ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Veyron skrivet 11 april 2006 kl. 16:43:41
-
har fastnat för trailtechs mätare men jag undrar om det går att installera en styrhöjjare då? lr hamnar mätarn bakom styrklampen? har själv ingen aning om hur styrkronan är uppbygd på en sån maskin... http://www.trailtech.net/xbar_dashboards_1.htm
-
Jadå, den är uppbyggd på samma princip som orginal på de flesta hojar. Men varför styrhöjare? Köp en ny styrstång som ÄR längre istället, så är saken biff =) trailtechs kit är lätt dom snyggaste jag sett hittills iaf.
(http://www.trailtech.net/images/bombardier/ds650_xbar_computer.jpg)
-
tack mr2t men kommer inte styret lång bak? därför styrstången går ju inte böja...
-
Det lilla som styret kommer bakåt av den ökade längden på styrstången motverkar man genom att justera styret framåt.
-
tack :D
-
Finns massor av anledningar till att köpa en styrhöjare istället för en hel styrstång.
Det vanligaste skälet är att det blir billigare och enklare att installera.
Iom att det är billigare kan man köpa flera och prova sig fram till rätt höjd. Med vissa får du även fler justeringsmöjligheter, vilket du aldrig får med en styrstång.
Främsta(?) skälet att köpa styrhöjare är att man behöver/vill ha en IsoVibe. Kostar mer än de flesta styrstänger men då får du också massor av justeringsmöjligheter, variant på styrdämpare och inbyggt flex. Sen är det inget som hindrar att man köper en ballare styrstång oxå! ;)
/J
-
Eller gör som mig, böj den och köp en ny eftermarknads stång!
-
Jocke: Det är precis lika busenkelt att byta styrstång som att byta till en höjare, om inte enklare. Har man otur så får man borra nya hål till styrhöjaren. En ny stång passar alltid. Vist är det lite dyrare, men det är hundra gånger hållbarare, snyggare OCH med praktiskt. Så nä, det finns inga anledningar förutom priset.
-
men jocke finns isowibe till nån mer hoj än raptor?
-
Jocke: Det är precis lika busenkelt att byta styrstång som att byta till en höjare, om inte enklare. Har man otur så får man borra nya hål till styrhöjaren. En ny stång passar alltid. Vist är det lite dyrare, men det är hundra gånger hållbarare, snyggare OCH med praktiskt. Så nä, det finns inga anledningar förutom priset.
Hur många styrhöjare har du monterat? Du måste göra något fel om du tycker att det är lika lätt att montera styrstång...
Inget av dem är ju svårt, men det är fler steg att byta styrstång.
Om du måste borra nya hål i styrhöjaren har du fått fel produkt.
Hållbarare vet jag inte om det ens är ett ord. Hur du kommer fram till att montering av X styrhöjare försvagar infästningen 100 gånger är jag också lite nyfiken på. Med en IsoVibe har du tom större chans att rädda styret då den flexar om du skulle rulla cykeln. Dessutom, som jag nämnde tidigare, har du större möjligheter att pröva dig fram till rätt höjd.
På vilket vis är det mer praktiskt? Med vissa styrhöjare kan du justera styrpositionen framåt och bakåt (jag pratar inte om vinkeln) förutom flexjusteringen som IsoVibe är ensamma om. På IsoVibe har du även tre olika höjder i samma produkt.
Jag säger inte att en ny styrstång är bortslängda pengar, jag har det också. Men för en gatåkare är det betydligt smartare att köpa en styrhöjare istället. Tävlar du, har onödigt mycket pengar och/eller ett behov att hävda dig vid korvmojjen, bland mindre insatta, så köper man en styrstång.
Allt går inte att läsa sig till, man behöver lite praktisk erfarenhet också.
/J
-
Vad jag vet finns det färdiga kit till Raptor, Grizzly och YZF. Men jag tror de har till de flesta. Kontakta dem på http://www.gripnripracing.com/, det är trevliga killar som gärna hjälper till.
/J
-
Jocke72: Jag har arbetat som motorcykelmekaniker, jag har tävlat i motocross, jag har haft sporthojar och fyrhjuling. Jag tror att jag har monterat fler styrhöjare av fler märken och modeller än du har så jag tror att jag har en aning mer erfarenhet av just styrhöjare än vad du har. Ibland är det bättre att vara tyst, man skulle tror att du är sponsrad av isowibe. O nä, jag sa inte att jag borrar nya hål i styrhöjaren, jag sa att jag borrar nya hål i styrkronan och hållbarheten försämras avsevärt.
