ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => ODES => Ämnet startat av: Acke skrivet 20 april 2010 kl. 16:53:44

Titel: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: Acke skrivet 20 april 2010 kl. 16:53:44
Hej !

Har en Odes Rolley 400 halvautomat. Den driver framåt en hel del på tomgång. Kan inte justera ner tomgången mer för då dör den. Har försökt med justeringsskruven och den är utskruvad så långt det går motsols (Decrease) men den driver ändå. Kan inte justera mer. Detta innebär att jag måste lägga i neutralen varje gång jag stannar annars dör den.

Kan det vara oljan som är felaktig? Det är ny olja i motorn (SAE 10-40). MC Olje-typ för både motor och växellåda. Ska det bara vara vanlig mineral motorolja i ? Eller någon som vet ? Ska det vara så här på en halvautomat ?
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: mliljedl skrivet 20 april 2010 kl. 19:08:47
Du menar att motorn dör när du släpper gasen och bromsar, utan att sätta i neutral?

Justerings skruven är till för den "vanliga kopplingen" till växellådan
men den som du har problem med är sentrifugalkopplingen, som gör så att den kopplar i när du ger gas
Oljan man skall använda är MC olja för motor, växellåda koppling i samma. Denna använder jag i min http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027549&contentId=7050247
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: Acke skrivet 20 april 2010 kl. 19:19:20
Tack för svaret. Jag visste inte att justerskruven endast var till för den vanliga kopplingen.
Ja, den dör när jag släpper gasen och bromsar utan att lägga i neutralen. Kopplingen liksom greppar alltför bra. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det bero på oljan eller går det att justera?

Lite jobbig att köra med just nu  :-\
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: esso skrivet 21 april 2010 kl. 20:47:03
Tack för svaret. Jag visste inte att justerskruven endast var till för den vanliga kopplingen.
Ja, den dör när jag släpper gasen och bromsar utan att lägga i neutralen. Kopplingen liksom greppar alltför bra. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det bero på oljan eller går det att justera?

Lite jobbig att köra med just nu  :-\

Förgasarproblem, luftbränsleblandningen är fel och då går det inte att ställa tomgången som den ska vara. Börja med att kolla luftfiltret. På min är det i alla fall så att om tomgången är för hög så blir det skit med växlingen. Jag har tagit bort skumgummifiltret, rengjort förgasaren och justerat luftskruven och tomgångsskruven i små omgångar för bästa lägsta tomgång, and no problemas. Min luftskruv är ute ca:a 3 varv. Detta är i bland ett jävla pyssel men det går att fixa.
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: Pierre82 skrivet 23 april 2010 kl. 09:57:38
Hur fungerar den där justeringskruven egentligen hur mycket jag än vrider på den är det alltid något som känns fel antingen att den slirar mycket eller så är det svårt att få i växlarna

Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 23 april 2010 kl. 14:23:51
För att undvika slir på kopplingen vid växlingen är det viktigt med en bra olja, Jag kör med Castrol gps olja.
Jag har ju problem med mina växlar oxå, måste växla manuellt med foten. El växeln är för svag, ibland drar el-växeln inte alls.
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: mliljedl skrivet 23 april 2010 kl. 16:22:23
Du skall lossa låsmuttern och skruva skruven i mitten motsols tills det tar emot sen skruvar du den tillbaka medsols ca: 1/4 varv och låser med muttern men se till att inte skruven i mitten följer med när du spänner låsmuttern.  Om du har den för mycket medsols skruvad så kommer kopplingen inte att koppla ur när du växlar, Och har du den för mycket motsols skruvad så kommer den att slira.
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: esso skrivet 23 april 2010 kl. 17:37:57
För att undvika slir på kopplingen vid växlingen är det viktigt med en bra olja, Jag kör med Castrol gps olja.
Jag har ju problem med mina växlar oxå, måste växla manuellt med foten. El växeln är för svag, ibland drar el-växeln inte alls.

Läs manualen, enl. fabrikanten så krävs massor med kräm i batteriet. Jag bytte batteri till ett dubbelt större + som jag skrev tidigare om att lossa motorn och jucka på pedalen för att få bort ev. spänningar, no problemas, utom att batterilådan var för liten. Som tur är så finns bra med plats uppåt, så var noga med att mäta innan du köper nytt. I princip samma tjock och bredd men ett högre, ger 14 AH i stället för 7 AH...
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 23 april 2010 kl. 21:28:18
Jag har bytt till ett större biltema batteri kan nog ha varit 14A. Laddar över 14V gör den oxå.
Har testat med ett 20A batteri på paket hållaren gjorde ingen skillnad.
Men den växlar lättare upp för då varvar man ju ur lite så strömmen hjälper väl till, den växlar sämre ner.
Står jag still å växlar lite upp å ner så hamnar den ibland i nåt mellan läge så det inte händer nåt?
Lossa växel motorn och jucka på pedalen har jag inte testat. tror du det kan hjälpa?
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: esso skrivet 23 april 2010 kl. 22:12:58
Jag har bytt till ett större biltema batteri kan nog ha varit 14A. Laddar över 14V gör den oxå.
Har testat med ett 20A batteri på paket hållaren gjorde ingen skillnad.
Men den växlar lättare upp för då varvar man ju ur lite så strömmen hjälper väl till, den växlar sämre ner.
Står jag still å växlar lite upp å ner så hamnar den ibland i nåt mellan läge så det inte händer nåt?
Lossa växel motorn och jucka på pedalen har jag inte testat. tror du det kan hjälpa?

Ja alltså jag har ju haft isär hela mekanismen så jag vet hur den ser ut. Växelmotorn sitter ju i kåpan,, innanför den så sitter det ju en utväxling i form av drev om jag inte minns fel, alltså för att ändra utväxlingen mot pedalaxeln... Om du läser alla inläggen i ämnet så slipper vi upprepa oss förbannat mycket.
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 23 april 2010 kl. 23:46:27
Jag tycker jag har läst det som går att läsa om Odes här.
Så det får väl bli att riva isär moppen, å felsöka vidare. Känns som det är för lite kräm till växelmotorn.
Har kontrollerat kontakter osv.
Det kanske kan vara så att kabeln till växelmotorn är klämd nån stans?
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: mliljedl skrivet 24 april 2010 kl. 09:52:21
Ditt fel på elväxlarna låter ganska lika hur min uppförde sig innan dom slutade fungera helt...
Men det betyder ju inte att det är samma fel på din, men du säger att dom ibland hamnar i ett mellanläge där ingenting händer, detta tyder i allafall på att en lindning i rotorn kunde vara av.
Titel: SV: Problem med Halvautomaten
Skrivet av: X-Rider 150 skrivet 24 april 2010 kl. 14:18:00
Var ute nu och lossade växelmotorn lite så den glappade från motorn. Sen juckade jag lite med fotväxeln därefter drog jag åt skruvarna igen.
Fyllde även på lite olja (det blev lite över sträcket).
Sen tog jag en tur, och jag tyckte växlarna fungerade bättre. Det var främst vid ner växling det krånglade.