ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 16 juli 2010 kl. 12:11:59
-
Kollade nyss på försäkring på en Yamaha Raptor 700 som jag ska iväg och kolla på i afton.
Det skiljde 3000 spänn från Dalarnas där jag har alla andra försäkringar till Folksam där jag inte har någon än. Helförsäkring för mig med relativt nytaget kort, dock snart 30 bast gammal kostar 4314:- och halvförsäkring 2782:-, båda siffrorna från Folksam.
Maskinskada fanns med i båda, ända skillnaden som damen i luren sa var vagnskada på helförsäkring.
Är det fullkomligt idiotiskt att inte vagnskada? Antar att en vägreggad hoj inte har gällande försäkring om man skrotar den när man kör på ej officiella skogsvägar och jag kör rätt försiktigt, men det hindrar ju inte från att blåsa av vägen eller bli påkörd alla gånger.
-
Alla är olika.
...men med en Raptor 700 är det för flertalet SVÅRT att "köra försiktigt".
Att spara 1500 och sen riskera en maskin för över femtio papp anser jag vara dumsnålt.
Kolla eventuella möjligheter att höja självrisken vid vagnskada så kanske du kan spara nån hundring...
-
hur manga ganger har ni kort sonder maskinerna pa ett sadant sett att det blivit aktuellt att anmala till forsakrings bolagen...ofta ar ju delarna man gor sonder for billiga for att vara lont att ta det med forsakringsbolagen utan man far vakert betala dom anda...handlar det om en maskin for "bara" 50k skulle jag ta den absolut billigaste forsakringen jag kan hitta eftersom jag troligen aldrig kommer ha nagon nytta av den... men en ny raptor for sag 120k skulle jag ha helforsakrad forsta aret sen ga ner till det billigaste jag kan hitta
-
Kör själv raptor och har helförsäkrat. Inte så kul om man drar en vurpa och sedan står med skägget i brevlådan när man ska beställa grejor från yamaha. De är SVIN DYRT!!
Ring folksam igen så hör du om en året runt försäkring tror jag de heter. Brorsan har de på sin och betalar ca 2500 helförsäkring/år
-
Kör man i trafiken är farten ofta hög och dessutom samsas man om utrymmet tillsammans med bilister... en närkontakt med en sådan och det kommer gå åt delar... eller om man klipper en grävling i 90...
Det räcker om man kröker en a-arm, spräcker en skärm och knäcker strålkastaren... sen är självrisken uppäten.
Rullar man i 70-100 då går det också åt prylar, så enkelt är det.
...och det går inte att jämföra med att landa snett efter ett ramphopp då kanske bakaxeln kroknar lite. :whip:
Nä, man vet aldrig var som väntar... och som sagt, några hundralappar hit eller dit i detta sammanhang är bara dumt att försöka spara, det blir DYRT om du far av en grusväg, voltar i en rondell eller skrotar.
Bland de som åker sporthojar är det vanligt att hoppa helförsäkringen, men då snackar vi premier på kanske 40 000, men för en quad?
Njae...
...och som sagt, man vet aldrig vad som väntar:
http://www.wimp.com/photographymishap/
-
enda skillnaden på Hel och Halv är väl ändå Vagnskada? Kör du åt helvete såpas att ramen blir sne t.ex ska du nog vara glad att du över huvud taget lever.
Kör på halv på min, mest för stöld och trafikförsäkring. Skillde typ 2500 halv mot 4000kr hel
-
enda skillnaden på Hel och Halv är väl ändå Vagnskada? Kör du åt helvete såpas att ramen blir sne t.ex ska du nog vara glad att du över huvud taget lever.
Kör på halv på min, mest för stöld och trafikförsäkring. Skillde typ 2500 halv mot 4000kr hel
Ingen som påstått något annat?
Man kan ju vurpa utan o slå ihjäl sig, då är man nog rätt nöjd att man tog helförsäkring.
Bara plasten och dekaler går på 15-20k till raptor
-
enda skillnaden på Hel och Halv är väl ändå Vagnskada? Kör du åt helvete såpas att ramen blir sne t.ex ska du nog vara glad att du över huvud taget lever.
Kör på halv på min, mest för stöld och trafikförsäkring. Skillde typ 2500 halv mot 4000kr hel
Du får nog ta och kolla upp vad orginalsaker kostar, T.ex olika rambitar mm kostar till raptorn, T.ex bara en fälg kostar 5000kr i sverige, Och det behöver man väl knappast inte köra ihjäl sig för att sabba en sådan!