-
Grabbar.....Det går inte att förstå av er snack om ni menar styrhöjare som går att justera eller en inte, längre styrstång eller "distanser för att höja styret ger samma resultat.
MEN..........
Slänger man på en styrhöjare som är justerbar, där är det en JÄTTE skilllnad, tar du quadar som TRX och YZF som har så lutande styrstång och sätter ditt en 2" längre styrstång så kan du inte stå och köra för då har du styret mot låren.
Jag säljer justerbara och ALLA som provat åka är svin nöjda, det ger mkt bättre kontroll för oss nordbor, med långa ben, man får mkt mer plats att röra sig på sadeln.
Vad jag vet är det bara nya Suzukin som blir riktigt bra med ett högre styre (utan höjare) då man där har en mer färdig hoj.
Köper man ett jätte högt styre så är det nästan 100% säkert att det blir krökt om man rullar med quaden.
-
Hahaha jag tror att Jocke trampade på ömande tå.
Mr2T Inte illat menat men du kan inte ta att nån vet mer än dig???
Jocke har sin uppfattning han tävlar Quad.
Tycker att Jockes förslag och ideer låter bäst:)
-
Jocke72: Jag har arbetat som motorcykelmekaniker, jag har tävlat i motocross, jag har haft sporthojar och fyrhjuling. Jag tror att jag har monterat fler styrhöjare av fler märken och modeller än du har så jag tror att jag har en aning mer erfarenhet av just styrhöjare än vad du har. Ibland är det bättre att vara tyst, man skulle tror att du är sponsrad av isowibe. O nä, jag sa inte att jag borrar nya hål i styrhöjaren, jag sa att jag borrar nya hål i styrkronan och hållbarheten försämras avsevärt.
Jo, jag vet att du tycker att du är expert.
Men det är lite roligt att någon som knappt har någon erfarenhet av fyrhjulingar, annat än vad han läst sig till, gör så kategoriska uttalanden. Som jag skrev, allt kan man inte läsa sig till man behöver lite praktiskt erfarenhet också. Du har snappat upp mycket och ger ofta goda råd, men bara för att det är du som säger det är det inte alltid rätt.
Känner vi varandra personligen? Inte vad jag vet, därför är det lite roligt att du uttalar dig om mina erfarenheter.
Det är möjligt att du har monterat fler styrhöjare. Men jag har ialla fall kört hoj i över 18år, modifierat och byggt om nästan varenda en. Den senaste skulle varit med i ett reportage, i den inte helt okända tidningen, Bike om jag inte kraschat den dagen innan... Med den erfarenheten i bagaget är jag tämligen säker på att det inte sitter någon styrstång, i samma mening som på en Quad, på motorcyklar så jag tycker din jämförelse haltar.
Du skrev inte att du borrade i styrkronan. Du skriver "borra nya hål till styrhöjaren.", av det framgår inte vart du borrar. Jag vidhåller att behöver du göra några större modifieringar har du fått fel produkt.
Jag är inte direkt sponsrad av IsoVibe, nej. Men de gör en väldigt bra produkt, många proffsförare inom skoter använder dem, och därför rekommenderar jag den. Jag har ingen procent på antalet sålda IsoVibes, har du procent på försäljningen av styrstänger?
Summerat gör du fel när du jämför en felaktig produkt med en fungerande. Användandet av längre/starkare styrstång utsluter inte en styrhöjare, om den är justerbar. Nu är vi dessutom två, aktiva tävlingsförare, som hävdar fördelarna med en justerbar styrhöjare gentemot en förlängd styrstång.
En personlig reflektion är att du kanske borde fundera över din attityd. Livet blir så mycket enklare om man presenterar sig lite mer anspråkslöst och lyssnar lite mer på andra. Ett tips bara...
Kör man bara på gatan skulle jag prata med herr Borggren först och främst om att köpa styrhöjare. Har du runt 4.000:- som bränner i fickan och måste ha det värsta så är det dock IV som gäller. Sen kan du ju även köpa en bättre styrstång, om inte annat så bara för möjligheten att piffa till fyrhjulingen med.
/J
-
prata med herr Borggren
/J[/quote]
Myser.....det e inte ofta man blir kallad Herr......
-
Sug i dig... ;)
/J
-
Libba: Så klart att det finns många som vet bättre än jag, men jag ger alltid min syn på saker och ting och ett forum är till för en dialog.
Jocke72: Jag kanske uppfattas som otrevlig men det är inte min mening. Men jag är inte den enda som uppfattas som otrevlig, sanna min ord jocke. Jag förstår inte varför du försöker vinkla det som om jag vore teoretiker och inte praktiker.
