ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: B.B.A skrivet 5 maj 2010 kl. 11:30:00

Titel: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: B.B.A skrivet 5 maj 2010 kl. 11:30:00
Jag har starka funderingar på att byta in min nuvarande maskin i början av nästa år (har idag en sportsman 500 2010 års model.) Det jag saknar är ffa servo och sedan har jag ju vissa funderingar om mer effekt också, dock så vet jag inte om jag är beredd att kompromissa med bränsleförbrukningen som jag har läst och hört ska vara ganska så omfattande på 850. Nu vill jag ha era åsikter om ett eventuellt byte till xp550 eller 850. Förutom servostyrningen hur upplever ni som idag kör xp skillnaden mot gamla sportsman? Dom är ju rent utseendemässigt ganska olika. men hur är det med köregenskaperna och ffa arbetsegenskaperna, intressant då jag använder min en del inom skogsbruket med skogsvagn. Vilken maskin är vettigast att satsa på? Vet att det skiljer ca 30hk mellan 550 och 850 men har jag nytta av den xtra effekten i 850'an? Hur är det med vridet på låga varv? Pengarna spelar i detta fall mindre roll. Jag vet att det är länge till 2011 men jag vill vara väl förberedd. Har även haft en del funderingar på att byta märke men känner ändå stort förtroende för polaris. Hjälp!
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 5 maj 2010 kl. 12:08:17
jag har ju både en 800 och en 850.båda är goa maskiner men 850 går så otroligt mycke mjukare i terrängen tycker jag,helt suverän fjädring.har ingen efarenhet av 550 så den kan jag inte uttala mig om.
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: B.B.A skrivet 6 maj 2010 kl. 08:00:24
Ingen som har några erfarenheter?
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 6 maj 2010 kl. 08:10:08
En liten reflektion jag gjort då jag kört 550/850 kortare svängar i skogen är fjädringen. Den upplevs som följsammare/mjukare än 800ans, vilket jag upplever skulle vara till en nackdel om du lastar eller drar med 550/850.

500/800 är växlade lägre i hastighet än nya sportsman, vilket oxå är till en fördel om man drar tungt, på lågen vill säga.

Sitter dock bättre på nya sportsman, nackdel med 14" däck vilket nästan dubblar priset och mer än halverar utbudet jämfört med 12".

Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: B.B.A skrivet 6 maj 2010 kl. 11:20:54
En liten reflektion jag gjort då jag kört 550/850 kortare svängar i skogen är fjädringen. Den upplevs som följsammare/mjukare än 800ans, vilket jag upplever skulle vara till en nackdel om du lastar eller drar med 550/850.

500/800 är växlade lägre i hastighet än nya sportsman, vilket oxå är till en fördel om man drar tungt, på lågen vill säga.

Sitter dock bättre på nya sportsman, nackdel med 14" däck vilket nästan dubblar priset och mer än halverar utbudet jämfört med 12".



Fjädrar är ju lätt att byta om det bara handlar om det. Så lågväxeln är högre växlad än på gamla sportsman? En klar nackdel när man ska smyga fram med en fullastad skogsvagn. 14" däcken är nog enbart av ondo i detta fall :(
Det som jag ser som bättre på xp'n är ju servon, hur upplevde du den?
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 6 maj 2010 kl. 11:35:27
....precis som alla andra som kört servo.....there is no substitute .

Körde även en 550 utan servo och den upplevdes nästan lättare än min 800. Men med faktorer som däcktryck, mönster o.s.v. så känns det svårt att göra en riktig bedömning där.

Har svårt att hitta argument till verför man inte skall ha servo  :dntknow:
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: B.B.A skrivet 6 maj 2010 kl. 13:41:56
Nej, jag tror att det är ett måste med servo nästa gång jag byter. XP 550 känns ganska lockande pga av den bränslesnålare motorn ()p. 850 känns också lockande pga den högre effekten :headbang:
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 6 maj 2010 kl. 16:34:22
Njutning måste få kosta !
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: SLUG skrivet 6 maj 2010 kl. 18:42:48
Du har redan den bästa maskinen!
Skämt åsido, jag grunnad själv lite på om jag skulle byta upp mig till XP (förmodligen den mindre då). Men jag tror jag behåller den jag har. Jag snackade lite med en kunnig servickille på Polarisverkstad och jag fick intrycket av att han menade att min äldre maskin är tryggare och klokare att behålla. Vi har ju kunnat läsa att det finns lite barnsjukdomar med XP, och det är väl inget konstigt med det. Det beror vad man prioriterar. Jag förstår de som vill byta upp sig till en modernare maskin med en rad förbättringar, men själv prioriterar jag driftsäkerheten.