Men du kanske är händig så du gör en ny fälg för ett filurpris :)
-
Nja snarare att jag inte är så dum så att jag köper original kanske. Varför köpa en originalfälg när man kan köpa Hiper/ITP som är bättre och billigare t.ex
Förstör jag någonting så passar jag på att uppgradera det... Knäckte nyligen subframe på min YFZ. Köpte då en Lonestar för 2000kr mindre än original och den är dubbelt så stark.
Visserligen Plasten är väl svårast kanske, finns ju piratgrejer men vet inte hur kvalitén är där :dntknow:
-
Nja snarare att jag inte är så dum så att jag köper original kanske. Varför köpa en originalfälg när man kan köpa Hiper/ITP som är bättre och billigare t.ex
Förstör jag någonting så passar jag på att uppgradera det... Knäckte nyligen subframe på min YFZ. Köpte då en Lonestar för 2000kr mindre än original och den är dubbelt så stark.
Visserligen Plasten är väl svårast kanske, finns ju piratgrejer men vet inte hur kvalitén är där :dntknow:
Du är inte så dum att inte köpa orginal ja, Då måste det finnas många som är bra mycket dummare än dig, T.ex en som inte vet att det finnas annat eller en som blir "lurad" av återförsäljaren/mek som lagar en kvaddad quad/atv, För visst tjänar dom stora pengar på det! Ju dyrare ju mer tjänar dom på det!
Och vad säger att det skulle bli en billig vurpa? Tänk om du slår sönder halva hjulingen och dom inte löser in den, Då är det väl inte så kul att lägga ut kanske 40-50 000 på eftermarknadsprylar! bara för att man var dumsnål och körde halvföräkring
Jag knäckte min subframe för några år sedan, Kostar dryga 8000 ny, Nu köpte jag ju inte en ny då!
och så ibland så går det inte att ersätta med billigare/bättre, Då står man där med skägget i brevlådan
-
Man gör som man själv vill men att inte ha helförsäkring på en maskin är det dummaste ja hört.
Om man har pengar i överflöd eller inte bryr sig så mycket så kan man snåla lite :hmmm:
Jag köpte en ny KFX700 och efter 9 veckor gick styrstaget av så den hamnade i ett träd och det blev skrot :(veryangry): tack vare helförsäkringen så kostade det mej 3000:- istället för 100 000:- att få en ny maskin ()p
-
...och nu läser ni Lowest inlägg igen.
Mycket tänkvärt!
...för återigen, man vet inte vad som väntar, allt kan hända, och för 1500 är det minst sagt korkat att ta den risken.
Så svaret på grundfrågan är alltså JA.
-
Tycker att det är konstigt att man har råd med en maskin för ca 60-100 tusen men snålar på försäkring för nån tusenlapp per år.. Om man nu inte har överflöd med pengar o klarar sig på halvförsäkring.. ()p
Men smaken är som baken.. ;)
-
Jo klart. Kan du inte så mycket om hjulingar och inte för att se ner på någon men visst finns det folk som inte ens kan byta oljefilter själv, en sån person har ju lättare för att bli lurad av verkstäder osv om nu något går sönder osv. Jag själv skulle aldrig lämna in min maskin till en verkstad som tar 5000kr för ett arbete jag gör lika snabbt själv.
Förstår att ni tycker det verkar dumt att snåla på så lite, men jag har trots allt inte kraschat så hittils har jag tjänat på det :sunny:
Jag försöker se det på lite längre perspektiv, Alla mina grejer har jag Trafik/Halv på, enda skälet att Raptorn har Halv är för det ska täcka stöld, brand, sånt som är viktigare för mig.
Se då skillnaden om du har 5 nytto/leksaksgrejer och det skiljer totalt 12.000 i Hel/Halv/Trafik försäkring så vad blir det på 50 år? 600.000kr. Visst kan man krocka och krascha 5 gånger per år UTAN att bli skadad alls, Men du kan även köra på Helförsäkring i 50 år utan att krocka också, Då har du givit bort. Ja? 1-3 Årslöner som du kunnat göra något annat för, så är mitt resonemang iaf
Visst kan jag åka på en ordentlig smäll men som det ser ut så tror jag inte det. Har du EN bil och EN Atv. Visst då kan det vara rimligt med helförsäkring. Har du 20 Bilar och 20 Atv's som du kör lite olika. Känns det lika rimligt med helförsäkring då? Kostnaden blir myyyycket mer
-
Jag har bilar, båtar, motorcyklar och fyrhjulingar... allt helförsäkrat.
