ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Baxima skrivet 21 juni 2010 kl. 16:19:45
-
Är det någon som kör med biltemas olja i sina fyrhjulingar?
I så fall vilken pasar min maskin bra?
En Kodiak 450 2006
-
snåla inte med att köpa billig olja!!!
-
bara kolla om biltemas oljaa klarar den klass som krävs.. om den gör det.. köp om du vill.
-
biltemas olja skulle inte jag köra på.spelar ingen roll om den håller alla världens krav enligt deras spec.det stämmer inte.har pajjat två båtmotorer pga av deras oljor.men det är ju min åsikt. ()p :djump:
-
Vad skall man köra med då. 10-40 eller ?
-
biltemas olja skulle inte jag köra på.spelar ingen roll om den håller alla världens krav enligt deras spec.det stämmer inte.har pajjat två båtmotorer pga av deras oljor.men det är ju min åsikt. ()p :djump:
Hur vet du att det är oljans fel att motorn har havererat?
Biltemas olja fungerar kanon, men möjligtvis att man behöver byta oftare. (källa på detta?)
-
Men allvarligt, man byter inte olja så ofta i en hjuling, så varför inte köpa nåt som man vet är bra( typ castrol)
Kör man cross/enduro så är det 5-10 timmars intervall, då kanske man kan fundera på en billig olja O0 ()p
-
Det beror på vad det är för fyrhjuling, själv har jag 5 timmars intervaller.
-
jag tycker tvärtom.. ofta byten = dyr olja. långt mellan.. billigare.
att man behöver byta ofta så är det pga att motorn går hårt och behöver varje uns av smörjning. köper själv bara det jag känner mig trygg med.. biltema.. not so much.
-
Jag har en av de första Kodiak 400 som kom till Sverige med Vattenkylning! Årsmodel 2001. Har haft den 10 år i dagarna.
Gissar jag kör ca 100 timmar per år.
Jag använder sen start Biltemas Semisyntestiska olja 10-w40 och detta harfungerat mkt bra.
Byter vart 3e år, men det är viktigt att varmköra motorn ordentligt typ varannan månad, så att ev, vatten (kondens) avdunstar från oljan. Kan inte se nån orsak att byta oftare då ju oljan i stort sett är klar som vatten. Har bytt filter samtidigt, men troligen är detta nog inte heller nödvändigt!
Sågade isär ett filer som suttit i i 3 år, och där var inte mycket skit eller partiklar på pappret! Knappt synbart!
-
Men frågan är dock om det är ett gott tecken hmm.. olja kan ju gärna få vara lite smutsig då den ska rengöra också.. dra med sig skit till filtret..
-
Jo, det är ju helt rätt! Men jag har faktiskt inget bra svar eller förklaring på varför den är så ren.
Har en Yamaha 100 Hp fyrtakts utombordare oxå, samma med den helt klar olja även efter ett par år! Den går ca 40 tim per år.
Det enda jag kan tänka mig är att motorn är så välbyggd att oljan egentligen aldrig kommer i kontakt med avgaser via kolvringar eller ventilsyrningar
Dessutom har jag en liten dieseltaktor med en 20 Hp diesel. Där blir oljan kolsvart efter 1 TIMME!!
-
Med tanke på att även Biltemas produkter Måste genomgå testar för att säkerställa kvalitén samt hållbarhet så Borde inte Biltemas vara sämre över huvud taget, det är många förståsigpåare som säger ditten o datten gällande deras oljor. Biltema säljer ju tex orginaldelar från bla Ford o Renault fast då i annan kartong, flera av deras fläktremmar o andra kilremmar är stämplade med Goodyear.
Jag skulle nog tordas hälla oljan i Min hjuling, med tanke på priset så kan man ju då köpa deras finaste bara för "att"!
-
Min Allroad skall enligt instruktionsboken gå på 10w-40 API-SG och i dag finns inte denna låga kvalité att köpa, den tillhör nog slutet på -90 talet. Biltemas heter -SL, det är 5 steg emellan, den kör jag på iallafall.
Många av dom här kinahojarna är ju kopier från 10 till 30 år tillbaka och då var den finaste oljan ungefär lika bra som medeloljan idag, så det är nog bara att hälla i och köra för det mesta iallafall.
jens