ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 31 maj 2010 kl. 14:56:37

Titel: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 31 maj 2010 kl. 14:56:37
Heej, bytte till ett "öppet" UNI filter och tog bort lite onödig skit i ljuddämparen och konsekvenserna blev gamska väntat,  jag måste bytta munstycke:P
på chocken går den riktigt bra (bättre än innan) och tar en 5 minuter innan jag kan köra utan chock hela tiden och sen när jag inte kör på chocken när den är varm skunker varvet på motorn och sen kommer tbx.
När man varvar rätt mycke och släpper gasen kommer det oftast en liten avgassmäll.
Den har alltid tagit en bra stund på sig att gå bra utan chocken.
Är det munstycket som är för litet eller?

(http://i45.tinypic.com/3582xw1.jpg)
 (http://i50.tinypic.com/ap71bs.jpg) Det stog 239 på munstycket men vilken storlek bör jag byta till?
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 31 maj 2010 kl. 22:30:38
Ingen som vet? :-\
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 3 juni 2010 kl. 08:39:01
mitt munstycke var pytte lite större en ett vanligt 100 munstycke och ska hemta 3 stycken i morn som jag beställde i måndas:P
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 4 juni 2010 kl. 15:11:24
Hon hade bara fått hem ett 130 och ett 160 men ska hämta dom idag men kan tyvär inte testa förän imorn.
Är det lättast att testa med 130 först eller 160?
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 6 juni 2010 kl. 16:19:37
Testade med 130 och då starta den på en gång utan chock och den gick sjukt mycket bättre än innan:)
Men när jag har kört en stund sjunker effekten lite gran och den får för lite bensin (tror jag) när jag kör på ganska lågt varv med jämn gas, tomgången lägger sig på 800-3000rpm och sjunker offtast lite gran efter ett tag, men den brukar iofs vara ganska jämn när den ligger runt 1000.
Är det fortfarande förlitet eller ska jag byta till mindre, vilken storlek isåfall?
Kan det skruven i mitten på bild ett vara den man ställer om nålen med?
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 juni 2010 kl. 08:19:46
Om du byter till ett öppet luftfilter så ger du ju gasaren mer luft och då måste du ju byta även i andra register än högfart.

Går den bra på över halvgas men sämre på under halv gas så måste du ju kompensera även på lågfarten, även kanske höja nålen.

Ser ju ut som att du har en bränsleskruv i framkant på gasaren som kan ge dig lite extra i lågfart.

Tänk lite generellt att hur många procent du går upp påhögfart måste ju även gälla andra register i gasaren.

Gör bara en sak i taget för att du ska märka skillnaden.
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 7 juni 2010 kl. 14:51:33

Tack för svaret  :)
Fattar inte riktigt vad du menar med
"Tänk lite generellt att hur många procent du går upp påhögfart måste ju även gälla andra register i gasaren"  ?
Hur ställer man om nålen? den är vakum styrd tror ja.
Är lågfarts munstycket det andra bredvid som är insänkt?
Titel: SV: Munstycke storlek?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 juni 2010 kl. 15:07:48

Tack för svaret  :)
Fattar inte riktigt vad du menar med
"Tänk lite generellt att hur många procent du går upp påhögfart måste ju även gälla andra register i gasaren"  ?
Hur ställer man om nålen? den är vakum styrd tror ja.
Är lågfarts munstycket det andra bredvid som är insänkt?

Är inte någon expert på den gasaren, men jag gissar att det är högfart som är infällt och lågfart det andra .
Men det är storleken som avgör om det är hög- eller lågfart. Brukar vara stor skillnad mellan hög och låg.

Generell bestyckar-teknik, är att man går upp lika mycket i procent på båda registren (Hög och låg)
kan du bestycka upp 20% på högen och den går bra, så kan du generellt bestycka upp 20% på lågen också.

Nålen brukar man komma åt från ovansidan.