ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: tian skrivet 20 april 2006 kl. 19:51:40

Titel: elka dämpare
Skrivet av: tian skrivet 20 april 2006 kl. 19:51:40
jag bara undrar om det är någon här som har elka dämpare på sin hoj och vilken av elkas isåfall.
Titel: elka dämpare
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 april 2006 kl. 22:36:31
Jag har det... Inte. ;)

Men jag rekommenderar dig att du byter till något mer lokalt märke som Öhlins eller Engans istället. Lättare att få de renoverade och att få support för inställningar på plats.

Jag vet att Elka är stora i USA, men det är långt dit.


Ett tips bara.


/J
Titel: elka dämpare
Skrivet av: tian skrivet 20 april 2006 kl. 23:05:33
Citat från: "Jocke72"
Jag har det... Inte. ;)

Men jag rekommenderar dig att du byter till något mer lokalt märke som Öhlins eller Engans istället. Lättare att få de renoverade och att få support för inställningar på plats.

Jag vet att Elka är stora i USA, men det är långt dit.


Ett tips bara.


/J

ok men om jag köper breddare aarmar hur vet jag om de passar och vilka säljer engans och öhlins.
Titel: elka dämpare
Skrivet av: freddos skrivet 22 april 2006 kl. 10:30:40
MMB i billdal säjer Engans & Elka.
www.mc-moped.com ring dom.
Titel: hej
Skrivet av: Borggren skrivet 3 maj 2006 kl. 18:13:02
Elka är störst i världen på atv dämpare och har massor med erfarenheter, jag har elka till cross o öhlinare till motard.....
Svin nöjd med Elka dämparna.....
Och det med renovera.......tror knappt att det finns nån i Sverige som åker så mkt att de någonsin behöver renovera sina dämpare

Och jag vet att det e lika billigt att köpa nya i danmark som de är i USA, jag köpte i Sverige och betalade +5000kr mer......
Men.....fina är de
Titel: elka dämpare
Skrivet av: Jocke72 skrivet 3 maj 2006 kl. 19:54:38
Naturliga följdfrågan: Varför har du två olika dämpare för olika ändamål? Köpte du Öhlinarna först eller?

Fördelen med Engans, som jag har förstått det, är att om man tar en sväng förbi Engans uppåt i landet kan de assistera med injustering av dämparna efter åkstil. Något som blir svårare med Elka.

Jag var också inne på Elka då det är de som gäller "over there", men efter att ha funderat närmare blir det nog svenskt i alla fall.


Vilka Elka dämpare har du?


/J
Titel: 2 olika
Skrivet av: Borggren skrivet 4 maj 2006 kl. 08:14:38
jag hade beslutsångest så jag köpte 2 olika....

Nej skämt o jag köpte Elka "ELITE" förra vintern och åkte cross med dem, på motarden hade jag orginaldämpare, och då blev den låg eftersom jag har en longtravel framvagn.
Elka dämparna har 4 olika fjädrar som tar upp olika typer av gupp, (4 fjädrar per dämpare, sitter på rad)
Det var lite obehagligt först för känns lite som att åka på moln, men vande sig snabbt, men nu är jag inte så speceilt bra på cross, men jag är NÖJD och kan varmt rekomendera dem.
Vad gäller inställningar så följer det med en GRYMT bra bok om hur man justerar in dem, dvs det står vissa problem som kan uppkomma vid körning och sedan hur man avhjälper det och vad som händer om man justerar för mkt.
Mailade till Elka i USA lite i början, för att få rätt höjd på quaden osv, de är riktigt hjälpsamma.

Öhlinare till motard har jag bara för att de är det enda företaget som har speciella dämpare till min framvagn, för motard då.
Titel: elka dämpare
Skrivet av: Jocke72 skrivet 4 maj 2006 kl. 09:05:46
Okej, du har quadruple varianten.

Vad jag läst är det just de med fler fjädrar som är svårare att ställa då du kommer i olika faser i fjädringsrörelsen. De har goda förutsättningar att fungera bra när man hittar rätt.

Cross är inte aktuellt för mig, undrar om man har någon glädje av de fyra fjädrarna i SM? Misstänker att den största fördelen är just i Cross, synpunkter?


/J
Titel: Re: 2 olika
Skrivet av: tian skrivet 4 maj 2006 kl. 09:23:42
Citat från: "Borggren"
jag hade beslutsångest så jag köpte 2 olika....

Nej skämt o jag köpte Elka "ELITE" förra vintern och åkte cross med dem, på motarden hade jag orginaldämpare, och då blev den låg eftersom jag har en longtravel framvagn.
Elka dämparna har 4 olika fjädrar som tar upp olika typer av gupp, (4 fjädrar per dämpare, sitter på rad)
Det var lite obehagligt först för känns lite som att åka på moln, men vande sig snabbt, men nu är jag inte så speceilt bra på cross, men jag är NÖJD och kan varmt rekomendera dem.
Vad gäller inställningar så följer det med en GRYMT bra bok om hur man justerar in dem, dvs det står vissa problem som kan uppkomma vid körning och sedan hur man avhjälper det och vad som händer om man justerar för mkt.
Mailade till Elka i USA lite i början, för att få rätt höjd på quaden osv, de är riktigt hjälpsamma.

Öhlinare till motard har jag bara för att de är det enda företaget som har speciella dämpare till min framvagn, för motard då.

var dom något  inställda till dig och din vikt och  när du fick dom.
Titel: Jocke
Skrivet av: Borggren skrivet 4 maj 2006 kl. 17:25:07
Nej jag tror att det är bara negativt att ha flera fjädra i supermoto, detta då största finessen är att det finns såkallad SSD på dessa dämpare.
Detta är inget jag skulle vilja åka med i Supermoto,
SSD=self-sacking-device vilket betyder att den alltid säckar ihop ca 50mm.

Men i cross är det guld värt, och vad gäller inställningarna så är det inte specielt svårt vad gäller fjädrarna, men retur o comp och hög-lågfarten, det e inte lätt, men som sagt de är bra på att förklara om man berättar vad man har för problem.

65-85kg skall fjädrarna fundera för på min.