ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: jonass skrivet 2 maj 2010 kl. 13:38:39
-
Har varit ute och brassat med min predator i helgen.
Jag undrar hur fort den går med orginaldrevning,klarar den upp till 70km/h.
jag monterade gps på min i helgen och det sod max fart 49km/h när jag kom hem.det värka vara stor skilnad på toppfarten mot polaris outl 525.
Den värkar gå grymt bra.
Att den är vinglig kan jag färstå men det måste ju gå att göra något åt de.Kan man ställa den mera to utt?
-
Vilken Predator har du?
Den skall inte vingla och om det är en vuxen maskin så skall den minst kunna dubblera de fartsiffror du anger här.
-
Låter nästan som strypningarna är kvar.
-
Jo... predatorn ska då lätt gå 120 km/h..... Kanske uppfattas som vinglig för den ovana om det är där det sitter. :D
-
Tjena alla, ny på forumet.
Har precis köpt en Outlaw 500 -08 med 27mil på mätaren. Glad i hågen över hur gott den går m.m. Men en sak som stör mig... den vinglar o är sjukt spårkänslig.
Jäkligt svårt att hålla den stabil i en rak linje. Har ställt toe-in med ca 5-8mm på varje hjul, mätt på främre fälgkant.
Verkar inte hjälpa nämnvärt. Har läst om styrdämpare o hittat nån avancerad sak för 500 USD men det är i dyraste laget.
Nån som monterat styrdämpare på en sån här? Hur, vilken, vad m.m. Tips uppskattas eftersom ja kör en del på väg är det sjukt störigt.
Lite andra funderingar, ska det alltid vara glapp i övre-yttre bak-bussningen? Va inge glapp när ja köpte den o nu efter 40 mil...glapp på båda sidorna. Konstig konstruktion för det går inte att dra åt/ få bort det. Kan ju inte vara slitet redan, hojen har rullat 60mil på väg!
Är det bara allmänt kass konstruktion eller?
Annars klart kul med allmänna tips från Outlaw ägare.
//Lars O0
-
Hej! Ja det verkar som att dom glappar som du säger. Pressa in fett lite oftare så blir det bättre. Han som köpte min ny bytte men det blev lika glappt efter ett tag.Köpte dessutom en extra uppsättning bussningar som jag har kvar men dom spar jag till besiktningen. Jag tycker det låter som mycket toe-in om du har så på varje hjul. Jag har balanserade hjul runt om och ca 8psi tryck i däcken. Går som tåget nu. Hade lite högre tryck ett tag för att testa (ca 12psi) men då började den vandra på vägen. Kör du mycket väg så kan jag rekommendera 15 kuggars framdrev. Jag kör mest på väg och skulle gärna ha ett mindre bakdrev också men det verkar inte finnas. Monterade en liten packbox som är perfekt om man inte vill ha ryggsäck, och vill man leka en dag så är den avmonterad på 30sek! Min har gått 340 mil helt utan problem men nu tycker jag att det kan finnas lite ljud från kamkedjan. Ska kolla det... Annars är det en kanonmaskin! ()p
-
jag kör en predator 500 ltd -06.tecker detn är så högvarvig.
Var sitter strypningarna?den går ju inte att jämföra med polaris 525 det är ju som dag och natt.
-
NU har jag inte en vägreggad maskin men man har ju kanske "kollat" läget på vägarna ändå :nono: Jag tror nog att det är fel på din GPS eller jag är ganska övertygad om det.... Runt 100km/h går det ganska snabbt upp i...
-
ska kolla upp detta nästkommande helg.min är terängreggad.
-
Tjena.
Tack för svaren!
Ok, skall köpa en fettpump o prova. Tror dock det bara pressas ut. Lite mycket tryck där för att det skall sitta kvar.
Jag skall åka förbi polaris i tagene o fråga dom hur det kan vara glapp så fort, se vad dom säger.
Drevbyte är definitivt på ingående, skall beställa på ebay. Borde finnas mindre bak, skall rota i det.
Ska prova ställa om toe:n o kolla lufttrycket men tror inte d blir så mkt bättre. Hade varit sjysst att prova din o se om det skiljer mkt.
