ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: SoloNo1 skrivet 9 april 2006 kl. 14:06:19
-
Bytte igår till 130 munstycke och nålen på max, det jag märkte var att vridet gick upp kraftigt, "har helsystem qmax på"
Men nu verkar det som att jag måste ha ännu större munstycke, tog bort locket igår helt på luftburken och då fick den för mycket luft, nu har har jag borrat 3st 30mm hål på locket.
Någon som har liknande problem ?
Hojjen startar hur lätt som helst, så den får inte för mycket bränsle, och den varvar ur.
Tacksam för svar.
[/list]
-
Skruva in luftskruven, sitter längst fram på förgasaren mot insuget,
hade själv samma problem när jag hade smc.
-
Tjenare !
Får den inte mindre luft då ? Hojjen går bra, men det är det att jag säkerligen kan ha större munstycke än 130, nu har jag 130 och nålen på max, och den går bra, frågan är bara om jag inte kan ha större munstycke ändå och kompensera med mer luft som jag har tillgång till om jag tar bort locket helt !
-
Tror inte att det ger så mycket mer med större munstycke,
men det är ju bara å prova.Nu menade jag inte att du ska skruva
luftskruven i botten utan det gäller att hitta en optimal luftblandning
för att den inte ska bluddra, det handlar om små vridningar på skruven
oavsett storlek på munstycke.
-
jag skruvade bara dit mitt 130 munstycke....
ändrade aldrig nål eller luft skruvar....
kanske borde prova det...
ska man ställa upp tills det bluddrar och sen sänka lite eller?
jag har inte en aning... borde väl vara bättre med mer bränsle?
för lite så blir den väl svag?
äh va fan vet jag.... :?:
-
Vilket huvudmunstycke är det i SMC:s Keihin förgasare? Det korta eller långa?
-
ares, det du kan märka att den får för mycket bensin är att den blir svårstartad... Har brotchat upp mitt 125 munstycke till ett 135 nu, tänkte testa det snart och se ifall det blir någon skillnad !
-
ja den är ju inte lätt o starta.... kan ju även vara att det är typ -30 i mitt garage.....
får väl prova mer i sommar...
tack :D
-
ares, det du kan märka att den får för mycket bensin är att den blir svårstartad... Har brotchat upp mitt 125 munstycke till ett 135 nu, tänkte testa det snart och se ifall det blir någon skillnad !
va skulle ett för stort huvudmunstycke ha med startsvårigheter å göra?
förutsatt att du inte håller fullgas varje gång du startar då... :roll:
-
iroc, Den iformationen får Denada stå för, fick höra det där ifrån, dom har väl förhoppningsvis lite erfarenheter angående vissa problem.
-
Iroc har helt rätt angående detta, huvudmunstycket har 0 % med startsvårigheter att göra...
Du har nog fel tomgångsmunstycke, feljusterad bränsleskruv, eller luftläcka, eller nåt annat...
Och förresten, det heter inte luftskruv på en fyrtaktsförgasare, utan bränsleskruv. Luftskruv sitter på en tvåtaktsförgasare.
Skillnaden är att de justerar olika saker, luftskruven, om den skruvas ut, ökar luft till motorn (snålare blandning).
En bränsleskruv som skruvas ut ökar bränslet, och ger således fetare blandning...
Och bara så att alla vet, bränsle/luftskruven påverkar bara från stängd trottel till cirka 1/8 trottellyft. Den arbetar i samband med tomgångsmunsycket, som även kallas "pilot jet" på engelska...
Så här gör man för att justera bränsleskruven till sitt rätta läge:
Skruva in bränsleskruven försiktigt i botten, backa sedan ut 1,5 varv.
Kör motorn varm, höj tomgången till ca. 1400-1500 varv/minut. skruva in bränsleskruven tills motorn börjar gå sämre, sedan utåt igen tills den ökar i varv... Fortsätt förbi det högsta varvet tills den minskar igen, återvänd till läge där motorn varvade som högst. Det är den rätta inställningen! Sänk tomgången igen.
