ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: hummer skrivet 13 juli 2010 kl. 17:00:49
-
Tjena på er.. efter att ha provkört en 4wd maskin av annat märke, som drog mellan 2 4 liter / mil!! (enligt åf är detta normalt för en 4wd maskin) vilket jag inte tror på så kikar jag nu på tgb..
finns de ngn som ska sälja sin vägreggade 4x4 maskin till ett seriöst pris?
då det ska vara lika mycket "pendlarfordon" på sommaren som bruksmaskin med snöplogning på vintern tror jag mig tro jag är ute efter minst 500 cubik, och som sagt 4wd..
tjoa gärna till :-)
-
Dom drar ju också över 2 liter milen ;D
-
isf ska jag inte ha ngn .. då köper ja en ny båt istället :-)
-
Köp en rejäl maskin istället, 7-800cc minst.
Drar en del också men du har roligare mellan tankningarna! ()p
Jag har läst en del i din tråd om mxu irs maskinen, kan inte vara möjligt att dom ska dra så mkt. Antingen är dom supertörstiga när dom inte är inkörda (om den maskinen var helt ny) eller så var det något galet med den. Insprutning eller förgasare?
Nu har jag inte åkt så långt med min Outlander, och så har jag använt gasen ganska mycket och varierande. :sunny:
Men jag skulle tro att den maskinen drar runt 1-1.5l/mil om man kör med terrängdäck på grusväg i lagom fart. Fullgas vill man nog inte ligga någon längre stund eftersom dom är rätt snabba.
Han jag köpte den av åkte med vägdäck på den, sa att den låg mellan 0.8-1.2l/mil med dom på. Han har klämt 2600 mil med den, så någon sanning kanske det finns i hans siffror.
Vilka däck man har och lufttryck spelar nog stor roll, och även körsättet förståss.
Tgb har väl gjort lite reklam om att dom ska vara bränslesnåla? Beror kanske var man jämför med, dom kanske hade en Kymco och jämförde med. ;D
Hoppas du hittar en maskin som passar iaf!
-
Idag åkte jag hjuling till jobbet, 6.5 mil dit och 3.5 hem... Märkligt! ;)
Dessutom regnade det på hemvägen, då var jag verkligen glad att jag tryckte på rutan innan jag åkte.
MEN, jag tog och mätte bränsleförbrukningen. Åkte 10 mil som sagt och fick i 9.9 liter. Och då åkte jag på terrängdäcken med 0.45 bars tryck. Och på ditvägen så gasade jag rätt friskt, lite grus men mest asfalt. Hem så gick det 70-80 på asfalt i regnet, lugn körning eftersom det är kväll.
Så min 800cc drar alltså som vilken gammal volvo som helst. :sunny:
Synd att mina vägdäck är i 25"(26" annars), men åker man vanliga vägen så kan man ju kolla förbrukningen ändå rätt säkert. Skulle vara kul att se vad den snittar med dom på.
Så en maskin med insprutning är nog inte så dumt. Och med större motor så ligger man ju inte på max hela tiden.
Om inte jag hade sån obalans i framdäcken så borde 90km/h funka bra för mig. Men nu är 80 lagom. Skulle gissa att max är 110-120 ungefär.
Tgb kör väl bara med förgasare va? Och det verkar som dom tycker att dom varvar lite för mkt när man kör kring 90.
Jag var och provkörde en Blade 550 innan jag köpte min can-am. Maskinen var fin och kändes riktigt välbyggd med bra kvalitet i plast osv. Den jag provade var grå, mindre fin färg.
Och jag måste säga att jag tyckte den kändes lite slö, jag hade hoppats på mer(ska väl ändå ha 42hk). Nu hade den maskinen bara gått 2 mil, så kanske blir bättre när den är inkörd ordentligt.
Men fin maskin var det, fast dom är ju inte gratis....
-
Nån reklam att TGB skulle dra lite bensin har jag inte sett ;D fast när jag skriver 2 liter milen ,så menar jag skogskörning och nått surhål emellanåt och inte på landsväg då ligger dom kring 1,2.Fast en can-am 800 drar ju ändå mindre på samma sträcka som jag körde med min Target 525 :hmmm: Efter jag satt dit en Dial-a-jet drog den lite mindre dock.Skulle vara kul att höra förbrukningen på en maskin som har strypningen kvar.Det är ju ändå så den är tänkt att gå från fabriken.
-
"Perfekt för villaägaren, bonden, skogsägaren eller den som bara vill ha ett roligt och bränslesnålt pendlarfordon med låga avgifter."
http://www.blocket.se/gotland/TGB_BLADE_525_4_hjuling_med_B_korkort_27762344.htm?ca=6&w=3&last=1
Kan ha varit därifrån jag fick det där, och det är ju från en privatperson och ingen åf.
Men något belägg borde han väl ändå ha för sitt påstående.