Men kan byta oljefilter ändå, så den teorin spricker.
Kör man med hjulingen i trafiken då är det som sagt helt andra hastigheter än på en crossbana eller liknande.
Och enegin ökar med kvadraten på hastigheten. En smäll i 100 är alltså inte dubbelt så kraftig som en i 50... den är fyra gånger så kraftig.
Då går det sönder grejer.
-
Det här med oljefiltret var bara en liknelse med vad ovan skrivit. Jag menade att det är lättare som verkstad att blåsa någon som inte kan något på pengar än någon som kan.
Beror ju lite på vad man tjänar också. Tjänar man 100.000kr eller 1.000.000kr om året så blir det en hel del skillnad. Jag förstår helt klart att folk väljer helförsäkring, jag förstår även att folk tycker det är kul att sticka en tröja. Men det är inget jag själv skulle gjort
Jag har väl ärvt det av min far, på vårat företag är alla lastbilar osv bara trafikförsäkrat, och vi kan krascha allihopa och ändå ha tjänat på det i slutändan. Visst kör du mycket i trafik är man ju mycker mera utsatt och det är mer saker som man inte kan påverka, t.ex bli påkörd. Men här jag bor tar man ju kort om man ser en annan människa annars skulle ingen tro på en när man berättade det ::)
-
Jo klart. Kan du inte så mycket om hjulingar och inte för att se ner på någon men visst finns det folk som inte ens kan byta oljefilter själv, en sån person har ju lättare för att bli lurad av verkstäder osv om nu något går sönder osv. Jag själv skulle aldrig lämna in min maskin till en verkstad som tar 5000kr för ett arbete jag gör lika snabbt själv.
Förstår att ni tycker det verkar dumt att snåla på så lite, men jag har trots allt inte kraschat så hittils har jag tjänat på det :sunny:
Jag försöker se det på lite längre perspektiv, Alla mina grejer har jag Trafik/Halv på, enda skälet att Raptorn har Halv är för det ska täcka stöld, brand, sånt som är viktigare för mig.
Se då skillnaden om du har 5 nytto/leksaksgrejer och det skiljer totalt 12.000 i Hel/Halv/Trafik försäkring så vad blir det på 50 år? 600.000kr. Visst kan man krocka och krascha 5 gånger per år UTAN att bli skadad alls, Men du kan även köra på Helförsäkring i 50 år utan att krocka också, Då har du givit bort. Ja? 1-3 Årslöner som du kunnat göra något annat för, så är mitt resonemang iaf
Visst kan jag åka på en ordentlig smäll men som det ser ut så tror jag inte det. Har du EN bil och EN Atv. Visst då kan det vara rimligt med helförsäkring. Har du 20 Bilar och 20 Atv's som du kör lite olika. Känns det lika rimligt med helförsäkring då? Kostnaden blir myyyycket mer
Jag förstår inte riktigt hur du menar med "Visst kan jag åka på en ordentlig smäll men som det ser ut så tror jag inte det" Hoppades du skojade när du skrev det där!
Jag själv har kört mycket quad och cross, Mer cross än quad, Och kör man på en bana så kan vad som helst hända,
Det är som att köra på en crossbana men skita och köra med försäkring T.ex genom en klubb, När man väl sitter där med brutna armar/nacke eller något annat så kan du ju alltid säga, Jag sparade ju in medlemsavgiften i X antal år! :hmmm:
-
Det är ju bara att läsa vad Narmasil skriver = på vårat företag är alla lastbilar osv bara trafikförsäkrat, och vi kan krascha allihopa och ändå ha tjänat på det i slutändan. Verkar ju inte fattas pengar där direkt.
Men för en normal person som har det kämpigt med att äga lite leksaker och få vardagen att gå runt har kanske inte 50000:- till 100000:- att kasta bort bara för att spara ca1500:- per år.
Jag kan ta ett till exempel varför det är bra med helförsäkring.