OBS! Om det högsta varvet nåddes mindre än ett varv ut, eller mer än två och ett halvt varv ut, så har man fel pilot jet (lågfart eller tomgångsmunstycke- finns många namn...).
Byt munstycke så att bränsleskruven hamnar vid 1,5 till 2 varv ut. Då får man bäst blandningsförhållande och effektivitet i den kretsen...
Skriv ut och spara detta, för bränsleskruven behöver justeras fler gånger allteftersom vädret och temperaturen skiftar.
-
D-K
Tack för denna iformationen, ska till jobbet idag och testa mig på detta, Bränsle skurven är alltså den främre emot insuget på cylindern ? och skruven till höger ifrån sittställning är alltså tomgång skruven om jag förtått detta riktigt ?
Ska samtidigt byta till 135 munstycket idag, ska bli mycket intressant och se ifall den går bättre !
-
Blir fan inte klok på det här, satte på 135 munstycke idag på min Smc, och man märker knappt någon skillnad, kanske lite bättre bottendrag, men toppen är dock detsamma, vad är det första man märker ifall den får för mycket bränsle, känns som att man kan gå upp till 140, men det verkar ju vara helt sinnessjukt eftersom ingen annan verkar ha det på sin, är det någon här som har erfarenhet vad som händer ifall det blir för stort munstycke på ?
Tacksam för svar !
-
Blir fan inte klok på det här, satte på 135 munstycke idag på min Smc, och man märker knappt någon skillnad, kanske lite bättre bottendrag, men toppen är dock detsamma, vad är det första man märker ifall den får för mycket bränsle, känns som att man kan gå upp till 140, men det verkar ju vara helt sinnessjukt eftersom ingen annan verkar ha det på sin, är det någon här som har erfarenhet vad som händer ifall det blir för stort munstycke på ?
Tacksam för svar !
skulle tro att det är för stort - blir dom symtomen :känns lite starkare lägre varv/hög belastning men vill inte varva ur. :?
-
Varvar ur gör den, för jag låg i 100 blås igår på nynäsvägen hem, man tycker att den borde bluddra eller något annat kännetecken för att den får för mycket bränsle.
-
Det är inte säkert att den bluddrar, det måste man ha väldigt för stora munstycken för...
Prova att sätta i ett steg mindre istället...
Om den går fett, så går den snarare typ ojämnt, eller lite ofint, eller hur man ska uttrycka det :wink: samt att den har en ovilja att varva ur som föregående talare sagt...
-
D-K,
Nu har jag varit på jobbet hela dagen, jag satte på ett mindre munstycke idag, och den gick mycket sämre, sen hade jag polaren med mig som har en adly 300 som på skoj sa, testa mitt 150 munstycke och se vad som händer, efter en viss övertalning så gick jag med på det för att se vad som händer, och detta är helt sinnessjukt, maskinen fick sånt grymt pådrag så det är ju inte sant, nu kör jag med qmax system samt helt öppen luftburk samt nålen på max.. Vad är det som händer med denna maskin egentligen, detta kan ju inte vara normalt ?
P.s Adly 300 har samma munstycke som på Smc D.s
-
hehe
du kan alltid testa att skaffa ett 150 munstycke o kör riktigt hårt emd maskinen, sen stannar du o skruvar av tändstiftet
är det svart så får den för mycket soppa, är det ljust, vitt så får den för lite (inte för att jag tror det), stiftet skall vara brunaktigt då har du perfekt luft o bränsle blandning
Nu blev jag också sugen på att byta ut mitt 125 munstycke :)
-
Zacka !!
Jag fick ta hans 150, han själv har 160 på sin adly nu ! Så jag har hans 150 på nu, och kommer absolut att behålla det på, ska kolla med stiften imorrn kanske och se hur dom ser ut... körde några timmar idag med 150 munstycket, så jag kommer kunna se resultat imorrn !!
Testa att ta bort locket helt och sätt dit ett stort munstycke, när jag slänger i 5é växeln nu så drar det bara på, det gjorde det inte förut !
