ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Zolle skrivet 16 juli 2010 kl. 23:55:57
-
Undrar lite om stötdämparen bak på raptor 700.
jag tyckte min var väldigt svampig och ville styva upp den. ändrade justerskruven och ingen skillnad. när jag ska köra på bakhjulen och lägger ett ben på sadeln och ska upp så brukar nummerplåten ta i bakdrevet. En sa att gasen i dämparen var troligen slut.
Och nu hur funkar de? Kan man fylla på lr kanske byta rent av?
lr några andra tips?
-
Hej,
Stötdämparen på raptor har många justermöjligheter, vi kan ju börja med de enklaste.
1. förspänning av fjädern, de stooora ringarna som sitter i slutet på fjädern så att säga, denna justerar hur styv färdringen skall vara.
2. Compression, skruven sitter som oftast på Ressin dvs burken som sitter på dämparen stor som en redbullflaska ::). här justerar du hur mycket motstånd det är när dämparen, comprimeras.
Ressin innehåller gas för att hindra oljan i dämparen att skummas, allså oljan i dämparen hålls under konstant tryck.
3. retur dämpning. skruven till denna sitter oftast på i andra änden av dämparen mot compressionen, en liten skruv som styr hur fort dämparen skall återgår till utsträckt läge efter compression.
För din del tror jag att det räcker att förspänna fjädern lite.
och gasen i dämparen har ingen påverkan hur hårde själva fjädringen är .
Lycka till
Mvh
-
Shit vilket svar :headbang:
Super tack. nu blir de är jobba lite ()p
edit:
var och skruvade lite idag. även om jag drog ihop fjädern så känns den mjuk. styvade upp den på alla punkter och ändå så tar reg plåten nästan i bakdrevet vid belastning. :hmmm:
-
Det verkar enklast att flytta nummerplåten, quadar är ju inte konstruerade med nummerplåt :rtfm: Speciellt inte under bakljuset så det kanske inte har med fjädringen att den tar i.
Om du har max förspänning på fjädern borde den inte vara för mjuk
under förutsättning att ingen nisse har kapat fjädern eller dyl...
Är hojen sänkt, isf kan fjäderen vara kapad och då är det mesta åt h#¤&ete.
Fjädringen på raptorn är om jag inte minns fel rätt mjuk, men den är ju progressiv. Har du problem att den bottnar om du hoppar med den ?
mvh
-
förspänning av fjädern, de stooora ringarna som sitter i slutet på fjädern så att säga, denna justerar hur styv färdringen skall vara.
Dum fråga kanske men jag har inte gett mig i kast med detta än.
Hur ändrar man dessa på enklaste sätt? Finns det nått specialverktyg eller är det bara att knacka på?
Lätta på den övre först kanske? Hissa upp bakdelen för att få så lite tryck som möjligt?
-
Hej,
Om du tittar så ser du att det är små hakar på ringarna, där sätter du en haknyckel som passar ()p och vrider, det går givetvis att knacka också med något trubbigt men det skadar ju ringarna.......
Mvh
-
Kan tillägga att comp och retur skruv inte ska skruvas mer än ett klick i taget, Alltså, Kör ett klick och ge dig ut och åk, Om det inte är bra så ett till klick och så vidare, Dämparna ska inte ställas varma! När du har åkt en sväng alltså :)
-
Jag utgick efter vad som står i manualen och den inställningen som var innan var långt ifrån rätt. jag fundrar på om dämparen är okey. fjäderna ser inte kapad ut. men nedre fästet är flyttat neråt. jag kände på polarens smc 500 och den kändes frisk och lagom styv medans min känns svampig.
jag ska montera av paketet nu under semestern och plocka av fjädern och kolla så inte dämparen är slut.
några tips vart man kan få tag på den ny isåfall? som inte tömmer hela semesterkassan :)
slänger in en bild på den. inte den bästa. men hoppas den duger.
(http://i25.tinypic.com/2zgvgxy.jpg)
-
Hej,
Om dämparen är dålig går den att renovera, ny olja, gas och genomgång, räkna med en 500-1000kr.
Finns massor av firmor som gör detta, tyvärr är det allddeles för få personer som faktiskt tar hand om sina dämpare, Oljan utsätts för stora tryck och värmeskiftningar vilket gör att den åldras precis som motoroljan.
Jag byter olja och gas var 50 timme vilket verkligen behövs.
Mvh
-
tyvärr så känns de som att de är de som är fel.
kommer skriva hur de gick. ()p
-
Zolle vad är det för årsmod på din Raptor?
Skit snygg i vitt och svart?
Inte orginal va?
-
2006 är de.
vit plast finns. den svarta fronten är lackad. men om jag inte minns fel finns de på nyare modeller.
ordntlig sänking och breda hjul gå på alla motor fordon ()p
-
Snälla Zolle du måste fixa mer och bättre bilder! :whip: :whip: ()p