ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Krusty skrivet 14 april 2006 kl. 21:40:53
-
Har kört min nya Linhai nu ca 20mil och det har dykt upp lite problem.
1. Efter den första rundan tyckte jag det lät som om någon avgaspackning var skadad, det visa sig att kolfiberpackningen emellan rör och ljuddämpre var på väg ut och den vill inte in lätt igen.
2. Fixa avgasläckan och skulle äntligen ut och skita ner mig själv och Linhaien men efter ca 1mil så låter det som bara fan om den, metall mot metall som vibrerar mot varandra utav bara fan leta länge, och en stund ser jag att en av gummibustningarna till motoruphängningen har gått sönder? sitter bara nån gummibit kvar hur f_n gick det till?
3. Så det blir inget köra den här påskhelgen med andra ord och det lär dröja till tisdag innan jag kan beställa en ny bustning.
Om ni har haft liknande problem eller andra problem med eran Linhai dela gärna med er.
-
Packningen är nog ett vanligt "fel" på linhai. Försvann ganska fort på min. Övre motorfästet var av på min hoj, så jag fick en ny...hoj då alltså :lol:
-
Mina problem:
1. avgas packningen + flex röret.
2. start relät
3. Fukt i hastighets mätaren
4. bakre diffen.
delar för att fixa 1-4 tog Min åt fyrhjuling.se fram på några dagar.
-
Hade samma avgasproblem som trådstartaren.
Lät som FAN men jag tog ungsfolie och lindade runt rörslutet o sen tryckte jag in det i dämparen o drog åt. Knäpp tyst.
/B
-
Benring tog du bort ljudämparen eller röret när du skulle täta läckan, för ljudamparen tänker jag bara montera ner en gång och det blir när jag byter den mot något annat och slänger den.
-
Dumt att slänga den, ska ju besiktas en dag.
-
Dumt att slänga den, ska ju besiktas en dag.
Jo men vet besiktnings folket hur orginal dämparen ser ut? (jag råkande nämligen slänga min när jag bytte)
Det ända utöver en "vanlig" besiktning jag TROR de kommer att kolla är däcksdim.
-
Förmodligen så är det som du säger Stene, men dumt att chansa.
-
Jag tog bort röret från motorn, enklast:)
/B
-
Tack Benring och Hanen du har rätt jag lägger den i vitrinskåpet tills det att jag ska besikta den=)
Nu ringde jag en åf idag som jag känner väl och bad han kolla på gummibusningen under variator sidan och han sa att det ska se ut som där saknas en busning där, där sitter bara bitvis gimmi runt den bulten på den sidan.
hade varit schysst om ni kunde slänga en blick på eran maskin under motorn på variatorsidan och se om det ser ut som det saknas en bussning där.
-
Tack Benring och Hanen du har rätt jag lägger den i vitrinskåpet tills det att jag ska besikta den=)
Nu ringde jag en åf idag som jag känner väl och bad han kolla på gummibusningen under variator sidan och han sa att det ska se ut som där saknas en busning där, där sitter bara bitvis gimmi runt den bulten på den sidan.
hade varit schysst om ni kunde slänga en blick på eran maskin under motorn på variatorsidan och se om det ser ut som det saknas en bussning där.
De har rätt. Min bussning är inte heller "hel" utan det sitter bara gummi bitvis i den. Dock så skall motorn hänga "rakt" i den.
-
2 sykkler linhai 4x4 er motorfestet under variator skeft. Om en putter en gummi bit i bakkant vil også variator reimen strammes med ca. 5mm, og dette bør jo ha sitt og si også.
-
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Min har oxå "Trasig" bussing på den sidan:)
Vet inte om den e rak kommer ej ihåg men om den inte e det, ska jag fixa det då med extra gummi?
/B
-
Jeg putta en 5mm tykk gummi bit på feste mitt.
Men det ble ikke noen WOW effekt :(
Men litt har det hjulpet.
RH
-
Stene, du har ju hängt på en Honda dämpare... passar den rakt av eller fick du modifiera mycke?
-
Stene, du har ju hängt på en Honda dämpare... passar den rakt av eller fick du modifiera mycke?
Yupp, Har en orginal Honda CBR 600 dämp (hade en över). Njae. Såga bort röret på in-sida. och på med en plåt. Borra upp ett nytt hål där linhai avgas precis gick i och svetsa ihop. (svetsen ser ut som skit men det funkar). Sedan så svetsa vi på lite nya västen på dämpen och skruvade fast den i ramen. Modda nog mer än jag behövt.. Så här i efterhand så skunne jag nog valt att göra en adapter mellan dämp och avgas rör. men men det är lätt att vara efter klok.
