ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: svenzzon skrivet 12 maj 2010 kl. 15:22:44

Titel: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 12 maj 2010 kl. 15:22:44
Hej !

Har en Dinli 450 NE från -09 som
jag har lite problem med. I den sitter ett 160
munstycke (även testat gå ner till 150). Det sitter
även ett KN filter i den men avgasröret är orginal med
bortplockad sparkplug lr va de heter...

Frågan är om det är någon annan strypning i avgasröret
och i sådanafall hur får jag bort det ? För just nu gör
min maskin topp 115 km/h, har svårt att starta vid kallstarter
då jag antar att tändstiftet får för mycket bensin när jag kör
eller någonting pga avgasröret e för tätt??

Den bluddrar också ganska rejält om jag gasar på fort
dvs. hänger inte alls med på gasen utan ja måste gasa
sakta för o få den att inte strypa sig själv.

Brukar ta av luftfiltret helt och lufta ur den några minuter
så brukar den starta vid kallstart oftast...

Tror ni det blir bättre om jag kirrar nytt avgassystem?

Mvh

Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: ateist75 skrivet 12 maj 2010 kl. 15:39:35
Det sitter en plåt ca 1 dm in i ljuddämparen, många har borrat flera hål i denna för att öppna upp med gott resultat. Det kan vara ett alternativ till ny ljuddämpare.  ()p
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: svenzzon skrivet 12 maj 2010 kl. 15:44:55
Okej den sitter alltså från änden där böjen och sparkpluggen sitter?
Hur många hål ska man börre då :D ?

Kan tillägga att hojjen e nästan sprillans och gått
endast 45 mil... lite tröligt att den inte går som den
ska. MÅSTE FIXAS :D

Frågan är ju dock om det verkligen är därför den e svårstartad :\
Fast kanske har pajjat tändstiftet när man kört me den så....
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: farenheit skrivet 12 maj 2010 kl. 16:14:00
Kan kanske vara avgassystemet som ska bytas.
Jag har ett annat avgassysten på min så den låter grymt gott + ett sportfilter och 160 munstycke och den svarar som attan på gasen.
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: svenzzon skrivet 12 maj 2010 kl. 16:28:55
Ja nu sitter man här på jobbet o inte kommer hem igen :(
Dumma fyrhjuling !!  :cry:

Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2010 kl. 16:43:37
Du måste ju kontrollera hela kedjan, inte bara vissa delar av den.

Kontrollera att det kommer bensin, kontrollera att den får luft, kontrolera att den kan trycka ut avgaser,

Sedan får du börja leta detaljer, kanske att choken har hängt sig, tjuvluft, något som har släppt, skit i förgasaren, finns olika munstycken för olika delar av register och till choken.

 Bara börja leta, sist bör du även kontrollera att du har tillräckligt med ventilspel.
Lycka till å ha så kul i garaget (man lär sig mycket)
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: svenzzon skrivet 12 maj 2010 kl. 16:49:44
Du måste ju kontrollera hela kedjan, inte bara vissa delar av den.

Kontrollera att det kommer bensin, kontrollera att den får luft, kontrolera att den kan trycka ut avgaser,

Sedan får du börja leta detaljer, kanske att choken har hängt sig, tjuvluft, något som har släppt, skit i förgasaren, finns olika munstycken för olika delar av register och till choken.

 Bara börja leta, sist bör du även kontrollera att du har tillräckligt med ventilspel.
Lycka till å ha så kul i garaget (man lär sig mycket)


Hej henke !
Ja tack jag vet det... har läst på flitigt ... även dina inlägg! Mycket tacksam. Jag har kontrollerat det mesta (rengjort med) förutom avgasrör / tändstift. Och min fråga är då egentligen om jag formulerar om den...

Om jag nu åkt i 45 mil med ett avgasrör som är strypt, samtidigt som jag kört med sportluftfilter och 160 munstycke så att han inte spottar ut avgaserna ordentligt...påverkas då tändstiftet så att det kan bli dåligt utav det?

