ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: VmaXA skrivet 5 maj 2010 kl. 21:30:04
-
Hej alle atv älskare.
Min situation:
Nu är det så att för ungefär en 1-2 mån sedan hände detta första gången:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27458.msg240646#msg240646
dog efter max..
För 2 veckor sedan dog den hela tiden, jag kör en bra bit iväg från hemmet och allt och wops dör den från ingenstans, sätter på den igen och kör och wops dör den igen... gjorde så tills jag var hemma..
Frågade inte om problemet härinne, tänkte säkert okej det är nog skit i förgasaren. Jag rensade hela förgasaren montera tillbaks och så, och har kört med den utan detta problemet tills...
IDAG. Körde Ca. 10-15 min och medan trafiken var bakom mig dog den, fick blinka in till sidan, starta igen och då gjorde den samma sak som för 2 veckor sedan..
Väldigt irreterande och man blir lite så "shit, man kan inte lita på sin maskin, tänk om jag var några mil borta".
Och ja, för 2 veckor sedan och idag tittade jag om där var bränsle och det fanns det, och tittade också om choken satt rätt och det gör den..
2 personer nämnde i förra ämnet jag skapa för 1-2 mån sedan, om vakum i tanken, vad är detta? luft? och kan det vara det, och hur kan man lösa det?
Vad kan problemet vara? luftfilteret har jag faktisk för inte så länge sen rensat..
Hoppas ni kan hjälpa mig, evt. några saker som kan bero på att den dör "ibland", vilket gör man inte vågar köra längre med den.. tack atvforum
-
any ideas ::)
-
alltså vackum är ju avsaknad av luft eller syre typ som i en förpackning med kött som dom sugit ur all luft ur för att den ska hålla sig längre...
det som händer om vackum uppstår i tanken är väl att bensinen sugs tillbaks eller hålls kvar i tanken och då blir det ju lite fel, luft ska finnas i tanken och då är det väl bara att släppa lite på tanklocket eller kolla så avluftningsslangen inte är tilltäppt.
ang att maskinen lägger av lite då och då:
kan det vara så att du har ett glappt tändningslås?
eller en glapp jordkabel till batteriet?
-
det är kanske glapp i tänd kabeln ?
-
kan det vara så att du har ett glappt tändningslås?
eller en glapp jordkabel till batteriet?
Hur kan jag kolla om det är en av dessa två sakerna? Båda sakerna låter nytt för mig..
Tror faktisk det kan vara jordkabel till batteriet, fast kan det göra så motorn släcks så? Var finns jordkablen/?
Tack så mycket båda för svar..
-
nu är det ju inte ens säkert att det är minuskabeln som är problemet eller ett elproblem för den delen men den hittar du på batteriet, där har du ju en +pol och en -pol.
sedan finns ju en massa jordade kablar på själva schassit åså, från dom flesta elektriska komponenter går det en -kabel som jordats i schassit eller går via kabelstammen tillbaks till batteriet.
syna kabelanslutningen och vicka lite lätt på där den sitter ihop på batteriet,sitter säkert med en liten skruv.
det ska sitta tajt och inte gå att dra isär.
Jag har själv haft liknande problem,hjulingen fungerade fint tills den la av bara sådär,den hoppade igång imellanåt men la av efter en stunds körning...sen startade den inte alls, allt verkade fungera mekaniskt och det visade sig att -anslutningen hade gått av vid batteriet.
eftersom schassit fungerar som en stor returledning för strömmen så fungerade det tills kabeln som låg emot metall tappade kontakt, då la den av...
-
Hej. Har sett denna minuskabeln, kommer ihåg att jag inte kunde fastspänna den helt när jag testa spänna den.. alltså jag skruvade och skruvade inget hände, så jag lät det vara.. Så kanske kan det vara det?
För kanske en detalj till ni bör veta: mitt batteri är helt dött typ, jag springer alltid igång den och även om jag har varit ute och kört i typ en halvtimme går det inte och starta..känns som den laddar segt, men kanske kan detta vara orsaken också?
-
Hej jag titta där var -kablen är jordats i cahssit och den sittar bra, så jag öppnade och tittade då på själva batteriet där minuspolen var och så att skruven var helt öppen och ramlade av när jag öppnade upp sätet.. skruvade fast den och hoppas det bara är det.. men undrar verkligen hur batteriet kan vara med till och släcka motorn så där ibland?
-
Hmmm... Har du någon voltmätare? Om du har det, kolla spänningen på batteriet när motorn är igång. Det ska ligga mellan 13-14V när allt är släckt (så är det iaf på min, 11,5V när xtra ljusen är igång). Om det nu skulle vara så att det ligger under det, pröva att ta bort + polen från batteriet, dör hojjen då så är generatorn kass. Med andra ord så orkar den bara ladda så att hojjen funkar, går det lite under "minsta möjliga" så stannar den.
Fan vad jag är dålig på att förklara!!! Hehe :hmmm:
-
Men hur kan den dö bara för batteriet? om jag pillar av batteriet och springar igång den, då kan jag köra runt, så varför kan motorn dö genom batteriet?...
Och var ute och köra i drygt 45 minuter motorn släckte inte, så den funkar än så länge.. men batteriet laddas knappt.. :S
-
Hmmm... Har du någon voltmätare? Om du har det, kolla spänningen på batteriet när motorn är igång. Det ska ligga mellan 13-14V när allt är släckt (så är det iaf på min, 11,5V när xtra ljusen är igång). Om det nu skulle vara så att det ligger under det, pröva att ta bort + polen från batteriet, dör hojjen då så är generatorn kass. Med andra ord så orkar den bara ladda så att hojjen funkar, går det lite under "minsta möjliga" så stannar den.
Fan vad jag är dålig på att förklara!!! Hehe :hmmm:
Så jag var ute idag igen... har ingen voltmätare men gjorde ditt försök.. när den var på tog jag bort +polen från batteriet, och den höll sig fortfarande igång, dog inte.. skruvade på den och ville testa att ta bort -polen(som jag skruvade ordentligt på, när jag insåg den var helt av typ(förre inläg)) och där dog motorn! Så tror väl att jag löste problemet genom att skruva fast den