Har en kompis som köpte en ny Kawasaki KFX700. Vi var ute å åkte en tidig vinterdag och vi körde bara i ca30km/h och i en böj så var det en isfläck och han snurrade runt och gled baklänges in i ett träd. Vi skrattade som fan men när vi kollade på Kawan så var ramen sned och plasten va trasig och några små grejor till.
Han tog det på försäkringen och i stället för ca 55000:- i slutnota blev det 6000:- tack vare helförsäkringen.
-
Vi har inte direkt senaste modellen av lastbil och vet du ens vad en lastbil kostar i försäkring? vi kör nog lite sämre lastbilar än dom flesta du ser ute efter vägarna, men likaväl kostar dom multum i försäkring. och Visst kan man krascha och får punga ut med massa pengar. Jag har en kompis som när han köper elprylar Alltid tar den här extra försäkringen för några hundralappar till, men inte har han sönder nått.
Så då betalar han massa pengar i onödan, JAG vet hur och var jag kör och tycker inte det är värt att betala dom extra pengarna för en försäkring. Självklart kan jag krascha och åka på 50.000kr i reparation men det lär knappast vara värt det.... Skulle jag nu skrota min raptor för över 20.000 så plockar jag den i delar och säljer av eller liknande.
Kan väl även tillägga att jag inte är med i någon A-Kassa, Facket eller Kyrkan för den delen.
Men när jag tävlar på crossbana så har jag dubbla personförsäkringar samt svemo's försäkring. För det tycker jag är värt det
Skulle vara roligt att bokföra hur mycket jag hade sparat/förlorat om 50 år :dntknow:
-
Vi har inte direkt senaste modellen av lastbil och vet du ens vad en lastbil kostar i försäkring? vi kör nog lite sämre lastbilar än dom flesta du ser ute efter vägarna, men likaväl kostar dom multum i försäkring. och Visst kan man krascha och får punga ut med massa pengar. Jag har en kompis som när han köper elprylar Alltid tar den här extra försäkringen för några hundralappar till, men inte har han sönder nått.
Så då betalar han massa pengar i onödan, JAG vet hur och var jag kör och tycker inte det är värt att betala dom extra pengarna för en försäkring. Självklart kan jag krascha och åka på 50.000kr i reparation men det lär knappast vara värt det.... Skulle jag nu skrota min raptor för över 20.000 så plockar jag den i delar och säljer av eller liknande.
Kan väl även tillägga att jag inte är med i någon A-Kassa, Facket eller Kyrkan för den delen.
Men när jag tävlar på crossbana så har jag dubbla personförsäkringar samt svemo's försäkring. För det tycker jag är värt det
Skulle vara roligt att bokföra hur mycket jag hade sparat/förlorat om 50 år :dntknow:
Så som ni har med lastbilarna är det många åkeri som har! Gammla som nya bilar
Du kan väl säga till din kompis att den extra försäkring han tar är bluff då säljaren tjänar på det, Alla elprodukter går oftast på hemförsäkring!
Kyrkan kan man skita i, Även A-kassa om man är hundra på sitt arbete, Facket = beror på vad det är för fack!
-
Jag kör helt utan försäkring på hojjarna, det är billigast ()p Kraschar man är det bara att bita i det sura äpplet ... beställa från USA eller tyskland... billigare än sverige eller köpa en ny hoj.
-
Jag kör helt utan försäkring på hojjarna, det är billigast ()p Kraschar man är det bara att bita i det sura äpplet ... beställa från USA eller tyskland... billigare än sverige eller köpa en ny hoj.
Kanske inte helt bra... Trafik är alltid bra att ha... Skulle du råka köra in i sidan på nyaste Mercedesen så blir det väldigt fort tom plånbok om du inte har trafik :(
-
Jag kör helt utan försäkring på hojjarna, det är billigast ()p Kraschar man är det bara att bita i det sura äpplet ... beställa från USA eller tyskland... billigare än sverige eller köpa en ny hoj.
Är dina maskiner vägreggad?
Kör du i trafik med dem?
-
Predatorn är terrängreggad, i.o.f har jag inte den in reggad tycker inte det är lönt när den går bara bana, kraschar jag den så blir det reonovera blir den stulen får man köpa en ny!
Mina gamla gatreggade maskiner har varit halv försäkrade. För dyrt att helförsäkra....