Lutar dock mkt åt att ja får pynta 4000:- på en precision dämpare, verkar grym efter att ha läst inlägg från folk som har den.
Skall kanske ner i europa o leta bergsvägar i sommar med den så styr-komforten är jävligt viktig, nu e den bara nervös, slingrig o jobbig.
Annars är jag förbluffad över hur satans bra den går med allt helt original. Jävla raket!
Hade visserligen en trött, tung, variatordriven, stelaxlad skithög, Aeon 300sport innan, Gött att bli av med den.
Du har ingen bild på box montaget? Låter intressant.
Ha d
Lars
-
Det är mer eller mindre helt onödigt att köpa styrdämpare för asfaltsåka.
Är leder, hjul och hjulvinklar riktiga skall den knappast vara varken vinglig eller instabil.
Kör du med framhjul med rundad profil (tex crossdäck) så är spårkänligheten minimal, åker du på traditionella asfaltsdäck så är det lite spårkänsligt ja... så på riktigt dåliga asfaltvägar får man hålla i styret lite extra.
Men på fina vägar skall det rulla på som på räls, ÄVEN med asfaltshjul.
Gällande den löjligt låga toppfarten så är något fel, även med minsta framdrevet och största bak bör den komma upp i typ 100...
Och klart det är skillnad mot en 525:a men knappast nån milsvid.
Så fixa till maskin och motor eller vad det nu kan tänkas vara som spökar så skall du nog kunna ge den där 525:an lite motstånd!!!
-
Outlaw73 Jag kan fixa bilder på hur boxen är monterad och så men det blir på torsdag afton, skickar dom på din mail!
-
Jag har plattare vägdäck nu men skall köpa runda crossdäck.
Kör mkt i terräng oxå så dämparen kommer nog till sin rätt där. Håller på att leta beg så man inte blir luspank på den :-I
Har dock läst att outlawen har en dålig castervinkel för att den skall vara rapp i styrningen vilket resulterar i spårkänslighet, men den vinkeln går ju inte att justera vad jag vet. Leder o allt annat är som nya utan glapp.
Tack Tripod, blir bra det.
-
Om du har en Troy Lee så är den lägre växlad i lådan men nog går den fortare än 70
är du säker på att du anv sista växeln?
-
jag hade en outlaw innan med. vad det gäller bussningarna så gick jag till en mekanisk verkstad, och fick bussningar utfrästa i poleuretan plast. höll så länge jag hade maskinen i alla fall. vet att dom i usa gnäller på att dom är off redan från fabrik. alltså att ramarna inte är raka... det gör ju i sin tur att dom slingrar sig. säger inte att din är off, men risken finns... gå in på predatorowners.com där finns massor av info
-
Ok, låter inte så kul. Ska kolla länken. Tackar Snill3. :sunny:
-
Jag har väl mer eller mindre ignorerat det där med bakhjulen på min maskin när åf menar på att det inte har någon betydelse.
-
Kanske inte direkt betydelsefull men störigt som faen ändå...
Det skall fixas :(veryangry):
Hittade Polyuretan bussningar till stötdämpare som är stora nog att dela upp i fyra o dom skall fräsas till en tajt passform. Därefter skall orginal-skit-bussningarna bytas ut, därmed basta.
Biltema rules, 2st stora nog till fyra mindre = 79:- :headbang:
-
Om du har en Troy Lee så är den lägre växlad i lådan men nog går den fortare än 70
är du säker på att du anv sista växeln?
hihi japp ja använder sista växeln.men det är ju bara 2,3,4 som är låkt växlad 5 är ju samma som på alla predator enligt sprängskisserna som finns.
-
ja nu har jag meckat man det finns inga strypningar kvar? men jag har varigt ute och provkört polaris outl 525 ,det är en grym skillnad på den och min 500 hihihi
-
Nu har jag fixar kn filter,helsystem,bytt nål och munstycken i förgasaren och nu blev det drag i snurran den orkar nu riktigr bra på 5an.men den drar också fint med soppa. och den gör nu glatt 100km/h hihi
ska bara fixa en bredningsats till den.