-
har du inget filter alls?
jag kör ju med 130 munstycke helt öppet filter... bara ett nät under. nålen har jag inte rört alls.
gör det mycket på att ställa om nålen bara?
fan det måste jag testa.... måste lösa mitt 36 drev också... pilligt bara....
fan va sugen jag blev på att greja nu då.....
bara legat här bukfull som ett svin hela dagen :(
-
Jag har filtret kvar, men jag har skruvat bort locket, hur mycket nålen gör vet jag faktiskt inte, men jag har min så att den får mest bränsle.
-
Jag satte på mitt öppna filter igår, och kollade vilket munstycke jag hade, det var 115.
Beställde 125 + 130 + 135 från lelles mc igår. Ska mixtra med det lite och se vilket som passar bäst. Jag har dock inte helsystemet utan bara dämparen bytt på min...
Och för att klargöra så benämns huvudmunstycket "Keihin lilla".
Lelles brukar skicka munstycken fasttejpade i ett brev med posten hem till mig, brukar få hem dem på 2 dagar + ingen postavgift. Kostar 18:- st.
Deras art.nr. är 08-3-storlek
t.ex. 08-3-135
www.lellesmc.se
-
Japp
ska köpa ett 150 munstycke o prova :)
har nålen på mittersta läge nu , då får jag ställa om den, samt ta bort locket helt o hållet för filter o testa
Men testa din i morgon genom som sagt att åka lite hårt med den ett tag, sen kan du stanna o skruva av stiftet o kolla färgen
Hoppas att det är brunt :twisted:
-
En sak bara..originalhålet/tratten till luftburken brukar vara avstämd till den förgasaren som sitter standard monterad på hojen- antar att det även är så på smc..såå när man då ökar hålet el ännu "värre" tar bort hela locket så stämmer ju inte detta längre- motorn tvekar,tar inte gasen riktigt när man ger fullt känns väldigt slö.. finns ingen accpump som kan kompensera heller för den ökade volymen luft som motorn får vid gaspådrag..DÄREMOT är det inte säkert att den går snålt för det vid fullgas/konstant luftflöde in i förgasaren...OM man då monterar ett för stort huvudmunstycke så kan man då "kompensera" detta.. men det betyder inte att TOPPEFFEKTEN ökar snarare tvärtom i många fall ..effekten "känns" mest när motorn jobbar/hög belastning/acceleration än vid fullt varv/topphastighet.-just my .02 cents..
-
Nej, det där förstod jag ingenting av :roll:
-
Nej, det där förstod jag ingenting av :roll:
om du ger fullgas direkt från typ tomgång krävs det mkt luft SNABBT in i motorn...tratt/hålet i std luftburk "stryper" klarar inte av att ge så mkt luft så snabbt -blir en "chokeeffekt" tack vare att tratten stryper så blir gassvaret bra som en accpump nästan tar man då bort lock el moddar burken får motorn så mkt luft den vill MEN då klarar inte förgasare/munstycke av att kompensera detta motor känns slö/tvekar vid gas ....
-
Tog loss stiftet idag, det var nästan gyllenbrunt, det måste väl ändå vara ett bra tecken ?
-
Tog loss stiftet idag, det var nästan gyllenbrunt, det måste väl ändå vara ett bra tecken ?
Om du ska kolla på stiftet måste du hålla full gas en stund klippa tändningen ,frikoppla ,rulla ,stanna -ta ur stiftet och försöka se ner i botten på stiftet där porslinssockeln börjar-(bäst om man har en lampa/spec.verktyg för detta)där bildas en liten ring nån mm upp på porslinssockeln det är färgen på DENNA ring som man kan läsa av om den går fett/magert -Normalt så blir det ingen färg alls på en 4 takt/blyfri bensin på porslinet uppåt elektroden -om du har testat som ja skrev ovan och HELA porslinssockeln e brun går den definitivt fett iaf.
-
Visst kanske man ska göra på det viset, men att förutspå av stiftet nu är ju ganska tydligt ändå, det är väl mest finlir du snackar om nu isåfall ? Hojjen går ju suveränt bra jämfört med mindre munstycken så det kan ju inte vara några problem ?
