ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Monstermulle skrivet 18 april 2010 kl. 20:04:53
-
Hoj!
Är det någon som kör med något annat än orkenal förgasarn? Å i så fall vad? Är sugen på att smälla i en tm42 å testa
-
Vet nån som kört med Edelbrock och fått ett jävla vrid :sunny: Men en TM40 kanske passar bättre? Har för mig Ironman här på Dinlidelen ska ha en 40 på sitt råtrimmade projekt me Dinlimotor ()p Är grymt sugen på förknasare med axpump så man får känna på vriid så det är megaintressant om du lägger upp dina resultat sen :djump: :djump:
Med andra ord.. Do it :headbang: :headbang:
-
Ska idag lämna in min o få den rätt inställd o bänkad med en hsr 42 ska bli intressant o se resultatet återkommer
-
Vi har inte ännu bestämt om vi ska ha en 40 el 42 gasare.
Det får vi se när den är portad klart vad som verkar vara bäst
Det vi vill ha är ett j-vla vrid inte topp effekt därför lutar det åt en 40 gasare
en 40 flatslide borde väl ungefär motsvara en bsr 42 i flöde (tror jag).
Rätta mig gärna om jag har fel ngn.
En fråga :
ni som har hållt på att trimma var kan man vettigast få tag i en högkomps kolv till en predator 500
Har nu beställt en orginal polaris kolv
Men då vi ändå måste byta foder och kolv hade det varit lite tjenligt att plugga i en högkompare
-
man ska inte underskatta org gasaren då den har mycket potential som är outnyttjat.
Jag har då fått mycket mer vrid från början än vad man har org. Explosivitet vill jag även kalla det.
-
Jag tror som dig henke att det finns att plocka ur org.
Men du får aldrig samma gasrespons med en bsr vaccum gasare som med en flatslide
-
Tror inte det spelar så stor roll om man har 40 eller 42, knappast nått man märker, det är just som ironman skriver gas svaret ur en flat slida jag vill åt. Har en jävla bra skoterskrot här i byggden så billiga förgasare är det gott om, att man sen få bestycka arslet av sig är en annan fråga :D. Just ax pump ha jag fundering om de verkligen behövs, sitter ju ingen orginal så. Känns bara som en massa mer bök å hålla på me
-
Det är väl axpump på tm40-42? Och axpump ska väl göra det lättare att ställa in? du ställer in fuggen med axpump urkopplad och sen använder du axpumpen att fininställa med? :)
-
Ja det sitter axpump på en tm:are och det är helt klart så att den är mycket mer pigg på gassvar men svårare att bestycka rätt.
en vaccum är mer förlåtande men går därför inte att få samma rapphet i.
Men det finns mycket att ta av i vaccum org gasaren som sitter org i många fujimotormodeller.
Det gäller bara att våga prova och att förstå hur flöde funkar genom motorn. Finns inga genvägar.
Hur extrem man vill vara, det avgör var och en.
-
Då va resultatet klart
För det första är tm och hsr i princip samma förgasare.
va det gäller acc pump är det helt överflödigt på våra typ av motorkaraktär.
Jag satte på en hsr 42 med justerbart huvudmunstycke som jag inte fick rätt på.
Den lämnade jag in hos en om jag får säga det expert på området där blev den monterad i bänk.
Sägas bör att redan innan han började rekomenderade han vacum förgasaren som sitter original som föregående talare nämde har den kompetens.
Iaf. det bästa vi kunde få ut av hsr på en dinli med unifilter o öppet blås va 42 hp på hjulen + att den inte varvade till mer än 7000 rpm
visst kunde man kanske förbättra det lite genom att byta nålar osv.
Men vi tog beslutet att ge original förgasaren en chans efter lite justeringar gick den klockrent 49 hp varvade som den skulle till 8250 o lambda värdet låg precis som det skulle.
Summa summarum blir hsr 42 alldeles för mastigt för våra motorer om man inte trimmar våldsamt "bra i gasen" rekomenderar tm 40 fuggen för er som vill labborera vidare.
Men jag håller mig till original förgasaren som jag blev tillsagd redan från början va det bästa för min maskin varför lyssnar man inte på proffsen
Men nu har man provat.
kredit till bra i gasen som tar tillbaka hsr:en igen samt mycket bra kundkontakt o lätt att ha att göra med.
-
Kul att fler har insett att org finns mycket att ta av. (känner mig lite ensam här :lol:)
Pange :Vad kör du på för bestyckning nu ?
Gör gärna ett inlägg i bestyckartråden om det.
-
Precis vore ju intressant att veta för det bör ju vara en riktlinje över vart man bör lägga sig då man bestyckar.
-
Det som är viktigast att ta i beaktning när det gäller bsr och tm el så.
Är att en bsr 42 ger ungefär samma flöde som en tm 40 pga gasspjäll och annat skit som sitter i förgasar halsen.
Så jag förstår att ni inte fick ut mer ur en standard 450 med en 42 gasare.
Det skulle nog bli en stor skillnad om du som bra i gasen sa tog en 40 gasare istället.
För att du "dränker ju motorn med för stor gasare".
-
Är att en bsr 42 ger ungefär samma flöde som en tm 40 pga gasspjäll och annat skit som sitter i förgasar halsen.
Så jag förstår att ni inte fick ut mer ur en standard 450 med en 42 gasare.
Det är det jag har märkt också, och ska se om det går att fila ner lite yta och även vässa detta spjäll för att öka flödet på luft och därigenom även bestycka upp lite till. ::)
Får väl starta en tråd om detta och se vad det slutar med, när jag får tid till detta.
Har ju även planer på att optimera bränslet för att få dinlin ned till 0,2-0,3 l/mil (undra hur rolig den blir då)
-
jag valde ju en 42:a främst för att den skulle passa rakt av men insug o luftfilter
-
Pange:
skriv hur du bestyckat originalgasaren på din 450 :djump: :djump:.. fast du kanske redan gjort det i bestyckartråden :) :)
-
Det är jag också himla sugen på att veta, kom igen nu Pange :whip: