ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lawbreakingtrucker skrivet 12 maj 2010 kl. 08:40:25
-
Jag är ny på det här med quadbike och skall snart köpa min första.. :ATV:
Då frågar jag Er, vad tycker Ni man skall ha om man bara kör asfalt och grusvägar?
Jag har varit inne på att manuell känns mest "riktigt" men budgeten säger nog nått annat, tycker där är flest CVT:a beg. i min prisklass.
Fördelar/nackdelar?
Hur är det med drevning av en CVT:a?
Hoppas Ni kan hjälpe mig.
-
Är nog lite smaksak tror jag, Jag kör själv manuellt, har provat CVT och skulle inte vilja äga det, känns som jag her mer kontroll med manuellt, fördelen med CVT är ju att du slipper koppling och allt det där, du kan äta pizza med vänsterhanden när du kör typ.
Sen är det ju 3000 gånger lättare att dreva om en manuell än CVT, köper du en CVT och den går för sakta tycker du så blir det endel jobbigare än om den varit manuell...
JAG tycker CVT hör mer hemma på bruksmaskiner än "racers/quads" för CVT är ju riktigt najs om du ska köra sakta i skogen, backa med timmerkärra eller liknande men du får mer känsla för fart och som sagt mera känsla av kontroll med manuellt. Finns dom som tycker tvärs emot mig också typ...
"varför ska man ha manuellt när det finns CVT? varför ska man växla när det finns automat?" Folk ser ju olika på saker å ting. Men dom bästa quaddarna är som regel manuella med ytterst få undantag, och det finns nog ett skäl, samma som att flygplan har vingar ;D
-
Får nog hålla med narmasil är du ute efter "agressiv"körning skall du nog ha en manuell men om du vill åka blandat med även lite skog är cvt och föredra
jag har provat bägge typer med en dinli 450 som var mycket jobbig i skog,Nu har jag en kawa kfx700 som jag är mycket nöjd med
det går ju att fixa till dom lite med lite hårdare primär fjädrar för bättre driv sen skadar ju inte lite mer trim ;)för ännu mer fart
kfx toppar ju iallafall c:a130kmH
-
Får nog hålla med narmasil är du ute efter "agressiv"körning skall du nog ha en manuell men om du vill åka blandat med även lite skog är cvt och föredra
jag har provat bägge typer med en dinli 450 som var mycket jobbig i skog,Nu har jag en kawa kfx700 som jag är mycket nöjd med
det går ju att fixa till dom lite med lite hårdare primär fjädrar för bättre driv sen skadar ju inte lite mer trim ;)för ännu mer fart
kfx toppar ju iallafall c:a130kmH
Var Dinli 450 du körte med CVT?
-
Dinli 450 är manuell.
Kawasaki KFX 700 har CVT.
-
Vilken budget har du?
Har du lagomt med pengar att spendera så ska du se att du kommer att få finfina tips här inne! ()p
-
Vilken budget har du?
Har du lagomt med pengar att spendera så ska du se att du kommer att få finfina tips här inne! ()p
Typ 20 papp...
Än så länge ligger valet mellan: Dinli 270 CVT och SMC 300...
-
Beroende på cvt låda så brukar det dra mer än på en manuell eftersom man kan liga och "puttra" på en högre växel istället på manuell. har bara kört tre manuella atv:er och 3 stycken automat (Polaris 800 6X6 -10, Polaris 500 6X6 -08a, kawasaki 400-01a ochdå har jag märkt detta men det måste ju inte va så påp vägmodeller.
-
Lägger du på någon/några tusingar så kan du ju hitta en Dinli 450, dom är nog någon hästlängd värre än smc 300 och dinli 270.
Om du misstänker att du skulle vilja trimma lite eftersom så tycker jag du ska försöka köpa en större maskin (tex dinli 450) direkt. Du kan nog säkert lägga 10-15k på trim på en smc 300 och ändå bli ifrånåkt av en ostrypt 450.
Annars i ~300cc klassen så har du ju också Adly och Kymco (kxr och maxxer), dom har väl kedjedrift allihop så dom går väl att dreva om för lämplig fart/ork efter dina behov. Det är ju bara dom maskiner med kardandrift som bli besvärliga om man vill ändra utväxlingen.
Kika runt dom olika avdelningarna och kolla vilka problem och modifieringar folk oftast gör med sina maskiner.
Kom ihåg att du ska ha lite pengar över till hjälm, ryggskydd, handskar och bra skor (gärna mer skydd). Och även att det inte är helt ovanligt att man lyckas köra sönder grejer, och service också.
Och tänk även på besiktingstiden, en ny maskin ska ju besiktas efter 4 år. Sedan varannat.
Så om du köper en maskin som snart ska besiktas så var lite extra uppmärksam på att lysen och blinkers funkar, att bromsarna funkar bra och att den inte är glapp i framvagnen.
Det är ju tråkigt att lägga ut flera tusen till annars innan man fått den igenom besiktningen.
Ska du göra ett bra klipp så får du nog vara på hugget, verkar som vissa maskiner säljs rätt fort om priset är rätt.
Annars testar du en köpesannons här inne eller på blocket, kan ge många bra förslag.
-
Jag tackar Er alla för råden, det blir troligen en manuell som också känns bäst i magen ;-)
-
Lägger du på någon/några tusingar så kan du ju hitta en Dinli 450, dom är nog någon hästlängd värre än smc 300 och dinli 270.
Ja jag vet... men plötsligen har man slängt ut en förmögenhet.. Jag har i nuläget satt en gräns på 20, den kanske blir flyttat lite.. Får se om där blir pengar till en 450 av nån modell.
Hjälm och handskar har jag men inget ryggskydd.. Kanske skall hitta ett sånt.
-
Här har du faktiskt en Dinli 450 för 21 000:- som jag tycker ser rätt fräsch ut!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28199.0
//Anton
-
Tack för tipset Anton. Tyvärr har jag runt 80 mil till Gävle :(
-
Hade också en budget på ca 20,000:-
Och handlade en SMC 250 (25,000:-) Beg.
2 år senare såldes den och en ny Can-Am 650 outlander inhandlades (115,000:-)
Den vart stulen på service och nu har jag en CAn-Am 800 (85,000:-) beg.
Har inte testat en Dinli 450 men det verkar väl som en bra grusvägs räcer.
-
Jag är alldeles för snål för att betala i närheten av 100 lax, min dyraste bil har kostat 55 så en Can-am eller liknande blir nog aldrig aktuellt...
-och jag kommer bara kör på asfalt och ibland grusväg så Dinli, Hyosung eller Goes blir säkert bra för min del 8)