-
Visst kanske man ska göra på det viset, men att förutspå av stiftet nu är ju ganska tydligt ändå, det är väl mest finlir du snackar om nu isåfall ? Hojjen går ju suveränt bra jämfört med mindre munstycken så det kan ju inte vara några problem ?
nä- ok skit i det då känns det bra för dig så e de väl kanon 8O
-
Men om man ser på det så här, när jag drog ner ifrån 135 munstycke till 115 för att testa vad som händer egentligen så gick den fruktansvärt dåligt, förmodligen så var väl det också att den fick för mycket luft, "borrat 3st 30 hål på mitt lock som jag hade på då, men jag kan hålla med dig om mycket du skrivit, och det verkar stämma in ganska bra.... men om jag får välja och om det inte är farligt för motorn, kommer jag upp i 95 km/h väldigt fort på en väg med vind motstånd, därefter till 100 - 105 om jag har bil framför mig, och den är grymt stark och accelererar väldigt mycket bättre nu än innan.
Mvh Tommie
Har testat 115,125,135,150 munstycken.
-
Nej, det där förstod jag ingenting av :roll:
om du ger fullgas direkt från typ tomgång krävs det mkt luft SNABBT in i motorn...tratt/hålet i std luftburk "stryper" klarar inte av att ge så mkt luft så snabbt -blir en "chokeeffekt" tack vare att tratten stryper så blir gassvaret bra som en accpump nästan tar man då bort lock el moddar burken får motorn så mkt luft den vill MEN då klarar inte förgasare/munstycke av att kompensera detta motor känns slö/tvekar vid gas ....
Om man ger fullgas direkt från tomgång så är det inte mer luft som ska åt, det är mer bränsle.
Jag monterade som sagt ett öppet sportfilter på min, det enda jag justerade var nålen till högsta läget, samt justerade bränsleskruven. Den svarade minst lika bra, om inte bättre än innan bytet.
Och detta utan accpump. Så om man ändrar bestyckningen till det rätta så svarar den inte sämre vid pådrag.
-
Nej, det där förstod jag ingenting av :roll:
om du ger fullgas direkt från typ tomgång krävs det mkt luft SNABBT in i motorn...tratt/hålet i std luftburk "stryper" klarar inte av att ge så mkt luft så snabbt -blir en "chokeeffekt" tack vare att tratten stryper så blir gassvaret bra som en accpump nästan tar man då bort lock el moddar burken får motorn så mkt luft den vill MEN då klarar inte förgasare/munstycke av att kompensera detta motor känns slö/tvekar vid gas ....
Om man ger fullgas direkt från tomgång så är det inte mer luft som ska åt, det är mer bränsle.
Jag monterade som sagt ett öppet sportfilter på min, det enda jag justerade var nålen till högsta läget, samt justerade bränsleskruven. Den svarade minst lika bra, om inte bättre än innan bytet.
Och detta utan accpump. Så om man ändrar bestyckningen till det rätta så svarar den inte sämre vid pådrag.
D-k du misstolkar det jag skriver :roll:
ska klargöra lite: jag pratar om standard förgasare med standard bestyckning.
jag har inte sagt att den svarar sämre om du BYTER BESTYCKNING.HÖJER NÅLEN MAX, SÄTTER I STORT MUNSTYCKE,MIXTRAR ME LUFT SKRUV ETC.
Öppnar man upp burken så får motorn för mkt luft el. (ok) för lite bränsle i förhållande till den ökade luftmängden då
det går ju å slänga på en jätteförgasare å sätta i det största munstycket osv. kommer säkert att svara bra på gasen oxå men får man mer maxeffekt ??
:roll:
Höll på med detta i både mina 3st kymco 250 och ltz 400 -öppna burken -sen mer soppa men fortare gich inte nån av dom men som sagt gassvaret blev bra/bättre än standard iaf-"kändes" rappare
"känns" hojen rappare så e de väl bara att ha den bestyckningen som känns rätt. :D
-
Inte meningen att missförstå förstås... :wink:
Men ett luftfilter kan ju som sagt bara göra så mycket, det är inte som att byta kamaxel o.s.v.
