ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: kmkm skrivet 5 juni 2010 kl. 12:49:56
-
Hej!
Har bestämt mej för att köpa en Quad
nu fattas det bara att bestämma sig om den ska vara ny eller beg?
Har en budget på ca 35000 har kollat runt lite och en ny SMC XLE-300
ligger på 35000 ny men vad finns det för andra alternativ? och är den nåt att ha med mina krav?:
billig i drift(bensinsnål dra ca 0,3-0,6? ) ska absolut vara kvalitet eftersom jag inte har ork/lust att hålla på att laga den då och då,ska vara driftsäker i andra ord.lägger hellre pengar på en ny som kanske håller bättre? än en begagnad som är billigare och man inte vet hur den är körd/servad.
ska användas till mestadels vägkörning och pendling till jobbet(2mil) då och då när vädret tillåter och grusvägar och sånt ingen terrängkörning alltså.
kom gärna med tips vad som kan tänkas vara ett bra köp av guad med min budget.
tack på förhand!
-
Jag tycker absolut att du ska kolla på en beg Dinli. 450 och mycket mer effekt än en 300 vilket gör den betydligt roligare i längden. Finns bagagerack att köpa till eller så monterar du en box så har du fina möjligheter till förvaring då du ska pendla till jobbet (eller affären!). Läser man lite om dom så verkar dom ju palla med rätt många mil också.
-
Jag tycker absolut att du ska kolla på en beg Dinli. 450 och mycket mer effekt än en 300 vilket gör den betydligt roligare i längden. Finns bagagerack att köpa till eller så monterar du en box så har du fina möjligheter till förvaring då du ska pendla till jobbet (eller affären!). Läser man lite om dom så verkar dom ju palla med rätt många mil också.
http://www.blocket.se/pitea/Dinli_Dmx_450_Nitrogen_Edition_27861070.htm?ca=1_11&w=0 ()p
men frågan kvarstår är det bättre att köpa en begagnad som man inte vet hur den har körts/servats eller en begagnad med mer pulver jag är mest ute efter att slippa laga och köpa nåt som håller för dom pengarna
så är smc 300 XLE nåt att ha för dom pengarna?
-
Ja det är ju frågan, vad är bäst? Jag skulle leta efter en fin begagnad lite större maskin än 300. Dock skulle jag kanske inte välja en med allt för kort serviceintervall. Gärna en som är utrustad med lite extra som vägdäck tex. Sånt drar fort iväg från ens tänkta budget. Dinli 450 är ju rätt vanlig och utbudet rätt stort.
-
beg ltz400 tål kanske att kollas in! nytt av billigare moddel brukar vad jag varit med om innebära mer skruva än begagnat av bra märke samma prisklass...
jag röstar på att du ska köpa begagnad ltz, och om du åker och kollar på en så ryck i hjul, bakaxel, kolla kedja drev mm, så kan man generelt räkna med att varje del som behöver bytas är 1000kr och en timmas arbete
-
Satsa på en beg. skulle jag ha gjort iallafall.
och av ett känt märke då, tex, yamaha, suzuki, can-am eller Dinli som folk redan har nämnt..
Kan vara svårt att hitta en beg. men dom håller betydligt bättre än tex. en SMC, dock så kan jag inte uttala mej på om en SMC håller för vägåkning eller inte men kör på ett känt märke så kommer du inte få så mycke krångel småkrångel som att tex bultar vibrerar bort som jag har hört har varit ett problem på "kina maskiner" :)
Dock så är ju service intervallerna ganska så täta men är det inte typ var 15-20 tim som man ska göra service på en 450 maskin som går väg? (kolla upp det, bara att söka här på forumet)
Eller en LTZ som TAZ skrev. Toppenmaskin som håller rikitgt bra och fungerar till ALLT! :D
-
Köp en LTZ400 du kommer inte bli besviken, klart billigast i längden!
-
Satsa på en beg. skulle jag ha gjort iallafall.
och av ett känt märke då, tex, yamaha, suzuki, can-am eller Dinli som folk redan har nämnt..
Kan vara svårt att hitta en beg. men dom håller betydligt bättre än tex. en SMC, dock så kan jag inte uttala mej på om en SMC håller för vägåkning eller inte men kör på ett känt märke så kommer du inte få så mycke krångel småkrångel som att tex bultar vibrerar bort som jag har hört har varit ett problem på "kina maskiner" :)
Dock så är ju service intervallerna ganska så täta men är det inte typ var 15-20 tim som man ska göra service på en 450 maskin som går väg? (kolla upp det, bara att söka här på forumet)
Eller en LTZ som TAZ skrev. Toppenmaskin som håller rikitgt bra och fungerar till ALLT! :D
Suck, vad jag blir less på de här diskussionerna, känns lite som trådar på andra forum med Windows/Mac, min är alltid bättre. Jag tänkler inte ge mig in i den utan bara säga att ALLA märken har sina svagheter och dyrt är alltid inte bäst. Kolla in i respektive forum och man ska kanske även titta på totalekonomin, vissa märken verkar ha svindyra reservdelar.
-
Satsa på en beg. skulle jag ha gjort iallafall.
och av ett känt märke då, tex, yamaha, suzuki, can-am eller Dinli som folk redan har nämnt..
