ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Tripod skrivet 21 maj 2010 kl. 20:08:20
-
Tänkte beställa vägdäck till outlaw'n när löningen kommit och planen var att sätta 22x10-9 bak. Hittade Goldspeed silver (36-90559) hos duells. Det står MAXXIS på dom MEN om jag kollar på Löffler så är ju goldspeed och maxxis olika däck... dessutom är ju priset lite bättre om man beställer. Fram hade jag tänkt ha scooter däck, helst 150/80-10 eller 150/90-10 men det tror jag inte finns. Nackdelen som jag ser det med den kombinationen är ju att bakdäcken kommer att se rätt stora ut men samtidigt får ju maskinen lite lägre varv. Räknar med att vägdäck rullar lättare så utväxlingen ska den ju orka med! Förklara gärna vilka däck som är lika Duells/löffler och så. Vet ju om det där med silver,blå och gul (på löffler verkar dom inte skriva färgen/hårdheten) men är det nåt mer? Mvh Tommy
-
Jag köpte mina framdäck maxxis spearz, hårdhet medium hos micke, quads.se
2200 riksdaler och då hade jag däcken i handen. Skall du köpa nya så köp maxxis spearz om du vill ha runda däck och ett satans grepp.
Var det hydro som hade haft goldspeed och köpt spearz och han är nöjd, och det är jag med.
När jag köpte vägdäck så köpte jag lite större storlek både fram och bak för att få lugnare varv, eller dom ökade 13 km i hastighet jämfört mot crossdäcken. Standard var, bak 32 J fram 35 J och nu har jag bak 42 N fram 45 N då är framdäcken lite större. Kolla vad för siffra det står på däcket, det är en hjälp till att undvika traktor stuket.
Varför jag gjorde så, är att jag orkar inte dreva om och krångla när det ska busas, då byter jag bara däcken och så har jag allt klart, sen att jag har mindre crossdäck att välja bland gör ju bara saken bättre.
-
Pirelli har breda scooterdäck, typ 150.. kolla med dem!
Och nog har väl Löffler hårdheten utsatt på sin sida för Goldspeed?
Det hade de iaf innan.
Goldspeed är ett eget märke och deras däck är för race, de tillverkas av Maxxis och de har samma mönster på vissa modeller.
Köper du hos Löffler så är det inklusive frakt strax över halva priset jämfört med fletalet ställen i Sverige.
Och som sagt, med Maxxis Spears fram blev i alla fall jag nöjd.
Mer än nöjd dessutom.
-
Om jag kollar på Löffler, Maxxis C9273 står det -Gummimischung: Mittel, är det hårdheten? Iallafall så liknar dom Goldspeed silver däcken på duells och dom står det MAXXIS på. Det är alltså samma däck???
MEN är Maxxis Spearz M-992 (Löffler) ett bättre däck så kanske jag borde ta det... Sen verkar dom ju sälja ett Goldspeed Spearz som ser likadant ut men det finns ju inte i min dim. Förvirrande tycker jag! :)
Cummins, är inte siffrorna du skriver ex bak 42 N maxbelastningskod resp. hastighetskod??
Hydro, Ja det är ju onekligen billigare att beställa men jag skulle få ett rätt bra pris på Duells däcken oxå men som sagt är Spearz modellen bättre får jag nog lov att beställa.
En annan sak jag upptäckt, det är så trångt inne i fälgen på Outlaw att bärarmarna bak har nött lite i mina vikter så 10" fälgar hade inte varit fel. Problemet är bara att hitta några till bra pris, dom bygger ju ca 5" inåt och 2" utåt... :-\
-
Ja där står det hårdheten på däcket, Weich soft- Mittel medium- Hart hård.
Jag kollade närmare och fick se att jag kör på soft, inte så konstigt att det styr ruskigt bra.
http://www.loeffler-quads.de/catalog/1758510-22x710-45q-maxxis-spearz-m991-p-2796.html?osCsid=5760535130a4ac3cc079b217b0d7b4e4
Jo det är nått sånt med siffrorna, men samtidigt ta nytta av dom som jag gjorde, så du inte får hem däck som är för små.
Är du osäker så ring micke på quads, han har däck hemma och kan även förklara skillnaden.
Ska du beställa hem själv eller genom nån.
-
...det är så trångt inne i fälgen på Outlaw att bärarmarna bak har nött lite i mina vikter så 10" fälgar hade inte varit fel....
Om Spears är bättre än de andra Maxxisdäcken kan jag inte svara på, dock vet jag att problemet med plats för eventuella vikter löser sig med automatik då det ju inte behövs vikter med Maxxis.
...inte på mina iaf.
Sen är det ju fram det är känsligt för obalans, bak kan man ju lätt ha en del obalans utan att det märks alls, iaf på maskiner med stel bakaxel.
Hur det blir på en med IRS kan jag inte garantera.
-
Jag hoppas det inte behöver balanseras men det är ju flera anledningar till att man gör det och en är väl att det påfrestar bussningar i hjulupphängning om det vibrerar i onödan. Med mina balanserade crossdäck har jag INGA vibrationer i styret, däremot sjunger ju däcken så man blir tokig.
Cummins: Antingen köper jag av min gummihandlare och då blir det 36-90559 eller 36-90558 från duells eller så beställer jag själv från löffler, http://www.loeffler-quads.de/catalog/255659-22x109-56n-maxxis-c9273-p-718.html?osCsid=6403e7c81fad8fc38cbb323197ee44c5 eller http://www.loeffler-quads.de/catalog/215509-20x109-50n-maxxis-c9273-p-716.html?osCsid=841cf22022e52b5167e866db840d97a7 eller http://www.loeffler-quads.de/catalog/20x109-255559-50q-maxxis-spearz-m992-p-2799.html?osCsid=e540c4fe044cb232afc290f407e31dfe och slutligen http://www.loeffler-quads.de/catalog/22x109-255659-56n-maxxis-spearz-m992-p-730.html?osCsid=e540c4fe044cb232afc290f407e31dfe fram är jag lite sugen på http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=3867438.121.23711&typ=R-103972&ranzahl=1&Breite=150&Quer=80&Felge=10&S_Z=-&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&m_s=1.
Tips och länkar till alternativa framdäck mottages tacksamt! Kolla även på dim på bakdäcken, måste vara nåt som inte stämmer ...(tryckfelsnisse eller??)