Och du pratar om original bestyckning, men det är ju ingen som har tänkt köra med det, eftersom man ändrat en del som påverkar luftflödet, så måste man ju justera efter...
Jag fick nästan känslan av att du menade att de går sämre om man monterar "sportfilter"...
Enda nackdelen är väl att det inte filtrerar lika bra som originalet, det är ju bara att titta på grejerna så ser man att originalet är bättre för motorn, men det beror ju på hur mycket damm etc. det är där man kör...
-
D-K, Angående sportfiltret, Jag köpte ett sådant också ifrån Denada Offroad, Jag monterade på filtret direkt på förgasaren, gick bra ett litet tag en vecka eller så, sen snackade jag med dom igen, dom menade dom på att man skulle göra rent det varje körning för att få ut effekten som filtret "garanterar", dom menade på att "borra 2 - 3 st 30mm hål på befintliga burken är ett mycket bättre val.
Dom menar på att det blir igentäppt snabbt, samt att den kan suga i sig varmluft ifrån cylindern också, om man har sportfilter på så borde du dra en 32mm slang till under sadeln där orginal sitter ungefär.
-
D-K, Angående sportfiltret, Jag köpte ett sådant också ifrån Denada Offroad, Jag monterade på filtret direkt på förgasaren, gick bra ett litet tag en vecka eller så, sen snackade jag med dom igen, dom menade dom på att man skulle göra rent det varje körning för att få ut effekten som filtret "garanterar", dom menade på att "borra 2 - 3 st 30mm hål på befintliga burken är ett mycket bättre val.
Dom menar på att det blir igentäppt snabbt, samt att den kan suga i sig varmluft ifrån cylindern också, om man har sportfilter på så borde du dra en 32mm slang till under sadeln där orginal sitter ungefär.
Men hallå, "det gick bra ett litet tag en vecka" ?
Det gick sämre när nån sa åt dig att man inte kan göra så :roll: Men det gick bra upp till dess :? :?:
Det går sämre när man vet om nåt annat då eller :lol:
-
Hehe, Det är mest ett faktum att det täpps igen snabbare än om det sitter under sadeln, varmluft vet jag inget om, men det kanske stämmer. Jag själv bytte tillbaks till orginal burken för att det är lättare att ta loss filtret och göra rent, och det täpps inte igen så snabbt som ett sportfilter gör.
-
Originalet tar ju luften på samma ställe, precis bakom förgasaren :idea:
Alltså samma temp.
-
Hmmz, nu vet jag inte hur ditt sportfilter ser ut, men mitt sportfilter såg ut så här http://www.denadaoffroad.se/produkter/173/ Och det tar luft bra mycket tidigare än orginal iallfall ! Dvs varmare luft än under sadeln.
-
Hmmz, nu vet jag inte hur ditt sportfilter ser ut, men mitt sportfilter såg ut så här http://www.denadaoffroad.se/produkter/173/ Och det tar luft bra mycket tidigare än orginal iallfall ! Dvs varmare luft än under sadeln.
Det var dyrt :!: samma sportfilter tar vi mindre än halva priset för :wink: :wink:
//Nonne
-
Jag har köpt ett sånt sportluftfilter på Louis.de. Priset var 7,95 Euro. Plus frakt men man kan ju handla ihop med nåra kompisar. Men även med frakten blir det inte mer än ca 250:- och då ingår fri hemkörning
-
Jag har köpt ett sånt sportluftfilter på Louis.de. Priset var 7,95 Euro. Plus frakt men man kan ju handla ihop med nåra kompisar. Men även med frakten blir det inte mer än ca 250:- och då ingår fri hemkörning
Då är vi fortfarande billigare :lol: :lol:
//Nonne
-
Jag visste inte att du hade gratis hemkörning! Även till Lysekil?
