ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: TAZ™ skrivet 27 april 2010 kl. 17:45:10

Titel: jobbigt jobbigt
Skrivet av: TAZ™ skrivet 27 april 2010 kl. 17:45:10
jaaha, då har man lyckats med konst styktet att paja gängorna i olje urtappningen till motorn, alltid misstänkt att jag ska dra åt den för hårt när jag bytt olja...men var något annat som hände för skruvvade i den men kände att den aldrig tog emot så skruvade ur den igen och mycket riktigt hängde lite metal spåner med ut :( det som är bra är att när jag drog med en liten skruvmejsel utmed gängorna kännde jag på halva bulten en liten kant längst upp i hålet så har troligen inte fått upp någon skit i motorn :) och troligen har jag råkat få i bulten lite lite snett...

 nu till frågan hur åtgärdar jag bäst detta problem? och helst inte få in någon skit i motorn!

vad tror ni om http://biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Omgangningssats-oljeplugg/ och sedan en insattsgänga? har ingen erfarenhet av en insatts gängor, blir det tätt med dom?
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 27 april 2010 kl. 18:09:49
Prova med den du... kör i såna titt som tätt på jobbet i olika saker, ofta aluminium fast det är vanliga helicoiler men dom oljepluggarna ser ju ut att vara ungefär samma. I princip gängar du om hålet lite större än innan och sen kör i en ny gäng-spiral av stål, blir ofta bättre än innan
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: 2x4 skrivet 27 april 2010 kl. 19:26:11
 :-X
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 28 april 2010 kl. 18:46:55
Den satsen är väll ingen insatsgänga, jag tycker det mer ser ut som en vanlig gängtapp med tillhörande plugg.
låter rätt, är nog inga helicoiler i den där satsen utan man bara borrar rakt upp i aluminiumet och gör nya gängor där, som går sönder lika lätt som dom gamla...

Bäst är om du vet någon mekanisk verkstad eller nått i närheten, eller bättre utrustad vanlig verkstad för den delen, kan du säkert få köpa en helicoil insats för en billig peng. så får du en gänga i stål i stället, har som sagt gjort så på flertalet grejer och då kan du ta i så du spricker sen utan att gängorna far åt fanders  ()p
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Stefan_-78 skrivet 28 april 2010 kl. 19:35:17
Kasta helicoilen i soptunnan där den förtjänar att vara å sätt i en insatshylsa istället. Den funkar på samma sätt som helicoilen fast det är en hel hylsa med gängor i, istället för en lindad tråd.....håller 100 ggr så länge och är lika lätt att sätta i.
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: buffelhorn skrivet 1 maj 2010 kl. 15:55:12
Glöm inte att kolla upp storleken på den nya pluggen. :hmmm: (Ja gängorna på pluggen) så att det blir rätt. :sunny:
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: 2x4 skrivet 2 maj 2010 kl. 21:45:00
 :-X
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 2 maj 2010 kl. 22:34:07
Den andra frågan är lite intressant, hur undviker man spån i motorn på ett bra sätt?

Bästa jag kan komma på är att alltid köra med magnetisk oljeplugg och byta olja ofta
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 maj 2010 kl. 22:37:46
Den andra frågan är lite intressant, hur undviker man spån i motorn på ett bra sätt?

Du menar när man gängar i blocket? Man kan smörja på fett på gängtappen och köra lite i taget och ta ur/torka av/fetta in.
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: 2x4 skrivet 3 maj 2010 kl. 06:22:36
 ()p
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 3 maj 2010 kl. 18:32:50
är man osäker så klyv motorn, billigare i längden  :rtfm:
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: TAZ™ skrivet 4 maj 2010 kl. 22:10:16
nej tack någon motorklyvning blir det inte tal om för att göra lite gängor, fettad gängtapp, hjälp av tyngdlagen och skölja igenom motorn med olja en gång när man är klart får räcka för att hålla skräpet ute :) hoppas jag, annars är motorn 5 år gammal och aldrig rasad så är väl på tiden ;D


Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: TAZ™ skrivet 7 maj 2010 kl. 20:06:41
borrade upp hålet och gängade nu bara...verkar ok, tyvärr läcker det lite, lite verkar det som, kanske blir bättre om jag får på en riktig tätningsbricka, nu har jag bara min egen tillverkade alu bricka. vad för tätningsbricka är bäst? min lärare sa en gång att bly är en av dom bästa tätningsmaterialen, så funderar på att testa göra en tätnings bricka av det, men vetefan om jag orkar så åker nog och köper något ist, vad för tätnings bricka är bäst?...sen vet jag inte hur bly+alu+metal bulten reagerar ihop :rtfm:
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Raecer skrivet 7 maj 2010 kl. 20:16:56
Prova tredoring eller koppar packning.
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Joacim skrivet 7 maj 2010 kl. 20:29:13
Prova tredoring eller koppar packning.

Nja, Inte packning va :) Tätningsbricka i koppar ska det vara :)
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 7 maj 2010 kl. 21:54:02
Kopparbrickor används det ju på några miljarder bilar så det borde ju vara väl utprovat  :-\ Bara att studsa in på vilken bilverkstad som helst.
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: 2x4 skrivet 7 maj 2010 kl. 22:26:52
 :-X
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Joacim skrivet 8 maj 2010 kl. 17:06:21
Ska inte behövas drag mycket alls då kopparn expanderar lite och tätar så! Sen är det ju inte så svårt att ta sig en koll efter körning, Blött på golvet, Gött då är det ju tätt :)
Använd inget dragskaft heller, Blir ingen känsla i dragningen då och man drar sönder lättare!
Titel: SV: jobbigt jobbigt
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 8 maj 2010 kl. 18:32:46
Dra till ett ställe som sysslar med Hydraulik, folk som sysslar med skogsmaskiner, ditt lokala sågverk etc lär ha såna liggandes... Hydraulbricka altså, koppar runt om med en liten gummipackning inuti, tåler ju flera hundra bars tryck så nog ska det bli tätt  ()p