ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: farenheit skrivet 12 april 2010 kl. 16:21:01
-
Tjenare
Min 450 dör ibland när jag drar på kraftigt och den går inte o starta förän jag vridigt av tändningen och vritt på den igen.
Försöker jag och starta den direkt när den dött så tänder den inte alls men vrider jag av och sen på igen så startar den direkt.
Detta hände flera gånger idag på en kort sträcka(500meter stannade 3 gånger).
Senare på dagen så var jag ute och körde några mil igen i detta underbara vårväder 8) och det hände inte en enda gång.
Kan detta vara cdi:n eller vad det heter (tändningsmodulen)?
Andreas
-
Kan va cdin elr nåt glapp nånstans kanske.. kolla allt de lättaste först som anslutningar i kablar osv.. batterikablar så de inte ligger o glappar el så.. tändingslås o sånt.. men blir de svart i displayen oxå?
-
Kan va cdin elr nåt glapp nånstans kanske.. kolla allt de lättaste först som anslutningar i kablar osv.. batterikablar så de inte ligger o glappar el så.. tändingslås o sånt.. men blir de svart i displayen oxå?
All el funkar när den dött.
Det konstiga är att jag måste vrida av tändningen och på igen för att den ska starta igen.
-
Låter ju verkligen som ett elfel
Så dra isär kopplingar till cdin och spraya lite kontaktspray och se om det blir bättre, annars kan det vara fel på cdin. (lutar åt att det glappar)
Det är ju en del vibbar på en enstonka så när kablar ligger nära andra kablar och med damm på, så nöts det faktiskt en del. och att anslutningar kanske lossnar lite. kolla även alla andra anslutningar runt startrelä och spraya kontaktspray även där.
-
Är det cdin som sitter på vänster sida under kåpan, där alla kablar från motorn går till?
-
japp en svart box bredvid batteriet ()p ()p
-
Är det cdin som sitter på vänster sida under kåpan, där alla kablar från motorn går till?
har du löst problemet med cdi?
-
Nä
Jag har provat o spraya kontakter mm. men den dog dagen efter iallafall.
Har inte hunnit o kolla mera ännu.
Kommer med en lösning när jag hittat felet.
//Andreas
-
Good luck ()p ()p
-
jaa
Det verkar som att problemet är löst, jag har provkört ett par gånger idag när den varit kall och den har inte dött en enda gång :headbang:
Jag upptäckte att batteriet började bli kass för den var trög o starta på morgonen så jag bytte detta idag.
Förklaring??: Nystartad på morgonen dåligt med spänning i batteriet efter starten, frestar motorn och spänningen räcker inte till CDI:n och maskinen dör, efter man kört i ca 15 - 20 minuter så funkar det att fresta motorn pga. att batteriet har fått lite laddning.??
Nu hoppas jag att felet är löst, skulle det vara så att det händer igen med det nya batteriet så återkommer jag till denna tråd.
:headbang: Tackar för alla goda råd :headbang:
// Andreas