ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Tjompen skrivet 1 juli 2010 kl. 22:41:22
-
Hej mitt namn är Tjompen!
Skall till och köpa en 200CC - Shineray Road Extreme Svart på Superbilligt.se
Har läst en del seriösa inlägg om Kina hjulingar på detta forum,, men känns svårt att få någon uppfattning om hur det verkligen förhåller sig med dessa fyrhjulingar.
Att det är sämre kvalitet för en billigare peng är möjligt (vilket dem flesta redan skrivit om),, men det måste ju också bero på vad/hur man använder fyrhjulingen?
Har inte läst något inlägg där någon lämnar in för regelbunden service?
och jag menar, om man kör från punkt A till B ca 7 dagar i veckan + regelbunden service i en auktoriserad verkstad borde väll få även en billig Kina att inte rasa i hop,,eller?
Skulle vara kul att höra om det jag säger stämmer?
Alltså, om hållbarheten på en Shineray Road Extreme kontra "regelbunden service" i en auktoriserad verkstad.
Eller rasar Kina hjulingar i hop ändå, trots god service?
Väntar med spänning på svar,, MVh nybörjaren Tjompen :)
-
Nej rasar gör dom ju inte.. men hjulvinklarna brukar inte vara va dom ska vara så maskinen inte går så bra efter vägen.. sen är alla leder " styrleder spindelleder" å liknade inte så bra brukar bli glappa ganska snart.. Men är ju mellan 30000 å 100000 skillnad på priset, så det är klart dom inte kan hålla samma kvalitet.. Å kan man inte skruva lite själv så får man vara bered på att man kan bli utan maskin när verkstaden ska laga den..
-
strunta i servicen är mitt tips en kina motor rasar aldrig, du kan strunta i oljan också, och dränk luftfiltret i lera ist för att tvätta de...dom rasar ändå inte...men o andra sidan kommer dom hur mycket och hur petig du än är med servicen aldrig ha en väl fungerande motor heller, kommer alltid vara små krångel och den kommer aldrig gå bra! och då ska vi inte ens tala om det som finns runt om motorn, där är det verkligt stora problemet. chassien är så dåliga så det liknar ingenting och att det sedan inte finns någon form av gummieupphängning som förhindrar att allt vibrerar sönder gör inte de hela bättre...ungefär så kan jag sammanfatta alla kineser jag antingen själv haft eller som kompisar haft!
vet 3 badboys, 5 noname 110cc quadar, ett dussin fiddys och alla har varit ungefär som jag skrev innan!
det finns begagnade maskiner köp dom ist!!!
-
Du kan ju räkna med att precis varenda detalj på hela hjulingen går sönder. Kylarfläkten har en livslängd på kanske 50 mil likasom bussningar, kulleder och stötdämpare.
-
Tack Pson!
Det var verkligen ett svar som kändes värdefullt.
Det verkar som om Kina hjulingar börjar strula ganska tidigt,, med sådana saker som du just nyligen beskrev (vad jag läst mig till i alla fall).
Hade en Baotian Eu-moped 50cc tidigare,, läste ungefär samma uttalanden om att den skulle vara dålig,, men tyckte den funkade helt ok som transportmedel (tillsammans med den regelbundna servicen förstås),, men det kanske är en helt annan sak med Eu-moped,, vet faktiskt inte mycket kring fyrhjulingar.
Har hört att det skall vara svårt att hitta verkstäder som servar Kina hjulingar,, men har inte hunnit kolla upp någe om detta ännu.
Man skulle väll kunna säga att jag bara skall transportera mig själv på asfaltsvägar,, ingen tok-körning, inget lek så att säga och jag har tid och tålamod med regelbunden service,, men skulle givetvis vara tråkigt om det börjar dröja upp till 2 veckor för att det är svårt att få tag på Kina delar.
Dessutom hörde jag från en service butik på Eu-mopeder (Kina) att när man väl börjar meka med en Kina-hjuling så kommer fler problem att uppstå,,? vet inte vad han menade,,? men kan det vara så att det är dålig kvalitet så att det går sönder vid service/mekning,, eller vad tror du han menade?
Åter i gen Tack för dit svar, Mvh Tjompen :)
-
min erfarenhet säger att du ska köpa nått vettigt istället, jag har haft en kinafyrhjuling + polaren hadde en + pappsen har en + pojken har en fiddy.
Jag säger så här vill man kunna lita på fordonet så ska man inte köpa kinasaker. Min fyrhjuling bara strula, det kom nya saker hela tiden, polarens fyrhjuling höll i ca 200 mil sen va motorn slut. Pojkens fiddy bara strular och det är så kass kvalite på skruvar å sånt så fort man ska skruva så får man byta ut tex skruven för den dras rund direkt.
Nä så ska du tex åka till jobbet och behöver lita på tex fordonet så rek jag du inte köper en kina, kolla då hellre på nått större märke som är begangat.