Har försökt få bort kåporna så ja ska kunna lossa tanken för att komma åt tändstiftet (har beställt nytt sådant) men vågar inte slita o dra i kåporna vill ju inte pajja dom när dom e nya o fina :) Har även letat bilder hur clipsen sitter o så men inte hittat några... Får väl svälja min försiktighet o rycka bort skiten när det nya tändstiftet kommer hehe.

Jättetacksam för era svar !!
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 maj 2010 kl. 18:00:36
Ok

men min första tanke är att den får för mycket luft och för lite bränsle.

Om du slänger på org luftfilter, hur går den då?

Kan även vara skit/flagor i förgasaren.

men om den är ny skulle jag lämna den till åf för garantiåtgärd ;)

om du inte får någon reaktion på choken så får den ju för lite, då även den blandar i en sluring fet luftblandad bensin.
Om den skulle få för mycket soppa på den bestyckning du har, så att den dränks låter lite osannolikt. om det är så, så har något blivit fel med gasaren. Återigen bör man väl då lämna den til åf.
Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: Berra skrivet 12 maj 2010 kl. 20:07:06
Tror det beror på avgassystemet. Man kan inte köra med större munstycke, mer luft, utan att öppna flödet bakom dynan så änkelt är det. Kör själv med 155s unifilter och sludämpare från biltema, den går för djävligt bra. Drevningen jag har är 15k fram 36k bak, och det är inga problem att resa maskinen med nosen uppåt varken på ettan eller tvåan.Min har gått 1300mil och jag är skitnöjd. lycka till med en bra maskin.

Titel: SV: Några allmäna frågor om 450
Skrivet av: svenzzon skrivet 14 maj 2010 kl. 08:43:30
Tjena grabbar!

Nu har jag kapat avgasröret o plockat bort plattan som sitter där och
svetsat ihop det igen.

Måste säga att det blev inte så stor skillnad. Imorse starta den
dock!

Maskinen går dock fortfarande inte så bra, får se om det
kan bero på KN filtret jag har nu, har beställt ett
UNI istället + nytt tändstift som är nästa åtgärdspunkt.

Mitt KN filter ser lite annorlunda ut än det jag sett på endel
andra maskiner. Mitt ser ut som en cylinder (inte konformad)
och är stängd med en plastplatta längst ut i toppen. Kanske
inte är optimalt för denna maskin eller ser dom ut så dom KN filter
ni sett?

Sen får jag väl dreva den lite med, räknade kugg och det sitter
14/41 på just nu ... går den fortare med 15/38 eller axxar den bara
snabbare?

Orginal-luftburken har jag ingen så kan ej testa med den tyvärr.

Ha en härlig fredag! :)

Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: ateist75 skrivet 14 maj 2010 kl. 09:50:16
15/38 gör den snabbare men den tappar lite acc.
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 14 maj 2010 kl. 10:03:11
Fint !!  ()p
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 16 maj 2010 kl. 12:14:48
Nu har jag ytterligare två frågor som behöver svar  :headbang:

1.

Har läst i servicemanualen att det skall sitta en tändspole uppe på
cylindern ungefär bredvid tändstiftet... Nu sitter det inte en sådan på
min -09 nitro edition :/ Vart har dom satt denna mojäng? För den
kan väl inte gå utan en sådan så den måste väl sitta någon annanstans?

(Efter lite efterforskningar kom ja fram till att de nog antagligen bara är att följa tändstiftkabeln... :D Ska kolla när ja kommer hem hehe)

2.

En annan sak jag funderar på är på förgasaren... det sitter som ett
rör från förgasaren som mynnar ut i en svart sak bak till (antagligen)
orginal luftburken... Vad är det för något? Och kan det inte vara så att detta skall täppas till om man byter från orginal till sportfilter?