-
Hmm såg att någon tycker det låter som man skiter pengar om man struntar i hel försäkring...säg att man äger 3-4 fordorn ( känns inte helt ovanligt att man gör de) då är ju det nästan en hel månadslön efter skatt extra att betala om man ska hel försäkra alla dom ist för trafik...vem är det som skiter pengar igentligen??
Vist är det skönt att alla som havererar en 3 veckor gammal hoj har hel försäkrat, men hur många gör det igentligen...faktum är att utrest få försäkringen..
-
Hmm såg att någon tycker det låter som man skiter pengar om man struntar i hel försäkring...säg att man äger 3-4 fordorn ( känns inte helt ovanligt att man gör de) då är ju det nästan en hel månadslön efter skatt extra att betala om man ska hel försäkra alla dom ist för trafik...vem är det som skiter pengar igentligen??
Vist är det skönt att alla som havererar en 3 veckor gammal hoj har hel försäkrat, men hur många gör det igentligen...faktum är att utrest få försäkringen..
Hur många äger 3-4 fyrhjulingar ?
Jag har 5 bilar och en fyrhjuling och bara en bil å hjulingen är helförsäkrade.
Länsförsäkringar har så att man får tillbaka allt om man skrotar maskinen innom ett år om den var ny när man köpte den
-
Hmm såg att någon tycker det låter som man skiter pengar om man struntar i hel försäkring...säg att man äger 3-4 fordorn ( känns inte helt ovanligt att man gör de) då är ju det nästan en hel månadslön efter skatt extra att betala om man ska hel försäkra alla dom ist för trafik...vem är det som skiter pengar igentligen??
Vist är det skönt att alla som havererar en 3 veckor gammal hoj har hel försäkrat, men hur många gör det igentligen...faktum är att utrest få försäkringen..
Jo visst är de dyrt om man har helförsäkring på 3-4 fordon men man behöver ju inte ha helförsäkring på alla?
Raptorn jag har betalar jag 500kr/mån för helförsäkring, har en nyare Volvo som är helförsäkrad den med för 4000kr/år.
Om jag kör av vägen med raptorn så betalar jag hellre 500kr/mån + självrisk istället för 20000-60000kr för o laga den.
Kör jag av med bilen så betalar jag hellre 4000kr/år + sj-risk än och bli våldtagen av kundmottageren på bilia som säger att de kostar 40000-150000kr och laga den :lol:
Så jag tycker att är man rädd om sina fordon och dom är lite nyare så är de helförsäkring som gäller.
Har man en Volvo 240 -82:a så kanske de är vettigt med enbart trafikförsäkring
Eller så kan man ju rikta upp sina fordon med slägga/silver tejp samt stå och klia sig i huvudet o fundera om de inte varit billigare med helförsäkring :hmmm:
-
Raecer du har ju förstått det hela :) precis så jag menar. Jag har själv en drös gamla bilar som egentligen inte är värda mycket... volvo 240 -75'a osv. Ganska idiotiskt att punga ut 6000 i helförsäkring på en sån.
Däremot på en hjuling är det ju mer logiskt att ha helförsäkring... men 500kr/mån? det lät dyrt? 6000kr i året?
-
En rolig sak om det här med försäkringar, att ska man dra lagen till punkt så gäller den endast vid laglig effekt, och vi med gatreggade åker runt med 20 hk. :lol:
Skulle man krascha och dom kollar upp effekten så kan man bli helt utan försäkring, vilket man får stå för precis allt själv.
Uppdaterar man maskin med bättre saker (tillbehör) så vill man ju även få samma saker om en olycka skulle hända, och tvungen att ta det på försäkringen. Vill man få tillbehör med i försäkringen, så måste man tala om att jag har extra utrustning för 50 000.
Men nej det gör vi inte, för då blir vi snåla för försäkringen blir dyrare och lika så självrisken, och så klagar vi på att man får så dåligt betalt om den skulle bli stulen eller inlöst.
Jag själv kör halvförsäkring då det ingår allt, utom vagnskada då jag själv inte har rent mjöl i påsen.
-
Te moppen skaffa jag halv försäkring eftersom helförsäkring kostar 5000 (halv 3000) så efter 4 år hade det gått på 20000 i försäkring, då isånnafall har jag spänderat mer på försäkringen än moppen :hmmm: ;D
-
Jag kör med helförsäkring på min fyris.