-
köpen begagnad barossa istället dom får du för 10 000 i fint skick O0
-
Det finns ju begagnade maskiner av lite bättre kvalitet till rätt låga priser, tex Kymco, Smc eller Adly.
Ang verkstad så tror jag att det väl som så att DU servar ju maskinen för att den ska fungera bra och hålla bättre. Verkstäder tar ju rätt bra betalt och vill ju gärna ha nöjda kunder, och kunder med maskiner som går sönder hela tiden är inte nöjda.
Sen beror det väl också på vilka verkstäder som utför garantijobb på den.
För det är inte helt orimligt att det blir något sådant. Kolla det innan om du ska köpa.
Många verkstäder vill därför inte ta i dom där billigaste maskinerna, om dom inte råkat sälja dom själv förståss. Så bästa läget är nog om du kan serva själv, för du bör nog ändå lära dig meka med den om du inte ska bli ruinerad.
En service på maskinen kan mkt väl kosta 1500-2000kr, sätt det i proportion till inköpspriset så ser du ju att det inte är så roligt.
Ta tex en sån här Kymco Maxxer http://www.blocket.se/vastmanland/Kymco_Maxxer_300_27807665.htm?ca=6&w=3
Jag tror att service intervallerna på dom är vid mil 50/250/500/750/osv.......
Kompisen har en tms 200 -08 (vet inte vilka fler namn den maskinen har), han är inte särskilt imponerad av den. När jag tog med han på en vända och han fick åka på min Kymco mxu300 så blev han riktigt imponerad, och tyckte sin var ännu tråkigare efteråt. Han har väl haft en hel del märkliga fel på allt för få mil.
Så den maskinen står mest i garaget och skäms...
Men, jag har ju också en kinamaskin. Linhai 300! Men det är ju en arbetsmaskin och lite annat än en 200cc vägmaskin. Fast kvaliteten är ju inte direkt japansk om man säger så, men den funkar bra åt mig så hittils är jag nöjd för dom pengarna jag köpte den för.
-
Jag säger så här vill man kunna lita på fordonet så ska man inte köpa kinasaker. Min fyrhjuling bara strula, det kom nya saker hela tiden, polarens fyrhjuling höll i ca 200 mil sen va motorn slut.
kawasakin eller den förra? ;)
Nä tycker du ska köpa det du har råd till, och att man får skruva lite gör ju inget, då man får bra med erfarenhet, som man kan ta med sig till nästa maskin. (skruva får alla göra mer eller mindre)
Ju värre grejer man sedan uppgraderar till, ju hårdare kör man kanske, och då blir det mer skruva.
Billiga maskiner är bra test maskiner för att prova om det är något man fastnar för, och då slipper man förlora en massa pengar i onödan.
Så köp en billig maskin och börja någonstans.
Beggade märkesmaskiner får du också räkna med att skruva i, fast på ett annat sätt. (och räkna med dyra reservdelar)
Köper man en ny kinahjuling så har man faktiskt garanti minst ett år.
Lycka till
-
Garanti låter ju bra men de flesta säljarna av dessa lågprismaskiner verkar strunta i all eftermarknad. Så mitt råd lyder: Köp inte en av de billigaste kinamaskinerna, om du ens ska köpa kinamaskin över huvudtaget!
Snacket om att man får skruva lika mycket på Japanska maskiner kommer oftast från kinesägare som inte vet bättre, det samma med reservdelspriser......
Vill du ha en maskin som håller för pendling 7 dagar i veckan så har du inget annat alternativ än att köpa en begagnad maskin av kändare märke, och då menar jag inte nödvändigtvis Japanska ;)
-
mycket dålig kvalite och tms motor ska ni inte köpa några fyrhjulingar av (trendinport) enligt min erfarenhet vinschen trasig ,variator trasig, cdi trasig, växellåa trasig 44mil? 1år gammal KAssskrot jaguar 500
-
Jag tycker du ska vänta/lägga till lite pengar och få dig en riktig hjuling istället. Annars kommer hela "ATV" upplevelsen bli sämre för dig, mycket mera skruva och mindre åka
Jag hade Hyosung förut som iofs är korean men lite samma där, halvtaskigt chassi men bra motor faktiskt. Jag skruvade mååånga timmar på den, ta en sån sak att järnet i styrlederna är väl gjorda av blötjärn? minsta lilla sten/stubbe jag brakade i så böjde dom sig. Med min Yamaha har jag kört på dubbelt så hårt och inget har hänt.
Grymt störande att köra av en styrled mitt ute i skogen :(veryangry):
Så jag räknade ut att om jag jobbade dom timmarna jag skruvar på hjulingen istället så får jag både bättre hjuling och mer pengar över ()p Helt seriöst så skruvade jag nog lika mycket som jag körde, visserligen var endel självförvållat men ändå
-
Kinamskinernas största fördel är att de har fått igång en marknad som annars knappast skulle ha funnits, tyvärr är kvaliten i många fall rätt usel, hur just den modell du funderar på är kan jag dock inte uttala mig om.