-
Jag visste inte att du hade gratis hemkörning! Även till Lysekil?
Förlåt jag förstod inte att du saknade postlåda :roll: :wink: :lol:
-
Hmmz, nu vet jag inte hur ditt sportfilter ser ut, men mitt sportfilter såg ut så här http://www.denadaoffroad.se/produkter/173/ Och det tar luft bra mycket tidigare än orginal iallfall ! Dvs varmare luft än under sadeln.
Med original snorkel så tar den luften på så gott som samma ställe, utan snorkel, men med lock, så leds luften in från samma ställe...
Som bekant färdas ju den varma luften som kyls av motorn bakåt, när man åker framåt :roll:
Alltså tror jag knappast att det blir så mycket varmare insugsluft.
Däremot så varvar den ut bättre med sportfiltret, om man har rätt bestyckning då givetvis...
-
Nu har jag nog hittat det ultimata munstycket för min Smc iallfall, har kört med 150 munstycke i någon vecka nu, den har haft ett väldigt gött vrid, kände en aning att den kanske inte varvade ur max, så jag satte på ett 140 idag med nålen på max, och det gjorde susen, nu låg jag i 100 km/h och den gick riktigt bra, kanske förlorade jag lite lite vrid, men det är knappt märkbart. Som du sade Iroc så stämmer din teori ganska väl !
Tack för alla tips och trix som ni givit under denna tråd.. nu är jag nöjd !
-
Som ny smc ägare måste jag fråga. Vad sitter det för munstycke orginal på smc 250cc -05
-
är nästan säker på att det satt ett 105 munstycke
har också nu bytt till ett 140 munstycke, bytt dämpare, öppnat luftburken o nu går den som aldrig förr... fast SoloNr1 är fortfarande snabbare :evil:
-
Hur mycket jobb är det att byta munstycke och ställa om nålen? Är inte sådär jätte bevandrad i förgasarnas värld, utan mest rädd att sabba ngt. Är det svårt? Pilligt? Nån som har en sprängskiss?
-
när jag gjorde detta på min så har jag aldrig ens haft en mc eller moppe förr o det gick bra
enklaste är att du skruvar ut förgasaren, sitter med 2 10 muttrar, sen öppnar du koppen (undersidan av förgasare med de 3 skruvarna) när du tagit loss den så ser du munstycket i mitten, det går ej att missa den
nålen tar du genom att skruva bort locket på övre sidan av förgasaren, när den är borta så ser du nålen o brickan då flyttar du lås ringen neråt (dvs nålen bli högre)
det är inte svårt alls
-
Håller med Zacka, ta det lugnt bara när du gör allt och stäng av soppakranen och kör förgasaren tom på bensin innan du tar loss allt så slipper du få bensin över allt. Snart Zacka så kanske jag får besked om Garaget, då jädrans, har kollat in en annan maskin nu, LT-R450 är ju ganska fet måste jag säga, http://www.z400central.com/invision/index.php?showtopic=50276&st=0&#entry426312
Får suga lite på vilken man ska välja nu.... hehe
-
Jo den har jag kollat på också, men tror det bli iaf en LTZ400, vill inte betala mer än 100k på en quad (tyvär så tillåter inte min ekonomi det, så länge jag har 2 bilar som kostar, samt 2 garage o en quad + bensin till alla :)
* soppan tömmer du med skruven som sitter längst ner på förgasaren det är en slang ansluten till den så du få ställa nåt under
-
ok, tack. Ska nog ge mig på det ändå. Bara ljudet i solos hoj räcker för att det ska vara värt jobbet
-
Men tänk på att solo´s avgassystem är bytt också, ljudet får man inte med bara trimm
-
Va ute och testade lite olika munstycken ikväll för första gången, från 120 till 135.. Kom fram till att 120 gick bäst med nålen på max och öppen luftburk, hade jag mer än så så bluddrade den mer och mer desto större munstycke jag provade. För övrigt så satt det 108 orginal på min!
Pillade iofs inget på bränsleskruven, kan det gå bättre med större munstycke och lite pill på den?