ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Adly300Borås skrivet 23 maj 2010 kl. 18:14:15

Titel: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 23 maj 2010 kl. 18:14:15
Tjena!

Har stora problem med min Adly300.
Har satt i ett 160 munstycke (hf) hade sportluftfilter på, och sportsystem, inte hela vägen,har bytt bara burken. Och den går skit dåligt på höga varv,vid 6200 så börjar den sacka,ingen kraft. bara dör.

Har haft isär förgasaren x antal gånger nu och ställt om nålen lika många gånger, och skruvat på luftskruven med, inget funkar, och testat 145,150 munstycke med, med samma resultat. Har testat att sätta på orginalluftfiltret med men funkar inte då heller. Varför kan inte jag få ha 160 munstycke  :dntknow:

Vad är problemet?? Blir inte klok på det, eller så har ja glömt nått jätte enkelt. Snälla hjälp mig.

//Robban
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 24 maj 2010 kl. 09:28:52
Tjena,
Är ingen expert på Adly men, det borde finnas folk här som kan detta bättre än mej men.....
Är du helt säker på att den får soppa ? Tätt bränslefilter, kran etc.
Har du kollat hur stiftet ser ut ? Är det svart vitt brunt ?? ut och kör varm ta loss och kolla. ljus beige är en bra färg ..
Skruva inte på allt samtidigt nu  :nono: 
Jag antar att du vet att en normal förgasare har 3 st kretsar som förser motorn med bränsleblandning.
Så här har jag lärt mej,
Tomgång-Lågfart och upp till ca 1/4 gas då går den på luftskruven och lågfartsmunstycket så den har förmodligen inget med ditt problem att göra  ()p
Mellankrets ca 1/4-3/4 gas utgörs av trottelnål och nålmunstycke, här körs de flesta motorer mest. troligen inget med ditt problem att göra ()p
3/4 till Fullgas, nu går motorn bara på huvudmunstycket.
Problemet borde sitta här, gick hojen bra innan du bytte munstycket ?
Isf, sätt tillbaka det huvudmunstycke som satt där, samt ställa in nål och luftskruv till utgångsläget.
Då är du ju tillbaka på ruta 1, kolla då om hojen får tillräckligt med soppa.  Det låter som den inte får tillräckligt med soppa, kolla soppakran filter etc.
Kan du ha av misstag råkat rubba flotörnivån?
Du kan ju passa på att mäta den när du tar isär förgasaren igen, ibland kan man råka ut för problem som inte ha med själva uppdateringen att göra.
Du kan oxå surfa in på http://www.braigasen.com/ där finns det massor av tips  lycka till mvh
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 24 maj 2010 kl. 13:45:58
tack för svaret.

Ja den gick fint med orginalmunstycket, ska försöka gå tillbaka till ruta ett. Ska ta isär bränslefiltret och rengöra detta oxå.

Har försökt att kika på vad andra gjort här på forumet och om man läser det dom skrivet så verkar det som att dom satt i 160 munstycke och sen har det funkat bara. Men min ska tydligen jävlas.. >:(

Tack för ett snabbt och bra svar.

Titel: SV: Adly300
Skrivet av: sigge77 skrivet 24 maj 2010 kl. 20:38:17
Min gjorde likadant som din ,Hade 160 munstycke ,sport filter ,grövre krök samt effekt dämpare. Började hacka och hosta vid full gas.Provade att skruva in luft skruven men det hjälpte inte så jag satte tillbaka orginal luft filtret och tog bort locket till luftburken och skruvade in luft skruven i botten.nu går den kanon, fick antagligen för mycket luft med sport filtret.Funderar på att skaffa ett större munstycke då kanske man kan sätta tillbaka sport filtret.
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: 2x4 skrivet 24 maj 2010 kl. 21:02:29
 :-X
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 25 maj 2010 kl. 06:56:35
Sigge: Ska testa detta! Låter som att det borde funka på min med  :djump:
tack för tipset
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 25 maj 2010 kl. 06:58:22
2x4: Mikuni,mer vet jag inte. Den har tomgångskruv (blandskruv?) och luftskruv..några andra skruvar har ja inte hittat som man kan skruva på som ändra inställningarna.  ::)
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 25 maj 2010 kl. 07:03:44
En annan fråga: Det sitter 13 drev fram original på adly300 va? För att den ska bli starkare så bör man då sätta på ett 12 drev fram, 14 om den ska få högre toppfart?
Vet att man behöver köpa ny kedja när man sätter på 14 drev,men måste man även köpa mindre kedja när man sätter på 12, eller kan man minska kedjan som sitter på nu på nått sätt?  :P
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 25 maj 2010 kl. 07:28:06
Hej Adly300borås
Skickar en bild på hur man kollar flotttörhöjden, tyvärr är detta en
mikuni TM 38 men principen är den samma och som svar på din fråga i PM´et flottörer skall vicka lätt utan motstånd och som du ser ligger Förgasaren på bilden uppochner.


