ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Vikarn skrivet 7 maj 2010 kl. 22:58:18
-
...och vilken tror ni är den rätta 4-hjulingen för mig? Ni har säkert aldrig hört den förut ;)
Men jag skulle vara tacksam och få era synpunkter.
Det jag ska ha den till är att ploga, dra timmer, köra ved med vagn, först och främst, men även lera ner mig med ()p........
Dessa 4-hjulingar handlar det om:
Polaris Sportsman 500 H.O -10(ny), med en Warn-vinsch som extrautrustning.....74.875skr
Can-am 650 XT -09(beg), vägreggad, packlåda bak, utr. med det XT innebär.......85.000skr
Arctic cat 700 H1 EFI -09(beg),terängreggad, utr. med tum å handtagsvärmare,vinsch,plog,handkåpor,packlåda bak,frontbåge,28" alu.hjul inkl. original....88.000skr
Arctic cat 700 EFI -07(uttagen -08)(beg), terängreggad, utr. med vinsch,plog,28" alu.hjul inkl.original,piggkättingar....85.000skr
De tre begagnade har gått ungefär lika mycket och har heller inte diskuterat pris om dom.
Vad tycker ni?
Ska jag även kolla Yamaha Grizzly 700?
Vilken har bäst drivning för vedkörning?
Mvh Jonas
-
är det servo på can-amen?
-
Trotts att jag själv kör Can-am så måste jag säga att Polarisen är bäst på tre av fyra saker du nämner. Deras fyrhjulsdrift är klockren.
Men misstänker du att leka kommer att bli en huvusyssla snart så skulle jag rekomendera Outolander. Min är en 800 men har hört att 650 är knappt kännbart efter. Ville licksom bara ha det värsta när jag skulle handla. :)
-
Ingen servo på can amen.. det kom först på 2010 modellerna.. Och efter som du redan åker v-twin så blir du nog lite besviken på orken på en enstånka eller en parallel twin.. Så ska du byta röstar jag på Can amen..
-
jag säger can-am åsså.
-
Jag säger Can-am ()p kan väl vara en fördel med vägreggad så man kan åka lite varsom hellst.
Jag hörde av en som åkte Polaris 500 som bytt till en Canam 500 och han sa att Canamen var mycket starkare å snabbare och nu handlar det om en 650.
-
Har du inget krav på vägreggat,skulle jag köpt -09 articcat utan att tveka,va och provade en polaris 850 2010 men blev inte imponerad av nånting,bara konfunderad varför priset va så högt :hmmm: outlandern med sin 3,5 hjuls drift är väl inget att ha i skogen om du ska dra timmervagn.
-
Tack för responsen!
Grejen är att jag liksom inte har något att jämföra med, eftersom jag aldrig ägt en 4hjuling, kört korta sträckor på väg har jag gjort men med mycket äldre maskiner.
Terängreggad eller vägreggad spelar egentligen ingen roll för mig, bor lite utanför tätbebyggelsen.
Tillbaka till det här med drivningen, på Polarisbutiken säger försäljaren att Polaris har den enda riktiga 4hjulsdrivna maskinen och att Yamaha grizzly endast är 3hjuldriven. Sedan nämnde någon i denna tråd att Can-amen var 3,5hjulsdriven(kanske ironi), men vad menade Polarisförsäljaren?
//Jonas
-
Sådana försäljare borde skjutas.
En Grizzly är bakhjulsdriven i normalutförande, sen kan man lägga i fyrhjulsdriften och då är det differential i framaxeln, vilket gör att det inre hjulet tillåts snurra mindre i en snäv sväng tex.
Det gör också att man vid extrem terräng kan få hjulspinn på ett framhjul, och då tyvärr det med sämst grepp.
MEN, det går att spärra denna differential, och man får då 100% driving runt om.
DIREKT.
Polaris är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften är den fortfarande enbart bakhjulsdriven TILLS dess att bakhjulen tappar fästet och alltså slirar liiiite.
Då lägger den blixtsnabbt i framhjulsdriften och då med 100% drivning direkt på båda framhjulen.
Man behöver alltså inte spärra nån differential på den...
När man kör med spärrad framdiff så är styrningen minst sagt trög, men det är faktiskt sällan detta krävs.
Och Polarisen kopplar ju ur främre driften lika snabbt som den kopplade in den, så den är alltså sällan i särskilt länge.
CanAm är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften så är det med differential.
Framdiffens låsning är steglös och automatisk och bygger på att när andra hjulet tappat fästet och spinner så bygger diffen tryck och till slut börjar även andra hjulet få drivning.
Det tar lång tid innan diffen är LÅST, men drivningen kommer som sagt steglöst och börjar alltså långt innan den är helt låst.
Och den håller sig sådan tills dess att man släpper av gasen.
Jag kör Canam -07 och har den segaste diffen och visst händer det att man i trixiga situationer mer eller mindre får gasa och vänta på att den skall börja greppa, men kommer fram BRA ändå.
