ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Boodegan skrivet 4 maj 2010 kl. 21:22:16

Titel: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 4 maj 2010 kl. 21:22:16
Hallå hade en raptor 700 som var helt original som var hur lätt som häll st att åka bakhjul med, nu har ja en raptor 700 turbo som är sänkt och är max drevad  men den är helt omöjlig nästan att få upp på slangarna :-\

var ligger det största problemet 1 att den är sänkt 2 att den är så högt drevad. 3 något annat
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: sunfire skrivet 4 maj 2010 kl. 21:38:43
Slirande koppling??
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Yffan skrivet 4 maj 2010 kl. 22:24:19
kan tänka att bredden spelar in faktiskt :hmmm:
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 4 maj 2010 kl. 22:32:26
skulle inte tro att bredden spelar in något, men beror kanske lite på HUR du har drevat, skulle inte tro att drevningen har med saken att göra heller. är nog snarare att den är sänkt som gör det svårt.

Drevningen har ju inte med saken att göra utan lite mer vilken fart du har... Min kan man då dra upp i 70 km/h kanske, och så fort går nog inte din på 1'an så tror mer på att den är sänkt eftersom du då måste "lyfta" hela hjulingen längre väg innan du når balansläge

Och effekt ska ju inte vara något problem då du har MINST 10hk mer än mig
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: ryggskydd skrivet 4 maj 2010 kl. 23:12:00
min  rst som är en halv decimeter hög elr låg :) som är drevad för.... gå fort ! . är också lite krånglig att få upp . det beror på att den är låg .. drevning har ingen roll . de ända som kan skilja är att du får lägga ner en växel än du brukar ha när du drar upp den :) .. min rst har 62 hk . min förra yfz som hadde helrör o lite grejer o inte sänkt och drevad för motard drog jag upp på 5an utan problem. men därimot när jag hadde sänk sats på den fick man bara upp den på 4 an .. beror mest på att den är låg iaf;)
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Yffan skrivet 5 maj 2010 kl. 14:11:46
med bredden menade jag såklart sänknigen:)
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: JR_700 skrivet 5 maj 2010 kl. 14:12:45
Har du gatdäck på? För dom väger mer än crossdäcken, då blir det svårare att få upp den på bakhjulen..
Sänkning i fram och drevning oxå..  
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 5 maj 2010 kl. 14:36:25
HEHE
roliga spekulationer ni har här

Detta har ju att göra med utväxling och höjd över  "havet"
Även lite hur fästet är mellan olika däck

För att ta ett exempel
Jag har gått från crossdäck 20 tum bak och 23 tum fram till 18 tum fram och bak.
Förrut var det bara gasa lite, så reste den sig lätt, men nu får man gasa mer för att det ska bli res :D

Har man även ändrat fjädringen bak till det mjukare så fångar den en del av resningen.

MVH
Henke
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Joacim skrivet 5 maj 2010 kl. 17:25:47
Är det gatdäck på så är den svårare att få upp, Jag vet då jag kört gatdäck LÅNGT!
När jag är ute och åker med SMC_300 som har crossdäck så lägger han upp sin lätt på 2-3an? utan koppling?
Jag måste köra med koppling att få upp den på samma sätt!
Kan tänka mig att "Svampigheten" i crossdäcken kan gör lite skillnad också!
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: 2x4 skrivet 5 maj 2010 kl. 18:03:46
 ()p
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: michael k skrivet 5 maj 2010 kl. 18:20:54
viagra är bra om du har problemar med resning
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 5 maj 2010 kl. 21:04:27
hallå...