Men ska man jämföra olika maskiners driftekonomi så måste man ju göra det i en hastighet där inte motorn jobbar ihjäl sig. Mer eller mindre fullgas drar nog betydligt mer än om man kan kliva ner ett par hack.
Vill man kunna pendla i 80-90 så bör man väl ha en maskin som klarar 100-110 kanske.
Skulle vara kul att se en större undersökning bland oss medlemmar ang bränsleförbrukning. Då skulle det vara tex en jämn hastighet på 70km/h (det klarar väl dom flesta maskiner rätt bra) och gärna uppmätt vägsträcka och hastighet med gps.
Med normala atv däck så man får jämförbara resultat.
Tex så får man nog plåga min Linhai rätt ordentligt för att ligga i 70, så där kanske tom den 275cc motorn drar mer än min 800a.
Men åker man i 50-60 så drar nog Linhaien kring halvlitern tror jag. Att klara en längre sträcka i 50-60 men min Outlander är nog svårt, måste ju räta ut gastummen ibland! :DV
-
På mina 44 tim på Targeten hadde jag en snitt hastighet på 25 km/t,tror alla använder sina hjulingar lite olika.Så det är ju svårt att jämföra utan att köra precis samma stig eller väg i samma hastighet. :hmmm:
-
Det jag menade var att man borde mäta förbrukningen på vägkörning. Tex en 5-10 mils vända så man får ett utjämnat resultat. För det är ju normal vägkörning som är mest intressant. Vedkörning eller lek i en myr är väl inte lika intressant.
-
Det jag menade var att man borde mäta förbrukningen på vägkörning. Tex en 5-10 mils vända så man får ett utjämnat resultat. För det är ju normal vägkörning som är mest intressant. Vedkörning eller lek i en myr är väl inte lika intressant.
:o :o som sagt man använder sin fyrhjuling väldigt olika ;D har inte åkt 10 mil på väg med nån maskin ......nånsin.Tycker det är mer intressant med förbrukningen vid arbete,skogskörning för det är ju ändå det dom är gjord för.
-
Tjena på er.. efter att ha provkört en 4wd maskin av annat märke, som drog mellan 2 4 liter / mil!! (enligt åf är detta normalt för en 4wd maskin) vilket jag inte tror på så kikar jag nu på tgb..
finns de ngn som ska sälja sin vägreggade 4x4 maskin till ett seriöst pris?
då det ska vara lika mycket "pendlarfordon" på sommaren som bruksmaskin med snöplogning på vintern tror jag mig tro jag är ute efter minst 500 cubik, och som sagt 4wd..
tjoa gärna till :-)
TS ville ju alltså ha en maskin som funkar som pendlarfordon på sommaren, då är det ju alltså väldigt intressant för honom hur mycket en maskin drar vid vägkörning.
Självklart är det också intressant hur mycket en maskin drar under dom förhållanderna man själv använder den. Men det är ju så oerhört många parametrar där så det skulle ju aldrig gå att få vettiga siffror på det (om man nu ska jämföra mellan märken och olika personer).
Man kan väl snålköra även i normalblandad körning, men då hade man ju lika gärna kunnat åka 300cc jämt. Jag köpte då min 800 nu för att kunna gasa lite hårdare vid behov. :sunny:
Jag har nog åkt en vända på 9 mil som längst, det var med min Kymco 300 jag hade. Då drog den 0.6 i snitt. Grusväg hela vägen och rätt så hård gastumme.
Många skulle väl kunna plåga sig till en tur på minst 5 mil i lagomt tempo, och då få lite bra siffror.
-
tjena alla.. .japp maksinen var flång ny, helt original med "vanliga atv däck" den var strypt etc..
men va fan.. som de saas.. då jag ska ha den att pendla på är jag inte ett dyft intresserad att ha en 300 kg fyrhjuling som drar som en lastbil.. borde vara straffbart för fan att lyckas göra en 500 motor me den förbrukningen ...-)
ja köper en lastbil istället, cabbar den å pendlar, drar lika mycke som en kymco mxu 500 irs.. men då kan ja istället köra både grus, ved eller vad ja nu hittar på väg hem haha
nä skämt åsido.. är det bara variatormaskiner som gäller (räknar inte in honda som har drivaxlar pga de inte går att få vägreggat + kostar en bra bit över 100 papp) ?
-
Nu vet inte jag hur kymco har strypt sina maskiner. Men något galet lär vara gjort för att få den förbrukningen. Förmodligen skulle den gå mkt billigare ostrypt. Plus att du kanske inte behövde hålla fullt hela tiden. Ska man åka strypt kan man ju lika gärna ha en 300cc. Dom är ju byggda för rätt effekt från början.
-
Nä det finns ju andra än variator maskiner ::) hadde en smc 250, 5 växlad manuell med en 250 twin honda kopia motor,den drar inte många dl per mil. ()p
-
En 300 med variator tex kymco eller Linhai drar ju inte heller så jättemycket, ligger nog kring 4-6dl/mil beroende på hur man kör.
