ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: B235R skrivet 2 juli 2010 kl. 15:44:08
-
Hej!
Är snart ägare till en RZR -09. Läst mycket på nätet om problem med att få luftfiltret att utföra sitt jobb ordentligt. Nån i Sverige som haft liknande problem? Har Polaris nån lösning framtagen? Är ju inte så bra om motorn suger i sig orenad luft >:(.
M.v.h
Lasse
-
De tar in snörök så de tar absolut in fint damm. Speciellt om det är så torrt som nu.
Jag har monterat ett EHS Prefilter och trodde det skulle bygga bort orginal luftburken men det gjorde det inte.
Jag letar en TÄT luftburk, nån som har tips???
-
Hej!
Verkar märkligt detta! Ser du om det smiter genom filtret också? Så länge det bara kommer till luftburken är det väl ok. Bara det inte fortsätter in i motorn. Måste kolla när jag får hem min.
/Lasse
-
Dammet bör nog filtret klara men man ska ha bra koll på det tror jag.
Vatten som kommer av snö-rök går in i motorn, tror inte det är ett jätte problem men vid höghastighetskörning i pudersnö kan det bli det.
Jag kör numer Prefilter "strumpa" på filtret för säkerhets skull.
-
Tjenare, är ägare till en RZR -08 och var oxå orolig för detta efter alla skriverier man sett om det, vad jag förstått så är det inget fel med luftfiltret, utan konstruktionen i sin helhet. Själva "burken" sitter monterad i chassit/karossen, alltså den sitter stumt och vid gaspådrag så vill ju motorn röra på sig, vilket resulterar i att den lilla gummidamasken mellan burken och trottelhuset får svårt att sluta tätt, och förr eller senare kommer den att krypa av helt då trottelhuset, (om jag inte minns helt fel), även saknar "fläns" för damasken/klamman att hänga kvar i.
Jag tog det säkra före det osäkra o beställde en ny burk, inkl nytt fäste från en tredjepartstillverkare i USA. På den är själva fästet nu istället monterat i växellådan så att burken kan röra sig med motorn vid gaspådrag, vilket eliminerar "vicket" mellan luftrenare och trottelhus, bilder och info finns på denna länk -> http://dlmachineinc.com/products/products.htm , En mycket trevlig typ för övrigt som kan rekommenderas:)
// J
-
Jag har också funderat på den där burken, den verkar ju bra. Men vilket filter används, är det orginalfiltret eller är det något annat filter?
-
Tjenare, är ägare till en RZR -08 och var oxå orolig för detta efter alla skriverier man sett om det, vad jag förstått så är det inget fel med luftfiltret, utan konstruktionen i sin helhet. Själva "burken" sitter monterad i chassit/karossen, alltså den sitter stumt och vid gaspådrag så vill ju motorn röra på sig, vilket resulterar i att den lilla gummidamasken mellan burken och trottelhuset får svårt att sluta tätt, och förr eller senare kommer den att krypa av helt då trottelhuset, (om jag inte minns helt fel), även saknar "fläns" för damasken/klamman att hänga kvar i.
Jag tog det säkra före det osäkra o beställde en ny burk, inkl nytt fäste från en tredjepartstillverkare i USA. På den är själva fästet nu istället monterat i växellådan så att burken kan röra sig med motorn vid gaspådrag, vilket eliminerar "vicket" mellan luftrenare och trottelhus, bilder och info finns på denna länk -> http://dlmachineinc.com/products/products.htm , En mycket trevlig typ för övrigt som kan rekommenderas:)
// J
Ok, det var ju ganska kostsamt men funkar det så är det värt det. Får vi en recention?? ;)
-
Halloj, vet inte om jag ska våga mig på nån recension där då jag inte har allt för avancerad åkning för mig:-\, men jag hittade ett par länkar istället till rzrforums.net där andra användare skriver och tycker till lite om den, där finns också några bilder och lite info om vilka filter som kan användas:).
http://www.rzrforums.net/general-rzr-discussion/22805-plug-dl-machine-airbox-pics.html
http://www.rzrforums.net/engine-drivetrain/17465-d-l-machine-airbox.html
// J
-
Har du fått hem burken och monterat den? Var det med ett filter eller kunde du använda orginal, det är ju rätt viktig att det är lätt att få tag i filter så att man inte ska behöva beställa hem från USA när det är dags för service.
-
Jag har fått den och den är monterad, den kom komplett inkl filter. En lapp med monteringsanvisning följde med, och där stod även vilka alternativa filter som kan användas, nu har jag inte det pappret här hos mig, men enligt ett inlägg i en av trådarna på länkarna ovanför så står detta:
"Filters you can use on the DL is Donaldson P772578,Fleetguard AF25539, Luberfiner LA8147, Baldwin RS3546, Wix 43891, NAPA 2801"
Jag gjorde en snabb sökning på google, och Donaldson filtret bör ju iallafall gå att få tag på hos www.filter.se, och även http://sitabgbg.se/ , som verkar ha Donaldson filter i sina sortiment.. Övriga filter ovan fick jag tyvärr ingen träff på, men ni kanske har bättre tur:)
Ett alternativ borde kanske kunnat ha varit att byggt om, eller gjort ett eget fäste till orginalburken på något vis så att den inte längre sitter monterad i ramen. Man tycker ju inte att själva burken borde vara helt kass så länge den skulle klara av att sluta tätt i alla moment vid trottelhuset, men det var bara en fundering:). Det tillsammans med ett prefilter av något slag.
// J
-
Det var ju bra att det verkar att gå och få tag i filter här i Sverige, det är ju lite smidigare i alla fall!
Ska nog skaffa en sådan där burk, hur har du kontaktat företaget ringt eller mailat? En fråga till, vad hamnade frakten på?
-
Hej, jag betalade 306$US totalt inkl frakten, men vill minnas att jag också fick en nota från tullverket som tillägg, kommer inte ihåg vad det var jag fick betala där, men jag brukar räkna med +26%, så slutpriset i sämsta fall bör hamna runt 2800kr i svensk valuta skulle jag tro..
Jag mailade direkt till dom från deras websida, känns lättare att skriva än att prata:D, Det är en mycket trevlig tjomme hur som helst:)
// J
-
Så där ja, nu har jag också fått hem min burk och monterat den, var inga problem med att få dit den och det verkar vara bra kvalitet på grejerna.
-
Jag har en luftburk över. Slumpas 2500 sek.