Det jag uttalar mej om teoretiskt har jag oftast gjort praktiskt. Och vise verca. O nej, tyvärr känner vi inte varandra. En houser-styrstång kostar från 1900:- så 4000:- behöver man inte ha.
Du börjar spela dum genom att låtsas att du inte förstår vad jag menar när jag säger att jag fått borra hål i styrkronan, trodde du kanske att jag borrade i gaffelkronan?
Att du nästan var med i Bike hör ju inte riktigt hit, dock kan jag tycka att har man rattat hoj i 18 år så borde man ha vett nog att låta hojen stå i garaget tills reportaget är gjort.
Aktiv eller penisonerad tävlingsförare spelar ingen roll, jag tar din åsikt med respekt men jag har fortfarande mina egna värderingar och omdömen om vad som är bäst. Du gör ju knappast stämningen bättre genom att skriva tex "Jag vet att du tycker att du är expert". Trodde du att jag ska sitta still och bara titta på' när du skriver så? Jag är inte expert och kommer aldrig att bli eftersom jag inte har det minsta intresse för att tävla med Quad, med det sagt så betyder det inte att jag inte vet mycket.
-
Jocke72: Jag kanske uppfattas som otrevlig men det är inte min mening. Men jag är inte den enda som uppfattas som otrevlig, sanna min ord jocke. Jag förstår inte varför du försöker vinkla det som om jag vore teoretiker och inte praktiker.
Du vill gärna mästra lite om du har möjlighet. Du försökte med mig, men där tog du dig vatten över huvudet.
Du försöker dumförklara mig genom att såga mina argument varför en styrhöjare är att föredra framför en styrstång, då blir jag lite irriterad. Särskilt då jag anstränger mig för att ge en nyanserad bild av varför en stryhöjare är bra, utan att nervärdera anledningen till att inhandla en styrstång. Du ger inte en nyanserad bild av varför en styrstång är bättre utan lämnar en mängd felaktiga påståenden för att styrka din uppfattning. Det enda du eventuellt kan ha rätt i är att det kan vara snyggare.
Det är detta jag syftar på när jag pratar om din attityd. Den är allt annat än återhållsam, det kan vara lite roligt ibland men kan även vara tröttande. Min uppfattning är att du gärna framhäver dig själv som expert och av vad jag läst av dig har du inte mycket praktisk erfarenhet av Quad. Har säkert meckat mycket annat och en del går att applicera på Quad, annat inte. Din uppfattning om längre styrstång är just ett sånt exempel. Visst har man rätt till sin ståndpunkt, men när två mer erfarna personer lägger fram argument varför och du inte är kapabel att bemöta dem, då hävdar man inte sin ståndpunkt utan då är man imbecill.
Det jag uttalar mej om teoretiskt har jag oftast gjort praktiskt. Och vise verca. O nej, tyvärr känner vi inte varandra. En houser-styrstång kostar från 1900:- så 4000:- behöver man inte ha.
Jag har inte påstått att en styrstång kostar 4.000.
Har du runt 4.000:- som bränner i fickan och måste ha det värsta så är det dock IV som gäller. Sen kan du ju även köpa en bättre styrstång, om inte annat så bara för möjligheten att piffa till fyrhjulingen med.
IV=IsoVibe, vilket jag trodde framgick.
Du börjar spela dum genom att låtsas att du inte förstår vad jag menar när jag säger att jag fått borra hål i styrkronan, trodde du kanske att jag borrade i gaffelkronan?
Jag säger att du är otydlig med vad du syftar på. Med all din påstådda erfarenhet verkar det lite orutinerat att borra i styrkronan istället för att skaffa rätt produkt som passar. Det verkar än mer ogenomtänkt att jämföra en produkt som inte är avsedd för ändamålet med någon som passar. Du presenterar det som att alla styrhöjare är 100 gånger svagare än X styrstång, vilket är ett helt befängt påstående. När det är tvärtom, vilket även Borggren skriver under på att du lätt kröker din långa styrstång vid en rullning. En flexande styrhöjare kan rädda både styre och styrstång.
Det är vad jag menar med attityd, du presenterar dina åsikter som de självklaraste i världen och styrker de med påståenden som är tagna ur luften (100 gånger starkare exempelvis). Inte alltid, men i det här fallet.
Att du nästan var med i Bike hör ju inte riktigt hit, dock kan jag tycka att har man rattat hoj i 18 år så borde man ha vett nog att låta hojen stå i garaget tills reportaget är gjort.
Hör mer hit än att du har tävlat i cross.
Det skulle bli ett actionreportage och då behöver man se till att grejorna lirar innan det är dags. Tokmecka in i sista stund och då kan det bli så.