Jag anser inte att det finns något rätt eller fel i de inlägg som skrivits här tidigare, utan det är dina krav, och ditt användningssätt som bör avgöra vilken maskin du köper.
Om du hellre köper en ny maskin billigt, och är beredd att skruva en del, än att köpa en begagnad märkesmaskin, som du också förmodligen behöver skruva i p.g.a. att den är begagnad, ja då skall du köpa en ny, billig maskin.
Märker du att du gillar själv grejen med körningen, ja då kanske du kan fixa fram lite mer kapital och stasa på en i grunden bättre och dyrare maskin.
Tror du att du kan pendla billigt med en Quad så skall du nog tänka om, jag tror det blir lika billigt med en billig begagnad bil.
Servicen skall du göra själv om du vill köra billigt, så svårt är det nog inte i de flesta fallen, och är det nåt du går bet på kan du alltid leja för just de sakerna som du inte själv känner att du fixar.
För att garantin skall gälla krävs det nog att du köper all service, men då blir det inte så billigt, speciellt inte om du tänkt pendla längre sträckor med din maskin, servieintervallen är som regel rätt kort.
Jag har ägt Kymco, Linhai och Can-Am, och visst, Linhaien (den enda kinesen) var av sämst kvalitet, men ändå inte så dålig att det var någon katastrof.
Det som var värst på den var att generatorn var för klen för vinschen, och att alla reglage frös fast på vintern, i övrigt funkade allt de 5 månader jag hade den i min ägo.
Jag sålde den för att jag använder mina maskiner mycket för snöröjning (vinschning) och allmänt kör mycket även vintertid, varför de problemen blev övermäktiga för just mig, för andra som kanske mest kör sommartid kan de säkert vara en relativt billigt och bra alternativ.
Komfort och prestanda är dock katastrofalt dålig jämfört med Can-Am, men priset är ju bara 1/3-del...
Det som tillverkas i Taiwan och Korea har som regel bättre kvalitet, utan att vara så mycket dyrare.
-
Tack för alla svar! ()p
det börjar klarna lite mer åt vad det lutar mot!
Jag kan säga så här: Var på superbilligt.se i Västerås i dag och tittade på 200CC - Shineray Road Extreme Svart.
Hög sitthöjd 84 cm + 111 cm bred, gör den (vad jag förstår) svårare att köra vid höghastighet på asfalt och vid svängning.
Såg däremot en ATV 250CC - Shineray Roadster Vägreggad -10 på hemsidan där sitthöjden är 78 cm + 128 bred,, det måste väll bli bättre körning med en sådan speciellt som ovan och nybörjare?,, eller?
Hänvisningen till blocket på Kymco Maxxer verkade okej (vad jag nu menar med det?) men bredden på den är vad jag förstår endast 105 cm.
Tyckte tipset att köpa en billigare maskin (som Kina) för att sedan om jag fastnar för körningen avanserna uppåt.
Jo, det är sant jag kommer endast ha den som ett sommarfordon till och från badstranden, Willys och så vidare.. :) men vill ju inte välta vid svängar med högre farter, inte vid lägre heller förresten ;)
Det blir inge grus, skog, gupp, och stock utan endast asfalt för mig.
Jag vet inte riktigt,, men, det känns som om en ATV 250CC - Shineray Roadster Vägreggad -10 (23.900) på hemsidan där sitthöjden är 78 cm + 128 bred är ett val,, den måste i alla fall vara bättre än den smala och sitthöjds höga 200CC - Shineray Road Extreme.
Som okunnig nybörjare och blivande asfaltskörare så verkar det vara ett okej val tror jag.
Dessutom kanske det var en bra ide att lära mig meka under tiden,, synd bara om det verkligen är så att skruvar och muttrar verkar vara dåliga (mjukt stål).
Förresten är det någon som kört en sådan 250CC - Shineray Roadster Vägreggad - där sitthöjden är 78 cm + 128 bred eller någon annan med liknade mått.. är det märkbar skillnad? (när det gäller sitthöjd och bredd?)
Det finns i och för sig en 300CC - Shineray Road Extreme KTM Vägreggad för 19.900 men då är sitthöjden 83 cm medan bredden är 113 cm.
Jag vet inte,, kanske har fel,,men det känns som om det blir en säkrare körning med lägre sitthöjd kontra bredare bredd...?
Tack så mycket för alla svar,, jag har i och för sig lite tid till på mig innan jag förhoppningsvis kommer fram till vad det blir.
Mvh Tjompen :)
-
En sak som dom flesta ägare till dom där maskinerna verkar tycka är att dom känns smått livsfarliga i väghållningen.
