ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Fusklappen skrivet 9 maj 2010 kl. 22:47:48
-
Sitter och funderar på en Dinli 450, men,,,,,, en Raptor 700 ligger inte långt bort.
Ni som har Dinli 450, vad har ni gjort och hur mycket har det kostat att förbättra motorprestanda på hojen? Jag har fått för mig att de flesta (inte alla kanske) uppdaterar avgassystem, förgasare och öppna filter m.m. i jakten på mer motoreffekt.
Dessa uppdateringer kostar ju en del även de, så att i slutänden kanske steget till Raptor 700 inte blir så stort som man kan tänka sig från början?
-
Sitter och funderar på en Dinli 450, men,,,,,, en Raptor 700 ligger inte långt bort.
Ni som har Dinli 450, vad har ni gjort och hur mycket har det kostat att förbättra motorprestanda på hojen? Jag har fått för mig att de flesta (inte alla kanske) uppdaterar avgassystem, förgasare och öppna filter m.m. i jakten på mer motoreffekt.
Dessa uppdateringer kostar ju en del även de, så att i slutänden kanske steget till Raptor 700 inte blir så stort som man kan tänka sig från början?
Hmmm tror du nån dinliägare lägger 48 tusen på att trimma en dinli?
Sätt ett slip on 2500-4000 kr, sedan ett uni filter 250 kr, ett par munstycken ca 100 kr.
Sedan har du effekt så du klarar dig.
Du kan lägga ned en massa till på detaljer och märkes grejer om du vill (för att få nån procent till).
Annars kan du ju skaffa bigbore grejer å sånt, för några tusen till, men det behövs ju inte för att göra maskinen rolig. Det räcker med slipon, luftfilter och munstycken.
-
Sitter och funderar på en Dinli 450, men,,,,,, en Raptor 700 ligger inte långt bort.
Ni som har Dinli 450, vad har ni gjort och hur mycket har det kostat att förbättra motorprestanda på hojen? Jag har fått för mig att de flesta (inte alla kanske) uppdaterar avgassystem, förgasare och öppna filter m.m. i jakten på mer motoreffekt.
Dessa uppdateringer kostar ju en del även de, så att i slutänden kanske steget till Raptor 700 inte blir så stort som man kan tänka sig från början?
Hmmm tror du nån dinliägare lägger 48 tusen på att trimma en dinli?
Sätt ett slip on 2500-4000 kr, sedan ett uni filter 250 kr, ett par munstycken ca 100 kr.
Sedan har du effekt så du klarar dig.
Du kan lägga ned en massa till på detaljer och märkes grejer om du vill (för att få nån procent till).
Annars kan du ju skaffa bigbore grejer å sånt, för några tusen till, men det behövs ju inte för att göra maskinen rolig. Det räcker med slipon, luftfilter och munstycken.
Jag var kanske inte så tydlig hur jag tänkte :hmmm: Sorry.
Jag har läst alla möjliga kombinationer på olika trim till Dinlin, men nej, några 48-tusen tror jag inte någon lägger ut på trim.
Jag har räknat så här:
Dinli: Inköp ca 60.000:-
Effektsystem ca 3.500:-
Ny förgasare ca 3.000:-
Inkörning i provbänk ? Några hunda spänn till?
Raptor: Inköp ca 100.000:-
Säg att man lånar till inköp minus 20% kontantinsats, återbetalning 5 år så kostar Dinlin ca 1000:-/månaden och Raptorn ca 1500:-/månaden.
En månadskostnad på ca 500:- extra och man får ett insprut som känner av om man byter avgassystem, lufttryck o temperatur m.m. Man behöver inte tänka på eventuellt sommar/vinterbestyckning av förgasare.
Om den ökande kostnaden är värd är ju högst individuell, men kanske liiite värd att tänka på!?
-
ok jag förstår
Men en raptor kompenserar väl inte fullt ut om du slänger dit filter å effektsystem för 4000?
då måste du ju även räkna upp 4000 till på inköpet av raptorn.
Och en org raptor har väl ingen vaaaoov effekt utan dessa effekt tillbehör som dem flesta sätter dit. Då får du ju även räkna upp den kostnaden.
Så hur du än vrider och vänder så har du mycket effekt för pengarna på en dinli 450.
Man kan ju lika gärna räkna upp ca 500 till från raptorlånet å ha två st nya dinli.
Så man har ca 45 tusen att göra annat för om man köper en dinli.