men vad kan jag göra då för att få upp den?  tycker ju att drevningen inte skulle spela så stor roll när man har så mycket vrid.
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: 2x4 skrivet 5 maj 2010 kl. 21:19:02
 :-X
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Hydro skrivet 5 maj 2010 kl. 21:24:49
Sitt överdrivet långt bak eller sitt i "skotersits" så skall den resa på sig!
Med turbo spelar inte drevning, däck och liknande någon roll... du har effekt som lätt överväger dessa saker!
Däremot är som sagt tyngdpunkten låg i förhållande till bakaxelns placering... när man sänker blir det ju dessutom en "förlängd" baksving, vilket ju i sin tur motverkar framhjulen att lätta.
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 6 maj 2010 kl. 20:34:37
jo jag har allt tänkt på att hjulen kommer längre bak när den är sänkt! så om ja höjer den bak så kanske det går då? får testa lite nu till helgen. övrigt så har ja bytt kolv till en lågkomps kolv och bytt kam till hc steg 3 har inte fått hjulingen att lira fullt ut men ska mekka mer i helgen :sunny:
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: JR_700 skrivet 6 maj 2010 kl. 22:58:35
Har du bytt till lågkompskolv?  :hmmm:

Är det inte så att det sitter en lågkomp i och att man sedan byter till en högkompskolv?
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 maj 2010 kl. 10:12:17
Har du bytt till lågkompskolv?  :hmmm:

Är det inte så att det sitter en lågkomp i och att man sedan byter till en högkompskolv?

Raptor har ju ganska lågt komp av naturen 9.1 och dom flesta 450 maskiner kör över 11:1... köper du då lågkomp. Så han har väl typ 7:1 kolv i sin tänker jag

Trimmar man UTAN turbo vill man ha högre komp (13:1)... trimmar man MED turbo vill man ha lägre (7:1)  ;)
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: JR_700 skrivet 7 maj 2010 kl. 23:22:56
Okej, fatta inte förrän nu när du skrev att han hade turbo på sin.. Då förstår jag  ()p
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 11 maj 2010 kl. 20:03:30
jag ska ligga runt 8.0 enligt återförsäljaren! ingen som har bytt sitt gammla sprut till det nya sprutet som levereras av yakahosu? 5000 ska dom ha för det och då skulle ja ladda runt 1.2kg och få ut ca 120hk men det låter lite väl mycket tycker jag :hmmm:
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 12 maj 2010 kl. 09:21:30
Har sett några raptorer med 130-135hk med turbo, vet inte vad dom laddar och så, frågan är om det behövs.... att trimma är livsfarligt... man vill bara ha mer å mer å mer å mer  :DV
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 13 maj 2010 kl. 22:33:48
vaaa det har jag då alldrig sett :hmmm:   vet i fan om det är värt att köpa mer godis till raptorn :-\
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Hydro skrivet 13 maj 2010 kl. 22:50:11
När han säger att han sett, menar han nog att han sett på nätet... oftast då i USA.
Och inte med Yakahosus kit.
 
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Boodegan skrivet 14 maj 2010 kl. 10:43:33
Tjjaa gott folk.

dom kitten som jag har sett och läst som så byter dom inte kolv utan bara laddar på och kör!

jag vet att jag behöver ett mappbart sprut nu när jag ska ladda på mer om ja ska komma upp i mer hk men känns så jävla dyrt. :banghead:
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 maj 2010 kl. 12:05:20
PC5 med Autotune kostar runt 5000kr då kan du ju mappa själv väldigt lätt och precist, kompisen har det på sin KFX och det funkar allt fint...

Jo när jag säger jag sett det så vet jag inte vad det är för turbo kit, bara att det är mycket effekt, har då sett flera med Alba turbo på, dom kör säkerligen med lågkomps kolv eftersom det är duner quaddar så dom bara har full speta upp för en kulle och bryr sig inte mycket om hur den går på lägre varv i skogen  ;)
Titel: SV: varför går det inte?
Skrivet av: fourbyfour skrivet 26 maj 2010 kl. 15:32:25
Sätt på orginalfjädrarna så gör du inget annat än att stegra sen, Tro mig  ;)
Tommy.
Four by Four