ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: wolfeye skrivet 20 juni 2010 kl. 19:15:11
-
Maskin:
Bakgrund:
Köpte den begagnad för en vecka sedan. Då fungerade den felfritt. Startade med elstarten flera gånger och körde flera korta och några längre sträckor.
Händelseförlopp:
- Tändning på, neutral-lampan lyser som den ska.
- Trycker på startknappen, startmotorn snurrar, motorn tänder till och jag släpper knappen. Motorn startar ej.
- Trycker igen på startknappen. (Kanske lite för snabbt, då motorn inte hunnit "stanna" än.)
- Neutral-lampan slocknar och inget händer vid tryck på startknappen
Felsökning:
- Med tändningen på "småglöder" neutral-lampan. När motorn går, efter kickstart, lyser den fullt.
- Kan kicka igång den men den går bara ett tag. Verkar som den inte får bensin. Kanske bränslepumpen inte går?
- Måste sedan vänta 10-15 min för att kunna kickstarta den igen.
- Har full spänning i batteriet och jordning till motorn verkar ok (summrat med spänningsprovare).
- Ibland lyser neutral-lampan fullt då motorn inte är igång. Om jag då trycker på startknappen klickar relät till och lampan slocknar.
-
Har du kolla så de inte är dålig soppa i maskinen, låter lite som de :hmmm:
-
Att den dör en stund efter jag startat den med kickstart tänkte jag också att det hade med bränsletillförseln att göra. Den är fulltankad (och bränslekranen till) så jag tänkte på bränslepumpen eller filtret.
Nu kan jag inte starta den med kicken heller och det är ju fortfarande något fel med elen...
Såna här mystiska fel brukar ju kräva omfattande felsökning. Jag skulle därför tacksamt ta emot idéer på felkällor och lämpligt tillvägagångssätt.
-
()p
-
Ska kolla stiftet och även laddningen.
Laddningen verkar vara okej eftersom batteriet hela tiden har varit 12,7 V. Det borde ju laddats ur en del då jag kört den en del. Eftersom jag inte får igång den alls nu är det ju svårt att felsöka.
Vad kan vara orsak till grundproblemet? Dvs hela elsystemet kraschade när jag var "för snabb" att trycka på startknappen när den inte startade på en gång. Det var ju inget konstigt att den inte startade direkt. Sånt händer ju ibland men då är det ju bara att göra ett nytt startförsök så brukar den gå igång ordentligt.
Finns det nån känslig elektronikbox? Hur styrs tändningen, CDI?
Kan man mäta om spänningsregulatorn är ok?
-
Dra en extra jordkabel (tex startkabel) från batteriet till jord. Den borde ju inte gå att mäta utan belastning.
-
Orsaken till problemet var helt enkelt dålig kontakt på batteripolerna. Bara jag började skruva på den ena kom strömmen direkt. Jag tog loss och rengjorde ordentligt samt smörjde in med polfett.
Så den lösningen var enkel!
Tyvärr var det inte alla fel utan det går fortfarande inte att starta... Börjar en ny tråd eftersom problemen i rubriken är lösta men nya "uppstått".