ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: MeSaber skrivet 25 maj 2010 kl. 13:26:04
-
Hejsan! Snart kommer min pärla och då kommer jag leta efter trim för å öka effekten.
Tänkte höra med er om ni kunde lista alla olika prylar man kan köpa och kanske skriva en liten trudelutt om det är bra grejer och varför och hur mycke effekt det ger.
Som jag förstått så ligger Raptor 700 stock på 45~ hästar?
Vad kan man få ut ur Raptorn och vad behövs?
MVH/Magnus
-
Det är en aningen komplex fråga du kommer med...
I dessa sammanhang styr plånbok och vilken körstil det skall passa och vilken driftsäkerhet du kräver.
Har du testat forumets sökfunktion?
Du kan ju börja kika här tex:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18789.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=25426.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=17395.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21140.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=10982.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21057.0
-
Kanske man ska ta en ny anfallsvinkel då.
Hur är effekten som original? Duger den till? Och till vad duger den?
Om man nu skulle vilja gå upp sig i effekt, vad har ni för förslag?
Vore kul å höra vad NI gjort för något på eran Raptor och vad ni fick för skillnad efter?
MVH/Magnus
-
Allt är relativt, om du kört mycket skoter eller plastraketer typ Yamaha R1 så är en Raptor rätt trött.
Särskilt på väg.
Men tycker du skall prova lite först, för där finns kraft.
Sen är det vanligaste att man modifierar luft och buller och då krävs även box för att justera sprutet.
Sen är vassare kam och byte av kolv till en med högre komp det vanligaste och ev en portning (men det sistnämnda ger väl mest skillnad på äldre Raptorer).
Sen finns ju bigbore kit och även strokning.
Och turbo.
Så 100 häst är inom räckhåll, men då vetefan hur hållbarheten blir, det är ju trots allt en enstånka.
Jag har bara helsystem och sprutbox, annat luftfilter och slängt burkens lock och det fukar till min blandade körning... om man åker på originalhjulen bak rekommenderas ofta en uppdrevning till 15 fram för att förlänga växlarna lite.
-
Jo allt är ju relativt... Tyckte min gick bra originalt, beror ju som sagt vad du ska ha den till. Ska du köra crossbana till exempel behöver du inget trim alls, ska du köra landsväg och stora grusgropar kan det ju va bra...
men akta dig, trimma är som en drog, du vill bara ha mer å mer! jag skulle nöja mig med originalt, sen skulle jag nöja mig med bränslebox och avgassystem, sen skulle jag nöja mig med borrat till 735cc och 11 komp, sen skulle jag nöja mig med 12.5 komp..... eeeeeetc Kan bli dyrt!
-
Turbo säger ja bara ;)
-
Satsa på konventionellt trim säger jag, en mycket aktivare varvilligare motor ger sååå mycket mer körglädje!
Tror inte man hamnar jättelångt efter effektmässigt och absolut inte långt efter prestandamässigt jämfört med Yakahosus turbukit.
-
Satsa på konventionellt trim säger jag, en mycket aktivare varvilligare motor ger sååå mycket mer körglädje!
Tror inte man hamnar jättelångt efter effektmässigt och absolut inte långt efter prestandamässigt jämfört med Yakahosus turbukit.
hade vart kul någon gång att testa min Raptor mot en Turbo nån gång och se hur mycket det egentligen skiljer, dom sägs ju ha 15-20hk mer så borde ju gå väldigt bra, jämföra lite vridmoment på lite lägre varv osv men prismässigt då?
Ja du kan nog få upp raptorn till 900cc och 13+ komp för samma pengar utan problem.
35.000kr är mycket pengar! "big3" kostar t.ex runt 10.000 och ger runt 10-12hk? så kan du stroka och maxborra den då får du ända upp till 914cc om du vill (ca 230cc MER än originalt) borde ju bli gött vrid i den då, Hotcam eller Webcam, Tändningsbox, heavy duty koppling, portad topp, större ventiler, 13.5:1 kompression...... dom grejerna bör du få för gissningsvis runt 25-35.000kr och effekt? gissar på runt 70-75hk kanske?.... har sett konventionellt trimmad Raptor med 88hk på bakhjulen, var visserligen väldigt extrema grejer.
Turbon väger ju lite också, det gör ju inte direkt N/A trim ;)
-
jag ställer upp med min turbo vart bor du?
om ja säger så här en turbo som laddar 1kg har samma volym som en motor på 1.4liter. ca 140nm vid 100%fyllnadsgrad. 88hk på bakjulen utan turbo ja då har du fan topp och kam som heter f1 prylar :headbang:
-
20 mil norr om Göteborg ca, mja en turbo blir ju inte riktigt som en 1,4L motor, kompressormatat blir ju det men turbo blir ju allt däremellan, men jag förstår vad du menar.
-
jag bor i vänersborg.
jag förstår inte varför det inte skulle bli det med turbo fast med kompressor? 1kg är ju 1kg
-
jag bor i vänersborg.
jag förstår inte varför det inte skulle bli det med turbo fast med kompressor? 1kg är ju 1kg
Jo men du har inte 1 kilo på tomgång, altså inte som en 1,4L motor..... det har en kompressormatad ;)
-
okej ja fattar va du menade nu. :D ska ut o köra lite i morgon.