-08 kom en snabbare diff och -10 riktigt snabb, så pass att man inte märker av något hjulspinn innan den kopplas in, då är den dock så trögstyrd att servo monterades.
Effektstinna maskiner har i många fall svårt med krypkörning så om du skall dra tunga vedlass i tuff terräng kanske det vore läge att kolla nån lugnare maskin.
Suzuki 450, Yamaha 550 eller kanske en Honda?
Eller ja, den där nya Polarisen.
BRA pris på den ju!
Inga busmaskiner direkt, men med mer effekt så ökar riskerna dramatiskt för diverse ras.
Grizzly 700, Suzuki 750, Kawasaki 750 och ArcticCat 700 är också bra dragare, men det krävs absolut inga 700 kubik för att dra ved.
De med 28-tums hjul kanske har ombyggd variator, som gör att tillslaget sker vid högre varvtal... och detta är knappast drömmen med ett vedlass baktill.
...då vill man kunna smyga igång mjukt och stilla.
Sen spelar ju faktiskt reggningen en viss roll.
Köper du vägreggat får du en betydligt högre försäkringepremie och dessutom måste den in på besiktning efter fyra år och därefter vartannat.
De vägreggade är ofta ombyggda i bromssystem och elsystem samt nedstrypta effektmässigt till de lagliga 20 hästarna.
Detta plockas ju oftast bort, men vid framtida besiktningar kanske det kollas...
Sånt slipper man med terrängreggat.
-
håller med föregående talare om att -07 var diffen fram rätt slö. Tar några varv av spinnande framhjul innan diffen låster. Men vid -09 är det en ny fiff som är dubbelt så snabb och -10 ännu snabbare.
Borde inte vara nå problem med difffen på en -09.
Can-Am har mest effect på sin motor med likvärdig slagvolym hos konkurrenterna.
Jag har en -07 med HMF controll box och effect ljuddämpare och kan krypköra hur bra som helst.
Jag har inget kopplingskit som Dalton eller highlifters.
Jag har sett Arctic cats 1000cc maskin och vart inte imponerad av bygg kvaliten fast den var fabriks ny.
Polaris gillar jag inte ljudet på (båtmotor tack vare parallell twin)
Och polaris fyhjulsdrift är snabb men med furhjulsdriften i är den som sagt bara bakhjulsdriven till bakhjulen tappar fäste.
Och medans den är tillslagen snor bakdäcken 5 varv medans framdäcken snor bara 4 varv.
Finns videon på detta fenomen på youtube.
-
köp polaris så blir du som alla andra polaris ägare! mer än nöjd! bästa fyrhjulsdriften än så länge!!
-
Första diffen till Can Am snurrade hjulet 14 varv innan visko loken spärrade, andra generation 7 varv och den nyaste går in efter ett halvt varv. Skulle inte välja Can Amen om du ska köra ved och timmer i skogen.
Arctien har lägsta utväxlingen på lågväxeln på marknaden och det tycker jag är mycket bra när man krypkör i skogen.
Lycka till med ditt köp. ()p
-
Och medans den är tillslagen snor bakdäcken 5 varv medans framdäcken snor bara 4 varv.
Jag trodde de var tvärt om att framhjulen snurrade mer...
-
Sådana försäljare borde skjutas.
En Grizzly är bakhjulsdriven i normalutförande, sen kan man lägga i fyrhjulsdriften och då är det differential i framaxeln, vilket gör att det inre hjulet tillåts snurra mindre i en snäv sväng tex.
Det gör också att man vid extrem terräng kan få hjulspinn på ett framhjul, och då tyvärr det med sämst grepp.
MEN, det går att spärra denna differential, och man får då 100% driving runt om.
DIREKT.
Polaris är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften är den fortfarande enbart bakhjulsdriven TILLS dess att bakhjulen tappar fästet och alltså slirar liiiite.
Då lägger den blixtsnabbt i framhjulsdriften och då med 100% drivning direkt på båda framhjulen.
Man behöver alltså inte spärra nån differential på den...
När man kör med spärrad framdiff så är styrningen minst sagt trög, men det är faktiskt sällan detta krävs.
Och Polarisen kopplar ju ur främre driften lika snabbt som den kopplade in den, så den är alltså sällan i särskilt länge.
CanAm är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften så är det med differential.
Framdiffens låsning är steglös och automatisk och bygger på att när andra hjulet tappat fästet och spinner så bygger diffen tryck och till slut börjar även andra hjulet få drivning.
Det tar lång tid innan diffen är LÅST, men drivningen kommer som sagt steglöst och börjar alltså långt innan den är helt låst.
Och den håller sig sådan tills dess att man släpper av gasen.
Jag kör Canam -07 och har den segaste diffen och visst händer det att man i trixiga situationer mer eller mindre får gasa och vänta på att den skall börja greppa, men kommer fram BRA ändå.