Låg och bred, det behöver inte vara bättre. Det är väl geometrin i framvagnen som ska stämma. Även en japansk maskin kan ju bli lite spårkänslig när dom sänkta och med vägdäck.
Jag skulle tveklöst ha köpt en Maxxer istället, men det är ju jag det.
Ett bra tips är att du åker och provkör några olika maskiner, tex Maxxer och en sån där maskin från superbilligt. Då känner du ju skillnaden själv.
Väldigt många som köper dom där billigaste 200cc maskinerna gör ju det utan att ens sett den i verkligheten, har själv suttit på nätet och varit sugen på att handla. Glad nu att jag lät bli och köpte en Kymco istället. Kostade mkt mer (40k) men betydligt roligare tror jag.
Att det är bra att börja med en billig maskin är ju vettigt, om du får nått för den när du vill sälja. Risken är ju att du står kvar med den osåld när du vill ha en bättre.
Köper du en maskin med lite bättre rykte så är den ju mer lättsåld sen också.
Så dyrare kan ju bli billigare och bättre om du slår ut det på 1-2 år.
-
Tycker du om att ha en maskin stående och skruva mycket köp en kines.
Ska du åka mycket och inte vill skruva köp en med lite bättre kvalitet.
Sen brukar folk skriva att det skiljer 30 000:- och uppåt i inköp men kör man långt så blir servicen så mycket dyrare att det inte lönar sig att köpa en billigare.
Jag räknade på milkostnaden en gång och jämnförde min Kawa och en annan populär 700cc maskin. Den andra va ca 35 000:- billigare i inköp och efter ca400mil va den dyrare i totala kostnaden inköp+service på verkstan.
Billigare maskin kräver mer service så är det bara.
-
Tycker dessa blider förklarar kvalitén på "ATV 250CC - Shineray Roadster Vägreggad -10" ganska bra.... :)
(http://www.superbilligt.se/media/images/products/19_JPG_1024x768_q85.jpg)
(http://www.superbilligt.se/media/images/products/2________________JPG_1024x768_q85.jpg)
-
Hej PV544!
Alltså det känns verkligen som om jag behöver provköra ett par stycken innan jag bestämmer mig,, men har i och för sig tänkt göra det ()p
Den däran Kymco Maxxer skulle vara intressant att veta mer om.
En fråga: Om man kör på terräng, brakar in i stubbar och kränger på ojämn mark så kan jag förstå att fyrhjulingen pajar på vissa ställen (kanske bara efter 30-70 mil) men vad är det som skall gå sönder lika fort på en vanlig asfaltskörning på sommar tid utan lek och krängningar?
Mvh Tjompen :)
-
Jag får nog hålla med en del andra här,var själv lite intresserad av kinamaskin när jag skulle köpa men drog öronen åt mig och började leta efter maskin ifrån Taiwan istället, det blev en Sym quadlander -06 som går kanon på vägen. 16000:- kostade kalaset och det anser inte jag vara dyrt för en nyss inkörd maskin. E-ton, Smc, adly, kymco, dinli är också fina maskiner för rätt peng.
-
Det du ska vara orolig för är taskig framvagn vilket ger märklig körupplevelse. Tex att den skuttar runt på vägen.
Även så är det inte ovanligt med bromsok som lossnar, eller leder i framvagnen som tar slut direkt. Tror nån kille gjort en bra tråd om sin kinamaskin. Med tips om vad man ska hålla koll på.
Tänk också på att om du köper en ny maskin över sommaren, så finns ju risken att verkstaden har ont om tider för eventuella jobb. Så vill du kunna ha en maskin att åka med över sommaren så köp en lite bättre så kanske du kan åka varje dag om du vill!
Kolla blocket på maskiner i närheten, sen dit och kolla och provkör lite. Prova även kineser...
-
Jag kan bara säga TACK för alla tips och svar!! ()p
Helt klart behöver jag omvärdera lite efter alla råd och förslag.
Men om vi säger så här då: Jag skippar tanken på en Kines,,, ok, jag kan ju givetvis provköra en, vilket kan vara bra för att förstå vad det är framvagnen gör när den skuttar omkring och blir märklig i körupplevelsen,, men då undrar jag vilken fyrhjuling passar bäst för mitt behov?
Som sagt bara vanlig lugn och fin asfaltkörning på sommaren, alltså inget lek och krängande (och aldrig i skog, terräng och sånt).
Dessutom, om bredden och sitthöjden gör (eller inte gör) någon skillnad vid körning så skulle jag i alla fall vilja köpa/köra en som är mest körsäker vid svängar och vid vanlig vägkörning i Trafik.
Men vad skall jag då gå efter? vad skall jag leta efter?
Finns det någon hjuling som är speciellt lämpligt för det?
Men vist måste väll bredd och sitthöjd göra skillnaden?,, och om hjulingen dessutom är rätt ballanserad i sitt utformande så måste väll kombinationen vara perfekt?
