ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Rebel skrivet 8 juni 2010 kl. 23:44:45
-
hur fort kan man köra i längre sträckor? ha bara haft min dinli nu i 4 veckor å den är drevad med ett kugg mindre fram å orginak bak resten orginal förutom ostrypt.
kan man ligga å köra i typ 90-95 i några mil utan att de går sönder? för de låter då som nåt ska gå sönder, går bra å ligga i 80 å köra men ska man köra några mil efter landsvägen så vill man ju att de ska gå lite fortare iaf.
måste man då dreva om för att de ska gå å köra i 90-100 utan att den ska varva sönder el är de bara å köra å låta den varva så mycket som de gör.
-
först !
villken maskin har du ?
jag har en 450 dmx o kör med 15 framm o 41 bak o innan 14 framm
då giorde den bara 116 på varvstopp "8250" rpm o nu gör den 125
på varstopp o kan ju säga så att ligga där upp e varken skönt o åka på eller bra för moppen...
jag ville ha ner mitt varv i 90 så provade o byta fram o vart nöjd med det men skall man kör alite i skog o så så rekomenderar jag det inte.---
-
Du bör ju dreva upp den fram från 14 till minst 15 så kan du ligga 90-100 betydligt lättare.
Går ju även att skaffa större bakdäck så ökar utväxlingen lite till. Annars är det väl bara att dreva till ett 36 drev bak, så får du fart på maskinen, då den orkar hur mycket som helst.
Nackdelen blir ju att den inte blir lika smidig i skogen om den är drevad kraftigt.
Tycker att ett 15 drev passar mig som kör efter väg och i skogen.
-
Jag kör lite både och och testade med olika drevningar fastnade för 15/38 det passade mig ypperligt ganska ok i skog och sand och 90 km/h utan problem med ok varv på väg men tror det är ganska personligt vad man trivs bäst med :)
-
men hur tåliga är maskinerna går det bra å ligga i 80-90 i 8-10 mil+ utan att dom rasar, kör nu med 15-42 tycker det är perfekt när man kör skog/grus å i stan (byn) . men är som sagt lite långa avstånd i norrlands inland så ska man köra 10-15 mil på raken är de kanske bäst å dreva ?
vad rekomenderar ni för drevning då ? läste lite i forumet å en del verka ha en drevning för lång körning å ett för lek.
-
Jag kör mycket motorväg och mycket skog ! Och 15-38 drevningen funkar klockrent. Ligga i 100 km/h är inga problem i ett par mil. 90 km/h ännu skönare. Så vill du ha en allround maskin rekommenderar jag 15-38 drevning.
Orginal 14-41 kugg suger pung om man ska köra motorväg då den varvar järnet.
-
Jag har 15-38 drevning på min Outlaw och 20x11-9 (org.) bakdäck. Funkar ganska bra men jag skulle vilja ha lite högre drevning, tex 15-36 på väg. Får väl se vad jag tycker då jag fått tummen ur och köp vägdäck, tänkte ha 22x10-9.
Visst borde varven bli densamma för Dinli'n och Outlaw'n om man har samma drevning och samma däckdimension??
-
Halo polarisman ()p ()p
Det är predator-motorn som är samma som dinli 450 medan outlaw har en annan spis. Då är blir det inte samma varv om du jämför outlaw o dinli 450 utväxling.
Mvh Joe
-
Har inte Outlaw 500 samma motor som Predator 500?? Jag tror du har fel... Men skit samma. Jag hittade ett drev till Polaris, kan det vara 16-tänders??
http://www.loeffler-quads.de/catalog/ritzel-z16-vorne-quad-polaris-predator-p-3600.html?osCsid=87e7ec34a0959ce479a8e056d1de4c60