ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Joda skrivet 13 maj 2010 kl. 12:49:59
-
Har en Dinli 450 -07 som har fungerat nästan felfritt i 1200 mil.
Men så skulle min dotter låna den igår kväll och mitt ut i mörkret stannar den :cry:.
Symptomen börjar med att displayen lägger av och lyser bara blått och när hon testar helljuset så stannar motorn med diverse avgas smällar.
Givetvis sticker räddningspatrullen ut i natten.
Eftersom det inte går att starta den med startmotorn så provar vi att rulla igång den och det fungerade perfekt. Nu med mig vid styret så kör jag maskinen ca 3km med dålig belysning men med fullt fungerande motor. Det verkar som om jag bara kör på generatorn eftersom belysningen är som ett liljeholmens.
Frågan är om det kan vara batteri eller laddning som är problemet :-\
Maskinen startar med ett bilbatteri och allt fungera men det verkar inte som den laddar batteriet vet ej vad laddningspänningen kan vara mot ett bil batteri :banghead:. är det någon som har en lösning så vore det bra
-
Du ska få samma laddningsspänning mot vilket batteri som helst. Med motor igång ska du väl hamna på 13,5-14 volt. Hade exakt samma fel på min och bytte batteri. Nu är den som ny :headbang:
-
Rusade ut till garaget å startade upp min maskin och mätte laddspänningen till 14,5 volt :headbang:
-
Tyvärr så ligger tydligen laddningen endast på 12,6volt vilket är lite lågt. :djump:
-
Då har du ingen laddning alls :(
12,6 är spänningen på batteriet när maskinen är avstängd :banghead:
-
antingen har du felet i voltregulatorn el statorlindningen i tändplattan
Men innan du byter ngt sådant bör du kolla så att du inte har ngt jordfel
-
Är det någon som har ett kopplings chema? :hmmm:
-
Det finns en länk här på forumet till service manualen prova söka
-
ja har en massa el saker liggandes.. tex ladd regulator och stator osv
MVh
-
()p det är bra att veta, har tagit bort bakre kåpan idag och skall börja felsöka :knupple: imorgon.
Nu har jag plockat isär alla el-kontakter och rengjort dem, letat efter eventuella kabelbrott eller dåliga jord punkter plockat ihop allt och vips det fungerar :hmmm:.
:tickedoff jag hatar när saker och ting reparerar sig.
I morgon ska jag kåpa en ampere meter att montera på hojjen.
-
Orginal batterierna måste jag säga är inte så bra...
haft flera av denna typ på olika maskiner och dom har alltid krånglat.
Mitt batteri är bara något år gammalt men har under natten laddat
ur sig såpass mycket att någonting inte orkar med. Startmotorn funkar
och drar runt motorn som den ska men antagligen räcker spänningen inte
till till CDI boxen för när jag sätter på laddare nån halvminut startar den
sedan perfekt.
Blir nytt batteri även här!
-
Tjena
Jag fick precis samma problem som beskrivs i denna tråd på min Dinli igår när jag var ute och sladdade lite.
Jag hade då precis monterat på ett helt nytt batteri från Biltema, men märkte under resan att batteriet blev sämre och sämre och tillslut stannade den med en smäll och gick inte att starta.
Vad kan ha blivit fel när batteriet är nytt? Det verkade inte som att batteriet laddade alls, för i början gick det hur bra som helst men under tiden jag körde blev det sämre och sämre batteri stryka.
Jag fick för mig att det kunde vara generatorn som pajat...
Vad tror ni?
Vilket batteri rekommenderar ni till en Dinli 450?
-
Köpte Biltemas Gel-batteri till min och det har funkat hur bra som helst. Kolla med en multimeter på batteriet. Då ser du om den laddar eller inte. 12,6 volt när man maskinen är avstängd/ ca14,5 volt när maskinen är igång ()p