ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: MasDevil skrivet 9 juni 2010 kl. 18:12:30
-
Har problem, :
- började med att den efter en längre körning, när man slog av den inte startade igen. Alltså den var varm, bensin fanns.
- Laddade batteriet vid hemkomst, dan därpå startade den. Körde återigen, kanske en halvtimme totalt
med ett antal av & på. Åkte tillbaka & lämnade en vagn jag lånat, gick återigen igång efter att ha haft den av, men dog efter 25 meter körning. Gick inte att starta igen.
- Laddade igen i kanske 1 timme, den startade efter det.
- Trodde då att det var batteriet som tagit stryk, den är ju ett par år, och vintern tog hårt på det?!?
Köpte ett nytt batteri (gel-batteri från Biltema), som laddades innan användning och den sparkade igång utan problem.
- Efter att man kört och använder laddaren igen, kan man se att batteriet inte är fulladdat.
- Har haft laddaren i när jag inte kört sedan dess. Men nu startar inte f-n-skapet . . . .
- Har inte mätt laddningen från generatorn
Tips mottages med stor tacksamhet!
Mats
-
Det låter ju som den inte laddar, enklast är väl att mäta med en multimeter och kolla volten. Finns ju väldigt billiga såna som borde funka. Ska väl ligga runt 14v när den är igång.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26210.0 där kan du ju läsa lite om laddning.
När du laddar batteriet, har du haft en laddare anpassad för mc-batterier då? Och har du laddat batteriet när det är inkopplat i maskinen?
Skulle tro att man kan sabba lite saker i elektroniken om man kör på med en för kraftig laddare. Tex ska man väl vara försiktig med att använda sån där starthjälp från en STOR laddare. Bättre då att köra från ett bilbatteri.
Sen kan du väl ta av tändhatten och kolla om du får gnista på den. Så man kan utesluta andra fel.
-
Har problem, :
- började med att den efter en längre körning, när man slog av den inte startade igen. Alltså den var varm, bensin fanns.
- Laddade batteriet vid hemkomst, dan därpå startade den. Körde återigen, kanske en halvtimme totalt
med ett antal av & på. Åkte tillbaka & lämnade en vagn jag lånat, gick återigen igång efter att ha haft den av, men dog efter 25 meter körning. Gick inte att starta igen.
- Laddade igen i kanske 1 timme, den startade efter det.
- Trodde då att det var batteriet som tagit stryk, den är ju ett par år, och vintern tog hårt på det?!?
Köpte ett nytt batteri (gel-batteri från Biltema), som laddades innan användning och den sparkade igång utan problem.
- Efter att man kört och använder laddaren igen, kan man se att batteriet inte är fulladdat.
- Har haft laddaren i när jag inte kört sedan dess. Men nu startar inte f-n-skapet . . . .
- Har inte mätt laddningen från generatorn
Tips mottages med stor tacksamhet!
Mats
Hade fel på laddningsregulatorn på min när 300 4x4 när den var ny, men trots att det var svinkallt ute och jag bara åkte med parkeringslyset på så räckte strömmen i batteriet i flera timmar utan problem. Om maskinen lägger av och den inte orkar att dra startmotorn så är batteriet tömt, men går startmotorn men den inte startar så har du något annat fel. Tar strömmen slut på 25 min från fulladdat med bara parkeringslyset aktiverat så har du sannolikt något som drar en massa ström någonstans. Kontrollera laddningen med ett instrument, det bör öka laddningen när du gasar.
/Blizzter
-
Har problem, :
- började med att den efter en längre körning, när man slog av den inte startade igen. Alltså den var varm, bensin fanns.
- Laddade batteriet vid hemkomst, dan därpå startade den. Körde återigen, kanske en halvtimme totalt
med ett antal av & på. Åkte tillbaka & lämnade en vagn jag lånat, gick återigen igång efter att ha haft den av, men dog efter 25 meter körning. Gick inte att starta igen.
- Laddade igen i kanske 1 timme, den startade efter det.
- Trodde då att det var batteriet som tagit stryk, den är ju ett par år, och vintern tog hårt på det?!?
Köpte ett nytt batteri (gel-batteri från Biltema), som laddades innan användning och den sparkade igång utan problem.
- Efter att man kört och använder laddaren igen, kan man se att batteriet inte är fulladdat.
- Har haft laddaren i när jag inte kört sedan dess. Men nu startar inte f-n-skapet . . . .
- Har inte mätt laddningen från generatorn
Tips mottages med stor tacksamhet!
Mats
Hade fel på laddningsregulatorn på min när 300 4x4 när den var ny, men trots att det var svinkallt ute och jag bara åkte med parkeringslyset på så räckte strömmen i batteriet i flera timmar utan problem. Om maskinen lägger av och den inte orkar att dra startmotorn så är batteriet tömt, men går startmotorn men den inte startar så har du något annat fel. Tar strömmen slut på 25 min från fulladdat med bara parkeringslyset aktiverat så har du sannolikt något som drar en massa ström någonstans. Kontrollera laddningen med ett instrument, det bör öka laddningen när du gasar.
/Blizzter
DET KAN VARA GENERATORN SOM ÄR FEL DÅ.
-
jag trir nog d e regulatorn
-
Det är nog bara att prova sig fram då.
-
()p