Lycka till,

Mvh
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: sigge77 skrivet 25 maj 2010 kl. 07:40:25
Glömde att skriva att jag har trottel nålen på det nedersta jacket
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 25 maj 2010 kl. 10:01:56
Sigge: På det nedersta? Trodde man skulle ha på det översta så den fick så mkt bensin som möjligt..hm..har haft den på det högsta..

Ska gå ut i garaget snart o mecka lite  :djump:
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: 2x4 skrivet 25 maj 2010 kl. 11:01:52
 :-X
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 25 maj 2010 kl. 18:14:22
Äntligen!! äntligen går den upp till 8000 rpm,innan hacka den vid 6200  :djump:  :djump:
MEN bara när jag står still och varvar, när jag kör så hackar den ändå.

Kan det vara flotörnivån då tro.. :hmmm: i och med vinkling som blir när man sitter..har inte testat att sitta still på den och varva än men ska göra det.

Jonas: Det såg ut lite som grekiskan hehhe  :hmmm:
2x4: jao det sitter bara en skruv i framkant (mot cylindern)
Sigge: Ja den gick mycket bättre nu när jag hade den på nedersta, när jag står still :banghead:
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: 2x4 skrivet 25 maj 2010 kl. 18:52:07
 :-X
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: sigge77 skrivet 25 maj 2010 kl. 19:06:12
Om det är en blandskruv  så borde det funka med sport filtret om man skruvar ut den mer så den får mer soppa ,eller så får man skaffa större munstycke
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 26 maj 2010 kl. 10:42:31
mjaa..det är en gåta den där skruven..hehe.. :)
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: LTS63 skrivet 29 maj 2010 kl. 17:46:59
 Tjena! enligt servicemanualen är det en "Air Adjust screw" luftskruv. Om du inte har bytt till grövre krök kanske du ska ha ett mindre högfarts munstycke 150?
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 30 maj 2010 kl. 21:53:49
Kan ju vara så, för ja tror inte jag lyckats ändra höjden på flottörhuset :-\

Har grejjat i trädgården hela helgen, men imorgon blir det lite mek med hojjen  :djump:

Förresten, är det vanligt att man måste ändra nivån på flottörhuset, om det är ett vanligt förekommande problem mena jag  :dntknow:
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 31 maj 2010 kl. 08:29:41
Tjena,
Nä flottörnivån ändras inte av sig själv möjligen ytterst lite om nålventilen slits. Men det kan vara lätt att 2 råka"
Tänkte på en grej, har du testat att köra hojen med liiiite Choke för att se om det blir någon skillnad.

Mvh
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Adly300Borås skrivet 31 maj 2010 kl. 11:14:12
tjena, nä ok..då är det säkert inte där felet ligger..men ska försöka mäta nivån enligt din bild, får se hur det går :D

Ska testa det där med choken..först frukost  :djump:
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: pro-quad skrivet 31 januari 2011 kl. 18:46:28
har du fått fason på han?

min fick helt nytt liv när jag bytte även andra nålen i förgasaren.
Jag bytte till 160 på den som sitter-med-adapter och 150 på den som är av sammastorlek som nålen i adaptern, den minsta nålen är original.

Som sagt två nålar bytta, 150 på den andra,
det börja som en helt galen gissning, inte läst om nått liknande,
men gissa om jag blev glad att ja vågade testa :)

Fasiken va min går bra nu, rycker inget, går riktigt bra nu
Original 18.6hk var så jäkla trist, tror jag måste ha MINST 25häst nu, det går inte jämföra alls, den suger skönt iväg och reser endel på andraväxeln, innan fans inte ett suck till att den ville bakhjula.

Gick inte ens knappt att sladda på is med 4ans växel, nu spinner den låss fortfarande i 100blås med *5*an i på is.
Min är 286cc 1a generation adly 300 5väx manuel
Titel: SV: Adly300
Skrivet av: Mav skrivet 29 augusti 2012 kl. 16:31:03
Tjenare!
Jag har samma problem att min hackar och har sig på höga varv, har provat allt och nu har jag satt dit 150 munstycke på mellan och 160 på hög som du gjort på din men min går illa ändå. Så frågan jag ställer är, hur långt hade du din bränsle/luft skruv ute eller va den i botten?