Ska kika lite på Blocket nu, men hur det sen blir med det,, vet jag inte,,, :-\
Mvh Tjompen
-
Om du bara ska köra som du vill så kan nog kedjedrift vara att föredra då det är smidigt att dreva om för att få ner varvtalet i högre hastigheter. Det gäller väl i och för sig bara om du köper automat. Jag kör ungefär som du har tänkt och klarar mig fint med en quadlander 250 med vägdäck och drevad en kugg fram. Sen hamnar man i skogen förr eller senare ändå och det funkar faktiskt bra det med. Givetvis inte som de maskiner som en del har här med 4x4 och lågväxel men lite skoj kan man ha i alla fall. jag provkörde flera olika Taiwanhojar och de var trevliga de flesta men en del var ganska små. Du ska nog ta det folk skriver om topphastigheter i annonserna med en nypa salt också. Det jag fick fram vid provkörnigarna var att på en maskin på 200-300 kubik så ligger de på mellan 80-100 km/h och inte 120-130 som en del skriver. jag har gps i mobilen som jag har haft i gång vid provkörningarna och det ligger åt det hållet. Min Sym gör strax över 90 km/h men då varvar det rätt friskt. Försök att provköra lite olika modeller. Om du bara tänkt köra asfalt så försök få tag på en hoj med vägdäck så slipper du lägga pengar på det. Lycka till med letandet.
-
Hej Vespa!
Tack för fint tips!
Det verkar bra med en quadlander 250 :)
Kollade lite på blocket och det fans en del fina med bra pris.
Kollade även på Barossa och ACCESS250/300cc.
Vad jag läste om dem och vad jag fått för tips på denna tråd + det jag är villig att lägga ut i pengar så verkar det bli någon av dessa :)
Men som sagt,, det var kul att du nämnde att du kör ungefär som jag har tänkt och att du klarar mig fint med en quadlander 250 med vägdäck,, det känns tryggt att veta innan jag beger mig ut för att provköra några av dessa ovannämnda ()p
Nää, nu är det slafen,,
Mvh Tjompen :)
-
jag har provkört Access 250 och den var kanon. Stor och fin.Hade faktiskt lågväxel också, tyvärr var den inte till salu. Har inte provkört Barossa men däremot SMC 250 som jag tror är ungefär samma hoj (rätta mig om jag har fel ) och ända felet med den var att den var liten, jag kände mig lite som på en barnhoj. Det beror ju på hur lång man själv är, jag är väl standardsvensk på 180 och 80 kilo. men som sagt åk och kolla och provsitt och provkör, det som inte passar mig kanske är perfekt för dig.
-
Ok, Tack Vespa! :)
Jag har sökt efter måtten på en QUADLANDER 250 och måtten var: L 190 x B 107 x H 117 cm.
Själv är jag 176cm och vikten är = TUNG,, ;)
Skall kolla och provköra en QUADLANDER 250 - 07
Hoppas att det är ett okej val av hjuling som passar mig,,?
Som nybörjare och helt ovetandes om vad jag bör uppmärksamma innan köp, så undrar jag:
Vad bör man tänka på och kolla efter när det gäller en QUADLANDER 250 ??
Mvh Tjompen :)
-
Jag kollade efter det när jag skulle åka och kolla på min och det verkar inte finnas några speciella svagheter mer än det det man ska kolla på alla fyrhjuligar (och MC) dvs. glapp i lager och framvagn, att all el fungerar som det ska, bromsar, osv. ända "felet" som jag kunde hitta är ett fel som fanns på i alla fall de tidiga Quadlanders och det var en jordning till templampan, det finns en grön kabel som sitter bakom instrumentpanelen som man skarvar på en extrakabel och jordar, annars kan lampan tända sig även om motorn inte är överhettad. Av de fyrhjulingar jag testad så satt man absolut bäst på Quadlandern med Accessen som god tvåa. Och nu tänker jag för pendling, andra kan ha andra åsikter om vilken man sitter bäst på för att bröta omkring i skog och mark. Det finns även gott om plats och bekvämlighet för passagerare men då gäller inte topphastigheten jag nämde i tidigare inlägg. Jag har även satt på en gigantisk Topbox ifrån biltema som väl inte gör underverk för utseendet men som håller min dotter på plats (u-formad) och gör att jag kan packa med mig jättemycket.
-
Hej Vespa! :)
Tack, Tack, Tack för jätte värdefull information :)
Det kändes redan rätt från början att åka i väg för att titta på en QUADLANDER 250,, men efter den info du lämnade så känns det ännu mer rätt.
Kul att höra om packboxen, din dotter och att du kan packa med dig jättemycket,, det låter faktiskt som om du använder din hjuling ungefär som jag har tänkt att använda den.
Hur känns den i trafiken?
Tex: Motorväg hög fart (eller jag menar laglig fart omkring 80-85).