-08 kom en snabbare diff och -10 riktigt snabb, så pass att man inte märker av något hjulspinn innan den kopplas in, då är den dock så trögstyrd att servo monterades.
Effektstinna maskiner har i många fall svårt med krypkörning så om du skall dra tunga vedlass i tuff terräng kanske det vore läge att kolla nån lugnare maskin.
Suzuki 450, Yamaha 550 eller kanske en Honda?
Eller ja, den där nya Polarisen.
BRA pris på den ju!
Inga busmaskiner direkt, men med mer effekt så ökar riskerna dramatiskt för diverse ras.
Grizzly 700, Suzuki 750, Kawasaki 750 och ArcticCat 700 är också bra dragare, men det krävs absolut inga 700 kubik för att dra ved.
De med 28-tums hjul kanske har ombyggd variator, som gör att tillslaget sker vid högre varvtal... och detta är knappast drömmen med ett vedlass baktill.
...då vill man kunna smyga igång mjukt och stilla.
Sen spelar ju faktiskt reggningen en viss roll.
Köper du vägreggat får du en betydligt högre försäkringepremie och dessutom måste den in på besiktning efter fyra år och därefter vartannat.
De vägreggade är ofta ombyggda i bromssystem och elsystem samt nedstrypta effektmässigt till de lagliga 20 hästarna.
Detta plockas ju oftast bort, men vid framtida besiktningar kanske det kollas...
Sånt slipper man med terrängreggat.
Det gäller väll bara dom nya maskinerna eller?
På våran polaris 6X6 08a driver den enbart på bakhjulen vid 4X6 läget och 6X6 utan diffspär tills den slirar lite för då diffar den båda fram.
-
Första diffen till Can Am snurrade hjulet 14 varv innan visko loken spärrade, andra generation 7 varv och den nyaste går in efter ett halvt varv. Skulle inte välja Can Amen om du ska köra ved och timmer i skogen.
Arctien har lägsta utväxlingen på lågväxeln på marknaden och det tycker jag är mycket bra när man krypkör i skogen.
Lycka till med ditt köp. ()p
Håller med i mycket av ovanstående, dock får man tänka på att den DRIVER långt innan den LÅSER, det hela sker ju typ steglöst så inte behöver man gasa FJORTON varv inte!
-
Ok, intressant detta med drivningen.
Hur skulle en Honda Foreman TRX 500 FA -04 med hydrostatdrift te sig mot dessa fyra 4hjulingar jag föreslagit.
Tycker själv det verkar vara lite hk i denna maskin, 26hk.
Hur är hydrostaten på dessa maskiner, funkar den bra?
Mvh Jonas
-
Ok, intressant detta med drivningen.
Hur skulle en Honda Foreman TRX 500 FA -04 med hydrostatdrift te sig mot dessa fyra 4hjulingar jag föreslagit.
Tycker själv det verkar vara lite hk i denna maskin, 26hk.
Hur är hydrostaten på dessa maskiner, funkar den bra?
Mvh Jonas
Hydrostat driften är ju bra på Hondan ,men den har väl ingen diffspärr fram över huvudtaget va :hmmm: "bara" sk slirdiff=driver på hjulet som går lättast.
-
Ok, intressant detta med drivningen.
Hur skulle en Honda Foreman TRX 500 FA -04 med hydrostatdrift te sig mot dessa fyra 4hjulingar jag föreslagit.
Tycker själv det verkar vara lite hk i denna maskin, 26hk.
Hur är hydrostaten på dessa maskiner, funkar den bra?
Mvh Jonas
Hydrostat driften är ju bra på Hondan ,men den har väl ingen diffspärr fram över huvudtaget va :hmmm: "bara" sk slirdiff=driver på hjulet som går lättast.
Det lät ju inte så bra.....
:hmmm:
-
Testade en Polaris Sportsman XPS 550 -10 igår.
Terrängen kanske inte var den bästa och testa 4wd.....
Det var ju inte så att jag sket i brallan av upphetsning, lite mer "go" vill jag nog ha.
Nåt jag hakade upp mig på var den långa stången till växelreglage, kändes som man körde en gammal MB Magirus och det vill jag inte va med om igen :)
Som sagt va så kunde jag inte testa 4wd ordentligt, men jag säger det att 4hjulsdriften på denna maskin ska vara väldigt bra om jag ska kunna överleva Magiruskänslan, kan tyckas löjligt men dom måste ju tänka om ang. växelreglaget, vi lever på 2000-talet. Lite typiskt Amerikanskt att man ska göra en stor manöver för att utföra något.....
Förövrigt verkar det vara en genuin maskin.
//Jonas
-
tjena jag har en arctic endast 500 den är enorm i skogen klart bästa lågväxeln på marknaden - ganska trögstyrd. men orkar man hugga ved så orkar man väll styra, men som vanligt så tycker jag det bästa är att köpa av dom som ligger närmast där man bor.nära till grejer o service osv