-
Har også montert Honda potte.
Funker fint det.
(http://quick.imgfree.net/images/34620_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/34620)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
(http://quick.imgfree.net/images/34621_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/34621)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
RH
-
Nu vet jag vad fan det är som låter det är avgasröret som går in ljudämparen och slår mot en kant eller liknande, är det nån som haft samma problem? jag har testat att justera ljuddämparen upp och ner men ljudet kommer tillbaka efter en stund ändå :evil:
-
Nu vet jag vad fan det är som låter det är avgasröret som går in ljudämparen och slår mot en kant eller liknande, är det nån som haft samma problem? jag har testat att justera ljuddämparen upp och ner men ljudet kommer tillbaka efter en stund ändå :evil:
Tror jeg vet hva som er problemet ditt og det har jeg hatt ja. Om du titter på gummiforingen som sitter under potten (bak) Der er det en mutter med kontra mutter. Stramm denne og du blir kvitt ulyden.
Eller så kan du jo altis byttes potte ;)
Har du mulighet så vill jeg prøvd og få tak i en potte til motorsykkel og modde denne i stedet for å gi 3000 kroner for en effekt potte. Den fra motorsykkelen gjør samme nytten.
Om du kjøper effekt annlegg ed "plater"/"shims" / avstandsstykker og er flat bak så løsner disse etter kort tid og du ender opp med et stort hull om en ikke passer på.
-
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Hej gott folk och Krusty.
Dessa grejer är dessvärre ganska vanliga problem men tursamt nog mindre allvarliga.
Det kan hända att du tappat de fjädrar som håller ljuddämparen och sedemera har ljuddämparen börjat krypa ur röret.
Detta är en justeringsfråga och knacket uppstår av samma anledning. Ljuddämparen kommer för nära ramen.
Bussningen du ser under skall inte vara massiv, d.v.s att man SKA kunna se igenom den.
Fästet är vanligtvis inte perfekt centrerad i hålet heller men det ska inte orsaka dig några problem.
Nu har jag förstås inte sett hojen men jag känner igen frågan och förstår orosmomentet.
Hoppas du har kunnat åka lite i Påsk i alla fall.
-
Krusty skrev:
Nu vet jag vad fan det är som låter det är avgasröret som går in ljudämparen och slår mot en kant eller liknande, är det nån som haft samma problem? jag har testat att justera ljuddämparen upp och ner men ljudet kommer tillbaka efter en stund ändå
Kolla så det inte är avgasröret som glappar i dämpen. Det har hänt att packningen/tätningen där glappat bort. Ta isär och ta avgaspasta imellan (dra åt HÅRT, ev borra upp klämman och byt ut mot lös skurv/mutter då orginalet ej kan dras åt tillräckligt utan att bli gängpaj...) . Har gjort det på några Linhaier.
-
Alla fjädrar är där och den sitter inte för nära ramen sen jag lite snällt justera den :lol:
Utan det är emellan ljuddämparen och röret problemet är så jag får fixa till en packning och dra åt som fyrhjulin.se nämnde.
Tack för alla tips och knep det är kanon att kunna dela med sig på detta forum + att få all den support som jag fått tackar och bugar djupt=)[/u]
-
Citerar mitt första inlägg i tråden:
Hade samma avgasproblem som trådstartaren.
Lät som FAN men jag tog ungsfolie och lindade runt rörslutet o sen tryckte jag in det i dämparen o drog åt. Knäpp tyst.
Det är alltså glapp mellan röret o dämparen, särar man klämman ordentligt o sen lindar ungsfolie runt slutbiten o pressar in röret o sen drar åt som fasen så är det tyst sedan.
Har nu åkt ca 30 mil efter det ingreppet och det e lika tyst än:)
/B
-
Skrammlet mellan avgasrör och ljuddämpare kan lösas på två enkla sett:
Ta loss avgasröret och slipa av några mm i bakkant.
eller
Lossa de två fjädrar som håller ihop rör med dämpare.
Lossa den övre bulten till ljuddämparen och flytta den bakåt en liten bit. Det gummit under ljuddämparen är bara en "glidbussning" dvs, den sitter inte ihop med dämparen.
Ang. motorbussningar så är de som sitter enligt min mening fel. De fjädrar bara uppåt och neråt, när de egentligen skulle behöva dämpa framåt och bakåt. En flisa gummi i kan nog hjälpa om man inte vill vrida bussningen några grader.