Körning över hjulspår.
Svängningar och kanske vid nödvändig girning, osv.
Jag är ingen fart galning men bara kul att få veta hur den uppför sig så att säga,,speciellt eftersom jag inte kört någon fyrhjuling tidigare.
Tyckte att jag läste någonstans att det finns automatväxlad,, eller är det manuell växling på QUADLANDER 250?
Ha en fin dag, Mvh Tjompen :)
-
På 70 vägar och i stan så är den kanon, det är automat. man väljer bara framåt eller bakåt och gasar, jäkligt smidigt vid köer och rödljus. Motorväg är jag däremot inte så förtjust i bla. för att den toppar strax över 90 km/h och lastbilar ofta vill köra fortare än så och kör om. Jag har inga problem med att den spårar men det beror nog mycket på däcken också. att svänga är en sak du får träna på, man "burkar", alltså hänger inåt sidan i svängarna men det faller sig naturligt när du väl börjat köra. Ta det lugnt i början bara och när du tycker att du börjar få koll på det, ta det lugnt ett tag till.
-
Jaaa,, vad skall man säga,,TACK ()p
Skall iväg och kolla på hjulingen i veckan,, hör av mig för att skriva och berätta hur det har gått.
Tack för all info som ni alla har givit mig, och kanske jag kan bidra med något när jag själv lärt mig mer :)
Mvh Tjompen :)
-
Hej Vespa, Tjompen här!
Har kollat runt lite på detta forum,, såg att du var nöjd med din Quadlander ;)
Jag såg en till kul sak,, finns det bara 2 st i Sverige som åker Sym och i så fall varför?
Det verkar ju vara en bra hjuling enligt de trådar jag läste?
Sist men inte minst på en tråd så avslutade du skrivandet med: MVH STEFAN :)
Får jag fråga en sak,,? är dina initialer SA? (Stefan A).
Mvh Tjompen :)
-
Det är nog en fråga om hur man använder hojarna, Sym Quadlander och E-ton Vector som nästan är en quadlander men med annan plast används till stor del till pendling och det här forumet drar nog mest folk som vill busa på bana och i skog och inte bara ta sig till jobbet och åka och köpa Pizza. Sen kanske det är väldigt lite problem med dom och det brukar vara när man har strul som man hittar till såna här forum, men det är inte fakta utan bara en tanke. Nej mina initialer är inte SA. Om det är Quadlandern i Göteborg som du ska kolla på så är ju en idé att du svänger in till Atv-huset innan och tittar och provsitter lite innan så att du har något att jämföra med, de brukar ha en del olika märken och modeller.
-
Hej Vespa, Tack för tips! :)
Japp, det är i Göteborg,, synd då att du inte var SA :(
Jo,, Atv-huset verkar vara bra.
Mvh Tjompen (TN)
-
Om det är den på Blocket så verkar det vara en sjyst packbox med, alla saker som finns med är ju kanon, sparar pengar som man kan ha till bensin istället. De drar ju mindre soppa än en bil, problemet är bara att det gärna blir att man kör dubbelt så långt som man skulle behöva bara för att det är så roligt. :)
-
Hej igen!
Det är för snarlikt för att vara sant :)
Själv så bor ju du där i Jönköping ()p
jag tror att den packboxen tillhör dig ;)
men i vilket fall som helst så, javist den verkar ok, och jag åker ner i morgon,, kanske vi ses ;D
Mvh Tjompen
-
Sym 250 är också can-am ds250
Det är samma maskin men annan plast
-
Nej tyvärr så är den toppboxen inte min, jag har en billigare variant från Biltema. och det är inte jag som ska sälja. Det skulle jag aldrig få för Sambon, då har hon ju inget att rasta hundarna med.
-
Det visste jag faktiskt inte men kollade på en annons på blocket på en Bombardier DS250 och det stämmer faktiskt. det är en SYM. Undrar hur mycket mer han har fått betala för plasten med Bombardierdekalen på.
-
Hej!
Tack för all vägledning och tips i denna tråd! ()p
Vespa skall ha ett särskilt tack för värdefull info.
Det blev en Quadlander 250cc - 2007
Provkörd och nöjd,, nu gäller det bara att lära känna den lite mer.
PS: Körde hem den etappvis från Göteborg till Stockholm under en Camping semester på 3 dagar.
Mycket skön maskin (har i och för sig inget annat att jämföra med).
Tack än en gång för alla tips! :)
-
vad trevligt, då är du välkommen in i Sym-tråden. Då är vi tre nu då. ;D
-
Ja,, då är vi 3 nu då,, ;D
Tack för inbjudan,,,den va kul! ()p
-
Bara läst rubriken - men .. nej de finns bra hjulingar fr Kina.. Hisun t ex.. sen är det ofta en fråga om underhåll på de andra märkena fr Kina.
Mvh Joe
-
Hej Joe!
