ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: rmkungen skrivet 2 juni 2010 kl. 22:15:35
-
vilket variatorkitt lämpar sig bäst till en kq700 -05 men 27tums däck??
har maskinen till vedkörning, plogning och nöjes åkning,
hittade ett kitt på trech.se som verkade bra,
nån med erfarenhet???
mvh
-
Har du testat att shimsa primären 2mm? Billigare än variatorkitt, lättare (slipper byta fjädrar i kopplingen) och ger mycket för pengen.
Jag kör själv med det och tycker detflyter på bra. :)
Bara ett förslag.
MvH S
-
de ska ja prova,, men de e ju lite skruvning så de vore fint å få klämma dit ett kitt på en gång:)
-
Vårt kitt funkar fint :)
/Benny
-
benny,, jag har provat ringa er flera ggr men ingen svarar,,
är sugen på de kitt ni säljer,,
behöver man både sekundär fjäder och primär fjäder och vikter???
()p
-
Tjo!
Normalt sett så svarar vi alltid men på sista tiden har vi inte hunnit med alla samtal, vi jobbar på det :)
Detta kit har sekundär fjäder samt vikter (din maskin har ingen primär fjäder).
Du byter båda.
Detta kit går väl ihop med shimsmodden ovan, som för övrigt funkar bra som enda modd men det är fortfarande så att tyngre vikter gör maskinen segare om du har större däck, den växlar fortfarande ut på samma sätt.
MVH / Benny
-
har monterat ett kitt från trech nu och visst gör de skillnad men inte så mycke som ja hade hoppats på,,
har även chimsat, frågan e om man ska gå på ett avgassystem oxå???
de jag märkte mest va att den svarar bättre på gasen ,
du benny, hur mycke lättare är vikterna mot org?? och hur e de med att byta wet springs?? blir de skillnad??
-
de jag märkte mest va att den svarar bättre på gasen
Det är precis detta som du ska märka. :)
Meningen med ett kit är att den ska bli som innan man hänger på stora däck. Återta den förlorade kraften som dom större däcken tar.
Skillnaden i vikt är 27 vs 25 gram.
Att byta wet springs till hårdare påverkar tillslaget och maskinen kan bli enklare att dra upp på bakhjulen, den blir även rappare i lera mm.
Dock kan den bli svårare att köra men det blir en vana.
/Benny
-
okok,, undrar hur de funkar med effekt system?? ger de nått eller låter de mer bara:)
vad kan du rekomendera till min??
mvh
-
Jag läste på gooffroads sida att en sån där box ger upp till 20% mer effekt och över vissa delar av registret ända upp till 40% på en sån kingquad som du har, effektsystem ska ju ge lite också enligt vad det står när man läser om dom.
-
ang variator kittet så känns de som att man måste gasa lite till för att komma iväg nu,, har de att göra med chimsningen eller inbillar jag mig bara,, tycker även att de e högre varv vid krypkörning,, men jag kan ju inbilla mig som sagt:) ska bli kul att se om de blir skillnad med 25/21 grams vikter nu :)
stort tack benny på trech för bra service ! !
-
Tjo!
Ja shimsningen delar ju främre skivorna lite vilket gör att trycket kan minska en aning på remmen.
Högre varv vid krypkörning är en av effekterna av variatorkit men även shimsen påverkar detta, det är precis det som man vill åt med shimsning samt kittning.
Likna det med ner-drevning av ett kedjedrivet fordon :)
Du bör ha vikterna i lådan i eftermiddag!
/Benny
-
japp,, ska byta ikväll:) mvh
-
nu har jag tagit bort shimsningen, bytt till 4st 25grams vikter och 4st 21grams, de gjorde susen,, nu e den som jag vill ha den:)
nu e de bara att gå på med avgassystem oxå:)
-
Ibland funkar det bra att labba lite ()p
/Benny