ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: 250Marcus skrivet 23 juni 2010 kl. 00:32:34

Titel: mekartråd loncin 250
Skrivet av: 250Marcus skrivet 23 juni 2010 kl. 00:32:34
nu när jag hittat felet så tänkte jag göra en tråd om hur jag löser de olika problemen på loncin 250.
Dvs, jag är ingen proffsmekare av nå slag men en tråd där man kan tillföra samt berätta vad man har för fel och ja hjälpa av varandra.

kommer ladda upp lite bilder om förloppet av ihopsättning av hjulingen.

Kom med tips och idéer som kan hjälpa mej och andra med deras loncin.  ()p
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: jonte21 skrivet 1 juli 2010 kl. 23:18:28
Väntar!!!  :headbang:
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: 250Marcus skrivet 23 juli 2010 kl. 00:20:35
letar nu strypningar på hjulingen, den är totalt nedstrippad från skärmar, och hastighetskonsol på styret, mätt med bil toppar 83, ska försöka hitta strypningar att plocka :D
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 24 juli 2010 kl. 15:45:24
letar nu strypningar på hjulingen, den är totalt nedstrippad från skärmar, och hastighetskonsol på styret, mätt med bil toppar 83, ska försöka hitta strypningar att plocka :D


Ledsen att göra dig besviken men du kommer inte hitta vad du söker.

Har ägt 200-250-300-modellerna inom Loncin. Alla med olika lådor så som halvautomat och helautomat.
I bästa fall så hittar du något motstånd i ljuddämparen(som egentligen inte ger så mycket) och kanske i luftburken.

Det du däremot kan göra efter du insett att det inte sitter några direkta "pluggar" är att öka munstycket.
Sen ser du över en annan dämpare med mer flås. Har du drev? Där finns också lösningar.

Jag har en fråga, vad tror du dig vinna genom att montera ner exakt hela fyrhjulingen?
Tycker du skaffar dig mer arbete än nödvändigt. Förgasare och avgassystem är det väsentliga.
- Börjar du montera ner lysen och instrument etc. så borde du skaffa en manual för ditt fordon.  :lol:

*edit* Går i 83km/h skriver du. Det gör min också ungefär. Som original.  :)
Ska jag vara ärlig så är allt över 40knyck allt annat än trevligt på dessa hjulingar. Acceleration framför hastighet.  ()p
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: 250Marcus skrivet 26 juli 2010 kl. 00:41:30
ja, att åka i 83 känns lite som selfsuicide , särskilt på asfalt då maskinen kränger som ett odjur. men har plcokat ihop den, har bara lite prblem med att fixa elstarten eftersom startmotorn behagar sig att funka lite när den vill och att gå baklänges  :hmmm:
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 26 juli 2010 kl. 20:37:38
ja, att åka i 83 känns lite som selfsuicide , särskilt på asfalt då maskinen kränger som ett odjur. men har plcokat ihop den, har bara lite prblem med att fixa elstarten eftersom startmotorn behagar sig att funka lite när den vill och att gå baklänges  :hmmm:

Om du bidrar med bilder så ska jag hjälpa dig liva igång tråden. :)
Har själv haft.. Några just Loncin i min ägo.. Världens mest prisvärda ATV.

Snygg stor och stark. Har allt förutom fyrhjulsdrift. Till pengarna, så är det en bra maskin. :)
Har kört som en idiot med just min nuvarande och dragit enorma lass. Allt fungerar.

Den som jag äger just nu är manuell med koppling. Skulle vilja hitta någon som säljer starkare kopplingar.
Därför är det något som känns svagt så är det just den.
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: 250Marcus skrivet 26 juli 2010 kl. 21:57:34
jo, ska försöka fixa lite bilder , ska fösrt få elsystemet att fungera på rätt sätt, sen måste jag riva och fixa växelpeken. välte i skogen och rullade nerför en slänt så växelpeken blev stum och hackade fast på 5an, så kan enbart köra på femman.  >:(
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 26 juli 2010 kl. 22:07:10
(http://img203.imageshack.us/img203/1406/dsc00334md.jpg) (http://img203.imageshack.us/i/dsc00334md.jpg/)

Minns en tidigare modell jag hade. Otroligt jobbigt att behöva böja sig ner för att dra i den jävla spaken vid back.
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 6 augusti 2010 kl. 15:17:36
Kröken. Alltså avgasröret som böjer sig precis vid cylindern. Titta bakom värmeskyddet. Ta av och vänd på röret.
Nu när du ser klumpen så tar du en ficklampa och lyser rakt in. Detta är ingen "plugg" eller någon slags strypning.
Endast till för ljudnivå och utsläpp. Dock har jag min bortplockad. Inte snabbare eller starkare. Brummar lite mer.
Blåser mer från dämparen än tidigare. Eventuellt lite bättre reaktion på gasen. Ingen ändring av munstycke behövs.