Tack för info om Hinsu,, jo, jag misstänkte även att det var frågan om underhåll på de andra maskinerna, och givetvis hur dem används, mm.
Ha en fin dag :)
Mvh Tjompen
-
Superbilligt.se säljer en ATV 200cc Shineray Road Extreme för 13.900kr Var i deras butik i Västerås när jag letade efter en hjuling som skulle passa mig.
Själv så blir det mycket vägkörning på asfalt och det blir en del pendling.
Tyckte personalen på butiken i Västerås var bra och ärliga,, när jag nämnde vad jag skulle ha hjulingen till så sade han att ATV 200cc Shineray Road Extreme inte var en hjuling för mig.
Skälen han gav: Den var för hög, inte tillräckligt bred och i högre farter uppför den sig inte som den borde (har för mig att han sade svårstyrd, eller nått sådant).
Det som var fint av säljaren i Butiken var att han var ärlig samtidigt som han inte försökte sälja något annat till mig.
Jag kände mig alltså fri att fråga, fick ärlig info och fick även annan info om just underhåll av hjuling, kvalité, mm.
Det tyckte jag var sjyst ()p
All ärlig info är värdefull :)
Mvh Tjompen
-
Hej Joe!
Tack för info om Hinsu,, jo, jag misstänkte även att det var frågan om underhåll på de andra maskinerna, och givetvis hur dem används, mm.
Ha en fin dag :)
Mvh Tjompen
Inga probs :) Tack detsamma :sunny:
Mvh Joe
-
Tycker dessa blider förklarar kvalitén på "ATV 250CC - Shineray Roadster Vägreggad -10" ganska bra.... :)
Vad menas? Jag tycker det ser juste ut. Eller?
-
Hej, har inte läst alla inlägg för det finns bara ett bra svar på titeln.
Ja, de är verkligen så dåliga om inte sämre än vad de flesta tycker.
Kvalitén på motorn har jag aldrig upplevt så jätte dålig, men chassi, svetsar, bussningar, till och med DÄCK... Snälla snälla snälla ge dig inte in i det helvetet som följer med en kina maskin.
Personlig erfarenhet, personlig åsikt så du vet :)
Hej mitt namn är Tjompen!
Skall till och köpa en 200CC - Shineray Road Extreme Svart på Superbilligt.se
Har läst en del seriösa inlägg om Kina hjulingar på detta forum,, men känns svårt att få någon uppfattning om hur det verkligen förhåller sig med dessa fyrhjulingar.
Att det är sämre kvalitet för en billigare peng är möjligt (vilket dem flesta redan skrivit om),, men det måste ju också bero på vad/hur man använder fyrhjulingen?
Har inte läst något inlägg där någon lämnar in för regelbunden service?
och jag menar, om man kör från punkt A till B ca 7 dagar i veckan + regelbunden service i en auktoriserad verkstad borde väll få även en billig Kina att inte rasa i hop,,eller?
Skulle vara kul att höra om det jag säger stämmer?
Alltså, om hållbarheten på en Shineray Road Extreme kontra "regelbunden service" i en auktoriserad verkstad.
Eller rasar Kina hjulingar i hop ändå, trots god service?
Väntar med spänning på svar,, MVh nybörjaren Tjompen :)
-
Tjenare, orkade inte læsa allt alla skrev men jag hade en polare som sålde kina dirtbikes och Atv och det jag har att sæga e att køp ingen,det vi upplevde var att stålet i både ram o annat e dåligt, vid lite hårdare tag. skruvar o annat lossnar av vibrationer,lægg hellre ett par tusen till o få dej ngt mera ordentligt =)
-
Jag körde hem min Shineray fem mil på 70-landsväg med maxvarv mest hela tiden. Inga tappade skruvar eller bultar. Inget speciellt hände förutom att jag fick soppatorsk en gång och att jag slet ut båda framdäcken eftersom tåinställningarna var helt åt helvete. Jo, och så smälte lite av stöveln på katalysatorn, men det var ju knappast hjulingens fel.
-
Jag körde hem min Shineray fem mil på 70-landsväg med maxvarv mest hela tiden. Inga tappade skruvar eller bultar. Inget speciellt hände förutom att jag fick soppatorsk en gång och att jag slet ut båda framdäcken eftersom tåinställningarna var helt åt helvete. Jo, och så smälte lite av stöveln på katalysatorn, men det var ju knappast hjulingens fel.
Oftast är problemet från fabrik.
På en maskin som gått 100-200 mil har det mesta redan vibrerat loss eller gått sönder så man kunnat åtgärda det :)
Men jag har har/haft flera barnfyrhjulingar av märket loncin, och det är riktiga slitvargar.
-
Oftast är problemet från fabrik.
På en maskin som gått 100-200 mil har det mesta redan vibrerat loss eller gått sönder så man kunnat åtgärda det :)
Men jag har har/haft flera barnfyrhjulingar av märket loncin, och det är riktiga slitvargar.
