ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Paga skrivet 12 april 2010 kl. 21:50:55
-
Har problem med att gnistan ser mystisk ut hoppar och far omkring, även på nytt tändstift. kärran går tills den blir varm sedan spottar och smäller den som fan, när den kallnat så går den en stund igen. Har bytt soppapump gjort ren förgasaren flera gånger testat efter läckage och kollat luftning till tank. Har konsulterat mcfirma som tror att det kan vara tändspolen eller CDI-modulen. ganska dyra grejer att "testa sig fram". Ngn som har haft liknande problem.
Paga
-
Hej! Har minimal erfarenhet om "LT F4WD-teknik" men är snart färdig med uppsnyggning/uppdatering av sådan maskin. Dess motor går kanon. Jag har pysslat ganska mycket med andra 2 & 4-taktsmotorer dock. Gnista som flämtar & ser konstig ut + motorgångproblem? Vid sådana symtom är det förståss något med elsystemet & då kan faktiskt kondensatorn vara en felkälla (en pryl man lätt glömmer). Den ser till att elsystemet bryter av tvärt när det skall så att tändspolen får sin kick/tändström på millisekunden som är avgörande för en snygg blåaktig gnista i stiftet. Defekt kondensator gör att gnistan kan flämta och tändningen av bränsleluftblandningen blir oprecis/halvdan eller uteblir helt. Sådant fel är dock oberoende av om motor är kall eller varm.
Uppstår felsymtom/krångel vid varm motor men ej kall, är nog vanligen felet/felen! en fråga om bränslevägarna (tank till förbränningsrum samt om ev. vevhusventilation fungerar som det är tänkt). Läckande vevhusventilations-rör/slang får gärna en motor att varva upp & ner för att sedan "dö". Förgasaren får in tjuvluft + oljedimma om vartannat. (Ser att Du får bra tips i din andra tråd).
Det är bara att vara envis och beta av bit för bit. Ge ej upp !!! / Jan-E.