ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: atviggesund skrivet 17 maj 2010 kl. 22:08:40

Titel: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: atviggesund skrivet 17 maj 2010 kl. 22:08:40
Klämde på en uppsättning big horn 27" på min rent-a-gay i höstas och är väldigt nöjd förutom att den blev lite tröttare. Går nu och lurar på ett variatorkit men har fått för mig att tillslagsvarvet stiger en del efter bytet. Stämmer det eller är jag ute och cyklar? Finns det olika typer av kit med olika egenskaper? Vill helst inte att tillslagetsvarvet ska öka så mycket eftersom jag tycker det är behagligt som det är  :).

Tack på förhud
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 23:26:32
jag har kört ca 700mil med 27" och känt att min Kawa blev tröttare precis som du beskriver och jag satte på ett variatorkit för drygt en vecka sen.

Vilken skillnad det blev att traila i skogen nu. Förut har det gått ryckigt när man ska över stockar å stenar men nu med variatorkitet i är det bara att gasa precis så den driver och den klättrar över utan att rycka som den gorde förut när man fick gasa lite.
Nu går det mycket mjukare när man trialar.

Kan bara säga att det blev helt underbart att köra med variatorkit  ()p

Ja tillslagsvarvet blir högre och som jag känner så är det bara en fördel.
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Conny 2 skrivet 18 maj 2010 kl. 05:56:38
jag har kört ca 700mil med 27" och känt att min Kawa blev tröttare precis som du beskriver och jag satte på ett variatorkit för drygt en vecka sen.

Vilken skillnad det blev att traila i skogen nu. Förut har det gått ryckigt när man ska över stockar å stenar men nu med variatorkitet i är det bara att gasa precis så den driver och den klättrar över utan att rycka som den gorde förut när man fick gasa lite.
Nu går det mycket mjukare när man trialar.

Kan bara säga att det blev helt underbart att köra med variatorkit  ()p

Ja tillslagsvarvet blir högre och som jag känner så är det bara en fördel.
Hej sugen jag med på ett kitt! Undrar påverkar det toppfarten mycke? :hmmm:
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Umbert skrivet 18 maj 2010 kl. 07:53:29
Jodå, med variatorkit är som natt och dag vid stora hjul. Kör själv en hel del i skogen och det är mycket bekvämare med kit monterat. Du sänker topfart något, men det märker du inte vid större hjul. Att sätt dit ett kit vid användning av små hjul får maskinen Att övervarva.
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 maj 2010 kl. 11:29:30
jag kan ha fel men, top hastigheten borde vara samma, eftersom det är geometrin på skivorna som styr maxhastigheten, det är ju en sak om den går in på varvstop men annars borde topp hastigheten vara ganska lika, remmen tar sig inte längre eller kortare ut på skivorna bara för att man byter vikter och fjädrar, det är ju accet man kan laborera med.
men som sagt jag kan ha fel.....
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: atviggesund skrivet 18 maj 2010 kl. 16:34:37
Verkar som om ni är nöjda:). Vilket fabrikat rekomenderar ni som har testat?
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 maj 2010 kl. 16:53:49
Dalton som trech säljer
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 18 maj 2010 kl. 22:51:51
Dalton som trech säljer
Dalton har jag röstat på fram till nu: QUADSHOPCUSTOMS!!! nu med deras kit har min xt-p vaknat riktigt!
Tillslag på ca 2.600 men den går in jättemjukt och fint så de är inga problem att smyga iväg.
QSC kittet innehåller primär och sekundärfjäder, samtliga nya vikter med helt annan utformning än orginal samt 2 olika sorts vikter på vikterna ;) ja tog 2 en extra primärfjäder med högre tillslag(som ja har i nu) men tillslaget är så mjukt så ja tror inte ja tänker byta...
ATV IGGESUND: Ja har både Daltons och EPI/Highlifters kit löst hemma om du vill låna och testa innan du handlar eller köpa nmåt av dom :)
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: T skrivet 19 maj 2010 kl. 07:58:05
jag kan ha fel men, top hastigheten borde vara samma, eftersom det är geometrin på skivorna som styr maxhastigheten, det är ju en sak om den går in på varvstop men annars borde topp hastigheten vara ganska lika, remmen tar sig inte längre eller kortare ut på skivorna bara för att man byter vikter och fjädrar, det är ju accet man kan laborera med.
men som sagt jag kan ha fel.....

Topphastigheten förändras med lättare vikter/hårdare fjädrar.
Detta beror på att trycket på vikterna minskar så dom orkar inte pressa ihop skivorna till max.

Däremot så kan tex en Can Am ha samma tyngd på vikterna men olika kurvor på vikterna, så den förändrar växlingskurvan, detta påverkar inte toppfart nödvändigtvis.

Nu finns det inte så mycket olika modeller, jag är dock intresserad av vad som gör QSC-kittet bättre än Daltons.

FROLLAND: Kan du se vad som skiljer?