Ska man åka mkt väg så är väl vägdäck melodin för bränsleförbrukningen, men det är väl inte så skoj att skifta däck ofta.
Jag sålde mina vägdäck igår, hann tyvärr aldrig mäta bränsleförbrukningen med dom på. Men borde gått lite billigare än med terrängdäcken tycker man.
Annars är det väl en del som kör med bilfälgar och bildäck. Jag ska försöka prova med det på min maskin, fast då med rallydäck med massor med dubb... 8)
-
mors i semestertider.. det är det iaf här :-) .. kymco är numera helt åt helvete borta ur min synvinkel. nör åf säger att alla maskiner drar 2-4 l/mil så är det inget jag betalar för.
jag väntar tills en begagnad vägreggad 4wd maskin finns för bra peng, sen hur lång tid det än tar spelar ingen roll.. jag skaffar en ny båt istället och ser om det kommer in 4wd begagnade på sikt..
4-6 dl låter mer rimligt pv544, så snacka om att kymcos "dyngmaskin" höll på att skrämma bort mig från denna marknad.. men nu är jag bara bortskrämd från skräp-kymco-dyngan.. de som vill tanka var 5 mil 20 liter ska skaffa sig en kymco 500 då dessa siffror kommer från deras åf i egna ledet :-)
-
Om maskinen hade varit ostrypt och inkörd så skulle säkert förbrukningen ligga runt litern/mil.
Men det är väl om du inte ligger i maxfart skulle jag tro, tror inte några maskiner har bäst bränsleekonomi vid fullgas.
Vilken prisklass ska du köpa maskin i då Hummer?
Och vilka krav har du?
Trevligt med semester! Själv har jag frivecka, jobbar som semesteravlösare så jag jobbar hela sommaren. Men har friveckor ibland så det går bra ändå, och så blir man ju arbetslös igen om ett par veckor så man får ju stå ut med jobb i värmen.
-
stackare pv 544.. men tur avlösare finns så de som brukar gården kan få ledigt oxå.. .-)
har många frågor att fundera över i ärlighetens namn. i min (okunniga) värld ska de vara omöjligt att en motor på 500 kubik kunna ta 2-4 l /mil ..ska bara inte gå :-) .. så där blev första spontana reaktionen "jag vill inte ha ngn atv längre".. men .. hade alla dragit så mycket hade ingen haft råd att åka me de på vägarna då du får tanka var 4 mil..så klart att andra drar mindre ..
men OM jag nu snubblar på ngn som ska sälja så tänkt bagagnad maskin runt 35- 40 000 pengar. har egentligen två krav på maskinen--nä tre föresten
1, fyrhjulsdriven (snöröjning främst)
2, vägreggad pga fungera som en andrabil, samt nöje..
3, inte dra som en volvo FH 700 serien lastbilar :-)
-
Tja, har hunnit köra drygt 20 mil med min Dinli 700 iofs försiktigt pga inkörning men med terrängdäcken på väg ca 1l/mil
-
stackare pv 544.. men tur avlösare finns så de som brukar gården kan få ledigt oxå.. .-)
Jobbar på pappersbruk, inget lyxigt gårdsarbete! :D
Jag tror dom flesta maskiner ligger runt litern när man kommer upp till 500cc och större. Men ska man ha en bränslesnål maskin så är nog säkert en insprutare det bästa. Men det är ju lite sparsamt utbud på sådana.
Annars för trivselns skulle så kan jag rekommendera en Rotax V-twin. Ganska mysigt ljud redan orginal, och med effektsystem så mullrar det ordentligt! Fast jag ska nog behålla mitt orginalsystem på, för man vill ju inte väcka halva byn när man gasar omkring.
Du kan ju hitta en hel del cf500, en del med plog också. Dock så verkar ju det förekomma en hel del juckande och gungande vid växling (mellan låg och back) på dom maskinerna. Finns dock något trix att förbättra det tror jag.
Det är en sak som jag är väldigt glad över på min Linhai, där ligger växlarna inte på rad utan såhär:
H L
N
R
Vanlig växelspak liksom, dock lite sladdrig.
Synd att det är lite glest med beg tgb, verkar trevliga maskiner.
-
Duktig återförsäljare :hmmm: 2-4 liter på en kymco då ska det tuktas duktigt för att få den åtgången på bränsle.
Jag har haft upp min Kawa i ca 4 liter men då va det fullgas i meterdjup snö med 4wd och diffen i.
Kawan drar vid blandad körning runt litern.
Har en kompis som har kört ca 1000 mil med sin Kymco500 och den har alldrig varit hård på bränsle. Han får alltid i mindre än vad vi får i våra.
-
jag hadde en CF Moto innan och den fick jag inte nå annat än tanka.. spec när man ploga då va den riktigt törstig. Kawan går billigt tycker jag, den tankar jag inte alls lika ofta. Den kan jag tex sulla runt på en hel helg det kunde jag inte med cf:n den fick man kolla soppan på varje gång om man skulle ut, sen att den soppamätaren va helt cp åsså.