Kan vara svårt att hitta en beg. men dom håller betydligt bättre än tex. en SMC, dock så kan jag inte uttala mej på om en SMC håller för vägåkning eller inte men kör på ett känt märke så kommer du inte få så mycke krångel småkrångel som att tex bultar vibrerar bort som jag har hört har varit ett problem på "kina maskiner" :)
Dock så är ju service intervallerna ganska så täta men är det inte typ var 15-20 tim som man ska göra service på en 450 maskin som går väg? (kolla upp det, bara att söka här på forumet)
Eller en LTZ som TAZ skrev. Toppenmaskin som håller rikitgt bra och fungerar till ALLT! :D
Suck, vad jag blir less på de här diskussionerna, känns lite som trådar på andra forum med Windows/Mac, min är alltid bättre. Jag tänkler inte ge mig in i den utan bara säga att ALLA märken har sina svagheter och dyrt är alltid inte bäst. Kolla in i respektive forum och man ska kanske även titta på totalekonomin, vissa märken verkar ha svindyra reservdelar.
En dyr maskin är en "billig" maskin som strular och inte går att använda. Jag hade själv en ny quad av billigare modell och den var jag "nöjd" med i ca 1 år, tills styrleder och lager började glappa (och jag underhåller maskinerna...) att fixa denna maskin så den skulle bli ok blev nästan dyrare än vad en beg ltz kostar... köpte då en ltz400 av 2003 års modell relativt gammal alltså för 20000kr (mindre än vad jag köpte den "billiga" för). Trots sina år på nacken och garanterat gått längre än min befintliga så var den princip perfekt i alla leder och sånt, visst delarna kanske är dubbelt så dyra när man ska byta men man behöver inte byta lika ofta och sen vet man att delarna finns om säg 15år också.
PS, sen är faktisk mac bättre än windows :lol:
-
ingen idé att ens dra igång en diskussion om detta. Köp en beg. "märkesmaskin" hellre än en ny "kinamaskin" så kommer du troligen få skruva mindre, Det är mitt råd iallafall.
och nej "Goes", jag kommer inte att köpa en LTZa igen efter den jag har ()p
-
Hej!
så om jag har förstått det så är smc en så kallad "kinamaskin"?
skulle en ny dinli 350 vara bättre i så fall? skiljer 3000kr
dock automat på den.
men nackdelen med begagnad som jag ser det är att dels inte har nån garanti och inte vet hur den är körd jag menar köper man en begagnad atv så kan ju princip motorn rasa efter en månad och skulle man köpa en ny så rasar motorn kanske efter 2 år? ;) och första året eller om det är mer än 1år garanti så behöver man ju inte lägga pengar på reperationer.(om man inte kör sönder den själv förstås)
sen kan jag ju erkänna att jag vill slippa allt titta på begagnade och känna och klämma vill helst slippa själva "letandet"
bara få den levererad så är allt klart men den ska ju självklart hålla också.
och era synpunkter gjorde ju inte min beslutsångest mindre precis 8)
-
Provkör och bestäm dig sedan! Jag gjorde också så att jag grubblade och grubblade på vad som var bäst som förstamaskin. Köpte sen min Linhai till jäkligt bra pris (då ja...) sen provade jag en Can-Am 650, gissa hur nöjd man var efter det... vi får väl se när den blir utbytt! :) Nåja den fyller sin funktion som hjälpreda och gubbglidare men speciellt kul är den inte.
Köpte Outlaw'n för att den är lite ovanligare och går ganska bra, skulle aldrig falla mig in att ha en med mindre motor eller automat i en quad. Då räknar jag nu inte tvåtaktarna och 400cc typ LTZ som små motorer, det är alldeles förträffliga hojar. Planer på att byta ut Outlaw'n finns och då mot en Can-Am Spyder.
Var inte så rädd för dom begagnade utan prova dig fram. Kolla också upp vad du behöver/vill ha för utrustning på den. Det är DYRT att köpa till en massa i efterhand som kanske ingår i den begagnade. Prova en Dinli 350 och en 450 så blir det lite enklare att bestämma sig... :lol:
-
SMC är från Taiwan och inte Kina. fram med en kartbok, dra ett streck mellan japans södra spets och mitten av Vietnam och och där ser du en liten ö som bygger betydligt trevligare hojar än vad de flesta märken från Kina gör. En del till och med så bra att Polaris vill sätta sitt namn på dem . Japan har just nu problem med att de snart har världens dyraste arbetskraft så man får nog snart kolla lite extra var de är tillverkade. I och för sig så köper vi ju gärna sony ericson mobiler för att de är svenska. Det står made in China stort på kartongerna.
-
tycker det är konstigt att de med så kallade märkes maskiner alltid dissar billiga märken :hmmm:.. beror ju på vad man ska ha hojen till.. ska man vinna i quadcross då är det ju säkert så att man ska satsa på dessa märkesmaskiner..men ska du busa på grus å åka till jobbet osv då duger det fint med en smc t o m..min smc har funkat åt mig nu i snart 350 mil med massor av grusbus å åka till jobbet osv...behöver inte meka nått.. inte mer än vanlig service. ()p
-
jag skrev
dock så kan jag inte uttala mej på om en SMC håller för vägåkning eller inte
eftersom jag själv aldrig kört en SMC, men när jag skrev kina maskiner så tänkte jag främst på typ hjulingarna från jula och liknande.