ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: fidd skrivet 10 juli 2010 kl. 07:48:35
-
Nå nån som vet var man kan köpa plast som man kan ha till hasplast
vill göra till fotsteg o dyl till min renegade
bör väl vara min 6 mm
-
Köp en original bukplast som hör till Outlandern.
Finns hos can-am ÅF.
Du får modifiera vid fotstegen allt annat är ju likadant på Renegade och Outlander. ()p
-
kolla hos www.gooffroad.se där finns d! kör själv med den t min renegade,mycket bra ()p :headbang:
-
Sågverk har ju sån vinylplast liknande? vi använder såna på våra maskiner som glidskenor, sågverkena använder dom ju till sina banor osv så det ska glida gott :)
Dom finns väl i storlekarna 0.5. 1 och 2cm vad jag vet. i alla fall här hos oss
-
Sågverk har ju sån vinylplast liknande? vi använder såna på våra maskiner som glidskenor, sågverkena använder dom ju till sina banor osv så det ska glida gott :)
Dom finns väl i storlekarna 0.5. 1 och 2cm vad jag vet. i alla fall här hos oss
Vart köper ni den till era maskiner
-
på det lokala sågverket om vi inte specialbeställer till en av maskinerna från Hardab i Karlstad
-
Tack narmasil ska själv i fortsättningen änvända plast ist för alu, verkar mkt bättre!
-
varför inte Alu? jag kör med Alu själv :D inga värre skador på den fast den fått endel smällar.... värre är det på örjans KFX... där agerar hans skidplate som en stor jorduppsamlare för den slutar nånstans vid främre motorfästet så den liksom går emot marken...... på min går den ända fram till bumpern ()p
-
Fördelen med plast är att den "glider"bättre på underlaget o blir inte bucklig
-
()p
-
Jag är då ganska tvärsäker på att den glideplate som min heter (inget som sticker ut, jämn och fin under) som är ca 4mm aluminium inte är starkare än stålramen på min hjuling. Dessutom så bygger plasten mera ca 1cm (6mm mer) och jag vill tro att den spricker lättare men är inte säker....
Problemet med quaddar iaf är att swingen tar i långt före motordelen så många väljer att köra helt utan skydd för den inte ska hänga sig på underlaget. Jag har min glideplate på enbart om man gör ett stort hopp, landar på en colaburk storlek sten med motorn och dämparna slår i bott.... blir fort dags för ny motor då :cry:
nog svårt att se men exakt sån här har jag på min...
(http://www.tqsatv.com/prodimages/frame%20skidproarmor.jpg)
-
:-X
-
I samma ögonblick som bucklan blir till så blir c-c avstånden mellan skruvhålen mindre, antingen måste plåten spricka, vilket inte är troligt eller ramen dras ihop.
...eller så klipps minst en av skruvarna... vilket jag anser är det vanligaste.
Jag har bulat plåtarna ordentligt, några gånger... nåt på chassiet har dock aldrid tagit skada av plåten.
Nån skruv har dock behövts bytas.
Jag tycker aluminium funkar finfint, men passa er för att lägga durkplåt med ribborna neråt!
DÅ bromsar det... annars glider det visst.
-
:-X
-
Alu glider också men inte lika bra som plasten. Gjorde egna hasplåtar(i 4mm dural-aluminium,väldigt bra kvalitet) t min kawa o efter ett halvårs tuff körning med southside grabbarna så va d inte mycke kvar av hasplåten(men inget på ramen) fick lappa den ett par ggr. nä has-plast ska d va ()p minst 6mm helst 10mm inte 1 spricka (än) reper-ja en hel del! dessutom e hasplasten helt outstanding i snö(glider betydligt lättare)!
Att ramen viker sig skulle jag nog tro spelar mindre roll om du har plast eller alu! Detta e ju min(a) erfarenheter av ämnet i fråga, ja rekomenderar starkt has-plast! 8)
-
Halloj på er i sommarhettan, jag har jobbat på en plastindustri i 11år....
Det jag kan rekommendera i plast väg är PC (polycarbonat) eller som det annars kan heta Lexan, det är starkt och spricker inte allt för lätt förutom där hålen är borrade, så jag rekommenderar att man borrar så små hål som möjligt och inte för långt ut i kanterna.
Det man också får tänka på är ju såklart tjockleken, en vanlig bockmaskin klarar inte så mycket tjockare än 6mm PC.
Jag kan ju också berätta det att det är PC som sätts in nu för tiden i hockeyrinkar pga att dom inte exploderar eller spricker som plexiglasen gjorde, dessutom så är det ett mycket billigare material.
Ring runt till dom närmsta industriföretagen och fråga om dom har PC i sitt lager, så kanske du får köpa nån spillbit billigt så slipper du att betala för en hel skiva och så slipper du alla mellanhänder. ()p
-
Det du säger att skruvhålen kommer förskjutas lite stämmer helt rätt om den blir lite bucklig osv. Men på min så sitter den inte direkt i ramen utan bultarna går igenom till några krokar som klämmer sig fast i ramen, så det är inte SÅ noga att det blir rakt.
Jag har tänkt som så att håller den i 1-2 år så kan jag bara köpa en ny sen. Kostade mig drygt 1000kr och det tycker jag inte är hela världen för att skydda motorn ;)
-
Jag skrev lite ut quad-synvinkel... där glider man över nån sten då och då, underredet får nån smäll osv... nu såg jag dock att frågan rörde en atv på nästan 400 kilo.
På min Renegade har jag femmillimeters alu till a-armarna och stål under själva maskinen.
...de få extra kilona tyckte jag spelade kvitta på en maskin i den viktklassen, dessutom håller den plåten LÄNGE.
Och det är miljoner stenar som man glidit över...
2 mm är styvt nog, med lite knäckar och så...
Däremot absolut inget ont sagt om hasplast, jag är dock omgiven av plåt i alla kvalisorter så därför var plast ointressant.
I extremt stenig terräng (som vi tex har här i Småland) så går det åt skydd ifall de är av aluminium, de slits helt enkelt ut...
-
Roligt att många är överens om att plast skullevara bättre, men alla missar det bästa med den... Den skramlar inte lika mkt som all form av plåt gör :)
-
plast e suväränt, många på LKAB har det på sina hjulingar.
och dessutom gratis så förstör man plasten är det bra att kapa till ny ()p