ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jacobK skrivet 15 juli 2010 kl. 22:30:12

Titel: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: jacobK skrivet 15 juli 2010 kl. 22:30:12
Hejsan.

Jag ska skaffa en fyrhjuling. Är sugen på en dinli 450.
Hur ofta behöver man byta kolv på en sån? hade tänkt köra på vägen och lite skogsvägar.
Är det lätt att skaffa fram delar till den?
Vad behöver man tänka på för att den inte ska rasa?
Varför ska man välja dinli framför yamaha/suzuki förutom att den är billigare?

Tacksam för snabba svar!
MVH jake  O0
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: JohanB skrivet 16 juli 2010 kl. 10:24:35
Hejsan.

Jag ska skaffa en fyrhjuling. Är sugen på en dinli 450.
Hur ofta behöver man byta kolv på en sån? hade tänkt köra på vägen och lite skogsvägar.
Är det lätt att skaffa fram delar till den?
Vad behöver man tänka på för att den inte ska rasa?
Varför ska man välja dinli framför yamaha/suzuki förutom att den är billigare?

Tacksam för snabba svar!
MVH jake  O0

Tjenare!
Jag är också igång och letar efter en Dinli 450!
Har tänkt mig hitta nån för 25-30k.
Kolvar och sånt vet jag ingenting om.
Men eftersom dinlin har en polarismotor i sig (om jag fattat rätt) så är det väl lättare att hitta reservdelar till en sådan än något no-name märke.
Vill du inte rasa en motor så ska du sköta servicen och köra som om du vore 85bast. ()p
Köper du en ny hjuling så får du ju dock garantier.
Tror dinlin är en bra nybörjarhjuling! Mest därför jag siktar på just en sådan.

Mvh Johan


 
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juli 2010 kl. 10:40:57
Varför Dinlin skulle vara en bättre nybörjarhjuling än tex en Raptor 350 eller Suzuki 400 förstår jag inte... den är ju knappast snällare än de två nämnda.
Fördelen med en Dinli är att du får en billig hjuling med vettig kvalité och att du med den kan hänga med på snabb grusåka eller motorvägsåka tillsammans med de som kör Raptor 700 tex.
Rostskydd, chassie, vikt och detaljkvalité (det finns MYCKET mer än motorn som kan gå sönder på en quad) är det som förbättras om du köper en Yamaha eller Suzuki tex och en begagnad Raptor 350 eller en Suzuki 400 kan man få för typ samma pengar som en beggad Dinli.
...fast då skiljer det några hästar.
Du får alltså mer pulver för pengarna med en Dinli, men för göra lite avkall på lite annat som ovan nämnts.
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: JohanB skrivet 16 juli 2010 kl. 11:15:30
Varför Dinlin skulle vara en bättre nybörjarhjuling än tex en Raptor 350 eller Suzuki 400 förstår jag inte... den är ju knappast snällare än de två nämnda.
Fördelen med en Dinli är att du får en billig hjuling med vettig kvalité och att du med den kan hänga med på snabb grusåka eller motorvägsåka tillsammans med de som kör Raptor 700 tex.
Rostskydd, chassie, vikt och detaljkvalité (det finns MYCKET mer än motorn som kan gå sönder på en quad) är det som förbättras om du köper en Yamaha eller Suzuki tex och en begagnad Raptor 350 eller en Suzuki 400 kan man få för typ samma pengar som en beggad Dinli.
...fast då skiljer det några hästar.
Du får alltså mer pulver för pengarna med en Dinli, men för göra lite avkall på lite annat som ovan nämnts.

