ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: jonazor skrivet 11 april 2010 kl. 16:46:36
-
Efter en del forskande så har jag nog bestämt mig för att köpa en ny Dinli 450.
Har funderat lite på om det kanske är bättre att köpa en begagnad raptor 660 eller Suzuki ltz eller liknande men eftersom jag får en helt ny med tre år garanti, plus att jag då vet vad jag får så känner jag mig rätt bestämd. Köper jag en beggad maskin så vet jag ju inte vad den har gått igenom liksom.
Min fråga är helt enkelt vad jag kan förvänta mig av en ny Dinli 450 2010:a, vilka problem kommer garanterat att uppstå samt vad borde jag vara förberedd på?
Har läst att jag måste byta olja samt rensa luftfiltret och så men om man bortser från det? Vad kostar det generellt sett att reparera normala fel?
Och när jag ändå är igång så kan jag ju passa på att fråga vilken förvaringsbox som passar bäst/bra till 450:in.
Tänkte dels ha en extra hjälm med mig men också reservolja och kanske en mindre mängd bensin. Någonstans att lägga låset måste ju också finnas.
Har en bra ryggsäck som jag antagligen kommer använda mig mycket av men det är ju skönt att ha en bra box på maskinen också.
Sen undrar jag om det finns utrymme under sadeln som det brukar göra på mopeder (skotrar).
Tacksam för alla svar ()p
-
Hej o välkommen :)
Jag kan inte garantera dig några problem men om du inte vill meka så lämna den original så blir de mindre att skruva och justera på. De som du ska kolla med jämna mellanrum är att skruvar, bultar o andra vitala delar är åtspända (gäller alla quads o atvs)
De som många verkar möta är att kamkedjan blir slak o börjar slamra samt bakhjulslagren ger sig inom 400-500mil.. min har gått 400mil o har ett knappt kännbart glapp i bakaxeln (vet inte om det är på väg o bli dåliga lager elr ej). Låter dock som en dröm ur motorn så kamkedjan håller nog länge till. Kamkedjan billig (vet ej exakt femhundring kanske?) o bakaxellagren runt tusingen. Kan vara bättre bakaxellager på -10an oxå vet ej.
Om du ska ha förvaringsbox så måste du ha pakethållare.. finns jättedåligt av dem.. min kostade 1700:- och lådan fick ja bra pris beg av en kompis och de kostar från 1000:- o långt uppåt väggarna. Kan tipsa dig senare för ja vet ja hade några länkar till billiga lådor.
Utrymme under sadel är upptaget av luftfiltert men du kan sätt knfilter elr liknande o få en liten förvaringsplats.. inget stort utrymme dock.
Lycka till och fråga igen om det är nåt ()p
-
Hämtade min Dinli 450 -2010 idag, så jag lånar tråden lite, hoppas det är ok? :)
Är det vanligt med lite rassel från kamkedjan i början?
Sitter den enda stypningen (ska givetvis köra in den innan jag kör av strypt) i gasreglaget, den rör sig bara ca 1 cm nu?
-
ska givetvis köra in den innan jag kör av strypt
Om du kommer köra ostrypt sen så ta bort strypningen direkt! Det e bättre för motorn i långa loppet ()p
//Anton
-
Jag skruvade ut skruven en bit och nu blev toppfart helt magiskt ca 100. Då är den ändå inte helt utskruvad.
Men, det räcker alltså att göra så man behöver inte justera bränsleskruven eller? :dntknow:
-
Ta bort skruven helt och öppna sedan locket för det ligger en mutter på insidan som kan ge dig gashäng :) Då är den avstrypt enligt steg 1 om man säger.. steg två är att montera öppet filter, bestycka upp förgasaren (ställa bränsleskruv) samt borra ur ljuddämparens strypning :)
-
Ta bort skruven helt och öppna sedan locket för det ligger en mutter på insidan som kan ge dig gashäng :) Då är den avstrypt enligt steg 1 om man säger.. steg två är att montera öppet filter, bestycka upp förgasaren (ställa bränsleskruv) samt borra ur ljuddämparens strypning :)
Aha, nice! Jag tror jag nöjer mig med skruven tills den är lite inkörd. :)
Jag såg att det satt en skruv på ljuddämparen, är det alltså bara gnistskyddet som man kan plocka bort genom att lossa den?
Ursäkta mina dumma frågor men det var ganska lönlöst att försöka trimma min gamla Polaris Phoenix 200 så därför är jag inte så insatt....än :DV :)
-
Ja jag tror det bara är gnistskyddet :) Sågade av hela min pip då jag skulle borra ur strypningen i ljuddämparn så vet inte riktigt ;D Det är så du gör iaf... tar ett långt fett borr och går lös inuti ljuddämparn.. finns en tjock plåtbit därinne som täcker det perforerade röret inne i dämparn.. den ska du massakrera ;D ;D
Bara fråga - inga probs härinne vetdu :headbang:
-
Fullflödes blås, större munstycke i förgasaren, öppet luftfilter o större framdrev i mindre bakdrev så har du en racermaskin som går som f-n ()p ()p
-
Köp en Dinli igen nu Ronny och sluta plåga dig själv med att gotta dig i din gamla pärlas race-prestanda ;D :) ;) :headbang:
-
Trodde att du skulle förbarma dej och skänka mej din, i ett anfall av givmildhet ;D :djump:
-
Annars kan du köpa min gammle det brukar du ju göra o du vet att mina dinlisar går utavfan
-
Inled mej icke i frestelse pange ;D
-
Trodde att du skulle förbarma dej och skänka mej din, i ett anfall av givmildhet ;D :djump:
Du kan få köpa den eller om du köper en tokbilligt så kan du få byta den mot min plus pengar (kanske :) ) :-* :-*