ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: slayer skrivet 16 april 2010 kl. 18:51:02
-
Sålde min Goes 450x förra helgen o nu är det dags för en roligare maskin ()p Dom maskinerna jag sitter o funderar lite mellan är raptor 700a och ktm 525an som jag mest vill ha, men lutar väll lite åt raptorn eftersom ktm inte finns några beg än o dom kostar ju lite mycket nya :-\ Vilken tror ni är bäst för gatåka, grusvägar, grusgrop och lite skog? 525an verkar ju ha bättre chassi och ser smidigare ut än raptorn men frågan är om raptorn går lite bättre eftersom det är en 700a?
-
Det är fler kusar i ktm:en ()p Men jag skulle inte lägga så mycket pengar för ktm:en om jag bara körde i sandtag ibland osv. Plus att ktm:en behöver tät service :)
-
ahh okej :) hur många kusar är det i den ungefär? Ja jo den kostar ju lite :( Hur är servicen på den?`Som på hoj, en 10-15tim mellan oljebyten?
-
jag skulle välja raptorn om jag skulle köra blandad körning ()p som t.ex i skogen...
-
ahh okej :) hur många kusar är det i den ungefär? Ja jo den kostar ju lite :( Hur är servicen på den?`Som på hoj, en 10-15tim mellan oljebyten?
40 i raptorn och 48 i ktmen
(http://www.ctracing.com/ktm450graph.JPG)
(http://www.ctracing.com/700raptordyno.jpg)
Högsta siffrorna är med CT pipa
Ktm:en är väl mer full fart medans raptorn är cruiser ()p
-
Har ju Honda TRX "tror jag den heter " 700 ochså den tycker jag verkar mysig som bara den !
kan doc bli lite anorlunda med delad bakaxel på en Quad säger dom som kört den !
-
Jo kollat lite på den med men blev lite fundersam hur den är att åka o sladda grus med o sånt när bakaxeln är delad.
-
köra och sladda grus mm går aldeles utmärkt med delat. dessutom är det mycket lättare a ta sig fram i terrängen...
-
Hondan greppar nästan FÖR bra, så det krävs faktiskt lite mer teknik för att sladda med en sådan jämfört med en med stel axel.
Framkomligheten slår dock allt i quadsammanhang.
-
Nu börjar det bli dags o köpa sig en ny maskin!! Fick min ena hoj såld idag också så nu har pengarna rullat in ()p Har även börjat funderat lite på en can-am renegade, dom verkar ju gå som satan men antar att det inte är så kul att åka asfalt/grus med dom.
-
I den bilden ovan säger länken att det är en 450 KTM :hmmm: Visar lite olika siffror var du än kollar tror jag. Mig veteligen ska raptor ha ca 41-42hk originalt, Ktm'en vet jag inte men enligt länken nedan har den 35hk som verkar mera logiskt, eftersom det är en XC maskin och inte SX så är det nog mera långlivade motorer, dock är väl hk/kilo ganska lika skulle jag tro. Att den skulle ha nästan 50hk på bakhjulen låter lite drömvärdigt dock
Sen har Raptorn 9.1:1? kompression mot 525'ans 11:1, Min YFZ'a som är byggd för crossbana har också 11:1, så 525'an är ju mer trimmad originalt, har ju endel med kammen att göra också då. Jämför med KTM's SX modell som kör över 13:1 kompression och har säkert mer kraft också
Raptor har även insprut mot 525'ans förgasare. Insprut är det som regel aldrig några problem med, stämmer nog att när ett insprutsystem krånglar så är det jobbigare än förgasare. men en förgasare krånglar nog mellan tummen och pekis 100 gånger oftare, kräver justeringar etc. Har aldrig hört om någon som har haft problem med sina insprutsystem dock
Raptorn är det ju inga som helst problem att få grejer och hjälp till, Ktm'en provkörde jag en gång, var inte stort imponerad men smaken är ju olika
Hade valt Raptorn om du inte ska köra något större på bana, har själv aldrig gillat KTM av den enkla anledningen att dom envisas med att köra förgasare, annars är det förbannat bra maskiner
edit: glömde länken...
http://www.pbase.com/jdjetting1/image/75600898 (http://www.pbase.com/jdjetting1/image/75600898)
()p
-
Så länge man håller sig ifrån ballongdäck av alla slag så kan visst en Renegade vara kul på alla typer av vägar!
En maskin med kedja är dock enklare att ändra utväxlingen på och få det mer optimalt för stunden än vad en maskin med CVT är.
-
Så länge man håller sig ifrån ballongdäck av alla slag så kan visst en Renegade vara kul på alla typer av vägar!
En maskin med kedja är dock enklare att ändra utväxlingen på och få det mer optimalt för stunden än vad en maskin med CVT är.
det är tillräckligt med kraft i dom ändå ;)
-
Så länge man håller sig ifrån ballongdäck av alla slag så kan visst en Renegade vara kul på alla typer av vägar!
En maskin med kedja är dock enklare att ändra utväxlingen på och få det mer optimalt för stunden än vad en maskin med CVT är.
det är tillräckligt med kraft i dom ändå ;)
Ja tror inte det är kraften han pratar om.
-
Hur fort går en renegade 800 på vägen? Blir mer o mer sugen på en sån i alla fall, spec när vi har fixat en atv bana brevid endurospåret nu också. Men eftersom tanken bakom att köpa en fyrhjuling är för lite mer gatåka men det ser ju så kul ut i skogen också :djump: Annars funderar man fortfarande mellan raptor 700 och ktm 525.
-
119 eller 118 toppade vi våran i med 2 pers ()p
-
Okej :) Har funderat ltie nu och jag skipper en 4x4. Så nu står det mellan en ktm 525 eller raptor 700a och båda har jag fått ett pris på 95k så nu är det bara att välja hmm :-\ Suget är stoort nu när det börjar bli fnt väder ute :sunny:
-
om du vill ha mest hk köp ktmen ()p
-
Hur bred och lång är en raptor orginal? Så man vet hur stort släp/buss man måste ha när man ska hämta en.
-
1171 x 1845
-
Det blev en ny raptor 700 :djump: :djump: Nu ser man fram emot helgen o lite fint väder 8) Fler bilder kommer i morgon
-
riktigt fin! ()p
-
det blev ingen ktm tompa!
-
Nej det blev ju inte det :P Nu ut på första turen :D