ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: addoz skrivet 25 maj 2010 kl. 13:40:16

Titel: oblandad kylarvätska
Skrivet av: addoz skrivet 25 maj 2010 kl. 13:40:16
Hej, jag har nyligen införskaffat mig en Raptor 700. Jag fyllde upp min kylarvätska från minimum till maximum strecket, dock utan att blanda kylarvätskan med 50% vatten då det inte stod något om det i manualen, men läste på flaskan att det bör göras vid året runt körning för att motverka frostskador. Kan detta vara skadligt på något annat sätt eller är det ingen fara med tanke på att jag kör under sommarhalvåret?  :hmmm:
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: 2x4 skrivet 25 maj 2010 kl. 13:58:25
 :-X
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: addoz skrivet 25 maj 2010 kl. 15:50:13
Okej, har frågat lite annat folk över luren och dom säger detsamma, det blandas ut med vattnet i kylaren ändå. Tack för info
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: andersc skrivet 25 maj 2010 kl. 15:56:12
Nej, det är inte skadligt. När man blandar glykol med vatten sänks fryspunkten, jag har för mig att en blandning på 60% glykol och 40% vatten ger lägst fryspunkt, ca -45°C. "Ren" glykol fryser vid varmare temperatur. Däremot har moderna motorer aluminiumlegeringar som kan vara känsliga för vissa kylarvätskor, det är inte bara att hälla i den billigaste. Kolla instruktionsboken!
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: *Anton* skrivet 25 maj 2010 kl. 17:17:11
Glykol hindrar ju inte bara vattnet från att frysa sig! 

Det motverkar ju korrosion i systemet o en massa andra saker som jag inte kommer ihåg just nu  ;D ;)

Själv blandar jag 50/50  :)

//Anton
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 25 maj 2010 kl. 22:09:43
Glykol hindrar ju inte bara vattnet från att frysa sig! 

Det motverkar ju korrosion i systemet o en massa andra saker som jag inte kommer ihåg just nu  ;D ;)

Själv blandar jag 50/50  :)

//Anton
Håller me:P Kylarn på våran MF 6140 (traktor) ärjade (stavning) det hål i och det hade nog med det att gö.
Titel: SV: oblandad kylarvätska
Skrivet av: Eremiten skrivet 25 maj 2010 kl. 22:24:55
Om det inte är longlife glykol som det är i nyare aluminiummotorer så skall ju glykolen bytas enligt tillverkarens rekommendationer, något som ofta blir bortglömt och då kan som sagt ärgningar och diverse problem uppstå. Har fått plana och även kassera många topplock på bilar på jobbet pga detta.