()p
47 mil när jag stod på garageuppfarten!
Dock har jag märkt att stjärnan rostar lite väl friskt, typiskt på vissa axeländar, mest ytrost, men iaf... Inget som inte en massiv mängd WD40 inte kommer att kunna hålla stången tror och hoppas jag. Är van vid att spreja på en hel del olja över hoj under vintern i rostförebyggande syfte, så inget konstigt med detta tycker jag.
-
()p
47 mil när jag stod på garageuppfarten!
Dock har jag märkt att stjärnan rostar lite väl friskt, typiskt på vissa axeländar, mest ytrost, men iaf... Inget som inte en massiv mängd WD40 inte kommer att kunna hålla stången tror och hoppas jag. Är van vid att spreja på en hel del olja över hoj under vintern i rostförebyggande syfte, så inget konstigt med detta tycker jag.
Rostskyddet är precis lika dåligt/obefintligt på "dyra" maskiner.
Anledningen att vissa rostar aningen mindre är väl isf för det är mycket aluminium.
-
Hej på er ett litet inlägg om Kina atv , har precis kommit in efter att jobbat i skogen med en Linhai 300 4wd körde hem 5 rejäla lass från en vildmosse går ej använda traktorn ,har bara positivt att säga om den (vad är inte made in Kina )även mer kända märken har sin tillverkning i Kina .Hälsn nissemotor
-
Rostskyddet är precis lika dåligt/obefintligt på "dyra" maskiner.
Anledningen att vissa rostar aningen mindre är väl isf för det är mycket aluminium.
Meh?? Så vad är incentivet att skaffa nåt mer känt märke, som påstås vara av bättre kvalitet?
-
Meh?? Så vad är incentivet att skaffa nåt mer känt märke, som påstås vara av bättre kvalitet?
Det är svårt att beskriva en känsla.
Det är som att sätta sig i en aston martin. Det är inte bättre slit-kvalitet.
Men man får en känsla om att allt är rätt och genomtänkt.
Samt materialvalet är ju av en annan "klass"
Så i ett långsiktigt perspektiv och om maskinen ska användas mycket skulle jag ju välja en beprövad maskin med ett "känt märke"
Och i mitt fall finns ingen annan maskin som är som renegaden.
-
Det är svårt att beskriva en känsla.
Det är som att sätta sig i en aston martin. Det är inte bättre slit-kvalitet.
Men man får en känsla om att allt är rätt och genomtänkt.
Samt materialvalet är ju av en annan "klass"
Så i ett långsiktigt perspektiv och om maskinen ska användas mycket skulle jag ju välja en beprövad maskin med ett "känt märke"
Och i mitt fall finns ingen annan maskin som är som renegaden.
Bra beskrivning, tack. ()p
-
Tillverkningslandet som sådant kan aldrig med automatik ge svar på hur bra eller dåligt något är.
Jag vet massa saker som är tillverkade i Kina och som har toppkvalité.
Ibland gör de dock billiga saker, och hoppar gärna över saker i konstruktionen som andra har, tex lager och lite så... eller kan de ha lägre kvalité på materialet som sådant.
Och ibland har de inte förstått konstruktionen som sådan och då kan det också bli fel, inom fyrhjulingar så kan detta märkas i väghållning osv.
Men de lär sig, och de HAR lärt sig, så även deras egna märken lär komma...
I många fall är det dock inte bara "känslan" som skiljer, utan även livslängden som sådan.
Hur många Badboy osv lär fortfarande vara i bruk om trettio år tex...
...som det ju finns Sukkor nu.
Men återigen, tillverkningslandet som sådant avgör INTE.
-
Jag tappade min förgasare i stadskörning...
-
Kan inte några Kina maskiner bilda lag till 6h extrem i säter, sen kan vi diskutera. Onödigt att snacka innan man ser fakta då vi alla använder våra maskiner olika.
-
Kan inte några Kina maskiner bilda lag till 6h extrem i säter, sen kan vi diskutera. Onödigt att snacka innan man ser fakta då vi alla använder våra maskiner olika.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :headbang:
-
Har varit på lite olika forum angående atv maskiner såväl timmerkärra som fyrhjulingar från Kina där trådskaparna själva sitter inne med svaren oftast negativa trots att dom förmodligen aldrig ägt en kines.köpte mitt ekipage för ett halvår sedan och kan konstatera att rätt hanterat fungerar alldeles utmärkt ,därmed inte sagt att allt från Kina är bra men det gäller nog alla produkter från olika länder.
-
Om några veckor eller så är mc-säsongen slut i Uppsala, och då kommer jag att börja jobbpendla med min kvadd. Kan återkomma med eventuellt gnäll då. Uppsalavintrarna brukar vara horribla map saltmängd man vräker ut. Kan inte tänka mig ett bättre test... :o