beroende på om den ska dra eller skjuta ifrån). På dubbelverkande sitter det en i varje ända så kolven kan tryckas ut och in. På en vagn räcker det med en enkelverkande med enhydral slang i botten(en skjutande kolv).
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: AtvHälsingland skrivet 22 juli 2010 kl. 19:09:20
Med en dubbelverkande kolv slipper du detta  :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=n45lVdJ-DkI&feature=related
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Edge Racing™ skrivet 22 juli 2010 kl. 19:51:58
http://www.k-vagnen.com/?p=produkter&prod=koffroad

Klarar upp emot 100 tippningar med ett fulladdat 75Ah batteri. En tippning tar 5-6 sekunder.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Svezon™ skrivet 23 juli 2010 kl. 16:45:03
http://www.k-vagnen.com/?p=produkter&prod=koffroad

Klarar upp emot 100 tippningar med ett fulladdat 75Ah batteri. En tippning tar 5-6 sekunder.

Den vagnen var riktigt nice den.  ()p  om man ändå hade rå med den.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Cummins skrivet 23 juli 2010 kl. 17:16:05
Den vagnen var riktigt nice med sido tippning och vanlig, så ska jag bygga nått så blir det typ den här jag ska kopiera.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 23 juli 2010 kl. 17:32:34
Fick du mitt PM eller?
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: Miessi skrivet 24 juli 2010 kl. 17:53:19
Japp! Tack så mycket.
Titel: SV: hydraulik grejer till vagnbygge
Skrivet av: 800 V-TWIN skrivet 25 juli 2010 kl. 19:20:24
har hittat hyd pump hos hans eriksson AB som var lämpligt för att tippa ett flak har för mig att han sa att den kostade runt 3500 + moms...