Bara för att man köper en raptor betyder det ju inte att man inte vill köpa tillbehör ;)
Ja visst kan man köpa en fugge också, för att få liiite till procent effekt.(dem flesta gör inte det om det nu inte finns en som verkligen ger en massa)
Bestycka om sommar och vinter behövs sällan. ( det är ju där bränsleskruven kommer in så man kan göra en liten justering)
Fast detta är ju mina tankar och jag vill ha mycket för pengarna. ;)
-
Ja, jag är helt ny på 4-hjuling o 4-taktsmotorer vad det gäller trim o sånt. Så det är därför jag luftar mina funderingar här Innan jag får för mig att lägga ut 40-50 tkr på en annan hoj än Dinli.
:) Nä, vilken hoj man än väljer kommer man nog att köpa diverse tillbehör :D
Hmm, ja, ju mer jag funderar, ju svårare blir det att motivera extra kostnaden för en Raptor :)
Tack för dina kommentarer o synpunkter Henke :)
-
Kan ju tilläggas att även delar / reparationer är dyrare på en raptor...
-
Japp.
Alltså sparar man ännu mer pengar genom att äga en Raptor, som ju inte behöver några delar...
:lol:
Nä, men det ligger faktiskt en del i det då det ju knappast spelar så stor roll vad delar kostar om man ändå aldrig behöver några...
Dinlin är helt klart prisvärd som begagnad, särskilt om man främst menar åka asfalt och grusväg, men nog bör man fundera i lite större banor än bara motoreffekt, särskilt om man har utrymmet i ekonomin för tex en Raptor.
Dels är det stor skillnad på motorkaraktären och på hur stort effektregister som finns i dessa båda maskiner och dels måste man väl även tänka lite på chassie osv...
...och VIKTEN!
Dinlin väger nästan 50 kilo mer än Raptorn, vilket ju motsvarar en smärt passagerare.
-
Dinlin väger nästan 50 kilo mer än Raptorn, vilket ju motsvarar en smärt passagerare.
Så du menar att en dinli väger nästan 250 kilo (den väger faktiskt mellan 205-210 nu för tiden)
Detta gäller en ej väg reggad yamma 700
Utdrag från yamma själv
Fjädring fram Delade dubbla A-armar, förspänningsjustering, 3-vägs justerbar dämpare, 230 mm slaglängd
Fjädring bak Svängarm i gjuten aluminium, fjäder med förspänningsjustering, 3-vägs justerbar dämpare, 256 mm slaglängd
Broms fram Dubbla ventilerade hydrauliska skivor, dubbla kolvar
Broms bak Ventilerad hydraulisk skiva
Framdäck AT21 x 7 R10
Bakdäck AT20 x 10 R9
Total längd 1 845 mm
Total bredd 1 170 mm
Total höjd 1 130 mm
Sadelhöjd 815 mm
Hjulbas 1 280 mm
Vikt (inklusive fulla olje- och bränsletankar) 192 kg (Men räkna bort ca 12 kg sedan pga att tanken är fylld )
Ja lättare är den, men inte ca 50 kg. (rätt ska va rätt) ;)
-
Dinlin väger nästan 50 kilo mer än Raptorn, vilket ju motsvarar en smärt passagerare.
Så du menar att en dinli väger nästan 250 kilo (den väger faktiskt mellan 205-210 nu för tiden)
Vikt (inklusive fulla olje- och bränsletankar) 192 kg (Men räkna bort ca 12 kg sedan pga att tanken är fylld )
Ja lättare är den, men inte ca 50 kg. (rätt ska va rätt) ;)
I mitt inlägg står det att det NÄSTAN skiljer 50 kilo.
...precis som du använder ordet NÄSTAN när din matematik ger 250 efter att du adderat 50 till 192...
Att de blivit lättare sista året visste jag tyvärr inte, men innan vägde de lite över 220 kilo enligt specifikationen.
Hur väl den uppgiften (liksom en del andra) stämmer med verkligheten är dock en annan sak.
Sen är det elva liter i tanken på en Raptor, två liter olja och typ en liter kylarvätska... men visst, det är inte 50 kilo i skillnad specifikationerna emellan så jag ber om ursäkt ifall detta trasslat till det för någon.
Som vanligt är det dock oftast både enklare och billigare att minska vikten än att öka effekten för samma förhållande de storheter emellan.
...och sen tillkommer ju fördelarna vid hanterbarheten med en lägre vikt dessutom.
-
Har man en gång haft Dinli så fattar man att det är väldigt mycket hjuling för pengarna, och jag kommer att skaffa en ny i framtiden, och saknar min gamla -07 (har jag nog sagt nån gång innan) ;) Men visst, en raptor e jäkligt fräck, men prisskillnaden i förhållandet till vad man får gör att ja föredrar Dinlin!