Jag tänkte som så att om man köper en lite mer effektfull maskin från början.
Så slipper man oroa sig över att förlora pengar när man ska sälja och byta upp sig  ()p


Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juli 2010 kl. 11:23:38
Aha!
Bra tänkt!
...och det funkar ju om du köper en maskin som liksom planat ut i värdeminskningen, dvs en begagnad som är några år.
För det är ju DET som är den egentliga kostanden, inte inköpspriset.
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: jacobK skrivet 16 juli 2010 kl. 14:21:33
Ingen som vet hur ofta man behöver byta kolv på en dinli?(vägkörd)
Och är det suzuki motor i dem eller bara kopia på dem?

tacksam för alla svar!


Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juli 2010 kl. 14:43:44
Suzuki?
Det är samma tilllverkare av denna motor som Polaris köper/köpte sina motorer av, dvs Fuji.
Och då snackar vi inte bara quads, utan även snöskotrar mm...
Fuji är en jättekoncern i Japan som bla gör bilar, då under namnet Subaru.
Tror till och med att Fuji är delägare i Polaris, till nån procent iaf.
Typ samma motor som sitter i Dinli 450 sitter även i Polaris Predator 500, eller satt iaf runt -07...

Sukka har nog inget mer med detta att göra än att det ligger i samma land som Fuji Heavy Industries, dvs Japan.

Och gällande kolvbyte så är det inget man behöver greja med varje vecka.
Exakt hur länge det skall gå emellan är ju beroende på körning, men det är iaf fyrsiffriga mil.
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Ironman skrivet 16 juli 2010 kl. 16:56:14
Precis som Hydro skriver så är det hur du handskas med maskinen med service osv
Jag vet dinlisar som gått 2-3tusen mil utan kolvbyte
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: jacobK skrivet 16 juli 2010 kl. 19:52:20
Är hojjen tillvärkad i kina eller japan?
MVH
Jake
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Rackelsmurf skrivet 16 juli 2010 kl. 21:46:25
Är hojjen tillvärkad i kina eller japan?
MVH
Jake

Den är tillverkad i Taiwan.
Titel: SV: Dinli fyrhjuling! bra köp?
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 18 juli 2010 kl. 12:45:37
Jag säger så här, (och btw, jag äger själv en Dinli)

Om man nu tvunget ska jämföra Dinli med amerikanska och japanska maskiner (typ yamaha, honda, suzuki, kawasaki, can-am) så anser jag att de största skillnaderna ligger i följande punkter:

1. Dinli har ingen kvalitetssäkrad tillverkningsprocess vilket medför att ramen ofta är sne, bärarmar inte är likadana från vänster till höger osv osv. Detta är inget fel som ofta upptäcks men det finns ändå där. Jag har t.ex. jämfört 3 st A-armar och på samtliga skiljde vissa mått upp till 5 mm. Tänk er dessa skillnader upemot 130 km/h. Då är det inte så konstigt varför en Dinli är mer nervös än sina konkurenter. I och med att det skiljer så pass mycket kan vissa få en maskin som går som en dröm, medans vissa har stora problem.

2. Tillverkningskostnaden är lägre hos en Dinli (jag räknar inte med arbetskraft osv. utan endast förädlande arbete) och detta syns ofta på rostskydd, kvalitet på färg, kvalitet på plast osv. Min Dinli -08 har redan börjat rosta i svetsskarvar, stenskott osv. Lagerkvaliteten är låg och dessutom är stålkvaliteten ofta sämre.

Nu säger jag inte att alla Dinlis är skräp, för det är dom inte. De har inga stora direkta fel som konsumenterna måste åtgärda, men i det långa loppet håller inte en Dinli lika länge som en dyrare maskin. Så enkelt är det.

I den här jämförelsen får man precis vad man betalar för. Om en Dinli är 30% billigare, får du också en maskin som är 30% billigare att tillverka, som i sin tur leder till att du får en maskin som är 30% sämre på vissa punkter. Motorn räknar jag inte med då den faktiskt håller riktigt hög kvalitet (som heller inte är tillverkad av Dinli ska tilläggas).

Jag är väldigt nöjd med min Dinli 450 -08, efter ett bra tag i garaget. ;)