Aktiv eller penisonerad tävlingsförare spelar ingen roll, jag tar din åsikt med respekt men jag har fortfarande mina egna värderingar och omdömen om vad som är bäst. Du gör ju knappast stämningen bättre genom att skriva tex "Jag vet att du tycker att du är expert". Trodde du att jag ska sitta still och bara titta på' när du skriver så? Jag är inte expert och kommer aldrig att bli eftersom jag inte har det minsta intresse för att tävla med Quad, med det sagt så betyder det inte att jag inte vet mycket.
Aktiv/pensionerad tävlingsförare mot någon med liten praktisk erfarenhet brukar spela roll, som vi har visat här.
Man ska ha sina egna värderingar och omdömmen men man är dum om man baserar de på felaktiga påståenden som är tagna ur luften. Bättre att ha en mer ödmjuk attityd och kanske fundera över vad andra har att tillföra och inte fortsätta med skygglappar.
Jag är inte expert heller, man blir inte det automatiskt för att man tävlar och/eller jobbar som mekaniker. Vet flera tävlingsförare och mekaniker som jobbat i flera år men fortfarande inte kan något för att de inte har känslan och/eller talang.
Du vet mycket och kommer ofta med bra råd, men i det här fallet blev det fel. Delvis på grund av den bild du projicerar av dig själv som kaxig allvetare. Det är den uppfattning jag har fått av dig i alla fall och jag tror inte jag är ensam.
/J
-
Hej, grabbar det kanske är dax att ni börjar skriva PM till varandra än att kasta paj på varandra på en tråd som var meningen som något possitivt.
Vi som följt detta vet era ståndpunkter och det vet ni med, och jag tror knappast att ni kommer längre i detta.
Ät ägg och åka quad i helgen så blir allt bättre.....för det skall jag....
-
Jocke72: Tänk om du kunde lägga tiden och energin på att hjälpa alla andra här på forumet istället som behöver tips och råd, istället för att tjafsa vidare med mej. Det tycker jag vore mycket bättre och till mer nytta. I och för sig är det säkert roande för andra användare att läsa våra dispyter, men det tillför inte tråden, ämnet eller forumet särskillt mycket nyttigt. Har du fler invändningar mot mig personligen så var vänlig använd PM-funktionen. Färdig diskuterat för min del denna gången. Glad påsk.
Veyron: Följ tävlingsåkarnas råd, det är bevisligen det bästa. Ett råd från min sida är att du kanske skulle tänka på att skaffa ett fatbar-styre samtidigt, både snyggt och mer hållbart. Glad påsk.
-
Lånar tråden lite...
Ni som har erfarenhet av att flytta styret uppåt framåt, för att förbättra geometrin lite för långbenta... kan ni ge tips på produkter som håller för raptor på crossbana. Kollade snabbt på IV men de verkar inte flytta framåt, eller så kikade jag inte på alla varianter bara.
Tack
-
Jodå, med IV kan du få styret framflyttat också.
/J
-
Ok, men vad finns det mer för alternativ, för vad jag förstod det så var IV lite top-of-the-line eller. Jag har alltid trott att styrhöjare är lite som spacers, funkar till att åka lungt o fint men inte riktigt för hårda tag. När ni nu säger att de håller bra så är det ju skitbra för ekonomin också, så om du/ni kunde komma med lite förslag på de fabrikat ni tycker funkar bra och som flyttar upp/fram så vore det kanon.
OBS, jag vill inte ha spacers-diskussionen (bra eller dåligt) i denna tråd. Här snackar vi styrhöjare. Spacers kan vi snacka i annan tråd.
-
Jadå, den är uppbyggd på samma princip som orginal på de flesta hojar. Men varför styrhöjare? Köp en ny styrstång som ÄR längre istället, så är saken biff =) trailtechs kit är lätt dom snyggaste jag sett hittills iaf.
(http://www.trailtech.net/images/bombardier/ds650_xbar_computer.jpg)
Har två sådana själv, fast på min mountainbike o racercykeln... Cykeldator i grunden alltså, TopPeak är märket...
Mvh /Johnny
-
Jadå, den är uppbyggd på samma princip som orginal på de flesta hojar. Men varför styrhöjare? Köp en ny styrstång som ÄR längre istället, så är saken biff =) trailtechs kit är lätt dom snyggaste jag sett hittills iaf.
Har två sådana själv, fast på min mountainbike o racercykeln... Cykeldator i grunden alltså, TopPeak är märket...
Mvh /Johnny
Bilden är iallfall från Trailtech's sida.. ;)