Anledningen till att jag funderar över detta är att jag tror det kommer
in kondens genom detta rör och gör hojjen svårstartad i regnigt väder...

http://www.atvhuset.se/Shop/Image/Article/PM-901_carburetor.jpg

Nr. 44 på denna bild!
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: Cummins skrivet 16 maj 2010 kl. 12:36:29
Här har du en underbar hjälp när man ska dreva och hålla på.
http://www.sprocketcalculator.com/
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 17 maj 2010 kl. 14:37:01
Ah tack, ja den var mycket användbar !! :)
Blir nog en 15-36 drevning tror jag!!

Du vet inte va de e för nåt som sticker ut ur förblåsaren?

Mvh
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 maj 2010 kl. 15:58:54
Du vet inte va de e för nåt som sticker ut ur förblåsaren?

Mvh

En luftventil, så låt den vara som den är, och den sitter inte kopplad till luftfiltret.

Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: HADES skrivet 17 maj 2010 kl. 21:41:42
Har varit med om ett liknande fenomen.Pulade som fan men hojen fick för lite soppa hur jag än bestyckade.Visade sig att jag dragit soppaslangarna till kranen ovanför ett ramrör istället för under.Så när tanken lades dit blev det ett "veck" på slangarna som ströp flödet.Iom att jag lyfte av tanken varje gång jag kollade allt så såg ju allt ok ut.Blev HYFSAT glad när jag upptäckte felet till slut.Kan vara värt att kolla.Kan även vara hjälppumpen i fronten som är felande.Hade en på en utv som gav soppa o verkade va ok,men den gav för lite vid körning,maskinen gick klockrent obelastad.  mvh//hades
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 18 maj 2010 kl. 09:13:52
Okej en luftventil alltså... ja då petar ja inte på den då.

Ska kolla slangarna igen... o pumpen! Tack ska ni ha, återkommer
när jag satt på UNI filtret istället för KN.
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 19 maj 2010 kl. 09:15:48
Tjoho !

Nu har jag checkat tändstift o bytt det, satt på ett UNI filter istället för KN, kör på 160 munstycke och sänkte nålen med clipset i högsta läget!

Hojjen gick mycke bättre... men bara i 80km/h :D Tror ja ska ändra tillbaka
nålen där hehe... så får vi se hur den går sen. Kan även tillägga att jag råkade sprätta iväg den lilla fjädern, men efter inlägg från henke använde jag en fjäder från en penna istället och det verkade ju funka bra :D Fick klippa av den lite bara o de va lite svårare o få den på plats men funkade gjorde det iallafall. Den är väl ändå bara till för att nålen ska fjädra litegrann mot munstycket så att det inte blir stelt, har väl ingen annan direkt funktion (till er som vet?)

Har kommit på att det är batteriet som laddar ur och gör att det inte finns
tillräckligt med ström för den att starta. Motorn går runt helt okej.... men antar att någon annan komponent inte får tillräckligt för när jag sätter på laddaren i nån halvminut startar den utan problem sen!
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 19 maj 2010 kl. 13:20:34
Ang bluddret
HAr du provat att höja nålen max för att se om det blir skillnad?

Vad anv du för filterolja?(om den är klistrig) och hur mycket?

Finns en del saker som kan hända om du kör med klistrig olja
Titel: SV: 450cc frågor - Bludder bludder
Skrivet av: svenzzon skrivet 20 maj 2010 kl. 12:15:10
Henke: Nu har jag helt nytt UNI filter, och använder en klistrig olja, men inte alls så mycket! Bara ett tunt tunt lager. Det funkar perfekt nu! Bluddret är borta och hojjen går fint fint. Höjde nålen igen så att clipset är i lägsta läget så nu funkar den som den ska. Måste varit något fel på det gamla KN filtret... det såg inte så lattjo ut.

Nu sitter det alltså 160 munstycke, nålen ställd högst upp + UNI filter, även kapad orginalburk med borttagen plugg) och nu går den som den ska! Toppar 116 km/h men antar att de e vad jag ska komma upp i då det sitter 14/41 drev på den (varvstoppet går i) Så nästa sak att inhandla är nya drev + nytt batteri så antar jag att mina problem är ur världen sen :)

Ny vaxad är den med, med turtle vax... funkade hur bra som helst på plasten!

Tack för all hjälp