För er som delat dämpare eller en katalysator, visst är det likt. :)

(http://img41.imageshack.us/img41/8514/dsc00292oq.jpg) (http://img41.imageshack.us/i/dsc00292oq.jpg/)

(http://img96.imageshack.us/img96/3501/dsc00293kd.jpg) (http://img96.imageshack.us/i/dsc00293kd.jpg/)
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: Nystr0m skrivet 25 januari 2011 kl. 11:23:50
Hejsan, efter mycket om och men så beställde jag ett plogpaket till min loncin/hunter 250cc.
Först fick jag inte alla delarna men nu är äntligen allt på plats, hinner pröva i ca 10 minuter sen dör fyrhjulingen. Den har aldrig hållt på så förut.
tankade i full tank och prövade igen men den vill dö, gärna om jag ska lägga i backen efter jag kört framåt eller tvärtom. Om jag varvara upp den så pyser/smäller det lite ifrån motor ??? Den har gått 17 mil nu, någon som vet vad det kan vara för fel?
Sen har den alltid haft en tendens att dö vid full gas, inte så den lägger av utan att man får gasa lite försiktigt >:(
Har ingen större lust att lämna in den då det lär kosta skjortan, men mest irriterad över att jag köpt ett plogpaket som jag inte kan använda :(

Någon som har något tips så vore det guld värt.
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 27 januari 2011 kl. 00:33:51
Du ska ha kallare eller hårdare stift, sitter fel redan som original. Kallt eller hårt/trögt minns jag tyvärr inte.
Låter som fel bränsleblandning. Skit i förgasaren? Maskinen har klent munstycke redan original.

Låt den stå på tomgång länge, kör med chocken inne. Då går den bra va?
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: Nystr0m skrivet 28 januari 2011 kl. 13:05:26
Tack så mycket för ditt svar :)
Vad menas med kallare eller hårdare stift? :o Vet du vad man ska ha för storlek på munstycket? Och som du säger den går kanon med chocken i ()p
Sen såg jag en slang hängandes ungefär vid förgasaren längst ut på slangen sitter det en guld sak i slangen sen är den inte kopplad i något. Följde slangen framåt och den stack i väg upp mot tändnngslåset såg det ut som. Är det här en slang som ska sitta någonstans? Med tanke på att det är någon guld sak där? Hittar inte att den ska sitta någonstans, kanske bara ska hänga sådär.
/Christian


Du ska ha kallare eller hårdare stift, sitter fel redan som original. Kallt eller hårt/trögt minns jag tyvärr inte.
Låter som fel bränsleblandning. Skit i förgasaren? Maskinen har klent munstycke redan original.

Låt den stå på tomgång länge, kör med chocken inne. Då går den bra va?
Titel: SV: mekartråd loncin 250
Skrivet av: bjare skrivet 28 januari 2011 kl. 19:41:47
Tack så mycket för ditt svar :)
Vad menas med kallare eller hårdare stift? :o Vet du vad man ska ha för storlek på munstycket? Och som du säger den går kanon med chocken i ()p
Sen såg jag en slang hängandes ungefär vid förgasaren längst ut på slangen sitter det en guld sak i slangen sen är den inte kopplad i något. Följde slangen framåt och den stack i väg upp mot tändnngslåset såg det ut som. Är det här en slang som ska sitta någonstans? Med tanke på att det är någon guld sak där? Hittar inte att den ska sitta någonstans, kanske bara ska hänga sådär.
/Christian


Du ska ha kallare eller hårdare stift, sitter fel redan som original. Kallt eller hårt/trögt minns jag tyvärr inte.
Låter som fel bränsleblandning. Skit i förgasaren? Maskinen har klent munstycke redan original.

Låt den stå på tomgång länge, kör med chocken inne. Då går den bra va?

Slangen med "guldsaken" är möjligtvis inte en slags anslutningsnippel? Titta på insugsröret mellan motor och förgasare.
Har du ett hål någonstans förmodligen på hojjens högra sida? Där ska den sitta! Om jag nu har rätt förstås. :)

Utan den så går maskinen som en påse nötter, oavsett chock. Min trillade ur allt mer så fick limma fast skiten sen.


Jag vet inte vilken sorts förgasarfunktion du har men den modellen som har spaken direkt på förgasaren och inte
vid styret har 2.st olika lägen, har alltid använt mig av fullt eller inget. Alltså antingen eller.

Kör man med munstycke från original så kan man räkna med att det är chocken som gäller konstant under vintern.
Har haft några stycken av denna modellen och alla har redan haft större munstycken men inte min nuvarande.
Orkar dock inte skruva och kör bara kortare skogsrundor så jag lever med att köra med chocken inne under vintern. :)

Kallare eller hårdare tändstift. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte!  ;D Men ryktet säger det..
Provade på min förra maskin och den kallstartade mycket lättare, käkade mindre tändstift och blev uppvärmd snabbt.
Minnes är ju inte min starka sida så jag kan tyvärr inte ge dig några bra svar.