Det där med servo är ju också en fråga. Jag har inte provat, men jag tycker heller inte att jag saknar servo. Jag anser att utan servo riskerar jag inte att tvinga maskinen att göra påfrestande manövrar, mindre risk att dra ur batteriet samt undviker yttrligare teknik som kan krångla.

Har för mig att någon tillverkare har sluta med servo efter allt krångel och urdragna batterier. Var det Yamaha?

Polaris gör smarta bra maskiner, men had japanarna vägreggat sina hade det lika väl kunna bli en japan. Personligen älskar jag min x2 som ger en hjuling stora variationsmöjligheter och som ingen annan hakat på - konstigt? Det närmaste är väl Arctic cat då.

Inga erfarenheter alltså, bara reflektioner. Lycka till!
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: Repo-Man skrivet 17 maj 2010 kl. 17:31:19
I min lilla värld så är 850 xp en supermaskin.
Har provat ganska många maskiner och dom flesta har varit helt ok
Längre erfarenhet av Polarismaskiner dock.
har min 850 med extra allt(det har tillkommit lite saker i utrusningslistan som inte står med). :-)
Bland konkurenterna i det dyrare segmentet kan noteras Canam Renegade och outlander. dessutom Yamaha Grizzly 700. Även Raptorn är testad.
Man kan konstatera att man får vad man betalar för. Både avseende pris, men även garantier.
Polaris upplever jag som oerhört seriösa och står upp för sina produkter.
Min erfarenhet från liknande marknad är att jag arbetar som Försäljningschef på ett stort märke i Stockholm (bilar)
tidigare erfarenheter är bilelektriker samt fullt Certifierad Mekaniker.
Rätt eller fel, bra och dåligt kan man diskutera hos alla tillverkare, men det som är viktigt att det finns en eftermarknad som klarar kraven.
Handen på hjärtat alla ni som kör ATV.....- Alltid full gas-..... eller? Tungt jobb i skogen ....eller? Nians surhål ofta .......eller?

skillnad eller inte: Köp det du gillar!!!!!!

Hade gött i skogen people.

 :headbang:

Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: M.Olsson skrivet 17 maj 2010 kl. 21:03:45
köper man nytt så tycker jag man inte ska köpa utan servo,
lågen på 850 tycker jag nog skulle funka att dra i skogen med
det jag har svårast med på en polaris är 4wd när den drar på alla 4 så går bakhjulen 1/5 fortare och det gör den oroligare på snö,
men xp är trots det den goaste maskinen att åka på,
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 17 maj 2010 kl. 21:09:46
kan inte annat än att hålla med. tre minuter på en xp. så funderar man inte på nån annan maskin. :headbang:
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: sickle11 skrivet 17 maj 2010 kl. 21:49:46
Jag har kört både 550 och 850 med timmervagn och dragkraften i en 550 räcker gott och väl, så det behöver du inte bekymra dig om, däremot så har 850 ett helt annat tryck och är roligare att köra. Men för dina behov så skulle en 550 räcka gott och väl.
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: B.B.A skrivet 18 maj 2010 kl. 14:31:20
Jag har kört både 550 och 850 med timmervagn och dragkraften i en 550 räcker gott och väl, så det behöver du inte bekymra dig om, däremot så har 850 ett helt annat tryck och är roligare att köra. Men för dina behov så skulle en 550 räcka gott och väl.
Att 550 räcker till är jag fullt övertygad om, däremot så undrar jag över lågväxeln på xp, dvs om den är för högt växlad för att kunna krypköra med en fulllastad timmervagn?
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: sickle11 skrivet 22 maj 2010 kl. 22:23:53
"Att 550 räcker till är jag fullt övertygad om, däremot så undrar jag över lågväxeln på xp, dvs om den är för högt växlad för att kunna krypköra med en fulllastad timmervagn?"

Jag tror att xp är lägre växlad än konkurrenterna på lågväxeln. Jag har kört väldigt mycket i svår terräng med och utan ett lastat flak och har inte haft några problem alls. Det kan bara inte bli fel...


Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: Repo-Man skrivet 31 maj 2010 kl. 12:25:39
om det räcker??

Ska du dra en 24 meters genom jungeln?
 :D
Titel: SV: Polaris xp 550 eller 850 skillnad?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 1 juni 2010 kl. 07:28:04
Jag åker 550 och har provat att hänga på största kranman vagnen och det enda problem var att fjädringen bak säckade ihop lite men det är ju som sagt lätt fixat.. Orken finns där utan tvekan och det går att göra mycket i variatorn för att få den som man vill... Den är "mycket" bränslesnålare än 850:in.. Vill du busa mycket är ju 850:in rätt val men till allt annat duger 550:in gott o väl. Går faktiskt att ha riktigt kul med den ochså!!! Barnsjukdomar finns men dom försvinner en efter en då polaris jobbar mycket för att få XP modellerna riktigt bra..
 Lycka till med ditt val..