MVH / Benny

:)
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: atviggesund skrivet 19 maj 2010 kl. 16:47:22
Dalton som trech säljer
Dalton har jag röstat på fram till nu: QUADSHOPCUSTOMS!!! nu med deras kit har min xt-p vaknat riktigt!
Tillslag på ca 2.600 men den går in jättemjukt och fint så de är inga problem att smyga iväg.
QSC kittet innehåller primär och sekundärfjäder, samtliga nya vikter med helt annan utformning än orginal samt 2 olika sorts vikter på vikterna ;) ja tog 2 en extra primärfjäder med högre tillslag(som ja har i nu) men tillslaget är så mjukt så ja tror inte ja tänker byta...
ATV IGGESUND: Ja har både Daltons och EPI/Highlifters kit löst hemma om du vill låna och testa innan du handlar eller köpa nmåt av dom :)
Vilken hjälte  8). Har du lust att ta med till jobbet så kan jag hämta dom där? Du kan ju ta med det du tycker har funkat bäst för dig. :).
Funkar det med ett kit till en outlander? Kanske är samma skit :)
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 19 maj 2010 kl. 20:35:35
Benny, QSC kittet innehåller samma primärfjäder som Daltons dvs. grön med gul rand för högre tillslagsamt en beige primärfjäder till lägre tillslag, sekundärfjädern va gul (tror ja, nästan en vecka sen ja monterna nu 8)) Ska försöka bifoga bilder på vikterna...
Till vä på bild org. vikter till 800R xt-p, mitten Daltons med alu nitar i och till hö. på bild QSC vikterna(dom som sitter i min maskin har fler hål och är lättare för den på bilden hör till 912cc kittet men de är samma form på dom, bara tyngre..

Japp ATVIGGE, kan ta med till jobbet i morgon. Dalton ger bäst klös i grejerna av dom kitten ja har löst
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: MUDhoe skrivet 19 maj 2010 kl. 22:13:16
jag har problem med att min hugger precis när jag ska iväg.... Kan det ligga i att jag har för tunga vikter... Har ingen aning om jag har hårdare fjäder i
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 19 maj 2010 kl. 22:48:52
jag har problem med att min hugger precis när jag ska iväg.... Kan det ligga i att jag har för tunga vikter... Har ingen aning om jag har hårdare fjäder i
)
Tjena, för hård primärfjäder tror ja(eller för tunga vikter) men vikterna sköter ju en stor del av växlingen med men skriv vad du har för nåt kitt i den, annars om du badat den och nåt kärvar i primär variatorn... 8)
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: MUDhoe skrivet 20 maj 2010 kl. 09:52:26
Den har varit sån här sen jag köpte den..... Det enda jag vet är att primär fjädern är röd
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 20 maj 2010 kl. 19:45:00
Den har varit sån här sen jag köpte den..... Det enda jag vet är att primär fjädern är röd
Det sitter alltså Highlifter/Epi variatorkitt i den då?
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: T skrivet 20 maj 2010 kl. 22:15:08
Detta nya kit från Dalton:

Citera
"NEW! DaltonPro Mudrunner Kit"
2006-2010 800 Outlander / Renegade 4 X 4 - For 28" and larger competition mud tires ( adjustable kit.) DBO 800 M This new kit is more focused on larger,extreme mud tires and heavy mud use. Includes our most popular primary spring and the yellow/black secondary, along with mass adjustment rivets and detailed instructions for flyweight set up for various mud tires and applications.
This kit is only recomended for the described application. If you run lesser tires for trail use you will have much better CVT efficiency with the regular kits listed.
(http://daltonindustries.com/images/2009catalog/DBO-800-M_t.jpg)



frolland Du kör ju 28", så då funkar det men kör man mindre däck så är det ev inte helt bra.
Detta kit ovan har Daltons vikter men jag skulle tro att du får din maskin att vakna pga att du har 28" och hade ett Daltonkit för 27".

Så jag säger att om du kör upp till 27" så välj Det vanliga kittet DBO800, kör du med 28" mudd så välj DBO800M. (Finns inte på vår hemsida än men kommer göra det under morgondagen.)

MVH / Benny
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: MUDhoe skrivet 20 maj 2010 kl. 22:50:58
Den har varit sån här sen jag köpte den..... Det enda jag vet är att primär fjädern är röd
Det sitter alltså Highlifter/Epi variatorkitt i den då?
Det ser precis ut som orginal vikterna i den..... Ingen som ska till Åland den 28e som kanske vill titta lite på den o komma med sin expertis????
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 21 maj 2010 kl. 20:41:51
Detta nya kit från Dalton:

Citera
"NEW! DaltonPro Mudrunner Kit"
2006-2010 800 Outlander / Renegade 4 X 4 - For 28" and larger competition mud tires ( adjustable kit.) DBO 800 M This new kit is more focused on larger,extreme mud tires and heavy mud use. Includes our most popular primary spring and the yellow/black secondary, along with mass adjustment rivets and detailed instructions for flyweight set up for various mud tires and applications.
This kit is only recomended for the described application. If you run lesser tires for trail use you will have much better CVT efficiency with the regular kits listed.
(http://daltonindustries.com/images/2009catalog/DBO-800-M_t.jpg)



frolland Du kör ju 28", så då funkar det men kör man mindre däck så är det ev inte helt bra.
Detta kit ovan har Daltons vikter men jag skulle tro att du får din maskin att vakna pga att du har 28" och hade ett Daltonkit för 27".

Så jag säger att om du kör upp till 27" så välj Det vanliga kittet DBO800, kör du med 28" mudd så välj DBO800M. (Finns inte på vår hemsida än men kommer göra det under morgondagen.)

MVH / Benny
fjädrarna är lika som mina men vikterna andra...
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: T skrivet 22 maj 2010 kl. 07:55:43
Ja vikterna är olika och det skulle vara intressant att testa skillnaden på enbart vikterna, eftersom resten är samma :)

/Benny
Titel: SV: Funderingar kring variatorkit
Skrivet av: Nilas skrivet 24 maj 2010 kl. 19:02:01
Ja vikterna är olika och det skulle vara intressant att testa skillnaden på enbart vikterna, eftersom resten är samma :)

/Benny
Du kan väl höra av dig när du får hem DBO800M vikter så kanske ja kan lägga mina vikter i ett brev och skicka ner till dig eller om du gör ett bra pris på såna vikter så kan ja köpa dom av dig och testa  :) Mvh Frolland