ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: BeatForce skrivet 15 april 2006 kl. 14:36:27

Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: BeatForce skrivet 15 april 2006 kl. 14:36:27
Ska man ha en reggad eller oreggad quad om man vill köra typ cross eller supermotard?

kan man åka med en som e oreggad på tävling/ kan man köra med en reggad på tävling? för allmän väg gäller reg!?
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 15 april 2006 kl. 15:37:28
Har ingen betydelse.

Är väldigt få som kör med reggade quads då tävling sliter på materialet. Titta på en tävlingsquad så ser du hur blästrad och repig den är i plasten och på A-armarna.

Har man inga problem med det går det utmärkt att köra med en reggad Quad. Dock så gäller inte din försäkring om du "quaddar" då det är under tävling.



/J
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: BeatForce skrivet 15 april 2006 kl. 16:32:45
ok, men ska man behöva ha två då eller?

det finns ju vissa regler för det här med fyrhjulingar, t ex om man inte tog b körkort före år 2000 så får man inte köra fyrhjuling över huvudtaget utan ett så kallat terrängfordonskort som då innefattar fyrhjuling och snöskoter....

får man tävla utan ett sådant kort om man tog körkort efter år 2000?
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Respekt skrivet 15 april 2006 kl. 19:44:06
Har en reg yfz450 06a som ja har tänkt köra me den 7maj i falköping, den blir rätt repig när man kör på bana men de får man ta . De räkte me en gång på bana så såg den ut som faan i plasten.buhu!!!!
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Mickev skrivet 15 april 2006 kl. 21:44:23
Citat från: "BeatForce"
ok, men ska man behöva ha två då eller?

det finns ju vissa regler för det här med fyrhjulingar, t ex om man inte tog b körkort före år 2000 så får man inte köra fyrhjuling över huvudtaget utan ett så kallat terrängfordonskort som då innefattar fyrhjuling och snöskoter....

får man tävla utan ett sådant kort om man tog körkort efter år 2000?


De du pratar om där är hojar som är terrängfordonsreggade. För dom gäller dom reglerna. Dessa får ej heller framföras på allmän väg. Vanligast på arbetsmaskiner som inte är vägreggad utan går i land/skogsbruk. Detta kort kallas i vardagligt tal för skoterkort men heter "Förarbevis Terrängskoter".

För en hoj reggad som MC dvs vägreggad så gäller a alt b-kort oberoende när du tog det.
Hoppas det rätade ut ett frågetecken, annars kan jag försöka förklara lite bättre.
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 15 april 2006 kl. 22:14:11
Citat från: "BeatForce"
ok, men ska man behöva ha två då eller?

får man tävla utan ett sådant kort om man tog körkort efter år 2000?



Behöver? Det avgör du själv. Som jag skrev får du tävla med den oavsett om den är reggad eller inte, vanligast är att man inte gör det då det sliter. Jag har en för gata och en för tävling. Men har man inte de finansiella möjligheterna så är valmöjligheterna små. Räkna dock in att den kan bli svår såld när den dagen kommer.

Körkort har sällan någon med tävling att göra. Har du åldern inne och ordnar en licens får du tävla oavsett om du har körtkort eller inte.


/J
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Respekt skrivet 15 april 2006 kl. 22:30:53
Får väl tro att me den sponsringen har man den möjligheten??????? :idea:
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 15 april 2006 kl. 23:59:58
Har tyvärr inte spons på maskiner, än. De har jag vackert fått slanta för själv.

Jobba mer och sov mindre, så löser det sig. ;)



/J
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 april 2006 kl. 02:37:21
ja vad är problemet?
Kör och var glad :) Nä jag tänkte väl ställa upp i falköing också.
det sov tar stryk har jag märkt är plasten mycket och platen kan man byta ut likaså som på många andra delar.
 jag har kört cross i många år och där är det mycket survise men det är sånt man ¨får ta om man vill ligga på topp :)
Titel: Reg eller ej!?
Skrivet av: BeatForce skrivet 16 april 2006 kl. 12:51:37
tack för alla svar, fixade många problem, utom de finansiella då då!  =)

men då får man väl börja med att skaffa en för race o sedan ta en te vardags....

då e de la bara o tuta o köra då då!