ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: edvardx skrivet 16 juli 2010 kl. 22:39:17

Titel: Varför?
Skrivet av: edvardx skrivet 16 juli 2010 kl. 22:39:17
Hej och hallo!
Jag funderar på en sak, någon som kann hjelpa mej? Varför har min fyrhjuling större diameter på framhjulen enn bakhjulen?
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: *Anton* skrivet 16 juli 2010 kl. 22:40:19
underlättar om du skriver vad du har för någon  ()p :)

//Anton
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juli 2010 kl. 23:31:22
Både quads och tvåhjuliga motorcyklar har det just så... varför vet jag dock inte.
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Darkman skrivet 17 juli 2010 kl. 00:09:54
 Har inte de och göra med rullomkretsen eller är det bara så på 4x4
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 juli 2010 kl. 00:27:30
På en 4x4 är det väl oftast samma omkrets.

På mc och quad  tror jag det är större fram för att få maskinen stabilare i ojämnheter och över hinder. Ett stort hjul klättrar ju bättre.

Men varför man har mindre bak då? Tja.... för att man ska kunna ha större fram!  :djump: :djump:
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Räjsaren™ skrivet 19 juli 2010 kl. 21:39:52
Större däck bak gör en quad tyngre att driva (centrifugalkraften). Blir rappare och stabilare med mindre däck bak. Sen finns det nog fler orsaker varför. Vissa väljer ha ännu mindre däck... mvh
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 19 juli 2010 kl. 21:55:53
Desto mindre hjul man har fram desto större risk för vobbel och övriga nervösa karaktärsdrag.
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 20 juli 2010 kl. 23:14:57
På quaddar ska man ju som räjsaren säger egentligen ha så små hjul som möjligt bak, enda skälet att dom inte kör med ännu mindre är väl för att man inte ska hänga sig på underlaget som det finns risk för ganska ofta.

Mindre hjul = lägre hjuling = bättre vägegenskaper  :whip:

men att ha små hjul fram blir ju lite som att köra med kundvagn i grusgropen... framhjulen vill gräva ner sig och ju större hjul man har desto lättare rullar dom över hinder istället för på/ner i dom  ()p
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: slangklämman skrivet 22 juli 2010 kl. 09:52:53
På en 4x4 är det väl oftast samma omkrets.

På mc och quad  tror jag det är större fram för att få maskinen stabilare i ojämnheter och över hinder. Ett stort hjul klättrar ju bättre.

Men varför man har mindre bak då? Tja.... för att man ska kunna ha större fram!  :djump: :djump:


på 4x4 måste man ha samma fram och bak annars blir det dålig stämning när man lägger i 4hjuls driften :lol: :lol:
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 22 juli 2010 kl. 10:06:53
Slangklämman, ta en titta på Suzuki quadrunner 4wd.....

Bak 25" fram 22", stämmningen är på topp vid 4wd med diff  ()p
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Dhenniz skrivet 22 juli 2010 kl. 13:17:23
en 4wd quad med olika däckdimension kanske har olika utväxling på diffklumparna för att kompensera skillnaden.

att en tvåhjulig mc har olika däckstorlek har jag för mig beror på att man får bättre kurs-stabilitet, speciellt vid oroligt väglag, som grusväg mm.

se en cross eller offroad hoj som har 17-19" bak och oftast 21" fram.

sen blir maskinen en aning "piggare" i känslan med mindre bakhjul. (blir lite som att dreva ned maskinen.

Att en 4x4 atv har lika hjulstorlek kan förutom att det ska funka med fyrhjulsdriften även bero på att den ska vara lika "stark" på alla fyra hjulen. (utväxlings-fenomenet) även därför det är bra att ha lika tryck i däcken.  sen kan det säkert påverka terrängegenskaperna negativt med olika däckstorlek, men där är jag inte helt säker.
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: slangklämman skrivet 22 juli 2010 kl. 15:22:47
Slangklämman, ta en titta på Suzuki quadrunner 4wd.....

Bak 25" fram 22", stämmningen är på topp vid 4wd med diff  ()p

haha vilken muppig konstruktion. aldrig sett men nån gång ska ju va den första  :hmmm:. då har dem som sagt olika utvxl i diffarna.
Titel: SV: Varför?
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 23 juli 2010 kl. 14:22:09
Att det är mindre bak kan ju också ha att göra med att man ska kunna ha valmöjligheter att själv kunna anpassa den slutliga storleken till sin egen körstil, underlag osv genom att välja däckstorlek efter det.

Fram är det ju inte så mycket att göra.