ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Max skrivet 26 maj 2010 kl. 15:03:31
-
Det här med däck är ju en vetenskap för sig. Finns ju i princip lika många olika däcktyper som det finns underlag/situationer man kan hamna i med en fyrhjuling.
Vilket som är bäst? Ja det varierar ju en del beroende på vem man frågar.Helt klart är dock att Maxxis Bighorn är ett riktigt bra allround däck, det är välbeprövat och verkar tilltala de flesta. Jag var i valet och kvalet inför mitt däckbyte och givetvis sneglade även jag på Biggisarna, men jag kände att däcken inte tilltalade mig till 100% och sedan är det alltid kul att prova något annat som inte så många andra har testat. Efter att ha läst diverse tester på forum runt om i världen föll lotten på GBC Spartacus 26".
Jag tänkte under denna tråden lägga in mina synpunkter och hur jag upplever dessa däck, för att göra dom helt rättvisa kommer jag göra detta löpande under ca 1 år så det blir testat i alla årstider. Tråden kommer därför uppdateras lite då och då. När jag sedan finner mig nöjd med testandet kommer detta sammanställas och läggas in en recension av däcken under "Recensioner" fliken på detta forum. Tanken är att andra ska få reda på lite mera data om dessa däck inför sina kommande däckval.
Om det sedan är bra eller dåliga däck, det får testandet visa. Om ni har några frågor eller önskemål så hojta till så ska vi se om jag kan uppfylla dom.
Lite fakta:
Spartacus är ett 8 lagrigt atvdäck som saluförs som mudterraindäck, men kör man uteslutande lera tror jag det finns mera lämpliga däck för det ändamålet. Visst är klackarna lite högre och placerade (enligt utsago) för att rensa mönstret men tror ändå de inte står sig i konkurens mot tex mudzilla i leran.
Däcken jag provar är av dimension fram 26x10x12 och bak 26x12x12, spartacus 26" är inte lika höga som bighorns 26" som mäter stoooort. Däremot är spartacus lite bredare.
Vikten på däcken är. Fram:12,29kg Bak:12,47kg.
Däcken finns i 12" och 14" storlekar.
Bifogar några foton från första dagen med däcken, och ja jag vet. Den otroligt snygga lådan på fronten av hjulingen skall ersättas så snart jag får tummen ur, den fyller iaf sin funktion ;)
-
Initialt har jag kört med 0.6 i varje däck men ska sänka till 0.5.
Även med 0,.6 upplever jag däcken som mer följsamma i terräng och på väg än vad can-ams originaldäck var(Carlisle ACT).
Även bättre grepp och driv upplever jag hittils under den korta tid jag testat dom.
I ett surhål med vattensjuk svartmulljord kommer man ca 10 meter längre med kärra efter än med originaldäcken innan det fastnar och då sätter mönstret igen, men det skulle nog alla däck göra då denna jord är som potatismos att köra i.
I samband med montaget av större däck har jag också monterat bultspacers på 38mm runt om, som ni ser på fotona sticker däcken ut en aning utanför skärmarna så det lär nog bli skärmbreddning framöver. Med 38mm breddning finns det gott om plats i fram vid styrleden något som annars det varit duktigt trångt vid tex montage av snökedjor.
-
Hur gick det... ett år senare? funkar/funkade däcken bra ? :djump:
-
heh, visst glömt bort att skriva mer om däcken. :nono:
Har samma uppsättning kvar fortfarande, snart 3 år senare. ()p
Även köpt skärmbreddare då det blev bra brett med spacers innaför som jag nämnde ovan, så nu blir man inte fullt lika nersprutad i lerhålen. men det klart, med fullgas genom träsket blir det lite kletigt trots spacers :P.
Jag är mer än nöjd med dom, de funkar otroligt bra både sommar som vinter.
Om det beror på att de är 8lagers däck eller om jag endast haft tur vet jag inte :dntknow: men har inte fått punktering än med dom och kör sommarhalvåret mycket där det är gott om stenhårda torrkvistar av gran som sticker upp som spikar vilket ofta kan penetrera däcken. Kör även stundtals över vissa områden där det är gott om vassa stenar i dagen, men peppar peppar ingen punka än som sagt. De är helt outstanding när mans ka klättra uppför branta backar, bra grepp.
Det funkar bra med snökedjor monterat också om man har behov av det, har kört mest med kedjor i bak men med det funkar givetvis lika bra på framdäcken. Ska tillägga att jag nästan uteslutande kör "nytto"körning med hjuling dvs vedlass/timmerlass, fraktar plantor till skogsskiften, jakttorn m.m. Samt plogar under vintern.
Jag kan verkligen rekommendera däcken, men om de är absolut bäst vet jag inte, allt beror ju på användningsområde och lite tycke & smak. Skulle jag köpa däck idag skulle jag nog gått på samma men tagit 14" för att få än lite mer frigångshöjd.
Är det något specifikt du undrar över med däcken så återkom så ska jag försöka svara.